Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 dec 2024 21:35

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Electronica vraagje aan deskundigen met verstand van (Volvo) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Ex 993, ex 3.2 CC (2x) Vinkeveen
Bericht Electronica vraagje aan deskundigen met verstand van (Volvo)
Hmm de titel was te lang :?
Electronica vraagje aan deskundigen met verstand van (Volvo) keyless start

Beste forummers,

Tijdje terug heb ik een andere DD gekocht; een Volvo V60. Helaas was deze auto af fabriek niet voorzien van de optie keyless start.
Graag zou ik deze optie, de simpelste van alle keyless features, willen toevoegen. (Voor de duidelijkheid, ik hoef niet de keyless drive waarin ook de entry zit verwerkt. Ik weet dat deze optie namelijk betekend dat er een heleboel antennes ingebouwd dienen te worden).
Heb 2 verschillende dealers gebeld met deze vraag en beide keren te horen gekregen dat dit niet kan.
Voordat ik stop met deze quest bedacht ik me dat er veel technische kennis op dit forum zit, vandaar mijn vraag op ons forum :D

Nu kan je bv de sleutel kortstondig even in het dashboard stoppen, en weer terug in je zak stoppen(of daar laten bungelen natuurlijk) om vervolgens op de startknop te drukken.
Het lijkt mij -als leek op dit gebied- dat het technisch toch mogelijk moet zijn om dit aan te passen :?:
De sleutel bevat blijkbaar een transponder die communiceerd op het moment dat ik 'm eventjes in het dashboard steek. Als de ontvanger een beetje versterkt wordt(of de zender), dan zou deze communicatie al kunnen plaatsvinden op een grotere afstand ( bv 75 cm) :!:

Ben benieuwd of iemand een creatieve oplossing heeft :D

Mvg Marco

25 feb 2015 11:07
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
Bericht Re: Electronica vraagje aan deskundigen met verstand van (Vo
Alle opties in een Volvo kunnen alleen via een dealer protocol(=online met de fabriek) geactiveerd worden.
Een optie wordt dus alleen geactiveerd als alle betreffende hardware geïnstalleerd is. :salut:

Jij zoekt een zgn. herprogrammering voor bepaalde applicaties.
Die zijn er wel maar doen elke vorm van garantie vervallen en zijn niet erg betrouwbaar.
Hangende startsystemen en de daaruit voortvloeiende kosten zijn al bekend.
Op ebay worden deze aangeboden, maar ik zou deze mijden.

25 feb 2015 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Oke, dat maakt het een stuk duidelijker, thnx

Dank je wel voor reply :thumleft:

25 feb 2015 12:07
Profiel
PorscheForum Rakker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Bij Volvo is vaak veel achteraf nog wel toe te voegen. Ik heb alleen geen idee of er nog additionele hardware nodig is hiervoor.

Op deze website kun je alle officiële accessoires vinden http://accessories.volvocars.com/en-cz/ ... io/2014/D4

Helaas staat keyless start daar niet bij.

Ik heb het op mijn V40 D4 wel mee besteld en toen ik de bevestiging van de lease maatschappij kreeg bleek de optie ineens er niet meer bij te staan. Nog heel wat moeite moeten doen om die er weer op te krijgen. Maar gelukkig is hij wel met de optie besteld. Ik ben er erg blij mee! Die bungelende sleutels aan het dashboard ook nog eens op een rare plek vind ik maar niks.

26 feb 2015 17:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Gelukkig dat je het evengoed nog hebt kunnen regelen destijds, het is een hele fijne optie (als je 'm hebt :cry: ).

Hij staat idd niet op de lijst van achteraf toe te voegen opties. Hier kwam de dealer ook al mee.

Ik had tot gisteren het idee nog wat ik hierboven schreef (signaal ergens versterken).
Maar ik liet gister de motor even draaien met de sleutel in m'n zak, om even m'n dochter bij de voordeur van haar vriendinnetje af te zetten.
Bij terugkomst zag ik een melding op het dashboard dat de sleutel niet in het slot zat :!: (motor draaide nog en ben naar huis gereden met de sleutel nog steeds in m'n zak. Tijdens het wegrijden verdween de melding, en bij thuiskomst na het uitzetten nog even geprobeerd te starten, maar hij vroeg weer om de sleutel)
Ergo, de auto 'merkte' op dat de afstand te groot werd.
Ik heb dus nu sterk het gevoel dat er voor de keyless start geen extra hardware nodig is, en dat dit gewoon softwarematig veranderd zou moeten kunnen worden.
Alleen hebben de dealers blijkbaar niet deze mogelijkheid :scratch:

Anyway, bedankt voor je reactie :thumleft: Ik ben bang dat dit me toch niet gaat lukken :(

26 feb 2015 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
2007 Porsche 997 GT3 1994 Porsche 993 C2 1987 Porsche 911 3.2 Targa 1986 Defender 200Tdi
Scheveningen
Toch denk ik dat iemand die beschikt over vida en dice hier iets mee zou moeten kunnen. Af fabriek is het een optie van EUR 225,00 oid. Dus kan nooit veel betekenen.

Anders Volvo Nederland eens vragen wat zijn na kunnen vragen in Zweden

26 feb 2015 18:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Yep, eeuwig zonde dat de vorige eigenaar deze optie niet aangevinkt heeft.

In m'n enthousiasme had ik het dubbele bedrag aan de dealer(s) geboden, maar ze bleven bij hoog en bij laag beweren dat het niet mogelijk was :roll:

Ik ga er toch idd een mail aan wagen, wederom dank voor het meedenken :thumleft:

26 feb 2015 20:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Carrera 3.2 Cabrio (!987)
Over de grens bij Venlo
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om opties naderhand (softwarematig) toe te voegen: bel eens met Autohus in Haren
http://www.autohus.nl/

Succes en houd ons op de hoogte,

Groeten,

Guido

27 feb 2015 12:02
Profiel
Moderator
PF #57
Zag op Volvo forum zelfde vraag. Schijnt niet te kunnen zonder in te breken op de software, dealer doet het niet.

27 feb 2015 13:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Allereerst bedankt voor jullie hulp :thumleft: .

Het antwoord van Volvo Nederland:
Naar aanleiding van uw e-mail kunnen wij u het volgende berichten, deze optie kan helaas niet achteraf worden ingebouwd zoals u dealer al vertelde.
Volvo Zweden heeft keyless start alleen ontwikkeld als optie niet als accessoire.
:(

Ik ga autohus nog proberen, daarna houd 't op ben ik bang...

27 feb 2015 22:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche Carrera 3.2 Cabrio (!987)
Over de grens bij Venlo
En ben je een stap verder gekomen?

09 maart 2015 20:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Ja sorry Guido, ik was idd vergeten de reactie hier terug te koppelen. Ik heb nav jouw post contact gehad met Autohus. 2x zelfs! Erg behulpzaam zijn ze daar. Helaas konden ze niks voor me betekenen. Zij zijn ook afhankelijk van een bevriende Volvo dealer voor de software en daar kwam hetzelfde antwoord weer terug, helaas.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Groet Marco

09 maart 2015 21:24
Profiel
PorscheForum Rakker
924 80 wit EX. 924 80 rood
Amersfoort
gezien mijn werkzaamheden bij een volvo dealer kan ik dit wel kort toelichten.

bij keyless drive heb je een aantal antennes nodig die in de auto gemonteerd zitten om de sleutel in de auto te kunnen herkennen.
hier voor ligt standaard geen bedrading bij volvo, tevens word er bij keyless drive ook gebruik gemaakt van 1 of 2 andere modules hier voor.
ook word er een andere sleutel gebruikt die het systeem ondersteund.

Dus het is niet alleen een andere module dan wel software.

de auto indien eenmaal gestart met de sleutel in het "slot" zal blijven lopen tot deze uitgezet word.
je zou in theorie zelfs de sleutel kunnen gebruiken om te starten om vervolgens de sleutel niet eens mee te nemen tijdens een rit.

12 maart 2015 0:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Beste Bassie,

Dank voor je toelichting. Dit is informatie uit de eerste hand. Wat een waardevol forum is dit toch :!: :D

Alleen schreef ik in m'n openingspost dat ik op zoek was naar de functie keyless start, ik was op de hoogte van de keyless drive en de bijpassende draadboom. Gezien het verschil in kosten(van de verschillende keyless functies), lijkt het erop dat de keyless start toch echt met minimum effort gerealiseerd moet kunnen worden...Lijkt...

993Aventuragrun schreef:
... de optie keyless start.
Graag zou ik deze optie, de simpelste van alle keyless features, willen toevoegen. (Voor de duidelijkheid, ik hoef niet de keyless drive waarin ook de entry zit verwerkt. Ik weet dat deze optie namelijk betekend dat er een heleboel antennes ingebouwd dienen te worden)...

Nogmaals dank, groet Marco

12 maart 2015 9:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]