Auteur |
Bericht |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
De grote beurt...
Dit keer zonder Jorinde.
In navolging van het raadplaatje van gisteren, vandaag de repo.
Aangezien ik mijn auto al weer een half jaar had en dus 25.000 kilometer met de auto had gereden was het tijd voor een beurt. Omdat ik een maand het land uit was kon ik meteen wat zaken mee laten nemen. Zo wist ik bijvoorbeeld bij aankoop al dat de remmen rondom aan vervanging toe waren (maximaal nog 15.000 km werd gezegd, maar op snelwegen kun je dat kennelijk rekken tot 25.000 km). Ook de schokbrekers hadden hun beste tijd gehad (misschien nog gewoon origineel, 210.000 km…). Voorts waren er een paar probleempjes die oplossing behoefde, zoals lekkende katalysator, vlotter olievoorraad defect, aircoconsole gescheurd, temperatuurvoeler interieur defect en steenslag).
De auto heb ik al weer een maand terug, maar wegens drukte op het werk (het werk stapelt zich een beetje op als je op vakantie bent…) kom ik er nu pas toe om een repo ter leering ende (vooral) vermaeck hierover te produceren.
Remmen:
Omdat nu toch de blokken en schijven gedaan moesten worden en de remklauwen van de 964 berucht zijn om het “klemmen” na verloop van tijd (wegens corrosie) en bovendien de lak van de klauwen al was afgesprongen, had ik besloten om, onder de zinspreuk “while you’re in there” de remmen grondig aan te pakken.
Rondom heb ik de klauwen laten reviseren, opnieuw spuiten (en dan meteen de kans genomen om een ander kleurtje te nemen), blokken vervangen door Pagid Blauw, remvloeistof (sowieso aan vervanging toe) vervangen door ATE superblue, remleidingen vervangen door leidingen met metalen mantel en de schijven vervangen door geboorde (eigenlijk: gegoten) schijven.
De kleur van de klauwen zou eerst rood worden, maar ik besloot uiteindelijk toch voor geel te kiezen aangezien dat m.i. beter past bij amazonegroen.
Het resultaat bevalt prima. De remmen werken als nieuw, beter zelfs als het goed is, en ook optisch is het m.i. een verbetering.
Onderstel:
De keuze origineel, dan wel Koni, dan wel Bilstein was snel gemaakt: Koni, mede omdat deze in te stellen zijn. De veren zijn een wat lastiger keuze geweest, lang getwijfeld tussen Eibach en H&R. Uiteindelijk gekozen voor H&R rood. Officieel voor de turbo, maar past net zo goed op een C2 of C4. Wat straffer, maar nog steeds prima voor de openbare weg.
Daarnaast heb ik een veerpootbrug (carbon) laten monteren en de stabilisator achter laten vervangen door een 21mm variant. De uitlijning is op basis van Carrera RS specs gedaan.
De Koni’s zijn behoorlijk straf ingesteld. Achter een kwartslag verwijderd van de strafste afstelling en voor een halve slag verwijderd van de strafste afstelling.
Het resultaat is perfect. De auto is van nature behoorlijk onderstuurd. Maar nu is de auto vergaand neutraal. In korte bochten te snel op het gas zorgt nog steeds voor onderstuur, maar dan ben je meer bezig met expres onderstuur oproepen. De auto is nog steeds comfortabel genoeg voor de openbare weg. Beetje uitkijken met drempels, dat dan weer wel.
Katalysator:
Zoals verwacht was de katalysator ver heen en was vervanging noodzakelijk. Ik hoor dat veel om mij heen, dus kennelijk is de levensduur iets van 15 jaar… De vervanging betrof een lege kat., de goedkoopste oplossing met het meeste vermogen (of je dat merkt is een tweede). De middendemper is meteen vervangen door een cup-pijp.
Foto waar de nieuwe remmerij te zien is, het nieuwe onderstel en de katvervanger:
Steenslag:
Mijn auto had behoorlijk last van steenslag, waarvoor de auto inmiddels is behandeld. De behandeling kost 80 euro en dat is uiteraard niet veel. Het wordt er niet onzichtbaar van uiteraard, maar het resultaat is goed genoeg. Spuiten is geen optie voor mij: te duur mede gelet op het feit dat de auto binnen de kortste keren weer nieuwe steenslag zal hebben (die verwachting is meer dan uitgekomen in de afgelopen maand).
Naast de steenslag heb ik de auto ook een wax-guard behandeling laten geven. Dat kost 280 euro, maar is het geld waard. De lak ziet er nu een stuk beter uit en wassen gaat eenvoudiger. Vind ik dan…
Diversen:
De auto heeft nog een setje 17” cupvelgen gekregen met verse Bridgestone S-02A rondom. Die had ik eigenlijk al eronder gelegd voor de beurt… En voorts zijn de spiegels vervangen door Cup spiegels.
Overige probleempjes zijn opgelost en tijdens de beurt is er niets opvallends naar boven komen borrelen.
Ik heb er inmiddels al weer 4.000 km mee afgelegd naar tevredenheid en de auto rijdt weer super.
Foto van het eindresultaat (inmiddels bekend bij speurneuzen):
En nog een foto van het voorwiel...
Het spaarvarken is inmiddels in besloten kring gecremeerd. Geen bloemen.
|
13 jun 2006 14:03 |
|
|
Erick
987 Boxster S 3.4 Tiptronic &
Harley - Davidson FXDLS Low Rider SLemmer (PF #48)
|
Ik had wel een kaart verwacht
_________________________________________ Styles change, Style doesn't
|
13 jun 2006 14:13 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: De grote beurt...
stevig beurtje, wel mooi resultaat vind ik (vooral die gele klauwen)
had je ervaringen met een dergelijke onderstelafstemming?
_________________________________________ Got coffee?
|
13 jun 2006 14:16 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
leuk verhaal, had zelf voor rode klauwen gekozen maar da tis uiteraard weer persoonlijk. Dan de typisch Nederlandse opmerking.. zal een lieve duit gekost hebben....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
13 jun 2006 14:16 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Nee, de 944 gebruikte ik sowieso niet op het circuit. De 968 was een cabrio. Bij de vorige 964 ben ik minder grondig te werk gegaan.
Ik heb dus moeten putten uit de ervaringen van anderen.
|
13 jun 2006 14:26 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Mooie repo hoor Ik vind het altijd leuk dat men zoveel moeite doet om die ouwe dames op de weg te houden...
ff een paar vraagjes:
-Waarom de keuze voor H & R (bij mij komen er morgen Eibachjes onder)
-Waar heb je je steenslag laten bijwerken Klinkt als niet veel geld voor een redelijk resultaat.
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
13 jun 2006 14:26 |
|
|
Devils son
|
Ach, het is weer eens wat anders... Ik vind het goed passen, dus ben ik er zeer tevreden mee.
Gelukkig betaalt Gerrit mee...
|
13 jun 2006 14:28 |
|
|
Devils son
|
Nog wat straffer dan de Eibachs en minder progressief. Van een ervaringsdeskundige begreep ik dat ze nog steeds genoeg comfort boden voor de openbare weg. Leuk lijstje om te vergelijken (ik heb dus de 965 (turbo) H&R): Eibach 964 Pro-kit springs Front 182-250 lbs/inch Rear 188-256 lbs/inch H&R 964 springs Front 190-255 lbs/inch Rear 220-265 lbs/inch H&R 965 (Turbo) springs Front 250-270 lbs/inch Rear 265-285 lbs/inch H&R 964 Coil-over Front 250-285 lbs/inch Rear 265-285 lbs/inch H&R 964 Super Cup Front 455 lbs/inch Rear 685 lbs/inch Porsche Carrera RS springs Front 250-308 lbs/inch Rear 375-508 lbs/inch
Het is een bedrijfje in Zundert: http://www.eslootautorestyling.nl
Ze komen ook op locatie, maar weet niet tot hoever ze gaan (maar voor mij is het om de hoek).
Ik twijfel ernstig of ze voor 80 euro naar Amersfoort komen, dus je moet het dan combineren met een bezoek aan Antwerpen ofzo...
|
13 jun 2006 14:37 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Mooi verhaal, goed dat er mensen zijn die van hun Porsche houden
|
13 jun 2006 15:14 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
mooi verhaal en de auto is weer top.
ik kreeg echt een hele andere auto terug met die koni geel eronder.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
14 jun 2006 10:04 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Mooi geworden hoor! Ik vind zelf vooral de 'upgrade' naar 17” cupvelgen een goede zet. Die vind ik persoonlijk toch echt het mooist op een 964.
Vind ook de gele klauwen goed staan. Errug mooi.
Wanneer zien we 'm eens bij een rit?
|
14 jun 2006 10:42 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Prachtig die nieuwe Birdstones ... toch wel N-codering hè
|
14 jun 2006 10:45 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Zal toch wel, als er iemand is die het belang daar van inziet
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
14 jun 2006 10:59 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Mooi verslagje en dito veranderingen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
14 jun 2006 11:12 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Dat is een forse beurt. Bijna een complete revisie.
Maar het resultaat mag er zijn. En leuk om te lezen
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
14 jun 2006 12:25 |
|
|
Devils son
|
Je had een Golf 1.4 en kreeg een 964 terug? Waar is dat?
|
14 jun 2006 12:42 |
|
|
Devils son
|
Natuurlijk!
Toevallig vandaag een leuk gesprek gehad met een technische man van Bridgestone. Hij bevestigde dat de S-02A is ontwikkeld voor 4WD Porsches (een van de belangrijkste redenen dat ik voor de S-02A heb gekozen). En meldde en passant dat de S-03PP nog altijd de meest sportieve band van Bridgestone is. Zelfs zo dat je er eigenlijk alleen maar sportief mee moet rijden, anders werkt de band niet zoals deze hoort.
En dat laatste zou dan verklaren waarom zoveel mensen teleurgesteld waren in de S-03PP. Maar voor de personen die de auto eigenlijk alleen maar gebruiken met het gaspedaal in standje "aan" is het dus wel een perfecte banden (maar geen N-codering).
En nog een aardig feitje: Bridgestone doet momenteel enkel nog aan N-codering indien het gaat om "eerste montage" banden.
|
14 jun 2006 12:50 |
|
|
Devils son
|
(Nog) geen idee. Als de agenda het toelaat zal ik maar zeggen...
|
14 jun 2006 12:52 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Kijk dat is nog eens onderhoud , dat zie je niet zoveel
Kocht mijn 993 vorig jaar en er zaten zomaar goede banden onder, bij de vorige Porsche's kon ik gelijk naar de bandenboer
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
14 jun 2006 22:16 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
Leuk verhaal. Je auto staat er "strak" bij.
Goede keuze, die Koni's. Die worden overigens bij mij in de straat geproduceerd.
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
14 jun 2006 22:27 |
|
|
Henk
PF # 136
|
Wow!
Je hebt het wel heel grondig aangepakt
En alles tot in detail uitgezocht volgens mij.
Goed verhaal!
Hoe klinkt de cup-rohr in combinatie met de kat-vervanger???
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
14 jun 2006 22:47 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ziet er mooi uit, je hebt er duidelijk goed over nagedacht
Interessant die optie over steenslag reparatie, spreekt me aan.
En niet vanwege de 'typisch Nederlandse opmerking', de prijs dus, maar vanwege kleurverschil, kwaliteit van het werk na langere tijd, zoals uitspuiten geeft snel problemen met bijv. de blanke laklaag, etc.
Geboorde schijven: vanwege de looks (alleen)
Gele klauwen: niet toevallig vanwege de link met die hele dure dingen (die overigens wel heftig aangrijpen ontdekte ik in Lapland ) Wel leuk IMHO dat je deze kleur kiest en bewust niet gaat voor het 'standaard' rood.
Banden: heb net ook (weer) nieuwe S02A voor achter aangeschaft - zaten er al weer bijna 15tkm onder en helemaal GLAD - maar zijn dus blijkbaar niet bedoel voor echte Porsches
Denk dat te vroeg op het gas spinnen van de achterwielen veroorzaakt - bij een echte 911 - en dus zwaait de kont uit en dat veroorzaakt dus overstuur, dacht ik
|
14 jun 2006 23:23 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
bij erwin, die heeft inmiddels een hele bult golfjes liggen.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
15 jun 2006 0:21 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Nah, die geeft ie door aan de buurman
Maar even serieus, zijn die banden ook in subtiele maten te krijgen? (lees: 16", 205jes ofzo?)
|
15 jun 2006 8:55 |
|
|
Devils son
|
Iets luider, vooral donkerder dan standaard. De Cup-pijp maakt het grootste verschil.
Even gezocht en gevonden: de klank van de 964 in verschillende configuraties.
http://members.rennlist.com/greg_l/964ex.htm
Laatst bijgewerkt door Devils son op 15 jun 2006 14:41, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 jun 2006 9:02 |
|
|