Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 6:38

Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Turien - verzekerden onder ons 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Turien - verzekerden onder ons
Voor een kennis ben ik wat aan het puzzelen om zijn 911 verzekerd te krijgen.

Een veel voorbij komende verzerkeraar op dit forum is Turien.
Ik heb me al eens eerder zorgen gemaakt over hun interpretatie van "hobbymatig gebruik".
De website van DIKS is hier nu wel heel duidelijk in (?):

Alleen hobbymatig gebruik is toegestaan; dus niet woon-werkverkeer, boodschappen of dagelijks gebruik.

Laatst bijgewerkt door lindemans op 06 aug 2013 13:57, in totaal 1 keer bewerkt.

06 aug 2013 13:13
Profiel
‘64 Kever
Bericht Re: Turien - verzekerden onder ons
Dubieus, maar ach... Als ik mijn golftas achterin gooi en naar de golfbaan rij, is dat hobbymatig? :cheesy: (want dat doe ik bijna dagelijks, haha)

06 aug 2013 13:43
Profiel Facebook 
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Tsja ga er maar aanstaan.
Vooral bij forse schades die men liever niet uitkeert kun je nog wel even aan bakkelijen wat hobbymatig dan precies betekent. Een verzekering sluit je af om onzekerheden af te dekken, dit soort text creeert alleen maar onzekerheid.

06 aug 2013 13:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 911 SC (ex 964 coupe, ex 993 targa)
Ik ben ook bij Turien verzekerd en die passage is mij niet opgevallen. Ik gebruik mijn Porsche max 7500 km p.j (zoals overeengekomen), alleen in de zomer en dus hobbymatig......Hoe ik dat verder invul, bepaal ik zelf lijkt me. Boodschappen, woon-werk verkeer? De bewijslast ligt dan bij Turien.....

06 aug 2013 14:01
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Waarschijnlijk kan Jos hier een antwoord op geven.

06 aug 2013 14:15
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Mijn hobby is boodschappen doen. Ook heb ik van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ieder z'n hobby! :mrgreen:

06 aug 2013 15:02
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Turien kent verschillende producten, Jos kan hier vast meer over vertellen (als hij terug is van vakantie).

06 aug 2013 15:40
Profiel
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Via de website van Turien zijn alle voorwaarden gewoon inzichtelijk: link, klik dan op 'Verkeer' en dan 'Klassieker' (voor alle auto's ouder dan 10 jaar).

Zag in de voorwaarden van de klassiekerverzekering niet zo snel een referentie naar 'het hobbymatig gebruik' van de auto.

06 aug 2013 16:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Voorlopig op de motor :). ex: Cayman S - 987
Den Haag
Je kan hier luchtig over doen en zeggen dat de bewijslast bij de verzekering ligt. Maar als je wagen bij de supermarkt wordt gestolen en ze keren niet uit met als reden de quote die Lindemans geeft, dan is dat knap kl*ten! Want je loopt dan ook nog eens risico op procederen totdat je een ons weegt met uiteindelijke negatief resultaat.

Zelf interpreteer ik mijn gebruik ook als hobbymatig, maar als ik zin heb in lekker rijden dan rij ik er mee naar werk en na een ritje stop ik soms ook bij de supermarkt. Het feit dat ik een andere DD heb geeft voor mij goed genoeg aan dat het een hobbyauto is. Maar mijn gevoel is nog geen rechtsgeldig argument.

Ik vind dit wel een heikel punt! Ik ben zeker benieuwd naar uitleg van Jos of andere jurisprudentie wat de term "hobbymatig" in polissen/voorwaarden betekent!

06 aug 2013 16:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn voor verzekeraars twee heel verschillende zaken.

06 aug 2013 16:40
Profiel
Porsche diversen
Overijssel
En wat is "niet voor woon werkverkeer"..??
Helemaal niet woon werkverkeer, of af en toe mag..??
Of heb je een vet probleem als je hem hobbymatig toch een keer meeneemt naar het werk....

06 aug 2013 16:45
Profiel
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Heb geen klassieker! :mrgreen:

06 aug 2013 17:47
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
De posts hierboven exactly make my point ...
De tekst waar ik naar refereer wordt getoond als je op de website van Diks een oldtimerverzekering zoekt en de lage premie van Turien selecteert, zie plaatje hieronder.

Verzekeraars zijn ongetwijfeld keurige nette jongens, maar als ze een verzoekje krijgen om EUR 50.000 uitkeren, dan gaan ze echt wel even na of een claim terecht is of niet. Als hobbymatig gebruik nadrukkelijk boodschappen doen en woon-werk uitsluit, dan is even naar Appie Hein of een keer met mooi weer naar je werk dus geen hobbymatig gebruik. En dus niet gedekt. Dus als je een keer en rondje IJsselmeer gaat maken op je vrije donderdag en je zit in de avondspits op de A1, dan zit de bewijslast echt niet bij de verzekeraar, vermoed ik zo maar.

Ik zou die discussies niet graag meemaken bij een grote klapper, en juist voor grote klappers heb je een casco verzekering voor je Porsche.

We hebben het vaak over "wat is een goede verzekering voor mn Porsche".
Ik zou dat wel eens willen afmeten aan concrete voorbeelden van (niet) succesvolle grote claims.

Tussenpersonen, kom er maar in ...

Afbeelding

06 aug 2013 21:08
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
lindemans schreef:
Tussenpersonen, kom er maar in ...

DE tussenpersoon is er vanaf aanstaande maandag weer.

07 aug 2013 0:22
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Op de site van AFIC (Jos Targa) vind ik de volgende informatie. Hij maakt onderscheid tussen Klassiekerpolis en Porschepolis.
Bij de Klassiekerpolis is Gebruik alleen voor Hobby, bij Porsche is Gebruik 'Algemeen'.
Gaat hier (ook) om Turien.

http://www.aficbv.nl/porsche.php?calculate (plaatje lukt niet)

07 aug 2013 8:43
Profiel
Porsche 914 2.7 1970 Porsche Panamera GTS 2016 Porsche Boxster Cup
Urmond
OK, ik ga proberen het toe te lichten.

In het geval van Turien zijn zowel het klassiekerproduct als het porscheproduct beide in het leven geroepen voor de hobbyrijders onder ons.
Vandaar de beperking voor wat betreft de kilometers en de verzekerde waarden op taxatiewaarde te zetten. Veelal vallen deze premies een stuk goedkoper uit dan een regulier verzekeringsproduct op basis van bonus/malus verklaring.
( bereken maar eens een premie voor een 996 van 2002 all-risk met 5 schadevrije jaren en 12.000 km/jaar dan zie je het verschil)

Verzekeraars die dit soort producten aanbieden gaan ervan uit dat de eigenaren zuinig omspringen met hun Porsches of andere klassiekers. In de praktijk is dat ook zo vandaar dat de premies ook binnen de perken blijven. Men gaat ervan uit dat deze auto's hobbymatig worden gebruikt en niet voor dagelijks gebruik, dus woon werk, enz. Dat dit wel eens gebeurd is de praktijk.

In de algemene voorwaarden http://www.aficbv.nl/documenten.php staat dan ook niks vermeld over het feit dat dagelijks gebruik niet mag.

Men streeft er echter naar om dit zoveel mogelijk te beperken. Vandaar dat wij op onze site hier ook een onderscheid in hebben gemaakt.

Met name de luchtgekoelde porsche worden zelden voor dagelijks gebruik ingezet. met de komst van de 996 veranderde dit. De regels zijn echter niet veranderd en dus zie je, ook nu de eerste 997 in het Porscheproduct gaan vallen dat dagelijks gebruik steeds vaker voorkomt.

De kansen op schade neemt hierdoor toe. Uiteindelijk zal de verzekeraar zijn premies gaan aanpassen als de schadelast te hoog wordt, waardoor de echte hobbyrijder wellicht de dupe wordt. Ik maak gelukkig binnen onze portefeuille nog weinig toename van schades mee. De gemiddelde Porscherijder en klassiekerrijder is gelukkig erg zuinig op zijn speeltje. Wel is de gemiddelde 997 rijder niet die echte Porscheliefhebber ( lees gemiddelde dus aub zich niet aangesproken voelen als hij of zei dat wel is :mrgreen: ). Ze kunnen nu in een 997 rijden en over een tijdje ook weer makkelijk overstappen naar een ander merk, wat je bij de echte liefhebbers niet zoveel ziet.

kort omschreven: bij Turien is volgens de voorwaarden dagelijks gebruik niet uitgesloten!

07 aug 2013 13:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex. 996 C2 MK2 tiptr.
ex. Boxster 986 Zaanstad
Dank je wel voor de toelichting, Jos.

Nog even deze vraag hopende op een aanvullende bevestiging; Dagelijks gebruik is toegestaan, maar behoort een 'dagelijks ritje' naar het werk (woon-werk-woon) tot de mogelijkheden bij zowel de Porsche- als de klassiekerverzekeringen van Turien & Co? Stel dat schade ontstaat op de route van en naar het werk of mogelijk op de parkeerplaats van de werkgever.

07 aug 2013 16:09
Profiel
Turien & Co hebben een zgn Porsche Verzekering 7500, 10.000 of 15.000km per jaar.
Dit is een andere verzekering dan een verzekering voor klassieke auto's. Gelden andere of aangepaste vooorwaarden.

Ik heb de verzekering middels een tussenpersoon geregeld.

Ik ga er verder geen woord meer over schrijven, omdat ik op di forum al ben 'belasterd' voor P rijder die voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten als het om een Porsche verzekering. Tja, ik betaal niet graag teveel, lees elke euro die ik bespaar kan weer in de P :D

07 aug 2013 16:25
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Jos Targa schreef:
In het geval van Turien zijn zowel het klassiekerproduct als het porscheproduct beide in het leven geroepen voor de hobbyrijders onder ons.

07 aug 2013 16:27
Profiel
Het blijft allemaal een beetje vaag. Ik zit bij Henk Hertog en mag de afgesproken kilometers, in mijn geval 10dkm-jaar rijden zoals ik wil. Mag alleen niet naar het circuit :wink:

07 aug 2013 16:35
Profiel
Urmond
Niks vaag. In de algemene voorwaarden staat niks vermeld over dagelijks gebruik of woon werk. Duidelijker kan niet lijkt mij!

Verzekerd zijn op het circuit......is binnenkort mogelijk... 8)

Even voor de duidelijkheid, ik heb het over de algemene voorwaarden van Turien.

07 aug 2013 16:42
Profiel WWW Facebook 
Jos Targa schreef:
Niks vaag.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het over de algemene voorwaarden van Turien.

Ik ook. Afbeelding Staat er toch duidelijk dat je niet even een boodschapje mag doen :wink:

07 aug 2013 16:54
Profiel
En zoiets als -dagelijks gebruik- is dat zeven dagen per week of ook drie dagen in de week? Of alleen zondag's? :wink:

07 aug 2013 16:57
Profiel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Verzekering op circuit, daar loopt NL zo achter. Jaren ik Schotland gewoond, britse verzekeri gen hebben allerlei toeters en bellen maar mbt circuitgebruik, geen enkel probleem, paar ponden extra en karren, komt ook dat daar circuit rijden, vooral op oude circuits en hillclimbs erg in trek en normaal. Destijds veel gedaan in mijn TVR Chimaera

07 aug 2013 17:00
Profiel
Urmond
Bully,

Dat is wat Diks schrijft, maar dat klopt niet. Ben het met je een dat het verwarring geeft.

Kijk op de site van Turien daar kin je alle voorwaarden vinden.

Ik denk dat Diks, terecht vind ik, hiermee het kaf van het koren probeert te scheiden om de juiste doelgroep in zijn portefeuille te krijgen.

07 aug 2013 17:04
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende