Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 3:37

Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
BPM en Co2 tax 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht BPM en Co2 tax
Goedemiddag,

Ik ben voornemens een 993 (`95) uit USA te laten overkomen, ik weet hoe het zit met BPM, BTW en invoerkosten alleen nu nog de slurptax....

Weet iemand hier hoe het precies zit met de nieuwe BPM regels mbt de CO2 tax (aka slurptax)? De website van de belastingdienst is hier niet echt duidlijk in. Wel zie ik dat er wanneer er geen gegevens bekend zijn er er gewerkt wordt met een vast aantal grammen per KM.

Als iemand ervaring heeft mbt bovenstaand dan lees ik het graag.

Alvast bedankt.

15 maart 2010 15:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht Re: BPM en Co2 tax
Gewoon BPM bedrag nieuw - afschrijvingspercentage. Google eens op BPM calculator. Of kijk op autoweek.nl, daar staat ook een BPM calculator.

15 maart 2010 15:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Daar heb ik net gekeken, en ben gaan rekenen met 360 gram de kilometer, en enrgie label G....

Nu blijkt dat de BPM die in '95 berekend zou zijn lager ligt dan het bedrag wat ik nu zou moeten betalen €1344 vs €637....als ik het goed heb mag ik dan uit gaan van de berekening welk het gunstigste uitvalt...dan valt het dus wel mee..

15 maart 2010 15:33
Profiel
Je mag inderdaad de goedkoopste mogelijkheid kiezen.

15 maart 2010 15:44
Profiel
ex 996 4s, 993 c2 en 964 c2 tip
Weert
Je mag kiezen voor de regeling van het bouwjaar van de auto, of van de nieuwe regeling zoals die nu is. Je kan dus inderdaad het beste de oude regeling hanteren, scheel weer :mrgreen:

15 maart 2010 16:31
Profiel Facebook 
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
ralf996 schreef:
Je mag kiezen voor de regeling van het bouwjaar van de auto, of van de nieuwe regeling zoals die nu is. Je kan dus inderdaad het beste de oude regeling hanteren, scheel weer :mrgreen:

En dat geldt dus gewoon voor iedere (huidige) Porsche, dat scheelt weer uitzoekwerk.

15 maart 2010 17:18
Profiel
Citaat:
BPM import gebruikte auto’s:
Toepassen van de BPM-wetgeving zoals die gold bij eerste ingebruikneming
Bij de BPM-heffing bij de invoer van gebruikte auto’s kan het voorkomen dat op basis van de huidige wet een hoger bruto BPM-bedrag geldt dan het bruto BPM-bedrag zoals dat destijds is vastgesteld voor vergelijkbare auto’s op het moment van eerste ingebruikneming op basis van de toen geldende wet. Hierdoor zou bij gebruikte auto’s meer belasting worden geheven dan de belasting die nog drukt op vergelijkbare auto’s die al in het binnenlandse verkeer zijn. Omdat dit strijdig zou zijn met het Europese recht werd in de praktijk toegestaan dat de belasting in de bezwaarfase werd vastgesteld op basis van de historische wetgeving. Vanaf 2010 kan direct bij de aangifte worden gekozen voor de laagste BPM, die van de huidige wet of die van de wet zoals die gold op het tijdstip dat de auto voor het eerst in gebruik is genomen (waar dan ook).

Inkoopwaarde i.p.v consumentenwaarde
Het afschrijvingsregime voor gebruikte motorrijtuigen wordt aangepast. De afschrijving voor een gebruikt motorrijtuig werd tot nu toe uitgedrukt in een percentage van de consumentenprijs in nieuwstaat. Als gevolg van arresten van de Hoge Raad wordt de afschrijving voortaan uitgedrukt in een percentage van de inkoopwaarde in nieuwstaat. De afschrijving verloopt hierdoor iets sneller. Ook de forfaitaire afschrijvingstabellen in de BPM worden op dit punt aangepast.

15 maart 2010 17:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Goed, ik ga dus uit van de berekening in 1995....

Nu moet ik alleen nog eens zien te achterhalen wat de opties kosten, iemand die een goede site weet? en hoe hoe streng kijkt de RDW bij de keuring?

15 maart 2010 17:34
Profiel
RDW kijkt soms aan de hand van gegevens van Pon, soms ook gewoon uit de losse pols.

15 maart 2010 17:40
Profiel
Als je zelf wat op geeft zullen ze waarschinlijk niet zo moeilijk doen om dat er slecht weinig rest BPM is bij een auto van 15 jaar oud.

15 maart 2010 17:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Als je de opties even in een pb zet, zal ik je de bijbehorende bedragen wel even terugsturen.

15 maart 2010 22:39
Profiel
Weert
Porscheforum: leuker kunnen we het niet maken, makkelijk trouwens ook niet :thumleft:

15 maart 2010 23:55
Profiel Facebook 
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Op de site van autoweek is e.e.a. ook wel te vinden. Volgens mij zit je met 10-15k wel goed.

16 maart 2010 1:12
Profiel
PorscheForum Rakker
PB is inmiddels verstuurd...

17 maart 2010 21:31
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Voor een auto van deze leeftijd speelt de prijs van de opties nauwelijks een rol.
Het gaat over nog te betalen van de oorspronkelijke BPM indien 180 maanden (15 jaar) oud ~ 3 %.

Dan afrekenen over de opties: 3 % van de BPM 42 % over zeg 10.000 = 126 Euro :!: :wink:

18 maart 2010 10:03
Profiel
Weert
Toen was de bom nog 45 procent geloof ik, dus tel bij die 126 maar een dikke 9 euro bij :mrgreen:

18 maart 2010 10:27
Profiel Facebook 
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Oeps, foutje :oops:

18 maart 2010 11:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
uit eigen ervaring kan ik zeggen dat BPM bedragen voor een p van deze auto relatief verwaarloosbaar. Waar de RDW + Belastingdienst wel meer van houdt is compleetheid in documentatie.

D.w.z. aanwezigheid van:
1. Originele title!
2.Bill of Sell(A4'tje met koopcontract zelf opgesteld bijvoorbeeld met daarop het bedrag).
3. Papiertje van Nederlandse douane dat je daar alle belastingen hebt afgetikt(let op bij veel douanes moet je gewoon contant betalen)!
4. Keuringsbewijs RDW op kunnen voldoen aan Nederlandse APK-eisen. Deze wordt ter plaatse uitgereikt op het RDW-centrum na inspectie voertuig.

Belangrijke punten bij Amerikaanse P:
1. Stadslichten moet je inbouwen in de voorlampen(zitten in de knipperlichten op de voorbumper ingebouwd op USA Porsche).
2. Dimlichten checken of deze voldoen aan Nederlandse eisen.
3.Mile-teller verwisselen voor kilometerteller(zorg dat je documentatie goed op orde hebt voor aantonen km-stand wil je de auto ooit nog doorverkopen).
4. Alle oliën! Sommige verschepers willen het grapje wel eens uithalen je olie voor koeling bijvoorbeeld eruit te halen als ie wat lekt.
5. Accubooster/accukabels bij afhaal douane(accu staat gegarandeerd plat). Sommige Amerikaanse Accu's mogen ook niet in Ned.(weet ik niet helemaal zeker, meende zoiets opgepikt te hebben bij douane).
6. Wees kieskeurig met het kiezen van een verscheper. Over sommige zijn veel slechte verhalen bekend/hebben veel lopende rechtzaken lopen. Hierbij is Google uw vriend.
7. Kies een bank uit voor het overmaken van het geld waarbij je enig idee hebt wanneer het op rekening staat van de verkoper. Op deze manier kan je de Porsche bijvoorbeeld 1 dag na ontvangen geld al laten afhalen. Verkleint kans op...
8. AKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!! in Usa
9.CvO e.d. heb je voor Nederlandse keuring niet nodig. Dat is meen ik vanaf bouwjaar 1998.
10. CO2 opgaaf is ook niet van toepassing op een 1995 auto meen ik.
11. Ga eventueel langs Nederlands APK centrum om auto even te laten checken voordat je hem langs brengt bij RDW voor de keuring(is voor USA auto verplicht inclusief APK). Als je weet dat hij in orde is voordat je hem langsbrengt, scheelt dit weer heel wat tijd. Bij de RDW kunnen ze wat strenger zijn bij APK dan een gemiddeld keuringsstation.
12. Als je keuze hebt om auto in Nederland of Belgie auto aan te laten komen. Kies dan voor Nederland(ook al moet je dan aantal weken extra wachten). Omdat je anders moet schipperen tussen Belgische en Nederlandse douane. I.t.t. ons idee van een goed handelssysteem tussen de buurlanden, zul je dan merken dat dit voor een particulier in dit geval niet zo makkelijk/snel/handig is als je denkt.

Zo hopelijk helpt dit. mocht je dit veel vinden. In Engeland worden ook regelmatig linksgestuurde 993'tjes te koop aangeboden(wellicht verbreed dit je zoek spectrum iets). Vereist even zoekwerk, maar met huidige valuta koersen wellicht economisch interessanter. Je hoeft hier ook enkel BPM+ keuringskosten voor te betalen. Wel moeten voorlichten + km-teller wellicht omgebouwd worden.

Succes!

18 maart 2010 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Jasje Dasje,

Bedankt voor je lijstje :thumleft:

Alleen vraag ik me af of bij de 993 de stadlichten al niet standaard in de mislampunits zitten....hoop van wel want ik zie er nogal tegen op om de komplampen van de 993 te voorzien van een extra gaatje.

Weet iemand toevallig ook of de mistlamp(achter) bedrading standaard aanwezig is, of moet ik die zelf aanleggen?

18 maart 2010 13:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]