Onnodige paniekzaaierij. Dat gaat over een GT3, en niet over een Carrera. Alle 996 / 7 hebben een gespoten onderzijde met daarop een beschermlaag tegen steenslag, pekel. De uitzondering op deze regel zijn de GT3 en GT2. En die hebben in de winter niks te zoeken op de NL wegen, tenzij de overheid eens stopt met strooizout.
Bij een niet GT3/2 moet je die laag controleren en waar nodig bijwerken. Erwin heeft gelijk dat andere zaken weinig beschermd zijn. Zoals motor, bak, dif, ophanging etc. Dit is niet een specifiek 996 probleem, hier hebben alle auto's onder te leiden. Erwin, heb jij tips om dit te voorkomen?
De enige roest die ik tot nu toe op 996/7 en Boxster heb gezien is bij de eerste modellen onder de deurvangers. In de fabriek zijn de bouten van de vangers te hard aangedraaid waardoor de lak barst en er vocht bij kan.
Nu de 996en inmiddels ook wat jaartjes ervaring hebben is de conclusie gerechtvaardigd dat de waterkoelers veel beter tegen roest bestand zijn dan de luchtgekoelden.
De watergekoelden kennen geen roestkwalen zoals roest onder de voorruit, achterruit, kidneyb's en andere horror. Een van de redenen voor mij om niet aan een luchtgekoelde te beginnen (behalve dan is die volledig gerestaureerd zou zijn). Want ik zou me voortdurend ergeren aan opkomende roest en de wetenschap dat de roest altijd wel ergens onzichtbaar welig tiert en dan het jaar erop wel weer tevoorschijn komt. Denk bijvoorbeeld maar aan de vele topics die hier de afgelopen jaren zijn verschenen waar het begint met een oppervlakkig roestpuntje bij een luchtgekoelde, maar er heel anders uitziet wanneer je de spatboarden van je lufti elfje eraf haalt. Of je moet je erop instellen a la Wolf, rijden met het ding en niet zeiken over een blaasje hier of daar. Respect voor de mensen met een 3.2, 964, 993 etc. die deze ergernissen trotseren
Wederom, de GT3 de best of both world's, onverwoestbare carrosserie en motorblok
Grtz. Boxi