|
Helmplicht voor fietsers en snorfietsen
Auteur |
Bericht |
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Re: Helmplicht voor fietsers en snorfietsen
Zou niet weten waarom kinderen wel... die kunnen net zo goed lopend of spelend wat overkomen.
Gaar mij vooral om de snelheid.
Als je wilt uitsluiten dat je kind (of jezelf) wat overkomt is het einde zoek....
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
07 feb 2015 20:22 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Heb zelf in 2008 een fietsongelukje gehad. Ik reed gewoon naar mijn werk, toen er pardoes een andere fietser tegen mij aan reed. Ik zag hem uiteraard niet aankomen, reed ook niet hard, schat zelf in zo een 15 km/per uur (op de fiets). Ik viel ondersteboven met hoofd op de grond, ff bewusteloos, ziekenhuis etc, etc. Dit gebeurde in 2008 en ik moet zeggen dat ik er nog steeds last van heb. Dus wat dat betreft had ik liever een helm op gehad.... Maar goed, achteraf is t vooral van : van wat als en indien je nou wel......enz enz. En een ongeluk zit dus zomaar in een klein hoekje, hoe zacht je ook rijdt.... Voor de rest gaat het wel weer......
|
07 feb 2015 20:37 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Tja, probleem zit hem volgens mij voornamelijk in die elektrische fietsen, waarvan ze eigenlijk niet weten wat ze (de overheid) er mee moeten. Sommige van die dingen rijden 40 km/u, als je dat op de "brommer" doet moet je ten eerste op de "grote weg" (niet het fietspad) en tweede een helm op. Maar als fietser mag je op het fietspad en zonder helm. Dan die (*&@#$#@ snorfietsen, ben blij dat ik niet in een stad woon, want elke keer als ik ergens door een stad/groot dorp rij, word ik knettergek van die dingen die door het verkeer heen schieten EN zo enorm stinken. DAAR moeten ze wat tegen doen, in plaats van bijtellingsauto's stimuleren (oh, wacht, daar ging het niet om ) Voor wat betreft dat meer controleren Franz, ik reed van de week van Oss naar Almere, kwam op dat stukje drie controle's tegen onderweg... (op de snelweg dus). DRIE!
|
08 feb 2015 17:13 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Laat ik nu een mooie e-bike bezitten voor woon/werkverkeer, zou me haast schuldig voelen. Lekker in de power stand met 27.5km/h naar mijn werk en weer naar huis.... Geen helm, en vooral met anderen rekening houden....daar draait het om.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
08 feb 2015 17:42 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Laat ik nu een citta bezitten, voor de boodschapjes Snor heerlijk door de stad
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
08 feb 2015 17:53 |
|
|
Elferhenkie2
3.0 SC Coupé 1983, 3.0 SC Cabrio 1983, Standard Star 219
|
Maar als je met die snelheid op je plaat gaat....
_________________________________________ Wie achter de kudde aanloopt sjouwt altijd door de stront
|
08 feb 2015 17:56 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Ik zou het ook een gek gezicht vinden en een vreemde gedachte indien iedereen met een helm op de fiets zou zitten. Maar dacht men er in de jaren 70 niet het zelfde over bij de introductie van de gordels ging. Dit gaat dan alleen over doden. Het gaat over erg veel zwaargewonden/mensen met een blijvend letsel en ook licht letsel kan dan voorkomen worden. Ik ben voor, al zou men mij (nog) minder op de fiets dan zien. Het zal je kind/vrouw/man/familie/vrienden maar overkomen dat ze door een ongeluk komen te overlijden en je met de gedachte moet leven als zij/hij een helm had gedragen zou ze nog geleefd hebben.
_________________________________________ Mvg,
René
|
08 feb 2015 22:07 |
|
|
thedutchguy
ex 993 Targa
|
Uit de Krant vorig jaar:
Robert Doornbos is zwaargewond geraakt bij een scooterongeluk met zijn vrouw Chantal Bles. De voormalig Formule 1-coureur reed vorig weekend over een scheve stoeptegel, waarna ze samen over de kop gingen. Ze droegen geen helm. 'We reden nog geen 20 kilometer per uur over een losse stoeptegel', vertelde de styliste vrijdag in de uitzending van RTL Boulevard. Zij brak een vinger en kwam er met schrammen vanaf.
'Robert heeft een flinke klap gemaakt. Hij heeft hele dikke ogen en zijn kaak is op verschillende plekken gebroken. Negen kiezen en tanden zaten los, zijn gespleten of lagen eruit. Zenuwen lagen eruit en dan heeft hij nog aan beide oren een scheur in zijn oorbuis. Ik was in shock, het doet me gewoon pijn om hem zo te zien.'
_________________________________________ Black Cars Look Better In The Shade
|
09 feb 2015 0:12 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Eigenlijk zien we dit ook met onze "held" Michael Schumacher, helm op en skieën en het gaat toch gruwelijk mis
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
09 feb 2015 0:21 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Sja, als iedereen zich aan de snelheid gaat houden wordt het steeds lastiger om iemand te pakken met drie kilometer per uur meer op zijn teller. Dus de pakkans moet omhoog.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
09 feb 2015 9:59 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Ik kan ook voorbeelden noemen van voetgangers die zwaar letsel hebben opgelopen bij een valpartij maar daar staat een helmplicht toch ook niet ter discussie?! Het gaat erom hoe groot de kans op ernstig letsel is. In Rotterdam is onlangs een oudere man omgekomen toen zijn jas tussen de metrodeuren bleef zitten en hij meegesleurd werd. Als hij een latex pak had gedragen was dit niet gebeurd maar dat betekent niet dat we allemaal een nieuwe garderobe moeten aanschaffen.
Als je met je mountainbike een heuvel af dendert is het verstandig om een helm te dragen. Op de skipiste draag ik ook een helm. Ik blijf echter van mening dat het op weg naar de Albert Heijn overbodig is.
|
09 feb 2015 13:09 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Die Metro's....die zouden ze eens moeten gaan flitsen. Levensgevaarlijk.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
09 feb 2015 13:34 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Fiets elke dag 2 keer 23 km en ik kan een boek schrijven over gedrag van niet alleen fietsers maar alle andere weggebruikers. Er zijn punten waar ik al 100 keer was doodgereden door een niet oplettende automobilist ware het niet dat ik gewoon maar stop (al heb ik voorrang). Helm plicht zou gewoon doorgevoerd moeten worden voor alle fietsers die harder gaan dan 30 km/h, valt alleen niet te handhaven dus kansloos.
|
09 feb 2015 19:10 |
|
|
Marcel1967
Almere
|
Als ik dit allemaal lees ga ik denk ik maar fietshelmpjes verkopen... Met een mooi Porsche design
_________________________________________ www.Flatsix-Sportscar-Collectables.nl Speciale Forumprijzen, pb voor meer info
|
09 feb 2015 20:51 |
|
|
DHB
Met wielen en benzine
Ex. 912-1968 en Cayman S
Nu iets met een sterDordrecht
|
Ik heb deze discussie al vaak gevoerd. Ook vanuit de werksfeer overigens.
We kennen natuurlijk de categorie met een maximale constructiesnelheid van 45 km per uur, waarbij de wetgever overigens nog altijd een limiet van 30 km per uur handhaaft binnen de bebouwde kom. Helm of gordel is verplicht. Denk hierbij aan bromfietsen, bromscooters, brommobielen, sisi-karretjes. Geel kenteken verplicht. Plaats op de weg is binnen de bebouwde kom doorgaans de rijbaan.
Er is ook nog de groep met constructiesnelheid van maximaal 25 km/u. Geen helmplicht, verplicht op het fietspad, blauwe kentekenplaat. Snorfietsen en snorscooters, maar ook Spartamet.
Dan komt er ineens de categorie van de fiets met trapondersteuning. Die mag tot maximaal 6 km/u autonoom kunnen rijden (gashandle) , daarna alleen met trapondersteuning, waarbij geldt dat er maximaal een factor 4 mag worden ondersteund, tot maximaal 25km/u ( 29 na correctie ) met een motor van maximaal 250W. Afhankelijk van het motorvermogen kan uiteraard een hogere snelheid worden bereikt, zo ook bij aanpassing van de ondersteuningsfactor. ( tot 10x met software mogelijk)
De overheid is in druk overleg met BOVAG en RAI over hoe dit aan te pakken. De basis is niet moeilijk, wat alles onder de 25 is helmplichtvrij, erboven is met. Van de laatste categorie, de zogenaamde speed-pedelecs zijn er vorig jaar bijna 3000 verkocht, zegt men. Deze fietsen moeten nu al voorzien zijn van een kentekenplaat, maar de praktijk leert dat die thuis in de la blijft liggen. Voor een agent is nu niet zonder meer vast te stellen of het een speed pedelec is of niet, laat staan of de elektrische fiets opgevoerd is.
Nu de totale elektrische fietsverkoop, maar ook de scooterverkoop van de laatste jaren voor drukte op de fietspaden zorgt, neemt ook de ergernis en het gevaar toe. De fietser die 45 rijdt is niet op snelheid te schatten door de automobilist of ander verkeer. Er komt ook geen geluid bij kijken, dus is snel te verwarren met de geoefende fietser die misschien 20 rijdt. De remmen en banden van de gemiddelde fiets zijn ook niet op deze situaties ontworpen.
Het SWOV stelt vast en adviseert. Maar wat is de vraag geweest. Was de vraag ' Hoe voorkomen we zonder handhaving een stijging in zwaar letsel of erger ? ' of was de vraag ' Wat is de beste manier om slachtoffers onder de trage tweewielers te reduceren ? '
Feit blijft dat een helm helpt. Net als handschoenen, brillen en veiligheidsschoenen. Voorkomen van ongelukken doet ie niet, maar beperkt mogelijk letsel. Ik geloof wel in gelijkheid, dus kan jouw fiets harder dan 25, dan is de consequentie straks het dragen van een (fiets?)helm, gele kentekenplaat en tussen de auto's. Dat is dus meteen het einde van de voertuigcategorie, denk ik.
Dan kan ik me beter vinden in de uitkomst van de diverse partijen ( scooterbelang, Fietsersbond, tweede kamer ) inzake de snorfiets : Het fietspad is geen fietspad meer. Het is een 25 km pad. Iedereen die harder wil, zet maar een helm op en ga naar de rijbaan. Of je nou op een racefiets, scooter of speed-pedelec zit.
Ik zie die verplichte helm nog niet zo snel komen. De Fietsersbond is tegen een algemene helmplicht, en die hebben een forse achterban van allerlei pluimage, vaak met teveel tijd en veel ervaring in bestuurlijke- of overheidskwesties.
Om af te sluiten, als je ooit een circuitdagje doet met je auto, dus de grenzen gaat opzoeken of buiten de dagelijkse automatismen gaat, geldt daar vaak een helmplicht. Op de A2 geldt die niet. Dat zou wel slachtoffers kunnen schelen.....
_________________________________________ Onderschrift : Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 255 tekens.
|
09 feb 2015 21:19 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
| | | | DHB schreef: Feit blijft dat een helm helpt. Net als handschoenen, brillen en veiligheidsschoenen. Voorkomen van ongelukken doet ie niet, maar beperkt mogelijk letsel. Ik geloof wel in gelijkheid, dus kan jouw fiets harder dan 25, dan is de consequentie straks het dragen van een (fiets?)helm, gele kentekenplaat en tussen de auto's. Dat is dus meteen het einde van de voertuigcategorie, denk ik.
Dan kan ik me beter vinden in de uitkomst van de diverse partijen ( scooterbelang, Fietsersbond, tweede kamer ) inzake de snorfiets : Het fietspad is geen fietspad meer. Het is een 25 km pad. Iedereen die harder wil, zet maar een helm op en ga naar de rijbaan. Of je nou op een racefiets, scooter of speed-pedelec zit. | | | | |
Dat eerste ben ik wel met je eens, dat laatste zie ik niet zo zitten. Ik woon langs een weg die een "strava" is in de wielren gemeenschap. Buiten dat wordt er hier in de weekenden erg veel in (grote) groepen gefietst en je wilt niet weten hoe vaak ik zit te wachten op een "PIEP" of "KLAP", met alle gevolgen van dien. De verwensingen van de heren renners zijn niet van lucht kan ik je verzekeren (en die hoor ik dus in de tuin). Als je die groep *terecht* op de rijbaan gaat laten (terwijl ze daar officieel nu niets te zoeken hebben, dus nog een klein beetje fatsoen hebben als ze zich daar op begeven), is mijn inziens dat einde zoek en zijn ze helemaal heer-en-meester. Niets tegen wielrenners, wel tegen de instelling die een groot deel van die lui hebben op de fiets. Dan terug naar die elektrische fiets. Ik wist niet dat het eenvoudig mogelijk was om de "normale" elektrische fietsen ook harder dan 25 te laten lopen. Dan zou ik opteren voor een helmpje voor de elektrische fietsen. Die dingen zijn op het moment nog wel te herkennen door oom agent, dus ik zeg: die verplicht stellen en daar op controleren/handhaven! (dat laatste is overigens de enige manier om ervoor te zorgen dat het ook echt gaat gebeuren!)
|
09 feb 2015 21:54 |
|
|