Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 13 dec 2024 0:21

Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hilarisch! Elektrisch rijden kost GELD 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Porsche 911 2003
Waterland
Bericht Hilarisch! Elektrisch rijden kost GELD
:mrgreen: de elektrarijders zijn verbijsterd, ze moeten betalen voor elektra!!!!!!!
Prachtig! Dacht iedereen dat elektra gratis was? Sterker nog, als we allemaal elektrische auto's hebben, gaat ook het koken van een pannetje aardappelen geld kosten, en dan bedoel ik ook echt geld!
Wat blijven we toch een dom gedwee volkje! De lange-termijn-gevolgen kunnen we al helemaal niet bevatten.

Het blijkt dat 30km rijden op benzine nu goedkoper is.......dus dan snap je wel wat onze linkse overheid gaat verzinnen:
Juist, de benzine straks zó duur maken, dat je wel elektrisch gaat rijden. Straks alleen nog een houtkacheltje kopen om je aardappeltjes een beetje betaalbaar te koken 8) :lol:
Als ik de overheid was, dan wist ik het wel: uitknijpen dat volk!

(Gelukkig koken we op gas. )

16 jun 2014 19:40
Profiel
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
Bericht Re: Hilarisch! Elektrisch rijden kost GELD
Nu komt de aap uit de mouw. Je dacht toch niet dat de automelkkoe wordt opgeheven als dalijk 90% elektrisch rijdt? Onderschat nooit een politicus om weer een nieuwe *@&^@*#^ belasting te bedenken.

16 jun 2014 19:44
Profiel
Kan je dat uitleggen ?
Het valt me op dat mensen met een hybride auto nooit antwoorden als je vraagt wat een km rijden op electra kost.
Misschien weten ze het wel, maar willen ze het niet zeggen omdat het duur is.

16 jun 2014 19:48
Profiel
PorscheForum Rakker
1974 Carrera RS 3.0 tribute
Oud-Verlaat aan de Rotte!
Mijn Volvo v60 pluginhybride laadt 10 kwh aan electriciteit, waarmee ik maximaal 50 km kan rijden, in de praktijk rij ik er ongeveer 40 km mee, en ja wat kost een kwh stroom, thuis betaal ik ca. 22 eurocent per kwh, op de zaak kost een kwh maar 4 eurocent (grootverbruiktarief)
Als ik thuis laadt kost het dus 2,20 euri voor 40 km, is 5,5 eurocent per km.
Als ik op de zaak laadt, ligt het veel voordeliger nml 1 eurocent per km. ( 10 kwh a 4 eurocent)

Duidelijk zo Patrick?

16 jun 2014 20:29
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Wij hebben ook een ds5 hybride. Dus GEEN plug in... Auto weegt een kleine twee ton, heeft 200 pk en rijdt zo tegen de 1 op 20. Daarbij maakt ie veel gebruik van de electromotoren in de bebouwde kom. En daarmee komt ie als leaseauto uit op een bijtelling van 14%. Lijkt mij een reele stimulans.

De buurman heeft zon jippie mitsu plug in SUV koelkast. Hij rijdt vrijwel nooit electrisch, want dat laden is een gedoe en zijn baas maakt het niets uit. Op wintersport was voor Utrecht de electra op en verder heeft ie 1 op 6 gereden op benzine... :shock: het verbruik is overigens bij het verdere gebruik niet veel beter. 0% bijtelling. Hier heeft de overheid toch echt zijn huiswerk niet goed gedaan...

16 jun 2014 20:44
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Die Mitsu is idd een aanfluiting voor plug in hybrides. Misschien is de technologie wel goed, maar het concept van de auto past er niet bij. Bij mijn Prius plug in is alles van dun blik en goedkoop plastic, dat geeft je tenminste het idee dat Toyota echt zijn best heeft gedaan er iets van te maken.

De cijfers van mijn Prius Plug-in zijn als volgt:
km stand: 48153 km
liters euro 95: 2113 liter
aantal kWh: 1418 kWh

Gemiddeld 1 op 22,8 aan benzine + 312 euro aan stroom over de afgelopen 48153 km. Dus niet even het beste ritje gepakt, maar gewoon gemiddeld over zomer, winter, snelweg, stadsverkeer, vakanties etc. Bij een benzineprijs van 1,70 en een kWh prijs van 0,22 in totaal 3904 euro aan kosten gehad, dat is 0,08 per km. En met het Bilstein onderstel en de TRD achterstabilisator gaat hij ook nog eens best de bocht door.

ps, alleen electrisch rijden is natuurlijk nog goedkoper, mijn maximum is 18km op de accu van 3kWh. Dus 0,66 aan stroom heeft me ooit eens 18km ver gebracht, dat is 3,67 cent per km.

16 jun 2014 21:21
Profiel
Citaat:
Het bijladen van de accu van een elektrische auto is per 1 juni een stuk duurder geworden. Een volle accu kost zestig procent meer dan vorige maand. Dat meldt RTL Nieuws maandagavond.

Het gaat volgens de nieuwszender om openbare laadpalen. Wie zijn auto thuis of op de zaak oplaadt, rijdt nog altijd goedkoop. De openbare palen zijn duurder geworden omdat de aanbieders ervan geen subsidie meer ontvangen.

Oud-minister Maxime Verhagen van Economische Zaken (CDA) wilde dat de markt voor elektrisch rijden subsidievrij zou worden. Bezitters van elektrische auto's merken daar nu de gevolgen van.

Zo voelt de grootste aanbieder van openbare laadpalen in Nederland, de stichting E-laad, zich voortaan gedwongen om alle kosten door te berekenen. De tarieven voor het bijladen zijn volgens RTL Nieuws fors omhoog gegaan om onder meer het onderhoud en de aanschaf van de laadpalen te kunnen financieren.

16 jun 2014 21:38
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Supercharger blijft gratis en thuis zitten we met het tarief >10.000 kwh, dus het valt allemaal erg mee.

De RS6 is ongeveer 15 keer zo duur kwa 'brandstof'...

16 jun 2014 23:54
Profiel
PorscheForum Rakker
ex- 964 C2C Indisch rood, nu 996 C2 handbak.
Regio Den Haag
frankv schreef:
Bij mijn Prius plug in is alles van dun blik en goedkoop plastic, dat geeft je tenminste het idee dat Toyota echt zijn best heeft gedaan er iets van te maken.

Naar mijn smaak is dat dan gruwelijk mislukt...... :wink:

Maar on topic:

Volgens mij is het verhaal achter de subsidies dat men de CO2 uitstoot wil terugbrengen. Dat lukt gedeeltelijk niet omdat veel PIH-rijders niet of nauwelijks schijnen op te laden.

Door nu de prijs voor het opladen met 60% en voor voor korte tijd bijladen (zeg 3 uur) zelfs met 139% te verhogen wordt het voor dat beperkte aantal mensen dat echt elektrisch willen rijden aanzienlijk goedkoper om maar gewoon op benzine/diesel te gaan rijden. Hoewel de fabrikanten aangeven dat het voor de auto beter is om steeds zoveel mogelijk bij te laden, worden met name door het starttarief en de administratiekosten de tankbeurten relatief gezien erg duur....
Bij een korte laadsessie in een winkelcentrum van pak 'm beet 3 uur maken die 50% van de prijs uit....

En ja, ik ben ook zo'n profiteur met een zwaar gesubsidieerde plugin, dito gesubsidieerde zonnepanelen op het dak en laadpunt. Ik kan bijna alles thuis opladen dus mij raakt het nauwelijks.
Had ik jullie al bedankt voor jullie gulle bijdragen aan de subsidiepot?

P.S. kennelijk had ik tussentijds de reactie al gepubliceerd terwijl ik nog aan het typen was,
@ FrankV, nee het is een Duracel-Volvo geworden....

Laatst bijgewerkt door Ferdi's Porsche op 17 jun 2014 9:20, in totaal 4 keer bewerkt.

17 jun 2014 9:01
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Ferdi's Porsche schreef:
frankv schreef:
Bij mijn Prius plug in is alles van dun blik en goedkoop plastic, dat geeft je tenminste het idee dat Toyota echt zijn best heeft gedaan er iets van te maken.

Naar mijn smaak is dat dan gruwelijk mislukt...... :wink:

Jij bent dan misschien meer iemand voor een Panamera E-Hybrid. Marketing in plaats van inhoud.... :wink:

17 jun 2014 9:10
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
frankv schreef:

Dun blik en goedkoop plastic, daar zijn jappen altijd goed in geweest. Maar om nou daar credits voor de geven... ;)

We grappig om te lezen dat die Prius jou zelfs elektrisch per km meer kost dan de Tesla hier. Al is dat ws het gevolg van grootverbruiktarief bij ons thuis.

17 jun 2014 9:42
Profiel
Grootverbruiker en er ook nog trots op zijn ! :shock:

:mrgreen:

17 jun 2014 10:29
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 - zwart - MY1992
Devils son schreef:
frankv schreef:

Dun blik en goedkoop plastic, daar zijn jappen altijd goed in geweest. Maar om nou daar credits voor de geven... ;)

We grappig om te lezen dat die Prius jou zelfs elektrisch per km meer kost dan de Tesla hier. Al is dat ws het gevolg van grootverbruiktarief bij ons thuis.

Dat lijkt me wel. Het kost een stuk meer energie om een Tesla van 2300kg te bewegen dan een Prius van 1500kg. Nu zit er ook meer energie in een zware Tesla om te regenereren als je afremt, maar het is geen "perpetuum mobile". Dus ja, reken maar eens uit hoeveel kWh je Tesla per kilometer verbruikt. Dat zal vast meer zijn dan de Prius verbruikt.

En btw, het opwekken van een kWh leidt in Nederland tot gemiddeld 400gr CO2. Dus dan kun je ook gelijk uitrekenen wat je werkelijke CO2 uitstoot is. Bij de 18km die ik gehaald heb op 3kWh aan energie is dat dus 67gr CO2 per km. Alleen tank ik Eneco concumentenstroom en dat schijnt 100% groen te zijn, dus is de CO2 uitstoot 0,0: https://www.eneco.nl/stroometiket/

Jouw grootverbruikersstroom zal wel "viezer" zijn :-)

17 jun 2014 11:01
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
frankv schreef:
... Dus ja, reken maar eens uit hoeveel kWh je Tesla per kilometer verbruikt. Dat zal vast meer zijn dan de Prius verbruikt...
Hoeven we niet uit te rekenen. Staat per trip en in totaal gewoon op het scherm. Gedurende bijna 15k km was het gemiddeld verbruik 232 Wh/km. Dat is volgens jouw sommetje dan worst case CO2 93 gr/km. Heeft een Fiat Panda 0,9 twin turbo op het theoretische testraject ook. Er zijn zuinigerds bekend (m.n. een Belg) die structureel onder de 200 Wh/km rijden, met uitschieters naar beneden zoals 135 Wh/km.

17 jun 2014 11:17
Profiel
Patrick schreef:
Grootverbruiker en er ook nog trots op zijn ! :shock:

:mrgreen:

Huis van 2000 kuub, stoken en warm water middels elektriciteit (warmtepomp), veel luxe en een elektrische auto. Ja, dan kom je makkelijk boven de 10.000 kwh (de warmtepomp alleen al vraagt 9.000 kwh).

De bedoeling is overigens wel om tzt lokaal die elektriciteit op te wekken middels pv cellen en/of turbines. Maar verder: it is what it is.

17 jun 2014 11:18
Profiel
frankv schreef:

Jouw grootverbruikersstroom zal wel "viezer" zijn :-)

De berichtgeving lezende is er weinig verschil tussen stroom die aangeboden wordt als groen en stroom die aangeboden wordt als grijs. Men verkoopt iig meer groene stroom dan er opgewekt wordt... ;)

Ik vind duurzaamheid erg belangrijk en we hebben ook veel geïnvesteerd in onze woning om zo energiezuinig mogelijk te zijn. Binnen 5 jaar verwachten we volledig passief te zijn, incl. de Tesla. Sowieso geloof ik niet in aanpassen van wat je doet, maar hoe je het doet. Duurzaamheid is een traject en volgens mij zijn wij prima op weg. ;)

17 jun 2014 11:23
Profiel
PaulusdB schreef:
frankv schreef:
... Dus ja, reken maar eens uit hoeveel kWh je Tesla per kilometer verbruikt. Dat zal vast meer zijn dan de Prius verbruikt...
Hoeven we niet uit te rekenen. Staat per trip en in totaal gewoon op het scherm. Gedurende bijna 15k km was het gemiddeld verbruik 232 Wh/km. Dat is volgens jouw sommetje dan worst case CO2 93 gr/km. Heeft een Fiat Panda 0,9 twin turbo op het theoretische testraject ook. Er zijn zuinigerds bekend (m.n. een Belg) die structureel onder de 200 Wh/km rijden, met uitschieters naar beneden zoals 135 Wh/km.

Hier is het gemiddelde 213 Wh/km vanaf het begin. Maar we hebben dan ook wel lekker weer gehad. ;)

Het is hoe dan ook wat minder CO2 dan die Audi. Die overigens nu ineens van primaire naar secundaire auto is gegaan. Waardoor die uitstoot met de Tesla ook fors is verminderd.

17 jun 2014 11:24
Profiel
993 4S
Ja hoor, we hebben er een Tesla-adept bij!!!

17 jun 2014 11:36
Profiel
Cazzo Super Veloce schreef:

Fijne auto hoor.

17 jun 2014 11:41
Profiel
PorscheForum Rakker
924S M755
Leieland
Mijn Prius rijdt 1 op 17, iets minder dan 6 liter/ 100km, omdat ik veel autosnelweg rij en zelfs Duitsland. :oops: Daarvoor is een hybride met zware batterijen ongeschikt natuurlijk. Maar het kost me aan VAA (in NL bijtelling?) en de firma aan verworpen uitgaven de helft van een gewone wagen met 136 pk. De Prius heeft 100 pk benzine en 36 pk elektrisch, die laatste gebruik ik eigenlijk als een sprintmotor. :twisted:
Overigens gedraagt zo een Prius met voorwielaandrijving zich (ongeveer) als een transaxle met achterwielaandrijving ... :mrgreen:
O ja, 15 jaar geleden reed ik met een Audi A4 ook al minder dan 6liter/ 100 km, ook hoofdzakelijk autosnelweg.

De toekomst is aan "elektrische" of hybride wagens met een brandstofcel, denk ik, maar ik weet het niet. Een zaak is wel 100% zeker, we zullen van de fossiele brandstoffen afmoeten. Die kunnen we beter als waardevolle en herbruikbare grondstof gebruiken en de Russen en Arabieren kunnen die dan netjes in de grond laten en kunnen onze politieke leiders dan niet meer afpersen. :ass:

17 jun 2014 11:50
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Mijn 508 Hybrid met Diesel machientje en elektro dat oplaadt tijdens het rijden:
Trekt lekker weg door extra koppel, aandrijving verre van soepel (je moet t gas leren doseren om te zorgen dat de auto doet wat je wil), schakelt op verkeerde moment terug (als je hem manueel in de hogere versnelling dwingt te blijven trekt hij lekkerder door het koppel bij lage toeren) en normaal 1:16 met heel veel moeite 1:20 (constant 90 op lange afstanden). Het vermeende voordeel van hybride is m.i. snel weg door het extra gewicht dat je mee moet zeulen. Beetje moderne diesel rijdt zuiniger. Enige reden dat ik m ben gaan rijden: 14% dus voor weinig onbeperkt tuffen met dat ding.

Heb me over laten halen mee te doen met een experiment, ruil m binnenkort om voor een BMW i3.
Die wordt bewust ZONDER range extender ingezet, om gedwongen 100% elektrisch te rijden. Ben erg benieuwd. Per kilometer aan energie absoluut voordeliger dan peut of diesel.

Precies 4 jaar geleden sprak ik een ondernemer die bezig was met een landelijk project voor laadpalen ism overheden. Ik verklaarde hem helemaal voor loco. Nu rij ik er straks zelf volledig op mee.

Feit blijft dat keuze factoren hier vooral fiscaal gedreven zijn. Maar effect op de samenstelling van het wagenpark heeft t zeker. Dus als dat het doel is werkt het dus wel.

17 jun 2014 21:06
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Nederlanders, voor een paar procent belastingvoordeel zijn ze zelfs bereid om in een Prius te stappen.
Nu ja, het juichpak van Roy Donders schijnt ook niet aan te slepen te zijn.

18 jun 2014 10:42
Profiel
993 4S
Devils son schreef:

Fijne auto hoor.

Devils son schreef:
Nee tuurlijk niet joh, over 5 jaar rijdt iedereen electrisch en zijn PdB en ik de pioniers op dit gebied :mrgreen:

Laat mij dan maar lekker ouderwets de tank volgooien a 5 euro de liter...

sorry, kon het ff niet laten :mrgreen:

18 jun 2014 12:35
Profiel
Porsche 911 2003
Waterland
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nice find!

18 jun 2014 13:37
Profiel

sorry, kon het ff niet laten :mrgreen:

Ik constateer dat ik enerzijds jou inmiddels al pionier heb ingehaald EN nog steeds ook die brullende V10 heb. ;)

18 jun 2014 17:01
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende