Auteur |
Bericht |
steef
Porsche 911 2003Waterland
|
Even geen Porsche (surf-adepten onder elkaar)
Ik heb de opkomst van de surfsport van A tot Z meegemaakt. In de jaren '70 begonnen op een Ten Cate Windsurfer (leen, want uiteraard had niet iedereen zo'n ding), met een houten giek en een zeil als een ouwe onderbroek. Daarna een Solar Star, een Brewi Fun (eerste carbon boards), SCC zinkertje, F2 Starlit (heb ik nu nog), en een Starboard Slalom. Sinds kort was ik op zoek voor mijn kleine man naar een 'ouwerwetse deur', met een kinderzeiltje. Dit weekend glorieus geslaagd, en een Mistral Comp op de kop getikt, zeiltje op de mastvoet gemonteerd (zit nog niet zoals het moet), en hij kan leren surfen! In mijn zoektocht naar een deur, kwam ik tot de ontdekking dat er nog een heuse 'ouwe-deuren Cup' bestaat. In mijn zoektocht kwam ik ook een aantal raceboards tegen, die langzaamaan de status van de 911 gaan krijgen. Affein, als ik aan het werk ben en de weersomstandigheden zijn optimaal (strakblauwe lucht en windkracht zes of iets meer), dan krijg ik nog steeds dat unheimische gevoel dat ik weer wil spijbelen.....ik heb t nog steeds Ik zie mijn zoon plezier hebben en triomfantelijk kijken als hij zijn eerste keer gelijk 100 meter zelfstandig surft..... Wie surft er nog? Kiten heb ik gedaan, maar ik hou het toch lekker bij surfen.
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
28 jul 2014 0:46 |
|
|
Franz
ex 964, nu Cayenne
+ Audi B9 Competition QuattroNoord-Brabant
|
Re: Even geen Porsche (surf-adepten onder elkaar)
Als kind wilde ik ook perse zo'n surfplank op zo'n karretje om de boel achter je fiets te kunnen hangen. Na lang zeuren kregen we dan een plank. Ik met een vriendje op de fiets naar het Engelenmeer in Den Bosch. Lessen hadden we natuurlijk niet nodig. Maar het ging prima, totdat ik terug wilde. Ik denk dat ik zowat drie uur bezig ben geweest en uiteindelijk maar naar de andere kant gesurft om zo de plank terug te slepen. Dat was mijn eerste en tevens laatste keer dat ik op zo'n ding gestaan heb. Ben overigens wel een fanatieke snowboarder.
_________________________________________ Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.
|
28 jul 2014 8:51 |
|
|
horn
PF #57
|
vroeger veel gesurfd. Eerste plank helemaal in Vinkeveen bij Topsurf gekocht. Wayler Ipsy, Wayler Breez, Fanatic Rat. Heb het een jaar of 10 geleden nog een keer gedaan maar moet wel een plank met heeeeel veel drijfvermogen hebben tegenwoordig. Maar wat heb ik een kilometers met zo'n zelfgemaakte kar achter de fiets gemaakt man. En de hele middelbare school elke zomer met 3 vrienden 5 weken surfen op de Grevelingen. Met zijn vieren op de fiets van Eindhoven naar Scharendijke en dan 5 weken slapen op de trimaran van ouders van een vriendje, die netjes onze planken daarheen brachten. Ultieme vrijheid als je 14 bent
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 jul 2014 9:53 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Heb vorig jaar staan kijken bij de oude deuren cup bij Edam. Echt schitterend om te zien, vooral die gasten met de bijbehorende jaren '80 surfpakken Zelf ook begonnen op een TenCate, met zwaard! Inmiddels aan t kiten begonnen, en natuurlijk golfsurfen en SUP... En het surfkarretje heeft ook een upgrade gekregen:
|
28 jul 2014 10:18 |
|
|
steef
|
Fantastisch, zo op de 993! Ik heb ook mijn oude Thule nog, alleen die lange achterstukken kon ik nergens vinden.... Bovendien durfde ik bij de 964 de dakrails niet te belasten....bang voor beschadigingen. Maar dat ging meer over de skibox, die dan weer helemaal volgeladen zou worden Suppen kan ik nu gaan proberen op de Competition. Golfsurfen staat nog op het verlanglijstje. Bij vdBerg een dag gekited (?), maar toen werd ik voorbij gejakkerd door een zinkertje, en toen was ik er al klaar mee. Ging trouwens wel lekker, maar ik kreeg echt last van mijn nek van het omhoog turen. Nix voor mij dus. Het erf ligt momenteel bezaaid met kano's, surfplanken, (zeil)bootjes, masten, gieken, dus zo kan ie wel weer even. Die oude deuren-cup bij Edam lijkt me ook wel leuk om een keertje mee te doen! Even in de gaten houden.... (Heb ik net een paar jaar geleden die oude stormzeilen weggegooid... )
_________________________________________ Racing is about technique, no electrique....!
|
28 jul 2014 12:12 |
|
|
dobbelsteen
ex 996 Carrera 4S
ex 993 Carrera S
ex 3.2 CarreraWest-Vlaanderen
|
Kitesurfer hier. Golfsurfen al eens gedaan, maar in België zijn de golven er niet naar. Dus hou ik het op kiten. Gebeurt alleen in het begin, na een tijdje hoef je amper naar de kite te kijken
|
28 jul 2014 13:17 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Windsurfen is slecht voor je ballen.
Ik ben altijd meer een zeiler geweest (nog steeds). Op de zeilschool in Friesland waar ik mijn zomers doorbracht, eerts als cursist, later als instructeur, lagen op een gegeven moment ook surfplanken, de genoemde Ten Kate keukendeuren. Ik heb het ook geprobeerd. Dagenlang, in de "ik moet maar de plee" houding (zal het netjes houden). Op een gegeven moment trok ik het zeil (weer eens) uit het water toen die verdomde houten mastvoet eruit schoot, recht in mijn zak. Toen had ik het wel even gezien met windsurfen.
Is nooit een passie geworden....
|
31 jul 2014 13:44 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
In mijn jeugd was surfen voor homo's. Echte mannen crossten. @ Steef:
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
31 jul 2014 15:05 |
|
|
Patrick
|
Ja, dat kan ik me nog goed herinneren. Van die gasten die ooit eens op een surfplank hadden gestaan en er niets van bakte, die riepen dat het een sport voor homo's was. Het was gewoon te moeilijk voor ze.
|
31 jul 2014 15:42 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Wel eens een paar rondjes op een 500CC tweetakt crosser gezeten?
|
31 jul 2014 15:54 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Hebben die ook een mastvoet die in je zak schiet?
|
31 jul 2014 16:00 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
In mijn jeugd werden beide als een mietjes sport beschouwd. Wij speelden altijd russisch roulette......met een pistool
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
31 jul 2014 16:14 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Maar dan zonder kogels, zeker he watje?
|
31 jul 2014 16:15 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Neuh....met een echt geladen waterpistool. Maar ff on-topic: Vrienden van mij surfde ook altijd en ik mocht het ook eens proberen. Met mijn kleine 100kg op een zinkertje gaan staan....geen groot succes. Te weinig wind en een te zwaar lijf deed de plank direct zijn naam naleven. Half uurtje lopen stuntelen en toen maar langs de kant foto's gaan maken van de jongens......waren ze ook wel blij mee.
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
31 jul 2014 16:22 |
|
|
horn
PF #57
|
Dan weet je precies hoe dat ding aan zijn naam komt... Mastvoet in ballen - been there done that got the high voice to prove it...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 jul 2014 17:36 |
|
|
944{asd}
ex 944 type 1, ex 944 type 2,
ex 944 turbo, nu 996 4sassendelft
|
eind jaren 70 ook gaan surfen, vriendje had een plank en van hem geleerd, vond het niet zo moeilijk. Daarna een stalling in Muiderberg gehad met eigen plank, volgens mij een Vinta of zoiets, bij de Maxis vandaan. Paar jaar achter elkaar op de fiets van Weesp naar Muiderberg. Daar was het surfen trouwens wel een makkie, zo ondiep dat je gewoon kon opstappen. Daarna eigenlijk nooit meer gesurfd, ja nog 1 keer op Isla Margerita, op zee, ik bakte er niets meer van, ik was er klaar mee. Vind nu het kitesurfen een leuke kijksport............
|
31 jul 2014 18:09 |
|
|
Patrick
|
Waarom verander je van onderwerp ? We hebben het over windsurfen. Omdat ik gelijk heb ?
|
01 aug 2014 7:15 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Om met mn tante te spreken:"ik wil best het best toegeven als ik ongelijk heb, maar dat heb ik nooit" En dan bloedserieus he
|
01 aug 2014 9:22 |
|
|
Patrick
|
Waarschijnlijk heet ze zo vaak gelijk dat ze genoeg gelijk overhoudt voor als ze een keer geen gelijk heeft. Waardoor ze dan toch weer gelijk heeft.
|
01 aug 2014 9:57 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Bij mij begon het surfen rond 1984. Met een Dufour Wing (deur), samen met m'n broer. Tijdens de laatste vakantie dat ik met m'n ouders was (16 jaar oud) 2 van deze deuren aan elkaar vastgemaakt, een 4pk Yamaha ertussen, en met een parasol in de mastvoet en een kratje bier om op te zitten, langs alles naaktstranden in Joegoslavië, prachtig! Later werd dat een Mistral Naish en weer later een Klepper 295 semi-zinker. Iedere vrije dag eerst teletekst nakijken, vanaf windkracht 5 met de Fiat Panda van 'moeders' naar strand Horst bij Harderwijk. Heb daar echt iedere zandkorrel wel een keer tussen m'n tenen gehad. Auto met lege tank terugzetten (geen geld voor benzine ) en ouders die blij waren dat we zo goed ons best deden op school Wat een mooie onbezorgde tijd Laatst een introductieles kitesurfen gehad (bij ons in Noordwijk). Heeft wel indruk gemaakt. Kite & board passen prima in de P968 dus wie weet..
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
01 aug 2014 21:44 |
|
|
steef
|
Die Dufours ken ik nog wel,als je met je voeten op t voor of achterdek kwam, ging je onderuit....daar zat geen antislip! De Naish was toch de voorloper van de raceboards? Tegenwoordig de One Design! Tenminste, zoals ik het op dit moment begrijp. De Dufour werd later de Bic. Bestaan nu nog, je weet wel, van de pennen...en hebben een leuke serie golfsurf-boards. Heb je die Naish nog?
|
02 aug 2014 0:09 |
|
|
Tilt!
|
Ik ging net eens proberen surfen toen ik m'n eerste Jetski zag. Never looked back
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
02 aug 2014 0:27 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Leuk topic! Ik zie mooie "herintreder" teksten hier, juich ik toe als nog steeds fanatiek windsurfer, veel op wijk aan zee. Overigens een steady clubje want de nieuwe generatie pakt de theezakjes in de lucht. mijn ouders waren 1 van de eerste op veluwemeer toen. Boards als ten cate, heel veel klepper, big show, vinta, f2, fanatic etc.Hoop veranderd qua materiaal in sport, masten gieken 100%carbon, heel veel volume in kleine en lichte boards. Zelf nu goya quad 84l, (4kleine vinnen achter) Ik zou willen zeggen dat t oude retro spul net zo leuk is en ook prima mee kan net als mijn 3.2 met een 996/997 maar dat is echt niet zo. Voor degenen die willen herintreden zou ik adviseren huur s een nieuw freeride.freestyle setje en ervaar!Ik gooi die kids van mij op huurboard met softlaag erop en helemaal leuk. Oh ja dan moet t wel waaien want de wind is dit jaar ruk, van die enorme eeuwige onrust naar wanneer is er wind heb je met je P geen last van. (Daar krijg je andere onrust voor terug )
|
02 aug 2014 8:40 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Na me in de jaren '80 een periode kleurenblind gesurfd te hebben op een Ten Cate Windsurfer en een Windglider (was ooit de Olympische strijkplank), heb ik onlangs met mijn zwager een surfclinic gevolgd. Toen kwam ik erachter dat de surfsport een flinke ontwikkeling heeft doorgemaakt...
Inmiddels heb ik een Starboard Go gekocht. Klein en breed (ca. 250 x 80 cm) in plaats van lang en smal. Geweldig board (als je tegenwoordig "plank" zegt, word je nogal vreemd aangekeken...), lekker stabiel, vergevingsgezind luistert geweldig naar je input en daardoor spectaculair genoeg voor een 45-plusser! Volgende week een weekje naar Kamperland aan het Veerse Meer!
_________________________________________ Wim
|
02 aug 2014 10:26 |
|
|
horn
PF #57
|
Beetje drijfvermogen? Want ik weeg ook niet meer de 50 kilo van toen ik 13 was....
|
02 aug 2014 12:00 |
|
|