Die discussie heb ik gehad met de verkopende makelaar toen ik mijn huidige huis kocht. Ik had geen kopende makelaar, daar ik onderhandelen over iets wat ik wil hebben niet heel spannend vind en ook best zelf kan. Deze verkopende makelaar moest daar in ieder onderhoud wel een opmerking over maken
"tja, dat kunt u natuurlijk niet weten, u bent tenslotte geen makelaar..." Een pot arrogantie
Toen ik dat na 3 dagen zat was heb ik hem verteld dat ik over dergelijke bedragen wekelijks, zo niet dagelijks, onderhandel en dat ik het huis (20er jaren) sowiezo nog technisch zou laten nakijken en dat ik in mijn leven nog niet vaak een slimme makelaar was tegengekomen
dus dat als meneer er geen bezwaar tegen had, hij toch echt met mij zelf moest onderhandelen.
Na een paar dagen heen en weer bieden kwamen zij terug met een bod waardoor we nog 9500 euro uit elkaar zaten.
Reactie van de verkopende makelaar:
"Zo, dan zijn we er dus uit hè?"
Ik: "huh? volgens mij zitten we nog bijna 10 mille uit elkaar..."
Hij: "Ja, dat weet u natuurlijk niet, maar bij ons is het gewoon dat als je minder dan 10 mille uit elkaar zit, je de prijs middelt en dat je dan een deal hebt."
Ik: "Tja, daarom verdienen jullie dus ook veel te veel. Mijn uiterste bod is 500 euro meer dan wat ik nu geboden heb, inclusief de houten vloer en de kastenwand. En dat bod is tot morgenmiddag 12.00u geldig."
Hij: "Haha, klinkt stoer. Maar ik denk niet dat u na bijna 4 dagen op een paar duizend euro dit huis zult laten lopen..."
Ik: "Hmmm, als u dat denkt moet u vooral niet vóór 12 uur morgen terugbellen...."
Hij zegt nog lachend 'tot morgen' en presteert het om me de volgende dag om 14.30u te bellen: "Wij komen terug met een bod van xxxx euro (3000 lager dan hun bod van de dag ervoor)"
Ik: "Sorry, mijn bod was geldig tot 12.00u. Wij zien af, zoals aangegeven, van het betreffende huis en hebben om 16.00u een bezichtigingsafspraak elders in Bilthoven" (bluf
)
Hij lachte wat zenuwachtig dat hij dat niet geloofde. Ik heb hem geantwoord dat ik daar helaas niets aan kon doen en dat ik hem eea toch echt duidelijk had uitgelegd gisteren. 'Oja, prettige dag' en toen heb ik neergelegd.
10 minuten later belde hij weer - uiteraard niet opgenomen - en sprak hij in of ik hem nog even wilde bellen. 10 minuten later weer en 10 minuten later weer. Ik heb hem om 15.40u teruggebeld dat ik in de auto zat op weg naar mijn bezichtiging en net zag dat hij een paar keer had gebeld.
"Mijn clienten gaan accoord met uw bod van gisteren."
"Sorry, dat bod is al een paar uur niet meer geldig, dat weet u..."
"Dat kunt u toch niet serieus menen, na alle tijd die u en ik erin gestoken hebben..."
"Tja, die inschattingsfout heeft u al eerder gemaakt" (heerlijk, als ze spartelen...)
"Is daar nog over te spreken?"
"Op één voorwaarde - overdracht over anderhalve maand ipv over 7 maanden zoals de verkopende partij als absolute voorwaarde heeft"
Enfin, anderhalve maand later trokken wij in ons nieuwe huis. Makelaars...
(nee hoor, ik ken absoluut ook een paar goede maar deze vroeg erom... )