Auteur |
Bericht |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Stop de kilometerheffing, teken de petitiehttp://www.redonzeprivacy.nl/Het kabinet wil in 2012 de kilometerheffing invoeren. De kilometerheffing wordt ook wel rekeningrijden of kilometerprijs genoemd. De bedoeling hiervan is dat we anders gaan betalen voor mobiliteit. Niet het bezit van een auto wordt belast, maar het gebruik. Om dat gebruik te meten, wordt iedere auto voorzien van een spionagekastje. Om te zorgen dat je achteraf een rekening kunt krijgen voor de gereden kilometers, legt dit kastje exact vast waar en wanneer je rijdt. Daarom is het niet zo gek dat zelfs de minister van Verkeer en Waterstaat opmerkt dat er een ‘basiswantrouwen jegens de kilometerheffing’ is. Tegen de kilometerheffing •Onze privacy dreigt opgeheven te worden •Het invoeren van de kilometerheffing kost miljarden •Het spionagekastje is afhankelijk van niet altijd even nauwkeurige gps-systeem •Nederlandse belastingen worden afhankelijk van het Amerikaanse leger, dat het gps-systeem onderhoudt •Buitenproportionele straffen voor een kapot kastje: duizenden euro’s boete of gevangenisstraf •De techniek die het kabinet wil gebruiken is nog lang niet voldoende getest •Een vergelijkbaar systeem in Duitsland werd een catastrofe •Autorijden zal voor velen veel duurder worden, met name voor de huishoudens die zich geen splinternieuwe auto met groen energielabel kunnen veroorloven
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
Laatst bijgewerkt door MarkS op 25 nov 2009 12:48, in totaal 8 keer bewerkt.
|
21 nov 2009 16:12 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Re: Stop de kilometerheffing - teken de petitie !
Goed initiatief dit. Bij mij werkt het echter niet; 'formulier is ongeldig'.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
21 nov 2009 17:09 |
|
|
MarkS
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Tja, ik heb die poll maar verwijderd. Die gaf bij mij ook een foutmelding. Maar het gaat natuurlijk om de petitie website.
Wilde alleen even peilen hoe de verhoudingen voor/tegen precies liggen. Misschien dat één van de admins nog uitkomst kan bieden mbt een poll "km heffing voor of tegen"
Nog even voor de duidelijkheid, de website en petitie ondertekenen werken dus wel.
|
21 nov 2009 17:15 |
|
|
MarkS
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Waarom geen rekeningrijden? (van de website http://www.redonzeprivacy.nl/) ‘Ik was laatst bij NXP, het bedrijf dat de chip voor de kilometerheffing maakt en er al een proef mee draait. Je kon van de proefpersoon exact op de kaart zien wanneer deze waar gereden had en hoe snel dat was. Ze hadden zelfs al mooi kleurcodes voor de snelheid op de kaart. Hun mening was dat het aan de overheid was om te bepalen welke gegevens er wel of niet gebruikt werden, maar bij de huidige implementatie kan dus tijd en plaats worden doorgestuurd.’
Onlangs voerde de overheid een campagne waarin werd opgeroepen om voorzichtig met je privacy om te gaan. Kennelijk een schijnbeweging, want diezelfde overheid gaat nu bij iedere autorit over je schouder meekijken.
De overheid kijkt mee Er zijn ook mensen die dat niet erg vinden. Zo zegt Tweede Kamerlid Ernst Cramer (ChristenUnie) dat hij het wel makkelijk vindt: ‘Via de bonuskaart van AH en de gegevens van de mobiele telefoon ligt ons leven al op straat. Ik vind het juist wel makkelijk als mijn provider straks weet wat mijn dagelijkse route is.’ Maar daarmee ziet hij iets belangrijks over het hoofd. Of zou Ernst Cramer niet weten dat je ook zonder bonuskaart boodschappen kunt doen? Is het nieuws voor hem dat je je mobiele telefoon uit kunt zetten?
Daarom zijn we tegen de kilometerheffing: de overheid kijkt mee en je hebt geen keus.
De overheid kan meer met de gegevens doen dan ze zegt En reken maar dat de overheid mee zal kijken. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat zegt ter geruststelling dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing is. Dat klopt.
Die wet laat er echter geen misverstand over bestaan dat de gegevens ‘gewoon’ gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld ‘ter voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten’. De gegevens kunnen echter ook gebruikt worden bij ‘gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen’. Volautomatisch miljoenen of miljarden ophalen door snelheidscontroles uit te voeren via de kilometerheffing, zou dat zo’n ‘gewichtig financieel belang’ kunnen zijn?
Daarom zijn we tegen de kilometerheffing: de overheid kan veel meer met de gegevens doen dan ze nu van plan zegt te zijn.
Apparatuur onzekere factor Een voorwaarde voor de kilometerheffing is wel dat de apparatuur goed werkt. Daarom hebben IBM en NXP een test gedaan. Op grond van een testje van een half jaar met 50 auto’s is nu besloten om het volledige Nederlandse wagenpark van een On-Board Unit (OBU) te voorzien. Er zijn echter veel onzekere factoren.
Dat begint met het GPS-signaal. We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat de TomTom een andere straat aangeeft dan de straat waar je bent. Terwijl je op de snelweg staat, geeft het navigatiesysteem wel eens aan dat je op de parallelweg zou staan. Ook duurt het wel eens even voordat het signaal opgepikt wordt.
Ook het GPS-systeem zelf is niet onomstreden. Zo hebben Canadese wetenschappers gewaarschuwd dat de nauwkeurigheid van het systeem vanaf 2010 in gevaar is. Het systeem wordt door het Amerikaanse leger onderhouden, maar volgens de landmeetkundigen heeft Amerika de laatste jaren teveel getreuzeld met het lanceren van nieuwe satellieten.
Zelfs de Raad van State liet weten ‘dat het voorstel en de toelichting een sfeer van onfeilbaarheid van de techniek ademen die de Raad niet onmiddellijk deelt.’
Daarom zijn we tegen de kilometerheffing: er wordt teveel op techniek vertrouwd waar de overheid geen invloed op heeft.
Een nieuwe mislukking? Alle grote overheidsprojecten hebben één ding gemeen: ze mislukken. Of het nu gaat om de de invoering van het nieuwe paspoort, de OV-chipkaart, de Noord-Zuidlijn, de verlenging van de A4 of om nieuwe tunnels: het gaat mis.
Dat geeft weinig hoop op een goed resultaat bij de invoering van de kilometerheffing. Het is immers een zeer complex project. Zo moeten maar liefst 9 miljoen auto’s en vrachtwagens van een spionagekastje worden voorzien. In Duitsland is een soortgelijk project in ieder geval op een drama uitgelopen.
Het alternatief om weggebruikers voor mobiliteit en onzuinigheid te laten betalen is briljant eenvoudig: een simpele verhoging van de benzineprijs.
Daarom zijn we tegen de kilometerheffing: de techniek is complex en miljardenverslindend, terwijl er zo’n eenvoudig alternatief voorhanden is.
Strenge straffen voor kapot spionagekastje Wanneer het spionagekastje niet werkt, heb je een probleem. Want hoewel de complexe en nog nauwelijks geteste techniek je door de overheid wordt opgedrongen, ben je zelf verantwoordelijk voor de werking van het kastje (de On-Board Unit). De straffen die voor een kapot kastje worden opgelegd zijn buitenproportioneel.
Als het spionagekastje in je auto kapot gaat, ben je verplicht om dit binnen acht uur te melden. Vervolgens ben je verplicht om het apparaat binnen drie weken te laten repareren. En heb je in de tussentijd geluk omdat je dan niet hoeft te betalen? Nee, je krijgt gewoon een rekening, gebaseerd op het gebruik in de voorgaande periode.
Je denkt niet mee te gaan doen door geen kastje in te laten bouwen? Helaas. Als je wordt opgeroepen om de On-Board Unit in te laten bouwen, ben je verplicht om dit te doen. Als je dat niet doet, wordt er een dwangsom opgelegd. Je hebt die dwangsom er wel voor over? Helaas. De overheid zal dan op jouw kosten overgaan tot het inbouwen van een spionagekastje.
Het saboteren van je kastje lijkt ook een slecht idee. ‘Gedragingen die tot doel hebben de werking van de registratievoorziening te beïnvloeden kunnen worden bestraft met een geldboete van de vijfde categorie (met een maximum van op dit moment € 74.000,-), of met een gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar.’
|
21 nov 2009 20:18 |
|
|
sportwagon
992 Carrera S cabrio PDK (2019). Panamera Sport Turismo 4 e-hybrid (2023) [Ex Cayenne Coupe E-Hybrid (2022), Ex Macan (2018), Ex Panamera Sporturismo 4 E-Hybrid (2018] & Ex-991.2 carrera cabrio PDK (2017), Ex-991.1 carrera cabrio PDK (2014), Ex-997 cabrio tiptronic S (2005), Ex-993 cabrio tiptronic S (1996)]Twenthe
|
Graag wil ik jullie ook wijzen op de actie die de VVD is gestart tegen de kilometerheffing. Charlie Aptroot wil een petitie aanbieden aan minister Eurlings. Zie http://www.kilometerheffingnoway.nl/
|
21 nov 2009 22:05 |
|
|
Boxy&Boraman
Ex 986 S '01, 981 PDK '12PF# 1732
|
Beide ondertekend
|
21 nov 2009 23:20 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Ook beide ondertekend
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
22 nov 2009 0:48 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
|
22 nov 2009 0:49 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Dit is niet te geloven! Hier"nog"niet aan de orde! Nu nog iedereen een chip in z'n nek, en dan weten ze helemaal waar je bent en met wie je ligt te ketsen Het wordt geloof ik tijd voor een revolutie daar
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
22 nov 2009 1:35 |
|
|
Marc-911
991Sex 996, ex 997S
|
_________________________________________ "Think big, start small and be practical" (Peter Senge)
|
22 nov 2009 1:55 |
|
|
esgigt
|
De woede die de plannen hier losmaakt is behoorlijk. Ik weet niet of Nederlanders echt op de barrikaden willen/zullen gaan. Wat mij persoonlijk betreft, geeft dit er wel enige aanleiding toe. Zeker als je leest hoe gedetailleerd de informatie is die dit rekeningrijden over individuele weggebruikers gaat opleveren... heel erg eng! Misbruikt, en de kans daarop acht ik niet denkbeeldig, kan dit systeem het einde van de persoonlijke vrijheid in dit land gaan inluiden.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
22 nov 2009 2:24 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Beide ondertekend
|
22 nov 2009 8:00 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ach Nederlanders hebben altijd een grote mond maar uiteindelijk slikken ze dit soort maatregelen altijd en zal het zonder al te veel problemen worden ingevoerd. Daarnaast is van bijna iedere Nederlander nu al te achterhalen waar hij zich bevindt zolang hij maar een mobiele telefoon in zijn zak heeft. En ook daar wordt gretig door de overheid gebruik van gemaakt. Details zal ik besparen maar het is schokkend als je weet wat daarmee mogelijk is en weet dat het ook door de overheid gebruikt wordt. En onder dat motto krijgt de overheid ook het rekeningrijden tussen de oren bij mensen. Maar goed ik heb de petities ondertekend.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 nov 2009 11:17 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Voor die mobiele telefoon heb ik zelf gekozen en is ook nog uit te ztten.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
22 nov 2009 11:26 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Je weet wat uitzetten betekent bij een mobiele telefoon batterij er uit. Ander blijft hij traceerbaar. Wij zijn in ieder geval geen Groenlinks stemmers: Helft Nederlanders voor kilometerheffing
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
22 nov 2009 13:21 |
|
|
esgigt
|
Maurice, uit andere polls blijkt dat 62% tegen is... Van die 50% geloof ik geen fluit!
Ik heb al verschillende petities getekend en als het moet ga IK voor deze uitzondeing OOK demonstreren!
Den Haag maak je borst maar nat!
|
22 nov 2009 13:57 |
|
|
Nicolò
|
Maurice de Hondt zal wel gevraagd hebben of je voor invoering van kilometerheffing bent als jouw kosten hetzelfde blijven èn de files verminderen!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
22 nov 2009 14:13 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Er is nog wel een verschil tussen "ergens in het westen van Gelderland" en "op de A50 bij hectometerpaal 54,8, rijdend in Noordelijke richting met 112 km/u".
|
22 nov 2009 16:04 |
|
|
MarkS
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Ook ondertekend.
|
22 nov 2009 17:16 |
|
|
BerendB
--- ex 928 / 1979 ---Ter Apel
|
beide maar even getekend.
_________________________________________ mijn snapshots
|
22 nov 2009 17:39 |
|
|
Duncan
ex Boxster
ex 996 Targa 3.6
nu 997 C4SHeiloo
|
Ook beide ondertekend
|
22 nov 2009 19:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
1623e
|
22 nov 2009 20:10 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Hoe meer er tegen geprotesteerd wordt; des te meer dit aantoont dat veel mensen last denken te krijgen van deze maatregel; des te groter het bewijs voor de heren politici dat het dus een effectieve maatregel is om het autogebruik te knijpen ... ? Trouwens: volgens mij betaal ik al jaren een kilometerheffing die gerelateerd is aan het verbruik van mijn auto: de enorme accijns die al op benzine zit. Het enige dat deze technische kerstboom nog toevoegt is een afhankelijkheid van plaats en tijd. Dure oplossing om alleen dat toe te voegen. Grrr. Bij deze ondertekend ....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 nov 2009 22:13 |
|
|
Nicolò
|
@Lindemans: Het grootste voordeel is dat iedereen voortaan op elke plek (ook nog realtime) te tracken is. Ideaal voor de opsporingsinstanties! Minder flitskastjes en meer bekeuringen!!
|
22 nov 2009 22:36 |
|
|
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
Even een schopje voor dit initiatief! www.redonzeprivacy.nl
|
26 nov 2009 20:21 |
|
|