Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 9:43

Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Voorwielaandrijver en winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Amsterdam
Bericht Voorwielaandrijver en winterbanden
Vraag over aanschaf winterbanden voor voorwielaangedreven autootje.
Alleen voor op de aangedreven wielen voldoende, of rondom nodig.
vlgs Renauld dealer ( Clio ) 2 vóór goed genoeg, maar ik twijfel. Lijkt mij dat de auto dan wel gemakkelijk achter weg/uitbreekt. Iemand ervaring ?

25 okt 2010 12:29
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C 2 1991 , ex 911 SC coupe
Aan de Maas
Bericht Re: Voorwielaandrijver en winterbanden
Het is maar net, hoe veilig je je wilt voelen....in een Renault :cry: ...........
Naar mijn bescheiden mening staat een auto in de winter op 4 winterbanden, en gaat het dus niet alleen om de aangedreven wielen.

Laatst bijgewerkt door Sandman op 25 okt 2010 12:33, in totaal 1 keer bewerkt.

25 okt 2010 12:32
Profiel Facebook 
Is inderdaad niet te doen Leo alleen op de voorwielen, de reactie die dan gebeurt omschrijf je zelf al.

Trouwens deze morgen gehoord op Duits nieuws, dat op 1 november de buitenlanders die in Duitsland rijden zonder winterbanden, een bekeuring krijgen van 40 of 60 euro, kon bedrag net niet verstaan.
Gaan ze ook bewust op controleren.
Zullen ook geld nodig hebben daar. :lol:

25 okt 2010 12:34
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
leuk gecoordineerd door de eg weer :twisted:
ik dacht dat dld niet verplicht was maar wel schuld bij ongeluk?

25 okt 2010 12:36
Profiel
Is dus blijkbaar nu verandert. :idea:

25 okt 2010 12:41
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ook niet aangedreven wielen kunnen hun grip verliezen onder winterse omstandigheden. Als je dan toch kiest voor winterbanden zou ik altijd vier stuks eronder laten zetten. Je zomerbanden slijten niet als ze in de garage liggen dus behalve de kosten voor een paar extra velgen ben je niet duurder uit.

25 okt 2010 12:42
Profiel
Amsterdam
Ik was wel verbaasd over het feit dat garage het schijnbaar veilig genoeg acht ( alleen vóór.) Vwb optrekken / remmen in rechte lijn zal 't wel zo zijn, maar in een bochie nie dus.
Het worden er gewoon 4.
thks.

Laatst bijgewerkt door LeoH op 25 okt 2010 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.

25 okt 2010 12:48
Profiel
Stukje van nieuws wat ik gehoord heb, staat nu al op Nederlandse site.

Citaat:
Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 25 oktober 2010 11:57
Wie zonder winterbanden onderweg is in Duitsland, krijgt binnenkort een boete van 40 euro, twee keer zoveel als voorheen. Dat melden diverse Duitse media op basis van plannen van het Duitse ministerie van Verkeer.
winterbanden. Dat kondigde onlangs ook al aan dat er een plicht tot het gebruiken van winterbanden in Duitsland aankomt.

Wie tot nu gepakt werd zonder winterbanden, betaalde 20 euro. Dat wordt nu dus 40 euro. Wie volgens de politie zonder zijn winterbanden ook nog het verkeer in gevaar gebracht heeft, kan een boete van 80 euro tegemoet zien.

Let op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval.

25 okt 2010 12:49
PorscheForum Rakker
993S Vesuvio; 964 RS replica; 964 Turbo 3.6; 964 Alex 1224; project 1965 301xxx; project 1965 300xxx
Voor de zijdelingse stabiliteit van je auto, hetgeen op grensbereik uiteraard zeer belangrijk is, is de grip van je achterwielen vele malen belangrijker dan je voorwielen, ook voor voorwielaangedreven auto's.
Veel mensen geloven dat niet, maar pak maar eens een speelgoedautootje en zet dat op een gladde (formica) plank die een beetje helt.
Plak de achterwielen langs de onderkant vast met wat plakband (gewoon cellotape, geen ducktape dat is te stroef), en zet 'm bovenaan op de plank. Achter zit de cellotape dus nu tussen de wielen en de plank (hij staat achter op de cellotape).
Laat het ding de plank afrijden en je zal zien dat hij al snel scheef trekt.
Doe hetzelfde maar nu met de voorwielen vastgeplakt. je zal zijn dat hij perfect recht naar beneden glijdt.

Iemand had het over een Twingo. Vanwege dit principe heeft Renault besloten om bij de Twingo 1 (18 jaar geleden), waar geen abs op te krijgen was, de achterremmen zo te ontwerpen dat ze bijna niet op normaal wegdek kunnen blokkeren.

Om weg te rijden zijn de aangedreven wielen belangrijker uiteraard, maar in een bocht (zeker gecombineerd met remmen) kan dat volledig anders uitpakken.

Ergo: gewoon alle 5 de wielen doen!!!!

25 okt 2010 13:00
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Wat een stupide advies. Ik zou bijna zeggen dat je beter rondom zomerbanden kan monteren dan alleen voor winterbanden... zelfs als er sneeuw ligt.

25 okt 2010 13:02
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Misschien klaagt Leo daar altijd over de hoogte van zijn rekeningen en "denkt de garage nu een beetje met hem mee". :uh: :mrgreen:

25 okt 2010 13:06
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Ruim 10 jaar terug reed ik altijd naar wintersport met enkel winterbanden op de aangedreven (voor)wielen.....tijden veranderen maar is altijd prima gegaan :mrgreen:

25 okt 2010 13:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Sander911 schreef:
Ruim 10 jaar terug reed ik altijd naar wintersport met enkel winterbanden op de aangedreven (voor)wielen.....tijden veranderen maar is altijd prima gegaan :mrgreen:

Dat wil niet zeggen dat het veilig is. Voor controle ben je zoals hierboven besproken veel afhankelijker van je achterbanden dan je voorbanden!

25 okt 2010 13:31
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Sander911 schreef:

Ik reed vroeger voluit over bospaden met de auto, stuiterend van links naar rechts. Altijd goed gegaan. Bij mij dan...

25 okt 2010 13:42
Profiel
All weather banden. Hoef je ook niet te wisselen.

25 okt 2010 14:36
Profiel
All-weather is eigenlijk altijd minder goed.

25 okt 2010 15:28
Profiel
We hebben het over een Clio, niet over een 911 turbo. Lees de tests maar eens.

25 okt 2010 15:38
Profiel
PorscheForum Rakker
500E, Challenge Stradale
Rijd zelf, omwille van het gemak niet te hoeven wisselen, hele jaar op m+s (mud+snow) banden. So far geen problemen op verharde of onverharde wegen, blubber of sneeuw. Echter, zijn dit nu volgens de (Duitse) wet winterbanden of niet?

25 okt 2010 15:40
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
vlg mij alleen als er een sneeuwvlok opstaat

25 okt 2010 15:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
500E, Challenge Stradale
Zal te maken hebben met de hardheid van het rubber onder de 7 graden Celsius of zo, vermoed ik. Maar betekent dit dat je zonder sneeuwvlokje op je banden in Duitsland de pisang bent? M+s banden hebben bij mij namelijk geen sneeuwvlokje...

25 okt 2010 15:45
Profiel
klikkerdeklik....... :wink:

25 okt 2010 15:48
Profiel
PorscheForum Rakker
500E, Challenge Stradale
:thumleft: , tnx!

"M+S-banden zijn bedoeld voor het rijden door modder en sneeuw. Alleen als er op zo'n band ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, geldt de band als winterband. Het M+S logo is te vinden op alle winterbanden, all season-banden en soms ook op zomerbanden, en zegt niets over de eigenschappen van de band als winterband.
Alleen het symbool met het sneeuwvlokje duidt op de geschiktheid als winterband. De eisen zijn overigens niet bijzonder hoog: een remtest is al voldoende om het symbool te mogen gebruiken."

25 okt 2010 15:57
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
de blaadjes vallen en da jaarlijkse discussie over sneeuwbanden komt langzaam op stoom. ik zeg: allemaal industrielobby :twisted:

25 okt 2010 16:02
Profiel
wolf schreef:
de blaadjes vallen en da jaarlijkse discussie over sneeuwbanden komt langzaam op stoom. ik zeg: allemaal industrielobby :twisted:

Wil tegen jou dan wel eens in de sneeuw rijden, jij op zomerbandjes en ik op winterbanden dan vooral bergop, optrekken en remmen. :mrgreen:

Kan industrie lobby zijn, maar onze veiligheid gaat voor. :idea:

25 okt 2010 17:28
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
volgend jaar ook verplicht helm op in de auto hoorde ik.

25 okt 2010 17:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende