Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 6:25

Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Rollerbank vragen - Eindhoven e.o. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Rollerbank vragen - Eindhoven e.o.
Motorvermogen van Porsche 996 tiptronic testen :
- Waar is in de omgeving van Eindhoven een goede rollerbank.
- En hoeveel pk moet er aan de wielen overblijven
- Waar moet ik op letten.

27 maart 2010 22:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Rollerbank
Heb je een C2 of C4?

Ik heb goede verhalen gehoord over van Kronenburg in Geldrop. Zelf heb ik goede ervaring bij JD te Lochum.

Tip: Een goede rollenbank is een bank met voldoende grip zodat je in een zo laag mogelijke versnelling kunt meten.

27 maart 2010 22:41
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
JD Engineering in Lochem is inderdaad goed!

www.jdengineering.nl

27 maart 2010 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Franz schreef:
Tip: Een goede rollenbank is een bank met voldoende grip zodat je in een zo laag mogelijke versnelling kunt meten.

Voldoende grip is inderdaad belangrijk. Maar het beste is toch te meten in de versnelling die het dichtst bij de verhouding 1:1 ligt (in praktijk meestal de 4e versnelling)? Niet per definitie zo'n laag mogelijke versnelling?

28 maart 2010 0:09
Profiel
Noord-Brabant
frank1977 schreef:
Voldoende grip is inderdaad belangrijk. Maar het beste is toch te meten in de versnelling die het dichtst bij de verhouding 1:1 ligt (in praktijk meestal de 4e versnelling)? Niet per definitie zo'n laag mogelijke versnelling?

In een zo laag mogelijke versnelling heb je het voordeel dat de motor minder snel warmloopt en de meting gewoonweg sneller verloopt waardoor er meer vermogen wordt geleverd.

28 maart 2010 0:24
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
ben wel benieuwd naar het vermogen, wat er aan de wielen over blijft is imho niet zo interresant, alles wordt qua motorvermogen uitgedrukt dus daar kan ik me dan niet echt een voorstelling bij maken. Schijnt dat porsche motoren altijd stuk meer vermogen hebben, bij de gt3rs (381pk) schijnt er geen een de fabriek te hebben verlaten met minder dan 395pk

28 maart 2010 9:30
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Franz schreef:
\jke versnelling heb je het voordeel dat de motor minder snel warmloopt en de meting gewoonweg sneller verloopt waardoor er meer vermogen wordt geleverd.

Maakt geen drol uit. De beste rollenbanken zijn vh type dat ze bij volgas de last aanpassen zodat het toerental constant blijft. Bij een simpele vermogensmeting laten ze in de loop van 30-45 seconden het toerental oplopen.
Bovendien loopt, indien de koeling goed is, de temperatuur in die 45 seconden amper op.
Banken waarbij je een trommel versnelt leveren grove schattingen, waarbij een slechte inschatting van de roterende massa tot een onjuiste meting leidt, VOORAL als je in een lage versnelling versnelt omdat de invloed van de aandrijflijn het grootst is.

28 maart 2010 20:13
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
ralf996 schreef:
ben wel benieuwd naar het vermogen, wat er aan de wielen over blijft is imho niet zo interresant, alles wordt qua motorvermogen uitgedrukt dus daar kan ik me dan niet echt een voorstelling bij maken.

Voor de vergelijking met fabrieksopgaven is vermogen aan de wielen misschien niet zo handig of interessant, maar feit is dat er op rollenbanken nu eenmaal aan de wielen gemeten wordt. In de meting an sich zijn er al zoveel variabelen die het resultaat positief danwel negatief kunnen beïnvloeden. Stop je daar als variabele ook nog eens de omrekening naar krukasvermogen in, dan is het naar mijn mening helemaal zinloos om uitkomsten van een rollenbank als harde waarheid aan te nemen. Het is een indicatie, noem het een educated guess, meer niet.

Overigens, K&N zetelt in Eindhoven en heeft een rollenbank, maar heb geen idee of ze die ook beschikbaar hebben voor "zomaar" een meting.

28 maart 2010 21:13
Profiel
981 Boxster GTS
Franz schreef:
Heb je een C2 of C4?

Ik heb goede verhalen gehoord over van Kronenburg in Geldrop.

John van Kronenburg is een oude bekende in het wereldje en ik ken hem al jaren, zeer amicale Brabander (Kan dat? Ja dat kan :wink: ).
Een absoluut vakman op motorengebied.

Hij heeft overigens een top bank, met maar één restrictie: alleen geschikt voor 2 wiel aangedreven auto's.

Er zijn rollenbanken (lees: bedrijven die deze exploiteren) die ietwat enthousiast peekaa's tevoorschijn toveren (die er beslist niet zijn), enkel en alleen om de berijder te plezieren.

John gebruikt zijn rollenbank om de motoren die hij bouwt (naast zijn proefstand) te kunnen testen en heeft dus een uiterst nauwkeurige bank nodig.
Overigens worden de verliezen (transmissieverlies e.d.) ook bepaald om zo het motorvermogen exact te kunnen bepalen.

Als je besluit bij John op visite te gaan, doe hem de groeten van mij (Marcel van Vliet).

28 maart 2010 21:54
Profiel
Noord-Brabant
944 guy schreef:
Maakt geen drol uit. De beste rollenbanken zijn vh type dat ze bij volgas de last aanpassen zodat het toerental constant blijft.

Jij hebt het over een statische rollenbank. Nadeel van zo'n bank is dat je te kampen hebt met een hogere belasting en langere runs wat zal resulteren in vermogensverlies. Bij een dynamische rollenbank is de duur van een run wel degelijk van invloed op de temperatuur van het blok. Ook al is er een degelijke koeling aanwezig, vergeet niet dat je binnen staat te rollen en dat is bijvoorbeeld ook weer van invloed op de inlaattemperatuur. Bij turbo-motoren zal dit verschil nog sterker waarneembaar zijn. Zelfs je uitlaattemperatuur kan van invloed zijn op het vermogen. Wil je een zo nauwkeurige meting dan zal je meerdere runs moeten maken wat ook weer van invloed zal zijn op de temperatuur van de motor. Bij rollen in de hogere versnellingen ( 5 en 6) zal koeling een nog belangrijkere factor gaan spelen en gezien het feit dat ik geen rollenbank ken die gevestigd is in een windtunnel haal je de beste resultaten dus door te rollen in de lagere versnellingen.

ralf996 schreef:
ben wel benieuwd naar het vermogen, wat er aan de wielen over blijft is imho niet zo interresant, alles wordt qua motorvermogen uitgedrukt dus daar kan ik me dan niet echt een voorstelling bij maken.

Eigenlijk zijn die pk's aan de wielen juist wel belangrijk omdat dat het vermogen is wat je voelt. Het krukasvermogen wordt trouwens bij een rollenbank dmv een simpel rekensommetje verkregen aan de hand van het vermogen op de wielen.

29 maart 2010 0:54
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ]