Goed heren,............. verslag Part 2!
....daar stond hij dan, de Cayman 9ff, nog warm van z'n laatste rit, een beetje vies maar zeker niet uitgeput....
Hij is eerlijk gezegt wel echt mooier in het real-life dan op de foto's.
De witte velgen zien er toch wel erg stoer en apart uit in het echt, al met al weet je gewoon dat als je zo'n auto hebt dat je iets origineels en speciaals hebt. De prijs?.... ach daar moet je natuurlijk geen klein prijskaartje verwachten, ik vond het ook niet gepast om zoiets te vragen aangezien je gewoon weet dat hij niet iets zal noemen waarvan je zou denken "Oh, dat valt me mee......"
De velgen kosten 9ff i.i.g. zelf alleen al meer dan 10.000 euro
Ze willen er de komende weken nog wat kleine modificaties aan plegen maar ergens dit jaar gaan ze er nog wel mee het circuit op. Later in de middag zouden mannen van de pers komen om een verslag over de auto te schrijven dus hij moest weer weg om gepoetst te worden.
Goed, ik hoorde intussen op de achtergrond een hoop gesleutel en gepraat wat uit die hoek kwam van waar gisteren die 997 9ff stond...... en waarempel, het inmense 950PK blok lag eruit en ze waren wat metingen aan het verrichten. Deze keer had ik ook het gevoel dat de camera iets minder welkon was, liever geen detail foto maar alleen een overzicht was ok aangezien de chef er was en ik aan de mannen kon merken dat ze toch iets minder relaxed waren. Gelijk maar even mijn en onze vragen (van jullie over de stijfheid etc) gesteld. De wagen is een 997 Cabrio, ze hebben dus de karroserie volledig versterkt en binnen in de wagen 2 crossbars geplaatst welke volgens hun genoeg waren om kromming tegen tegaan. Hij is omgebouwd van een 2 naar een 4 en hij is voor een klant maar is tegelijk voor hun een goede test, aangezien ze later dit jaar plannen hebben...maar daarover straks meer.
Jort, --> Jou vermoeden klopte inderdaad, na hun eerste testritten waarbij ze naar de 350km/h gingen roken ze al wat vreemds bij het uitstappen, maar wat bleek zie je op de foto hieronder.....een mooi gat in de bumper gebrandt vanwege de immense hitte. Sindsdien hebben ze wel wat modificaties toegepast maar het moeilijke is dat de klant graag wil dat de body ervan buiten zo origineel en sober mogelijk uit blijft zien dus de inlaten aan de zijkanten kunnen ze dus niet echt vergroten.
Vandaag stonden er ook nog twee 996 9ff's, een zilveren van een Poolse klant en een zwarte (zie foto) met een van hun eerste ontwikkelde 950PK blokken erin. Deze wagen was uitgevoerd met een extra systeem in het dashboard dat aangeeft wanneer er geschakelt moet worden maar omdanks dat was de klant na een maand terug gekomen aangezien hij de versnellingsbak na 4 weken volledig verrot had gereden. Deze wagen is gewoon niet door iemand zonder rij-ervaring/training te berijden.....heren hij staat nu te koop....
Mijn hart ging even sneller kloppen toen hij plots zei, "Ja het spijt me maar ik kan je helaas niet aanbieden om er samen even een rondje in te rijden aangezien onze chef er zo aankomt met de klant en hij nog niet helemaal af is......"
eehhh, "Nee joh geen probleem, begrijp ik volkomen, geen probleem...... (Porsche 912 --> DAMN DAMN DAMN!!! )
We begonnen toen nog even te praten met Jean-Piere erbij over hun recordpoging van afgelopen jaar, de 388km/h. Ik vroeg nog af of de 997 9ff geplanned stond om wat records te gaan breken maar zoals boven omschreven was het meer een test voor hun was en om de wens van de klant te realiseren maar hij vertelde me dat ze bezig zijn met een kompleet nieuwe wagen waarmee ze het einde van het jaar een nieuwe poging willen gaan maken en overtuigd zijn de 400 km/h te gaan halen.
Inmiddels was de Nederlandse 993 nu weer voorzien van 4 wiel aandrijving bijna klaar en in de andere hoek stonden twee jonge monteurs te werken aan een oude volkswagen bus waarin ze een 996 motor gaan bouwen
......
Al met al, twee super middagen gehad bij 9ff en ik heb ze dan ook hartelijk bedankt voor hun tijd, openheid en uitleg. Bjoern wou uiteindelijk nog wat tips hebben aangezien hij volgende week naar Renesse op vakantie gaat
Klopt, ik moet wel even zeggen dat ik met intresse vorig jaar het 996GT project heb gevolgd en ze toen ook heb bezocht. Ik heb de heren ooit eens bij het Porsche Zentrum in Dormund ontmoet en heb ze meer dan 1 keer aan boord gehad als ik ze naar London vloog. Ze weten voor wie ik werk, waar ik woon (praktisch om de hoek) en hebben me sinds eergsiteren ook wel een beetje beter leren kennen en weten dat Porsche een hobby van me is, ik weet zeker dat mede daardoor ik veel geluk heb gehad dat ze me zo super vriendelijk en open te woord hebben gestaan. Ik heb me altijd netjes gedragen en aan iedereen netjes voorgesteld en ik heb zeker niet de indruk gekregen dat ze het maar normaal vinden of aanmoedigen dat men er zomaar op een middag komt binnen wandelen om foto's te schieten en nieuwsgierige vragen stellen.
Ik heb gewoon erg veel geluk gehad en ik deel dat dan ook graag met mijn mede-Porsche liefhebbers hier op dit forum.
Nogmaals dank heren.
Zie wederom mijn Personal Gallery voor de grotere foto's....
EDIT EriC4C: Gewoon even op de foto's klikken voor (nog) grotere exemplaren.
(EDIT 2: Thanks Eric...
)
Enjoy