Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2024 15:23

Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Poetsen, Ja alweer :-) (Een overzicht) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht 
Mooi stukje YohanV.

Ben zelf de afgelopen twee weekeinden in de weer geweest met Meguiars. Autootje wassen, daarna de auto met de klei behandeld, vervolgens de paintcleaner gebruikt. Daarna de auto gepolished en als laatste in de wax gezet. Als je het zo leest, lijkt het weinig werk ;-) Maar vond het geen crime om te doen.
De auto staat er nu wel weer als nieuw bij. Hij heeft een mooie diepe glans gekregen en is een partij glad.......

Enig nadeel is wel dat je alle putjes en krasjes ziet :twisted:

Weet een van jullie hoe vaak je dit (hele riddeltje) ongeveer moet doen (bij gemiddeld gebruik van de auto)?

29 okt 2007 19:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Eén keer per dag is voldoende. :wink: :mrgreen:

29 okt 2007 19:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht 
WdePundert schreef:

Dan zet ik hem maar binnen op het dressoir. Als je elke dag moet poetsen, kan je hem toch ook niet gebruiken. 8)

29 okt 2007 19:50
Profiel
911 993 CarreraS Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 Targa
Nuenen / N-Brabent
Bericht 
Solid4S schreef:
WdePundert schreef:

Dan zet ik hem maar binnen op het dressoir. Als je elke dag moet poetsen, kan je hem toch ook niet gebruiken. 8)

Lijkt me ook genoeg!! :D :wink:

29 okt 2007 19:52
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Solid4S schreef:

In dat geval mag je wel best eens een daagje overslaan hoor.

29 okt 2007 20:05
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Bericht 
Durf het bijna niet zeggen maar mijn laatste poetsbeurt is van 2 weken voor mijn vakantie, en ik ben 2 sept vertrokken..... :oops:
De velgjes daarentegen heb ik wel al enkele beurtjes gegeven.

Carwash doe ik niet en heb te weinig vrije tijd om die te wassen.
Maar ik vind het wel mooi , een posje met een laagje modder op...

29 okt 2007 20:16
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Solid4S schreef:
Weet een van jullie hoe vaak je dit (hele riddeltje) ongeveer moet doen (bij gemiddeld gebruik van de auto)?

Elke dag moet inderdaad voldoende zijn Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Wat ik heb begrepen. (Niet uit eigen ervaring)....
Bij de Meguirs heeft het een schitterend resultaat. Maar echter voor een relatief korte duur.

Andere producten schijnen een langere werking te hebben. Wat mij bij de Aristoclass producten ( http://www.bellacarrozza.nl/ ) wel aanstond is dat ze voordat je gaat waxen eerst een lakverzegeling aanbrengt. :wink:

30 okt 2007 2:10
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
yohanv schreef:
Nadelen Swissvax (Swissol)

• Aardig aan de prijs
• Het moet in de zon aangebracht worden (Alhoewel nadeel )
• Het is vrij korrelig en daardoor moeilijk te verdelen is en er overal van die stukjes tussen gaan zitten. Het gaat wel duidelijk beter als het wat warmer is en de lak (en de wax) wat opgewarmd zijn door de zon.
• Het is veel en intensief werk

Ik zou even willen inpikken op hier als negatief wordt opgegeven.

* Aardig aan de prijs ? Ok, i'll give you that :)

* Swissvax moet helemaal niet in de zon aangebracht worden !
Ik zou het zelf ten stelligste AFRADEN !

De WAX bevat in het geval van Swissvax wel een hoge graad aan carnauba. Carnauba is een vast stof, zoals een klomp chocolade eigenlijk. Hoe hoger de graad carnauba in een wax hoe vaster die dus zal zijn.
Om hem goed werkbaar te maken moet je hem dus wat verwarmen. Dit kan door hem met de hand aan te brengen (zou ik ook niet aanraden voor beginners) of door je lak op te warmen met een halogeen lamp ofzo. Als het zomer is zal je lak zoiezo warm genoeg zijn, dus de tip met de halogeenlamp is enkel nuttige voor de koude wintermaanden.

* Hij zou gaan korrelen ? Ik werk al 6 jaar met swissvax, en ik heb het nog NOOIT voorgehad dat een wax gaat korrelen !
De grootste fout dat veel mensen maken is véél teveel wax aanbrengen ! Daardoor gaat hij idd in spleetjes kruipen enzo. Dit moet je helemaal niet gaan doen hé , zeker niet met Swissvax !

* Het is idd ook zo dat je met een correct applicatie van Swissvax langer bezig bent dan met Meguiars. Daar is een héél simpele reden voor. Meguiars werkt op het principe van "verbergen" door laagjes te gaan aanbrengen. Hierdoor krijg je een vrij goed resultaat na je behandeling en dit op een korte tijd. Het is natuurlijk wel vervelend als je resultaat na 2 wasbeurten opnieuw verdwenen is door dat je de grond van het probleem niet hebt aangepakt !

Dit doe je met Swissvax wel, het is natuurlijk wel een intensiever werk, maar het resultaat blijft vele malen langer.

Ik wil ook nog even zeggen dat er nog veel andere alternatieven zijn buiten Swissvax en Meguiars.

Kijk even op www.detailingworld.co.uk voor een objectief forum over de beter productlijnen.
Hier wordt Meguairs dus echt wel als middenmoot geklasseerd.

Op mijn webshop kan je ook een gamma vinden van betere producten.
(dit geheel ter zijde :P )

http://www.wax-it.be
High performance Care Care

04 nov 2007 15:35
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: nadeel
Gizmo schreef:
nadeel van Meq is dat het je rubbers ook wit maakt, het verbaast me dat men hier niet over Zaino heeft, in mijn ogen nog steeds de wax om te verslaan.

Zaino heeft ook een goed gamma en is héél populair in de USA.

Zaino is wel geen wax maar een sealant.
Het zal je een hoge reflectiviteit geven maar geen diepte in je kleur.

Voor een porsche zou ik dus nooit voor een sealant gaan !
Een goeie carnauba wax gaat je een mooie wetlook geven en de rondingen in je koetswerk echt een mooie bolle diepe glans geven.

Een sealant gaat eerder je vlakken "recht trekken" door zijn hoge reflectie.

Er zijn echter 2 topmerken. Swissvax en Zymol. Deze steken met kop en schouders boven de rest uit.

Het spijtige is wel dat hun gamma wat beperkt is.

Bvb qua zuivere polish (machinaal gebruikt welteverstaan) is er voor alle duitse lak niks beters als Menzerna. Deze worden door de duitse merken zelf gebruik en zijn ook specifiek voor deze lakken gemaakt. (zie ceramiclear lakken)

(Blackfire is eigenlijk ee Menzerna polish maar dan in consumentenverpakking btw)

04 nov 2007 15:40
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
mike 93 schreef:
Mijn auto gaat 1x per maand door de wasstraat, that's it. En glimmen dat ie doet! :D

Zet hem even in de zon voor me, en bekijk dan eens waar de zon op invalt.

Bemerk de vele Swirls (kringen) :wink:

Hier een voorbeeldje op een M3
Afbeelding

04 nov 2007 15:43
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Binnenkort wederom een poetscliniq dus!! :wink:

04 nov 2007 18:37
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
vind die swirls wel cool... :lol:

Geintje, altijd goed dat de pro's hier hun mening geven! :thumleft: Welkom!

04 nov 2007 18:50
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Ik ben hier dus wel om jullie met raad en daad bij te staan en niet om producten te verkopen hé (misschien een beetje wel ja :roll: )

Ik ga mijn posts die ik plaats dus zo algemeen mogelijk houden zodat zo voor alle mogelijke merken van toepassing zijn.

Als je toch meer specificaties wil mogen jullie me gerust pm'en.

Ik ben bezig met het opstellen van handleidingen over alles wat met detailing te maken heeft.
Met goedkeuring van de admin zal ik ze dan ook hier komen plaatsen.

Altijd leuk om te weten hoe je beste je wagen wast, polished, ... :wink:

04 nov 2007 19:34
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Hier staan ook wat tips uit Porscheland, hoe was ik mijn motor, en deel 2, lesje autowassen, en hoe je je rubberen delen schoonhoudt, je velgen (aluminium) poetst, hoe je je Fuchsen poetst.

Wel in het engels. :salut:

04 nov 2007 22:07
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Wax-it.be schreef:
yohanv schreef:
Nadelen Swissvax (Swissol)
• Het moet in de zon aangebracht worden (Alhoewel nadeel )
• Het is vrij korrelig en daardoor moeilijk te verdelen is en er overal van die stukjes tussen gaan zitten. Het gaat wel duidelijk beter als het wat warmer is en de lak (en de wax) wat opgewarmd zijn door de zon.

(...)
(...)
* Hij zou gaan korrelen ? Ik werk al 6 jaar met swissvax, en ik heb het nog NOOIT voorgehad dat een wax gaat korrelen !
De grootste fout dat veel mensen maken is véél teveel wax aanbrengen ! Daardoor gaat hij idd in spleetjes kruipen enzo. Dit moet je helemaal niet gaan doen hé , zeker niet met Swissvax !
(...)

Hmmm, ik gebruik sinds ik mijn Porsche heb alleen maar Swissol (Swissvax) en ik heb echt duidelijk in de handleiding gelezen dat je de auto in de zon moet zetten voor het opbrengen van de wax. Waarschijnlijk omdat het beter 'opgenomen' wordt bij een wat hogere temperatuur, maar toch: waarom raad jij het ten stelligste af?

Verder zal het best zijn dat het bij jou niet korrelt, maar als ik de wax aanbreng, dan is ie vrij koud uit 't potje en dus vrij korrelig van structuur. Het is (vooral bij aanbrengen met je handen) nogal moeilijk te doseren, dus heb ik erg veel last (en verlies van wax) door het korrelen.

Verder trouwens geen slecht woord over het spul; het is welliswaar niet goedkoop, maar het krijgt mijn gele verweerde lak toch behoorlijk aan het glanzen!

05 nov 2007 6:57
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
patrick911 schreef:
Hmmm, ik gebruik sinds ik mijn Porsche heb alleen maar Swissol (Swissvax) en ik heb echt duidelijk in de handleiding gelezen dat je de auto in de zon moet zetten voor het opbrengen van de wax. Waarschijnlijk omdat het beter 'opgenomen' wordt bij een wat hogere temperatuur, maar toch: waarom raad jij het ten stelligste af?

Wax-it.be schreef:

De WAX bevat in het geval van Swissvax wel een hoge graad aan carnauba. Carnauba is een vast stof, zoals een klomp chocolade eigenlijk. Hoe hoger de graad carnauba in een wax hoe vaster die dus zal zijn.
Om hem goed werkbaar te maken moet je hem dus wat verwarmen. Dit kan door hem met de hand aan te brengen (zou ik ook niet aanraden voor beginners) of door je lak op te warmen met een halogeen lamp ofzo. Als het zomer is zal je lak zoiezo warm genoeg zijn, dus de tip met de halogeenlamp is enkel nuttige voor de koude wintermaanden.

Niet opbrengen in de zon dus, maar de lak wel eventueel door de zon laten voorverwarmen. :idea: :wink:

05 nov 2007 10:03
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
(edit door paSCal: Volledige quote van bovenstaande post verwijderd!)

Je wagen buiten waxen is geen goed idee. Er zal steeds wat stof op komen te liggen terwijl je aan het werk bent, als je dan met een applicator pad gaat wrijven ga je de kleine stofdeeltje (kleine korreltjes) tegen de lak aan wrijven. Dit zal voor krassjes zorgen.
Een zwarte wagen in de zon zal véél te heet zijn op een wax of polish mooi egaal te verspreiden.

Wat je WEL kan doen (en het staat idd zo in de handleiding als ik mij niet vergis) is de wagen na de wax aangebracht te hebben buiten zetten om hem te laten "curen" zoals we zeggen.
Dan is de wax sneller uitgehard en klaar om te verwijderen.

Maar je zit opnieuw met het probleem dat er héél wat stof op kan gekomen zijn , daarom raad ik ook dit af ...

De handleiding van Swissvax is geschreven door marketing mensen en is al vrij oud, dus niet alles wat erin staat voldoet nog aan de manier waarop vandaag gewerkt wordt ;)

Zoals ik eerder al zei is de wax enkel de afwerking. Om een goed resultaat te krijgen is de voorbereiding van het grootste belang.

Als je niet met een cleaner of polish de wax vooraf gaat ga je je vuil gewoon onder een laagje wax leggen. Dit zal geen "fris" resultaat geven, en de wax zal ook niet aan je lak kunnen hechten. Verloren moeite dus naar mijn mening.

05 nov 2007 10:08
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Wellicht een blonde vraag, maareh, hoe lang zijn jullie bezig als je de wagen "mooi wilt poetsen" ? (jullie is algemeen in deze!)

05 nov 2007 21:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
BoxSter S
Bericht 
Iemand ervaringen met Protech?

05 nov 2007 22:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 GT3 mkII
Omgeving Delft
Bericht 
He kleien van meguiars vind ik ideaal. Zoals al eerder gezegd heb ik de auto na het kleien met paint cleaner, polish en wax behandeld. Als de wax van Swissol nu echt zo goed is, kan je de twee merken dan ook combineren. En zo niet, heeft Swissol dan ook iets van klei?

05 nov 2007 22:18
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Stone schreef:

Protech heeft goeie marketing ....

En daarmee is alles gezegd IMHO :roll:

05 nov 2007 22:56
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
paSCal schreef:
Wellicht een blonde vraag, maareh, hoe lang zijn jullie bezig als je de wagen "mooi wilt poetsen" ? (jullie is algemeen in deze!)

Ik denk dat als je met de hand tewerk gaat je toch snel een uur of 5 bezig zal zijn als je het goed wil doen.

Ik persoonlijk ben aan een 997 ongeveer een uur of 10 bezig.
Maar dan is hij volledig gedaan hé, en kan hij zo een concours op :wink:

05 nov 2007 22:57
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht 
Solid4S schreef:
He kleien van meguiars vind ik ideaal. Zoals al eerder gezegd heb ik de auto na het kleien met paint cleaner, polish en wax behandeld. Als de wax van Swissol nu echt zo goed is, kan je de twee merken dan ook combineren. En zo niet, heeft Swissol dan ook iets van klei?

Je kan sommige zaken wel gaan combineren.

De quick clay set van meguairs is vrij goed. Je krijg je quick detailer en een zachte klei.

Swissvax heeft ook een klei, bij hen heet ie Paint Rubber. De klei van swissvax is krachtiger, maar laat ook sporen na, je zal dus zeker met polish moeten tewerk gaan achteraf.

Bij meguiars is de quick clay héél zacht en kan je die zelf tussen wasbeurten door gebruiken om vliegresten ofzo te verwijderen. (daarna wel opnieuw waxen, want kleinen neem je waxlaag weg)

Wat je niet kan combineren is de sealant van meguiars en de wax van swissvax bvb.
Dan heb je geen goeie hechting. En mocht je de sealant van meguiars over de wax van swissvax leggen ga je smeren hebben.
Nooit een sealant boven een wax leggen. Andersom kan eventueel wel.

05 nov 2007 23:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Wax-it.be schreef:
Stone schreef:

Protech heeft goeie marketing ....

En daarmee is alles gezegd IMHO :roll:

Die mening kan ik me vanuit jouw invalshoek goed voorstellen: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... 132#290132 ;) :lol:

05 nov 2007 23:50
Profiel
3.2S
010
Bericht 
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van Meguiers. 1 x in de week 20 minuten wassen met shampo. 1 x in het half jaar kleien, cleaner, waxen (2 uur). Bij Meguiers hebben zij een uitgebreide set aan cleaners voor kunststof (achterruit), velours, rubber, etc. Verder gebruik ik de velgenreiniger van Halfords en de insectenreiniger van kruidvat (kwamen beide als zeer goed uit een autoweektest). Volgens mij gaat het om kleine verschillen bij de goede merken en is het meer hoe handig ben je er mee ennuh ik kan zeggen oefening baart kunst.... 8) :wink:

Afbeelding

05 nov 2007 23:53
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 170 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende