Auteur |
Bericht |
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Klapband met 180 km/h gehad...
Afgelopen vrijdag op weg naar Le Mans heb ik met een snelheid van ca 180kh/h een klapband gehad.Achteraf is gebleken(zie de foto's) dat dit door een montagefout van de banden heeft kunnen gebeuren .Door een beschadiging is tijdens hoge snelheden de band gaan scheuren van binnenuit en uiteindelijk gesprongen.De auto begon opeens te trillen en terwijl we nog aan het snelheid verminderen waren en aan het nadenken waren wat het was( we dachten aan een lager want het geluid en trilling waren langzamer als dat de wielen draaiden))knalde de band.Gelukkig schrok ik niet al te erg en deed gelukkig geen domme dingen door te gaan remmen o.i.d.maar hield hem vrij makkelijk(hulde aan het Porsche onderstel )onder controle en liet hem uitrollen naar een veilige plek.
Het gekke was dat er aan de band aan de buitenkant helemaal niets te zien was.Door de een paar super behulpzame fransen zijn we uiteindelijk bij een bandenbedrijf terecht gekomen die nog een band in de juiste maat hadden liggen.We wilden eerst gewoon 1 band kopen maar tijdens de demontage kwam aan het licht(de chef van het bandenbedrijf schreeuwde een groot Oh la la ! montage fault!)dat er dus tijdens de montage net boven de staalgordel in de wang was gestoken door waarschijnlijk de hevel om de band op de velg te hevelen.Dit wetende hebben we alle banden gedemonteerd om te kijken of er verder nog schade was aan de andere banden.Wat bleek,rechtsvoor had min of meer dezelfde schade en uiteraard ook die vervangen.Overigens hulde aan dit franse bandenbedrijf die ons gelijk hielp zeer aardig waren en een zeer scherpe prijs voor de banden(Michelin's die dus minder strak sturen als de Conti's )rekende en voor het de- en monteren van de andere banden niets wilde hebben
Ik ga straks een hartig woordje met de verantwoordelijke die mijn banden ca 3 maanden terug monteerde spreken.Want als iemand die hevel goed plaatst(1 cm meer naar beneden)is er niets aan de hand en nu beschadigd hij de band op een plek die je niet meer kan zien en had ik met wat minder geluk(in een bocht of zo)voor hetzelfde geld het loodje kunnen leggen.
Achteraf ben ik stom geweest de symptonen niet te herkennen want de band liep al steeds zeer langzaam leeg.Dus als ik dit voortaan nog een keer heb laat ik de band zeer grondig nakijken(demonteren dus want aan de buitenkant kan je dit dus niet zien).
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
Laatst bijgewerkt door 2000 gtv op 19 jun 2006 10:39, in totaal 1 keer bewerkt.
|
19 jun 2006 10:17 |
|
|
rufie
996 3.6 - 2002Gent - België
|
Gelukkig goed afgelopen voor jou. Is toch niet leuk om dit ver van huis tegen te komen.
_________________________________________ Air or water, Porsches are COOL.
Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt : http://www.RUFIE.be
|
19 jun 2006 10:25 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Idd nog goed afgelopen.
Ik ben ook ooit een linkerachterwiel bij +140 verloren.
In de bandencentrale hadden ze de bouten niet bij aangetrokken bij het monteren van de nieuwe velgen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
19 jun 2006 10:37 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
hebben in duitsland ook zoiets mee gemaakt bij vrienden van ons.
waren nieuwe p zero's helemaal verrot.toen zijden ze dat de banden spanning telaag was.
gr anton
|
19 jun 2006 10:52 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Geen prettige ervaring, maar ik vind die rode velg wel wat hebben onder je wagen.
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
19 jun 2006 11:02 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Nou Erwin, da's lekker Gelukkig niks ernstigs gebeurd.
Maaruh, wel van Le Mans kunnen genieten
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
19 jun 2006 11:03 |
|
|
Meneer aard
924 `77Wijchen
|
damn wat een geluk Gelukkig heb je zelf niks en is enkel de band stuk.
|
19 jun 2006 11:06 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Pffff...je hebt veel geluk gehad, ben benieuwd wat je bandenboer hier van zegt.
|
19 jun 2006 11:23 |
|
|
horn
PF #57
|
Meneer, wij leggen al meer dan 25 jaar meer dan 200 banden in de week om een velg. Wij weten echt wel hoe dat moet, hoor! Weet u eigenlijk wel wat er in 3 maanden allemaal met een band kan gebeuren?
(denk ik)
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
19 jun 2006 11:30 |
|
|
Guus
993 4SOegstgeest
|
Kleine vraag:
Hoe neem je een wiel (18') mee met kapotte band in een 993 nadat je het thuisbrengertje er op hebt gezet??? In heb dit eens met de Boxster eens meegemaakt en kon het wiel achterin leggen doch de klep ging niet meer dicht. In een 993 zou ik niet weten hoe je zoiets aanpakt.
Guus
|
19 jun 2006 11:38 |
|
|
s_vandamme
1973 911s TargaRotterdam
|
beter de voorband dan een achter band aan 180/u
opbergen in zak, zak op achterstoelen...
tenminsten , in een 911 ... niet in een Boxster
_________________________________________ Stijn Vandamme
'73 911 2.4 S Targa 9113310111
'85 944
|
19 jun 2006 11:39 |
|
|
ppp 356
|
Wiel in de bijgelverde plastiel zak, hopen dat je niet teveel bagage bij hebt, en achterin op de zitjes.
Bij een GT3RS, hopen dat je geen bijrijder bij hebt, of de bijrijder moet hopen dat je geen platte band krijgt
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
19 jun 2006 11:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Poeh, gelukkig dat er niks gebeurd is. Wel goed om te weten, om er in de toekomst op bedacht te zijn.
|
19 jun 2006 11:44 |
|
|
LuKe
Zuid-Limburg(B)
|
nou, goed afgelopen, had heel wat minder kunnen zijn....
_________________________________________ LuKe's force.....it is a 718 Boxster S ! (ex-944S2 ex-987 Boxster S)
|
19 jun 2006 11:59 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Veel geluk gehad, of goede stuurmanskunst.
Toppie van het franse bandenbedrijf.
Ben erg benieuwd naar het gesprek met de bandenleverancier.
|
19 jun 2006 12:38 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De naam van het bandenbedrijf wil je niet vertellen hier
Wat een ongelooflijk grof geklooi zeg
Wel fair dat je onderaan ook nog wijst op je eigen 'slordigheid'
De meesten laten dat achterwege.
|
19 jun 2006 12:39 |
|
|
thijzer
1978-er 928Hulsberg (L)
|
"Wie zegt dat er niemand anders aan die banden heeft gezeten? U kunt nou wel zeggen dat wij dat hebben gedaan, maar zoiets is bij ons nog nooit voorgekomen. U zult wel te hard gereden hebben zeker! U wilt vast korting!"
En zo pleegt menig bedrijf zich eruit te kakken...
Als het bedrijf het naar behoren oplost, dan is het goed. In de toekomst moeten ze dus heel goed gaan letten op dat soort foutjes. Het is mensenwerk, dus fouten komen voor, ook al kunnen ze fataal zijn.
Als ze je afschepen, dan vind ik dat de naam genoemd mag worden. Aan de schandpaal die handel, opknopen aan de hoogste paal!
Al met al dus ontzettend mazzel gehad. Je bent wel weer de boot ingegaan voor twee nieuwe bandjes, hopelijk vergoeden ze dat...?!
_________________________________________ Wear sunscreen.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…
|
19 jun 2006 12:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Helemaal mee eens
|
19 jun 2006 13:35 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Wow Erwin, daar ga je nog aan terugdenken. Ben idd benieuwd naar de reactie & coulanceregeling en idd opmerkelijk dat je bij een (weinig) leeglopende band (zorgeloos *) bleef doorrijden.
* 180+ km/u
_________________________________________ Take the long way home....
|
19 jun 2006 13:47 |
|
|
marknineoneone
964 C2 Coupe 91'Twenteland
|
Nou Erwin, al met al toch nog mazzel gehad zo te lezen.
Toen wij vorige week van Zuffenhausen terugreden had ik ook iets raars.
Er lag een volle weekendtas voorin en ik had ook net de tank volgegooid na
een korte rustpauze. Deze verloren tijd moest weer ingehaald worden dus
werd er ff een tijdje flink getrapt met kruissnelheden tot ver boven de 260km/h. Iedere keer als er een oneffenheid in het wegdak was hoorde ik
rechtsvoor heel even een schurend geluid. Na een tijdje toch maar even gestopt om te kijken. Bleek dat aan één kant van de auto de band de binnenkant van het voorscherm raakte en al een paar flinke groeven in de
band had gekerfd. De bagage dus maar op de achterstoeltjes gelegd en héél iets minder hard doorgereden
Mijn auto is verlaagd en nu blijkt er een verschil van 5mm in te zitten tussen links en rechts. Vijdag a.s wordt dit even gecorrigeerd, geen probleem verder dus. Maar toch rijd je niet meer lekker als je weet dat er iets met je bandjes niet in orde is....
_________________________________________ If you want to make a small fortune in motorsport
than start with a big one!
|
19 jun 2006 13:47 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dit hoop ik dus nooit mee te moeten maken. Veel geluk en/of goede stuurmanskunst hebben uiteindelijk voor de goede afloop gezorgd. Wel balen zeg. Weg vertrouwen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
19 jun 2006 16:51 |
|
|
F@RGO
|
Ik dacht dat u alleen maar zwart graag zag, en blauw.....
@ Erwin, wel beu voor u maar gelukkig niet net in een bochtje....
Groeten fargo
|
19 jun 2006 17:03 |
|
|
ppp 356
|
Ik meen dat dus echt, wel een ander type velg, maar vind het rode zeker niet mis bij die kleur.
|
19 jun 2006 17:16 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Tjongejonge , Erwin man...nou, gelukkig ben je d'r nog...
|
19 jun 2006 19:26 |
|
|
Maxfli
ex-993 C2Cabrio (1997)
ex-993 C4 (1995)Regio Amersfoort
|
Terrrring, das schrikken. Bedankt voor de tip, ik hoop hem nooit te hoeven gebruiken. Gadverdamme, ik denk dat dit toch wel in mijn top 3 staat van dingen die ik nooit wil meemaken.
Goed om te lezen dat het gelukkig goed kan aflopen
|
19 jun 2006 19:31 |
|
|