Bandenspanningssensoren bij aanschaf winterwielen
"Vanaf 1 november 2014 is er nieuwe Europese regelgeving van kracht die bandenspanningscontrolesystemen (ofwel TPMS) verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto's. Deze verplichting was er al voor nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt werden gebracht."
Ik wil voor mijn DD via internet nieuwe velgen met winterbanden bestellen (autobandenmarkt.nl). Ik koop altijd mijn banden via internet en ze leveren snel en goed, echter: de velgen en banden worden geleverd ZONDER de wettelijk verplichte bandenspanningssensoren
(ook als je het merk/model/bouwjaar aangeeft dat de DD van 2015 is). Telefonisch contact met ze gehad en het advies was:
-Velgen en banden via hun site bestellen en af laten leveren bij een bandenbedrijf;
-Bandenspanningssensoren bij dit bandenbedrijf bestellen, laten monteren en programmeren
Gevolg:
Banden moeten weer gedemonteerd worden en vervolgens na montage van de bandenspanningssensor weer gemonteerd worden (extra kosten)
.
Op enkel andere sites van bandenleveranciers kan je wel aangeven dat de wielen geleverd moeten worden met bandenspanningssensoren, maar voor prijs, levertijd en programmeren moet je met hen contact opnemen (lekker makkelijk
).
Tip: kijk goed uit of er bij complete wielen voor auto's vanaf 2012 bandenspanningssensoren geleverd worden (en deze dienen per wiel ook nog geprogrammeerd te worden).