Enge zaak zo'n klapband. Gelukkig geen ongevallen gebeurd.
Een ZR band behoort volgens specs snelheden boven 240 Kmh snelheid (Vmax) aan te kunnen (subcodering geeft aan tot hoeveel). Als ik me echter niet vergis heeft iedere band naast de snelheidsindicatie ook een belastbaarheidsindicatie (noem ik even Mmax) . Normaliter zal dit (af dealer) ook wel OK zijn
...
Als ik het mij goed herinner moet een band, volgens de normering, minimaal 10 minuten overleven bij een combinatie van Vmax + Mmax en dat onder een hoek van 10 graden tov de rechte lijn. Geloof me, dat wordt bij een ZR band heel erg heet!
Banden klappen uitsluitend door te veel hitte (excessieve overdruk bij thermische verzwakking van het materiaal) of te veel draaisnelheid. Vanuit de normering geredeneerd, icm jouw verhaal, ga ik denken aan een incidentele fout of een productiefout.
Immers: jonge band (1 jaar of iets meer oud) dus nog niet aan het uitdrogen, gematigde belasting (150 Kmh = ca. 65% Vmax op een nagenoeg rechte weg, dus geen extra wrijvingscomponenten) , voldoende druk (dus beperkte rolweerstand) en een ervaren chauffeur (onbalans en significante mis-allignment had je gemerkt). Geen rampzalige omstandigheden dus.
Wat kan er verder aan de hand geweest zijn?
- slechte kwaliteit rubbercompound
- slechte hechting tussen de diverse lagen in de band
- slechte canvaslaag in de band
- slechte kwaliteitscontrole in de fabriek
- verkeerde montage op velg
- incidentele beschadiging van de band (steentje, spijker... noem maar.)
De eerste drie punten hebben direkt invloed op de thermische geleiding van de band (de hitte van het loopvlak moet afgevoerd worden). Slechte materialen en hechting veroorzaken hot-spots in de band waardoor deze lokaal heter wordt. Dit geeft tevens mechanische spanningen in het materiaal. op die hotspots gaat het uiteindelijk fout en klapt de band.