Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2024 19:41

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
De opkomst van de 914... 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht De opkomst van de 914...
Hallo krasse Porschisten,

Jaren geleden, toen ik nog een kwajongen was die in het Groningse Oosterwolde naar sloperij 'van de Ark' ging om onderdelen voor brommers etc. te stelen viel mij altijd een bult van opgestapelde Porsche 914's op. Niemand wou ze hebben, met hun rare groene, gele en oranje kleurtjes, soms omgebouwd, en met hun rare Porsche/VW tekst achterop. Vreemde vierkante en roestige bakken waren het, en niemand schonk er enige aandacht aan. De hele voorraad (zeker 8 a 10 stuks) rotte er gewoon weg.

Nu merk ik, wanneer ik foto's zie van Porsche-meetings en ritten, dat deze aparte karretjes regelmatig opduiken. De hoekige vorm is weer leuk, net als het Targa-dak en de middenmotor van VW. Ook hun gifgroene, felblauwe en blutorange kleurtjes zijn weer helemaal geaccepteerd.

Vergeet niet, deze auto's hebben een rijke race-geschiedenis. Je hoeft maar naar de op dit forum zo geroemde film 'Le Mans' met Steve McQueen te kijken en je ziet ze regelmatig de hoek om komen. Met de juiste motorisatie (914-6 en 916) waren deze auto's erg snel.

Moraal van het verhaal: eens zo verguisde Porsches kunnen toch altijd een come-back maken. Ondanks een VW-motor. Wat mij betreft verdienen ze het volledig. Het zijn iconen van hun tijd: de 70's.

17 jun 2006 21:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Bericht 
Weer een rode kaart bij Italie - Verenigde staten... :lol:

17 jun 2006 21:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dat is in veel gevallen zo Retep.
Een 944 en 924 is ook nooit als een volwaardig Porsche gewaardeerd. Dat begint nu ook steeds meer te komen. Van veel autos zien mensen de betekins voor de geschiedenis van een merk niet op het moment dat zo'n model op de markt is. Pas later komt men er achter dat het wel degelijk een heel belangrijke factor heeft gespeeld.
Je ziet dat bij veel legendarische automerken terug.

17 jun 2006 22:08
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
De laatste paar keer dat ik in Steenwijk, bij Erwin een bezoekje bracht stonden er ook een paar keer, mooi gerestaureerde 914's. En juist in de felle kleuren wat ze zo aangenaam maakt.

Ik vind het een heel leuk model, juist omdat deze zoveel afwijkt van de andere modellen.

Van mij mogen ze weer steeds meer op de weg terug komen. :D

17 jun 2006 22:19
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
eh... terug van nooit weg geweest 8)

17 jun 2006 23:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Ja...ze zien er absoluut niet uit als de 911ers natuurlijk, maar ik heb er wel respect voor. Ik vind ze wel schattig met die opklapbare koplampjes en zou er niet voor schuwen er een te kopen. Wat me dan wel opvalt is dat ze tegenwoordig duur zijn, duurder dan de standaard 924 en 944..Vraag me af of dit te maken heeft met het productie aantal, of gewoon vanwege de onderdelen etc.

17 jun 2006 23:49
Profiel Facebook 
vianen
Bericht 
Het is gewoon een leuke auto,ben er helemaal verliefd op, en als ik de kans krijg om een goeie te kopen................nou ja, need I say more!!

18 jun 2006 0:06
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
FROST schreef:
Vraag me af of dit te maken heeft met het productie aantal, of gewoon vanwege de onderdelen etc.

.... de staat waarin ze verkeren :idea: :wink:

18 jun 2006 0:39
Profiel WWW Facebook 
vianen
Bericht 
Das dus een ander verhaal Olaf, wil wel een goeie hebbuh..... :wink:

18 jun 2006 0:55
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
914 is niet zo duur als je nagaat dat hij wegenbelastingvrij is, schattig uitziet, cabrio is én Porsche is (groot deel). Heeft dus een hoop dure kenmerken in zich.

Mijn 924 heeft nog twee jaar te gaan voor de belastingdienst ook deze geldkraan ziet dichtdruppelen. Heerlijk. Kost dat ding net 60 euri per jaar plus onderhoud.
De 924 zie je ook steeds minder rijden. Laatst bij v. Kessel geweest en daar staan 944's voor 1200 euri met een beetje schade. Die dingen zijn dus voor de verzekering total loss! Is toch waanzin? Een 924 tref je al niet meer aan.
Heb van de week bougiekabels gekocht. Als ik P moet geloven, dan kosten die 35 tot 40 euri per stuk, dan is mijn auto ook total loss! Geen wonder dus dat die dingen steeds vaker worden gestript voor onderdelen of gewoon worden vermalen tot schroot.

Maar, dat maakt mijn auto dus elke dag exclusiever. Ik reed net achter een paar oude auto's (vaderdag bij bejaardenhuis, autoclub had blijkbaar ritjes aangeboden uit hun "geile" tijd) en net voor me reed een oude kadett.
Jaren geleden lachten ze je uit als je nog met zo'n lelijk mormel over straat durfde. Je zou er nog niet dood in willen worden aangetroffen. En nu? Er rijden er nog een paar, ze zitten strak in de lak en het chroom en nu zijn ze klassieker. Nog verder verheven dan toen ze nieuw uitkwamen.

De laatste tip: in Hoensbroek in de hoofdstraat (na nr. 100 ergens) staat in de etalage van een hele oude autogarage (die al heel lang dicht is) een spiksplinternieuwe Peugeot (als ik me niet vergis, kan ook een Volvo of zo zijn) uit de jaren-60. Dat ding is goud waard! Nooit wat mee gedaan, gewoon nooit verkocht en de zaak gesloten en daar staat 'ie dan.

Terug naar de 914: ik wil er heel graag een hebben, ook al moet er wat aan gebeuren, maar ze kosten vanaf 5000 euri met werk. Ik heb helaas het budget er niet voor maar er hoeft morgen maar iemand te willen ruilen met mijn 924 en we hebben een deal.
Lekker dakje open en cruisen. Hoeft niet snel, hier in Limburg mag je ook lekker cruisen.

Mopje: waarom zitten negers niet vaak op internet?

die surfen niet, die cruisen....
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

18 jun 2006 12:52
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
2e prijs Jubileumrit 2013
Bericht 
Op meetings zie je bijna geen 924's. Jammer. Het is een Porsche (!) waarover altijd veel is geschreven en gezegd, in positieve-, maar ook vaak in negatieve zin. Wat is er in de loop der jaren veel op dit model afgegeven.

Uit eigen ervaring: voor het geld kun je geen betere sportwagen kopen.

Door mij wordt een mooie 924 altijd gewaardeerd. Het model is apart en praktisch, en hoe je het ook went of keert, is rotsvast genesteld in de historie van Porsche (b.v. 924 Carrera GT op Le Mans 1980, 6e, 12e en 13e plaats).

Ook deze wagens komen terug. Goede exemplaren worden schaars zullen straks worden opgepikt door liefhebbers. Net als nu met de 914 gebeurt.

18 jun 2006 15:04
Profiel
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Veel 911 rijders zijn er me gestart en hebben ze weer verkocht.
De 914 heeft wel niet de looks en de power, maar hij laat toch veel mensen omzien met vragende blikke van wat was dat.
Bovendien ie niet duur, zowel onderhoud en vaste lasten zijn laag. En de aankoopprijs daalt amper, hij stijgt eerder.

Kortom een prima starter en als je de ruimte hebt erbij houden. Want veel ex 914-ers willen hem wel weer terug.

Rene

18 jun 2006 22:24
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
ex-911 3.2 '86, ex-TT quattro 260pk, nu saab 9-5 aero 250pk
Bericht 
blijft een heerlijke auto als je van cruisen houd en het betere bochtenwerk (middenmotor) :!: :D
werkboek van Haynes gekocht en sleutelen maar, hele eenvoudige techniek dus voor mij nog te doen.

craze die er 2 heeft gehad met veel plezier

20 jun 2006 10:45
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Rene914 schreef:
Veel 911 rijders zijn er me gestart en hebben ze weer verkocht.
De 914 heeft wel niet de looks en de power, maar hij laat toch veel mensen omzien met vragende blikke van wat was dat.
Bovendien ie niet duur, zowel onderhoud en vaste lasten zijn laag. En de aankoopprijs daalt amper, hij stijgt eerder.

Kortom een prima starter en als je de ruimte hebt erbij houden. Want veel ex 914-ers willen hem wel weer terug.

Rene

De stijging, is de laatste jaren zelfs fors te noemen, zeker de 914/6, vooral zuinig zijn op je wagen.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

20 jun 2006 11:43
Profiel WWW
911 3.2 | MJ 1989
Omgeving Posbank
Bericht 
Ik ben zelf wel het type van vreemd is leuk
ik heb dan ook best lang gedacht en georienteerd
op de aanschaf van een 914.

Zoals retep al aangeeft,
-Porsche
-Cabrio
-Funcky
-Wegligging
-Oldtimer

Helemaal goed, in oldtimer zit voor mij alleen de bug gecombineerd
met het vermogen gekoppeld aan mijn budget.

Ik wilde nu voor het eerst eens pk's onder mijn rechter voet voelen.
Wil je dat in een 914, moet je een getunede of een (verbouwde) 916
hebben, lees stukkie duurder.

Tevens moet je de ruimte hebben om aan deze auto te kunnen sleutelen,
tis een oldtimer dus zal je iets vaker in de steek laten.
Die ruimte heb ik nu nog niet.

Later in mijn dromen wonen wij op een hutje achteraf met een flinke
schuur met daarin een 914 (en een 911 en een 356)
De 944 houdt ik dan als boodschappen auto.

20 jun 2006 19:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Een keer een 986, 997, 993, 964, 911E en een 944.
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Hardstikke leuk die 914, tot ik probeerde mijn 195cm erin te wurmen. :D

Waren Duitsers zoveel kleiner begin jaren zeventig?

20 jun 2006 21:32
Profiel
PorscheForum Junkie
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Ben momenteel bezig in het volgende boek:

Afbeelding

Is errug leuk om te lezen, zeer informatief, maar vooral: wat een leuke voorgeschiedenis heeft de 924! De eerste testexemplaren waren een verrotte BMW en een uit elkaar vallende Opel Manta, beide voorzien van motor en aandrijving van de toekomstige 924... om vooral niet op te vallen.
De 924? Een héle echte Porsche hoor, wat mij betreft. Net als de 914!

20 jun 2006 21:32
Profiel Twitter 
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Rob964Tip schreef:
Hardstikke leuk die 914, tot ik probeerde mijn 195cm erin te wurmen. :D

Waren Duitsers zoveel kleiner begin jaren zeventig?

Gewoon het dak eraf past altijd.

20 jun 2006 22:07
Profiel WWW
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
DeniS2 schreef:
Tevens moet je de ruimte hebben om aan deze auto te kunnen sleutelen,
tis een oldtimer dus zal je iets vaker in de steek laten.
Die ruimte heb ik nu nog niet.

Ze zorgen soms voor wat oponthoud, maar laten je zelden in de steek :wink:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

20 jun 2006 22:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
ppp 356 schreef:

Ze zorgen soms voor wat oponthoud, maar laten je zelden in de steek :wink:

Mee eens, enige zwakke punt zijn de contacten van de injectie kabelboom en de relaisplaat in de motor ruimte Dat is eenvoudig op te lossen door deze zorgvuldig na te lopen op losse/ slechte contacten

20 jun 2006 23:04
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]