Het filmpje kan ik zo even niet terug vinden, als ik tijd heb zal ik nog eens een test doen.
De Smartdetail is eigenlijk een soort van Quick Detailer, het is geen vervanger van je wax voor alle duidelijkheid. Wel handig om tussentijds je auto stofvrij te maken, vingervlekken te verwijderen en kalkdruppeltjes eruit te halen. Dit alles gecombineerd met een mooie glans.
Een tijdje geleden toen Smartwax geïntroduceerd werd in Nederland, kreeg ik enkele producten van hun om te testen. Aangezien ze in hetzelfde straatje als Meguiar's zitten heb ik hun daarmee vergeleken. Het is nogal vrij 'kiddy' taal, maar ik heb het op diverse fora's gepost, dus lekker simpel gehouden
Al enkele jaren is het detailen van auto’s een grote passie en hobby van me. Kwaliteit wordt geleverd door een goede techniek, goed materiaal en goede producten. In die jaren heb ik dan ook veel verschillende merken en producten geprobeerd om tot een gerichte keuze voor een bepaald product en merk te komen. Uiteindelijk ben ik voor een groot deel bij Meguiar’s blijven plakken. Er zijn zeker nog veel betere merken en producten, maar tot op heden waren die qua prijs / kwaliteit verhouding niet echt interessant.
De SmartWAX producten heb ik qua verbruik, prijs en werking vergeleken met dezelfde doelgroep (consumentenlijn) en vergelijkbare producten van Meguiar’s. Daarbij wil ik nadrukkelijk zeggen dat het mijn PERSOONLIJKE ervaring is wat ik hieronder neer zet, iemand anders kan natuurlijk iets heel anders ervaren.
SmartCARWASH
Een synthetische shampoo met conditioners voor een voedende werking. De shampoo zelf is lekker dik / stroperig van structuur en draagt een frisse citroengeur.
Positieve eigenschappen:
Bevat de eigenschappen die een goede shampoo moet hebben, namelijk:
1 Agressief genoeg om het vuil los te weken, maar mild genoeg voor rubbers e.d.
2 Bevat naast een reinigende werking een conditionerende (voedende) werking
3 Bezit goede lubricerende eigenschappen (merkbaar: weinig wrijving tussen spons - handschoen en carrosserie. Water trekt goed en streeploos van de auto).
Vergeleken met de Meguiar’s NXT Generation Carwash
+ Het water trekt na het wassen nog beter van de auto (sheeting effect).
Voordeel hiervan is dat je minder moet wrijven om de auto te drogen en dus minder kans hebt op krasjes. Let op, dit neemt niet weg dat je de auto nog altijd moet drogen na het wassen.
Conclusie: Hele fijne shampoo om mee te werken. De lubricerende eigenschap zorgt o.a. voor minder wrijving waardoor het wassen makkelijk (minder stroef) verloopt. Volgens de omschrijving zou er blijvend zeepsop zijn welke niet oplost. Je merkt inderdaad dat het sopje actief en ‘vol’ blijft. De hoeveelheid schuim vond ik iets tegen vallen, dat deed de NXT Generation Carwash in mijn geval beter. Het enige echte nadeel vind ik de prijs, die is namelijk bijna 5x duurder dan zijn concurrent in deze test.
Prijs per 473 ml SmartCARWASH 24,50 euro
Prijs per 473 ml Meguiar’s NXT Generation Carwash 5,50 euro
SmartWAX
Een wax op basis van carnauba welke voorzien is van een lichte polish. De substantie zit tussen vloeibare,- en pastawax in. Deze valt het best te omschrijven als een dikke crème.
Positieve eigenschappen:
+ Gemakkelijk op te brengen en af te nemen
+ Zuinig qua verbruik
+ Geen stof / krijt resten bij afname
+ Geen witte vlekken bij contact met rubbers en plastic
+ Diepe glans
Vergeleken met de Meguiar’s Gold Class Liquid Wax
+ Nog makkelijker af te nemen dan Meguiar’s wax (zowel de carnauba als de synthetische)
+ Laat geen vlekken achter als er tijdens het waxen water uit kieren e.d. komt.
- De synthetische wax van Meguiar’s laat in vergelijking een gladder oppervlakte achter
Conclusie: Deze wax vond ik heerlijk om mee te werken. Hij is vrij veilig in gebruik en straft niet onmiddellijk als er per ongeluk product op rubbers / plastic sierlijsten komt. Snel verwerkbaar, zowel qua opbrengen als afnemen. Qua glans vond ik deze gelijk liggen met de betreffende Meguiar’s wax. Qua duurzaamheid en bescherming kan ik nog niet veel concreets zeggen, maar zover ik nu kan beoordelen is ook dit dik in orde.
De prijs van de SmartWAX is in dit geval 1/3 duurder, maar het gebruikersgemak ligt ook een stuk hoger.
Prijs per 473 ml SmartWAX 29,50 euro
Prijs per 473 ml Gold Class Liquid Wax 21,99 euro
SmartSEALANT
SmartSEALANT zou een nog betere bescherming bieden dan de smartWAX. Deze sealant kun je eventueel na de SmartWAX opbrengen voor een nog betere bescherming en glans. Het product bestaat uit synthetische / silicone grondstoffen en carnauba. De sealant wordt omschreven om het best te gebruiken op nieuwe lakken / lakken in nog perfecte staat. Ook deze sealant zit tussen vast en vloeibaar in en is het best te omschrijven als een dikke crème.
Positieve eigenschappen:
+ Gemakkelijk af te nemen (iets stroever met aanbrengen dan de SmartWAX)
+ Zuinig qua verbruik
+ Geeft vooral op lichte kleuren (zilver) een hele diepe glans
In de consumentenlijn heeft Meguiar’s geen aparte sealant. Daarom heb ik hem vergeleken met de M-21 synthetic sealant uit de detailerlijn. Dit is ook een pure synthetische sealant die zowel handmatig als machinaal aangebracht kan worden..
+ Mijn persoonlijke ervaring met de M-21 is dat deze soms donkere vlekken kan achterlaten als deze op plaatsen iets dikker is aangebracht. Daarom vind ik de M-21 iets lastiger in gebruik.
- De M-21 is niet alleen aan te raden en positief te gebruiken op nieuwe, maar ook op oude(re) laklagen
- De M-21 geeft een diepere glans en laat een gladder oppervlakte achter
- De M-21 schijnt volgens Amerikaanse gebruikers een langere bescherming te bieden. Dit kan ik echter niet (nog) niet beamen.
Conclusie: Ik vond de SmartSEALANT vooral op een nieuwe tot redelijk nieuwe laklaag erg goed. Op een zilveren kleur vond ik de glans zelfs een stuk beter dan de M-21. Op oudere / donkere laklagen vond ik de glans in vergelijking beduidend minder. De prijs van de SmartSEALANT is 2,5x zo veel is als de Meguiar’s variant.
Prijs per 473 ml SmartSEALANT 34,50 euro
Prijs per 473 ml M-21 Synthetic Sealant 13,76 euro
RIMWAX
Deze wax is speciaal ontwikkeld voor toepassing op aluminium en chromen velgen. De wax bevat net als de smartWAX een lichte polish om kleine oneffenheden snel weg te werken. Denk hierbij aan opgedroogde kalkvlekken, hele fijne vegen / krasjes en die zwarte puntjes remstof (mits ze niet te lang erop zitten). De wax zelf is smeuïge, dikke pasta.
Positieve eigenschappen:
+ Zuinig qua verbruik
+ Heel makkelijk aan te brengen. Afnemen gaat moeiteloos.
+ Geeft een diepe glans op aluminium velgen, chromen velgen heb ik niet getest
+ Laat een egaal en glad oppervlakte achter
Meguiar’s heeft geen aparte velgenwax, ook niet in de professionele lijnen.
Mijn ervaring met de RIMWAX is dat deze een diepe en natte glans achterlaat op gelakte aluminium velgen. Dit product kan ook op chromen velgen worden toegepast, maar dat heb ik (nog) niet geprobeerd. Het product is vanwege de smeuïge pasta makkelijk te verdelen en laat zich gemakkelijk verspreiden. De wax laat zich heel gemakkelijk afnemen zonder veel druk en wrijving. Dit vind ik wel prettig aangezien sommige punten bij velgen niet goed te bereiken zijn, laat staan dat je daar lang op moet wrijven om het residu af te nemen.
De velgen worden uiteraard wel nog gewoon vies na behandeling, maar het remslijpsel en ander vuil krijgt beduidend minder kans om zich opnieuw te hechten. Hierdoor was je ze bij de volgende wasbeurt probleemloos schoon. LET OP: Als de wielen eenmaal behandeld zijn met een velgenwax, hoef je (bij regelmatig schoonmaken)géén velgenreiniger te gebruiken. Een sopje met shampoo volstaat. Velgenreiniger is namelijk vrij agressief en verwijdert (deels) de beschermende waxlaag.
Prijs per 235ml RIMWAX 24,50 euro
SmartLEATHER
Een leerproduct met een reinigende en voedende werking inéén, ook toepasbaar op skai-leder. Het product is enigszins stroperig, maar laat zich wel makkelijk verspreiden op het te behandelen oppervlak.
Positieve eigenschappen:
+ Laat een droog (niet vettig) behandeld oppervlakte achter
+ Maakt het leer niet glad
+ Laat een zijdematte glans achter
- De geur wordt omschreven als ‘natuurlijke ledergeur’. Echter, meerdere mensen vonden de geur zéér onaangenaam
- Trekt niet mooi egaal op
Vergeleken met de Meguiar’s Gold Class Leather Cleaner and Conditioner
Van beide producten ben ik geen fan. Ten eerste omdat een aparte cleaner en een aparte conditioner veel betere resultaten geven. De geur van de smartLEATHER variant is erg chemisch / onnatuurlijk Het product droogde niet mooi egaal op, dit op zowel redelijk nieuw (7mnd oud) leder als op een leder interieur van 5 jaar oud. Dit doet de Meguiar’s variant beter. Deze trekt wel mooi egaal op, maar blijft wel iets vettiger. De smartLEAHTER is daarentegen niet zo dik en vettig als de Meguiar’s variant, waardoor deze zich makkelijker laat opbrengen en uitwrijven. Beide hebben hier hun voor en nadelen, maar beide zijn voor mij geen winnaars. Qua prijsvergelijk zien we dat de smartLEATHER bijna 2x zo duur is dan het Meguiar’s product.
Prijs per 473 ml SmartLEATHER 29,50 euro
Prijs per 473 ml Meguiar’s GC Leather Cleaner and Conditioner 14,99 euro
SmartPOLISH
Licht polijstmiddel om milde onvolkomenheden mee te verwijderen
+ Lichte oxidatie en lichte swirls laten zich hiermee vrij makkelijk aanpakken
- Geen mooie, gladde flawless afwerking
Vergeleken met de Meguiar’s Deep Crystal Polish
+ Makkelijker en met minder druk aan te brengen
+ Residu laat zich makkelijker afnemen
- Behandelde oppervlakte niet zo glad en egaal als de Meguiar’s Polish
Conclusie: De polish is op zich aan te bevelen als extra stap voor het waxen om lichte oxidatie en lichte swirls (gedeeltelijk) te verwijderen, waardoor het eindresultaat een stuk strakker oogt. Het is makkelijk handmatig aan te brengen en af te nemen.
Om echt mee te polijsten, krassen te verwijderen en echte lakdefecten mee aan te pakken……nee, zeker niet. Dit is toch grotendeels wat er bij een exterieurbehandeling komt kijken, het lakwerk moet aangepakt worden. Glans, diepte en reflectie moeten niet gecreëerd worden door producten als een wax of sealant, het lakwerk zélf moet gewoon in orde zijn. Zowel handmatig, excentrisch als roterend onder verschillende druk en toerental kon dit product mijn verwachtingen niet bevredigen. Ook is er maar één sterkte / grofheid op de markt. Aan de hand van de defecten wil ik zelf bepalen hoe diep gesneden moet worden. Ook moet er een variatie qua korrel zijn waarmee je kunt nabehandelen voor de perfect finish.
Ook hier zien we weer een prijsverschil van meer dan 2x zo veel in het voordeel van Meguiar’s.
Prijs per 473 ml SmartPOLISH 32,50 euro
Prijs per 473 ml Meguiar’s Deep Chrystal Polish 13,99 euro
SmartGEL
Dressing voor het beschermen en conditioneren van rubber en kunststof.
+ Heel erg goed op sterk verweerd kunststof
+ Product werkt fijn op kunststoflijsten / onderlippen met een grove structuur
+ Geeft een natuurlijke ‘nieuwe’ look aan banden
+ Vooral op de kunststofdelen enorm waterafstotend
- Te vettig / glanzend op gladde kunststoffen
- Als je er per ongeluk mee op de gelakte delen komt, laat dit een vettige streep achter die wat moeite kost om 100% netjes weg te krijgen
- Op banden / sterk verweerd kunststof érg royaal in gebruik
Vergeleken met de Meguiar’s Trim Detailer
+ Laat een mooiere en nattere glans achter
+ Ook geschikt voor banden
+ Verweerd kunststof blijft langer mooi na behandeling
- Trim Detailer is een stuk voordeliger qua gebruik
Conclusie: De smartGEL is een must voor alle écht verweerde grove kunststoffen, bijv. bumpers en spoilerlippen etc. Het is dan wel vrij royaal met aanbrengen, maar je merkt wel dat het product diep in het materiaal trekt en langdurig mooi blijft. Zeker aan te raden voor de eerste behandeling. Op banden gebruik je vrij veel om een mooie look achter te laten, daar zou ik dit product niet aan verkwisten. Op glad kunststof vond ik dit product ook niet echt fijn werken.
De prijs is bijna 5,5x zo veel vergeleken met de Meguiar’s Trim Detailer.
Prijs per 150 ml smartGEL 27,50 euro
Prijs per 150 ml Meguiar’s Trim Detailer 5,06 euro
Conclusie: SmartWAX mag zeker gerekend worden tot de betere producten en staat ver boven merken als T*rtle, V*alma, S*monez e.d. Alleen hoop ik wel dat er in de toekomst meer aandacht wordt besteed aan verschillende polishes en compounds die gewoon 100% nodig zijn tijdens het detailen. Ook meer aandacht voor het machinale gebeuren, dat mis ik nu echt (nog).