Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 9:09

Antwoord op onderwerp  [ 219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
100.000,00 Euro en nu? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Bericht Re: 100.000,00 Euro en nu?
haha, zie nu pas je onderschrift.. :ba:

17 nov 2011 15:09
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC cabrio 1983, 911 Turbo coupe 1988, Cayenne GTS 2008
Huis kopen dat eerst 1.000.000 kostte, nu 500.000 voor geven (worden er inmiddels al heel wat aangeboden). Bij de bank 400.000 lenen. Lekker in gaan wonen, en wachten tot de boel instort (de economie en de munt, niet je huis natuurlijk). Wanneer de ECB vervolgens zoveel geld gecreeerd heeft dat de munt devalueert, heb je wel een mooi huis, en betaal je die 400.000 schuld af met 1 maandsalaris.
Niet verder vertellen hoor, maar zo hebben een aantal mensen in Zimbabwe heeeeel veel geld verdiend terwijl alles daar instortte. (En niet te lang wachten, want anders krijg je die 400.000 niet meer van de bank)

17 nov 2011 15:34
Profiel
PorscheForum Rakker
De huizenmarkt is nog niet genoeg gezakt (amper of zelfs gestegen) om er hier voordeel uit te halen.
De foreclosures in de states waren wel interessant, maar geloof het of niet de weg is daar nog heel lang voor ze terug hun normale waarde krijgen.
Dat het hier in Europa anders zou gaan weet ik niet. Het scenario van Japan in de jaren 80 is me goed bijgebleven, meer dan 10 jaar geduurd dat er daar beterschap was.

Zulke situatie is zeer grillig, weinig werk veel kans om werk te verliezen, overaanbod aan huizen wegens wanbetalingen en ga zo maar door. Het zal U maar overkomen met een grote lening, alles maar ook werkelijk alles zullen ze doen of aanslagen om hun geld terug te zien.

De mooie woorden die gebruikt worden door de banken is enkel voor de banken die deze bedragen een naam moeten geven omdat ze eigenlijk nog net verloren zijn maar eigenlijk wel veel kans lopen om niet alles terug te zien.

Enkelen zullen er wel van geprofiteerd hebben.

17 nov 2011 17:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster Spyder '10
Ben op p3 gestopt met lezen maar geinig dat iedereen zijn hypotheek wil aflossen. Overigens kun je niet zomaar je hypotheek aflossen, meestal is dat max 20% van de hoofdsom per jaar. Ik zou willen wensen dat ik mee hypotheek had genomen jaren terug. Met een leuke spaarhypotheek waarin je een aantal keren een extra storting doet verdien je op een gegeven moment gewoon geld (betaalde rente aftrekbaar en spaarrente belastingvrij volledig ontvangen). Ik ga er daarbij van uit dat er heus nog wel enkele kabinetsperiodes niet gerommeld wordt aan de aftrek en als dat gaat gebeuren geleidelijk. Als je daarnaast een keer wil verkassen omdat je het geld niet op krijgt kun je die ton er niet meer bij lenen (ga ik allemaal niet uitleggen).

Goud...ook al zoiets...daar ben je te laat mee. Kan best nog wat stijgen maar de echte beleggers zijn al lang in goud gevlucht. Als je nu uitstapt betaal je waarschijnlijk de winst van de grote beleggers op termijn.

Ik zou investeren in een leuk pandje in landen als Italie mits daar de crisis straks een beetje tastbaar wordt of misschien gewoon in NL. Vraagprijzen liggen nog wel hoog soms maar er zijn genoeg panden te koop waar de lucht al uitgelaten is. Wel ff 10 jaar geduld hebben en zelf wat tijd en energie in renovatie steken. Overaanbod door wanbetaling is erg regionaal, op het platteland waar vaak ook nog solide is gefinancierd is dat beperkter. Het blijft echter een gok maar wie niet waagt die niet wint. Anders gewoon het geld gespreid vastzetten tegen een aantrekkelijke rente, bijv 25k 15 jaar, 25k 10jr, 25k 5 jaar en de rest voor de eerste 5 jaar om op te snoepen.

Maarehhhh...dit wordt zo wel een heel serieuze reactie :mrgreen:

17 nov 2011 22:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Fred4 schreef:
Huis kopen dat eerst 1.000.000 kostte, nu 500.000 voor geven (worden er inmiddels al heel wat aangeboden). Bij de bank 400.000 lenen. Lekker in gaan wonen, en wachten tot de boel instort (de economie en de munt, niet je huis natuurlijk). Wanneer de ECB vervolgens zoveel geld gecreeerd heeft dat de munt devalueert, heb je wel een mooi huis, en betaal je die 400.000 schuld af met 1 maandsalaris.
Niet verder vertellen hoor, maar zo hebben een aantal mensen in Zimbabwe heeeeel veel geld verdiend terwijl alles daar instortte. (En niet te lang wachten, want anders krijg je die 400.000 niet meer van de bank)

Aardige redenatie. Minpunt is dat je dan wel asset rich bent maar cash poor. En als je in die situatie wilt verkopen (dus met megainflatie) dan is je huis waarschijnlijk onverkoopbaar want er is geen bank die een hypotheek geeft. En pinnen kun je zelf niet want je geld zit in je huis :mrgreen:

17 nov 2011 23:46
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Marco schreef:
box 1 en box 3 staan los van elkaar, ben dan wel geen fiscalist maar dat weet ik nog wel :wink:

Nee, dat blijkt. :mrgreen:

18 nov 2011 3:30
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Delnoy schreef:
Hypotheek aflossen. Meer financiële ruimte in de maand.

Als je die ton op de bank parkeert, kan je er ruim 25 jaar het verschil in hypotheek rente van betalen (rente-niveau en belasting-aftrek-afhankelijk) ..

Voor het verschil in maandlast, zou ik het lekker "beschikbaar" houden :popcorn:

18 nov 2011 8:38
Profiel WWW Facebook 
Lada
Helemaal in het zuiden.
Is een optie maar als je de 100.000 op de bank parkeert betaal je er vermogensbelasting over. Daarnaast is het in 9 van de 10 gevallen zo dat het niet bij parkeren blijft en voor de rente hoef je het op dit moment niet te doen. Ik zou dan zeggen, parkeer € 20.785 (hoger bij minderjarige kinderen of als je ouder dan 65 bent) want dit is heffingsvrij en genoeg voor een gevoelige IMS Lager uit ’98 -2000 :mrgreen: . Voor de rest aflossen en maandelijks ruimer zitten. HRA gaat er op termijn toch aan. Kun je maar beter voor zijn. Daarnaast is het zo, hoe meer je aflost (uit eigen vermogen) hoe minder je belast word in box 3. Als je een relatief lage rest hypotheek over houd zorgt de wet Hillen er voor dat je niet of nauwelijks eigen woning forfait bij je inkomen hoeft te tellen.

Simpel gezegd, vermogen in het huis wordt fiscaal niet belast, vermogen op een spaarrekening wel.

Maar goed, ik ben dan ook geen fiscalist en iedereen moet maar lekker doen wat hem/haar verstandig lijkt.

18 nov 2011 10:50
Profiel
PorscheForum Junkie
Apolo2 schreef:
Overigens kun je niet zomaar je hypotheek aflossen, meestal is dat max 20% van de hoofdsom per jaar.

Ik durf te wedden dat als ik morgen naar mijn bank stap en zeg 50% te willen aflossen en dat ze niet moeten zeuren, het gewoon geregeld is...

18 nov 2011 11:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Citaat:
Ik durf te wedden dat als ik morgen naar mijn bank stap en zeg 50% te willen aflossen en dat ze niet moeten zeuren, het gewoon geregeld is...

I'll take that bet. :popcorn:

18 nov 2011 14:15
Profiel
Lada
Helemaal in het zuiden.
Die lijkt me ook niet echt haalbaar. Is vaak maar 10 of 20% boete vrij.

Gelukkig geen last van :popcorn:

18 nov 2011 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster Spyder '10
912 schreef:
Apolo2 schreef:
Overigens kun je niet zomaar je hypotheek aflossen, meestal is dat max 20% van de hoofdsom per jaar.

Als 50% van je lening vast staat tegen een variabele rente ga ik die gok niet met je aan. Zo niet mag je het eens proberen bij de reguliere banken. In de hypotheekvoorwaarden kun je alvast eens verkennen wat je ruimte is waarschijnlijk max 20% bij aflossingsvrij o.i.d.

19 nov 2011 15:42
Profiel
Cayman S 2009, 924 1977
als je boeterente wil betalen mag je idd meer aflossen dan die 20% maar anders echt niet hoor..... en zelfs niet in deze tijd want ze zijn nog altijd arrogant.

19 nov 2011 17:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Ik zal het eens uitzoeken...
Wel interessant.

19 nov 2011 17:57
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
De bank wint altijd in dit soort gevallen. Ik denk dat het wel mag maar dat je een vette boete mag betalen. En als die meer dan 2% van de waarde van je huis is dan kun je beter verkopen en meteen weer terugkopen 8)

19 nov 2011 18:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster Spyder '10
Maarten schreef:
De bank wint altijd in dit soort gevallen. Ik denk dat het wel mag maar dat je een vette boete mag betalen. En als die meer dan 2% van de waarde van je huis is dan kun je beter verkopen en meteen weer terugkopen 8)

Heeft niets met de waarde van het huis te maken maar met de resterende rentevastperiode icm rente.

20 nov 2011 20:48
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Dus wel. Als de boete meer dan 2% van de waarde van je huis is: huis verkopen aan je hond en dag erna weer terugkopen. Boetevrij aflossen bij verkoop mag in NL wel altijd 8)

20 nov 2011 20:54
Profiel
PorscheForum Rakker
BMW E36 328i in circuittrim ('96) Alfa GT Junior Bertone ('72) Mini Cooper S JCW ('03) BMW Z4M Roadster
Maarten schreef:
Dus wel. Als de boete meer dan 2% van de waarde van je huis is: huis verkopen aan je hond en dag erna weer terugkopen. Boetevrij aflossen bij verkoop mag in NL wel altijd 8)

Kost je wel wat overdrachtsbelasting, maar alles voor het hogere doel, toch? :-)

20 nov 2011 21:13
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Dat is dus die 2%. Het is allemaal niet zo moeilijk 8)

20 nov 2011 21:14
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Normaliter is 10% boetevrij indien je renteperiode nog niet verlopen is. Bij een variabele rente is er geen boete (opletten of het maands of drie maands is). Je kan altijd boetevrij aflossen als de marktrente hoger is dan jouw rente vb. rente 10 jr vast 4%. resterende looptijd 6 jr. marktrente zes jaar is 4,50% boetevrij, marktrente zes jaar 3% dan is de boete 6 x 1% van het hypotheekbedrag.

20 nov 2011 21:23
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Kan allemaal wel zo zijn, maar die kleine lettertjes zijn er voor 'Henk en Astrid'.

Als jij aardig wat zaken met je bank doet, dan is er veel meer mogelijk.

20 nov 2011 22:37
Profiel
‘64 Kever
Enige zaken die ik met die bank doe is mijn hypotheek ;)... Ik vraag het me af of een bank zit te wachten op iemand die zijn hypotheek even komt aflossen. Logisch gezien wel, immers, "de huizen dalen in waarde", dus het onderpand is minder waard... Maar toch, denk dat over het algemeen de waarde van de huizen opweegt tegen de openstaande lening, dus zal het niet interessant zijn voor de bank om aflossing te bevorderen... Toch?

20 nov 2011 22:43
Profiel Facebook 
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Gizmo weet waar hij over praat neem ik aan. Anders werkt ie op de verkeerde plek.

20 nov 2011 22:47
Profiel
PorscheForum Rakker
^^^^ Deze ^^^^
Amsterdam
@Pascal: Niet helemaal. Volgens Basel III moeten banken meer kapitaal aanhouden voor de gedragen risico's. Het zou goed kunnen dat het de bank wel uitkomt om de hypotheekportefeuille te verkleinen. Dat onze hypotheken in dat opzicht een druppel op de spreekwoordelijke plaat zijn is absoluut waar, maar wie het kleine niet eert....

20 nov 2011 22:48
Profiel
‘64 Kever
Dat is inderdaad ook weer zo, niet aan gedacht... Hmmm, interessant... Wat zegt hypotheek verstrekkend NL? Gizmo? :cheesy:

20 nov 2011 22:53
Profiel Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende