Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 dec 2024 12:50

Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Bijtelling youngtimer ZZP'er 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Internationaal Media Advies
Almere
Bericht Bijtelling youngtimer ZZP'er
Voor de kenners onder ons een kort vraagje;
Bij een Youngtimer betaal je 35% van de aanschafwaarde/dagwaarde, maar als ZZPer betaal je nooit meer bijtelling dan de werkelijke jaarlijkse kosten(benzine/onderhoud etc.)van de wagen.
Dit geldt toch ook voor auto's jonger dan 15 jaar?

Als je een 997 koopt uit bijvoorbeeld 2007(catalogus waarde € 150.000, bijtelling € 37.500), maar de jaarlijkse kosten bijvoorbeeld niet hoger liggen dan 5k.
Betaal je dan ook maar € 5.000,-- aan bijtelling?

Misschien niet de juiste plek om de vraag te stellen, maar omdat we het er toch over hebben..........

19 okt 2015 10:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
P 944 MK II, P 993 C2, Audi TT, VW T2
Bericht Re: Porsche 996 - 2002 - 31.500 Km
Ik heb nog nooit gehoord dat een ZZPer nooit meer bijtelling betaald dan de werkelijke kosten?

Ik vond wel iets als dit: http://www.zzp-nederland.nl/artikel/auto-privzaak

19 okt 2015 10:54
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht Re: Bijtelling youngtimer ZZP'er
Volgens mij is het iets anders.

www schreef:
Stel dus dat je in totaal 4500 euro aan autokosten (afschrijving, benzine, onderhoud) hebt betaald.
4500 euro (kosten) - 4000 euro (bijtelling) = 500 euro mag je nog aan autokosten van de belasting aftrekken.

Let op!
Het bijtellingsbedrag is maximaal het bedrag dat je aan autokosten aftrekt. Dit zijn bijvoorbeeld brandstofkosten, onderhoud en afschrijving van de auto. In het geval van een leaseauto is dit het bedrag dat je maandelijks betaalt. In het geval van bovenstaand voorbeeld kun je niets van de belasting aftrekken als je minder dan 4000 euro kosten aan je auto had.

http://www.zzpservicedesk.nl/738/wat-ko ... e-auto.htm

19 okt 2015 11:02
Profiel
PorscheForum Rakker
ex- 964 C2C Indisch rood, nu 996 C2 handbak.
Regio Den Haag
Klopt, de bijtelling is voor IB-ondernemers (eenmanszaken en partners in een VOF) nooit hoger dan de werkelijk geboekte kosten. Dat is ook logisch om dat de bijtelling een correctie is op het privé deel van de gemaakte autokosten. Je kunt dan niet meer dan alle kosten corrigeren.

Zaligmakend is dat ook weer niet omdat je dan per saldo geen kostenaftrek hebt. Dan kun je nog beter de auto prive hebben en 19 cent per kilometer aftrekken, dan heb je nog wat.

19 okt 2015 11:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Wat de accountant schrijft klopt. De bijtelling voor privé gebruik kan niet hoger zijn dan de totale kosten van de auto.

Wel moet je ook rekening houden met de afschrijvingskosten in de beoordeling van de totale kosten...

Met die afschrijving loop je gelijk ook een risico. Schrijf je teveel af, dan zijn je kosten hoger, maar ook je bijtelling. Die te hoge afschrijving zie je weer terug in de winst bij verkoop van de auto. Het feit dat je die winst in feite privé hebt gefinancierd (doordat de bijtelling hoger was) maakt echter niet dat het geen fiscale winst meer is.

Vanwege deze samenhangHet kan de moeite lonen kosten te bundelen in een fiscaal jaar

Inderdaad is het dan beter de auto prive te rijden met 19 ct voor elke zakelijke km.

Bij een BV bestaat deze koppeling overigens niet.

Waar mag de factuur heen?? :mrgreen:

19 okt 2015 13:47
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Regio Den Haag
Let op he Fiscalist.... ik heb beide petten.....

Jouw aanvulling inzake de BV is nuttig en waardevol maar daar ging de vraag niet over. Typisch zo'n fiscalistentrekje.... antwoord geven op iets wat niet gevraagd wordt en daarvervolgens een rekening willen sturen.... :salut:

Doet me denken aan het volgende verhaal....:

Een herder hoedt zijn kudde schapen op een ver en verlaten veld als hij een splinternieuwe BMW 645 cabrio in een stofwolk ziet naderen.
De bestuurder, een man elegant gekleed in een pak van Versace, schoenen van Gucci, een bril van Ray Ban en een stropdas van Yves Saint Laurent, stopt en leunt uit het raam.
'Als ik jou precies vertel hoeveel schapen jij hebt, krijg ik er dan eentje van je?',vraagt hij aan de herder.
De herder kijkt de yup aan en zegt: 'Oké,waarom niet'.
De yup trekt onmiddellijk zijn laptop van Dell op schoot en verbindt deze via bluetooth met zijn mobieltje van KPN .
Hij maakt een gprs verbinding met internet, surft naar een website van NASA en selecteert een navigatie systeem om zijn exacte positie te bepalen.
Hij stuurt vervolgens de data naar een andere satelliet van NASA, die het hele gebied scant en hem een ultra scherpe foto stuurt.
De yup opent Adobe Photoshop en stuurt de foto naar een laboratorium in Hamburg, dat hem na enkele seconden een E-mail stuurt op zijn Palm Pilot met de bevestiging dat de foto is bewerkt en opgeslagen.
Via een ODBC connectie maakt hij verbinding met een MS-SQL database en in een spreadsheet van Excel met honderden ingewikkelde formules laadt hij alle data via de E-mail van zijn Blackberry.
Na enkele minuten genereert het programma een antwoord van 150 pagina's in kleur en de yup drukt deze af op zijn mini HP laserjet.
Hij kijkt de herder aan en zegt: 'Je hebt exact 1586 schapen'.
'Dat klopt', zegt de herder, je mag dus een schaap uitzoeken'.
De yup stapt uit, zoekt een dier uit en doet hem in zijn achterbak.
Dan zegt de herder: 'Hé, als ik jouw beroep raad, geef je dan mijn dier terug?' De yup denkt even na en zegt: 'Oké, waarom niet?'
De herder zegt: 'Jij bent een consultant'.
'Ongelooflijk', zegt de yup, 'Hoe weet je dat'.
'Dat is niet zo moeilijk', zegt de herder.
'Je verschijnt terwijl niemand daarom gevraagd heeft, je stelt een vraag waarop niemand zit te wachten en je wilt betaald worden voor een antwoord dat ik al weet...... bovendien begrijp je geen flikker van mijn werk, dus geef mijn hond terug'!

19 okt 2015 14:02
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
heeft één van die petten toevallig de klep aan de achterkant zitten??

19 okt 2015 14:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Almere
Ferdi's Porsche schreef:
Klopt, de bijtelling is voor IB-ondernemers (eenmanszaken en partners in een VOF) nooit hoger dan de werkelijk geboekte kosten. Dat is ook logisch om dat de bijtelling een correctie is op het privé deel van de gemaakte autokosten. Je kunt dan niet meer dan alle kosten corrigeren.

Zaligmakend is dat ook weer niet omdat je dan per saldo geen kostenaftrek hebt. Dan kun je nog beter de auto prive hebben en 19 cent per kilometer aftrekken, dan heb je nog wat.

Bedankt voor de terugkoppeling, dit was het antwoord waar ik naar zocht.
Als ik het goed begrijp, is dan zelfs een youngtimer(bijvoorbeeld P996 twv 30k) niet interessant om op de zaak te zetten aangezien de bijtelling van +/- 10k.
Kosten worden dan gezien als bijtelling.....
Klopt dit in Jip en Janneke taal? :wink:

Ik rijd zakelijk een stuk minder dan privé maar wilde vanwege de kosten de wagen het liefst op de zaak....wat is dan wijsheid?

19 okt 2015 14:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Regio Den Haag
Waar je feitelijk tegen aanloopt is dat de kosten van het autorijden met name zitten in de afschrijving op een auto. Die heb je bij een Porsche youngtimer eigenlijk niet meer.

Wat fiscaal nog enigzins leuk kan zijn is een 15 jaar oude Boxster-S o.i.d op de zaak. Die kosten niet de hele wereld waardoor de bijtelling nog redelijk laag blijft. Stel dat je er een koopt voor 10k dan heb je 3,5k bijtelling. Bij een tarief van 40% betaal je dan € 1.400 belasting.

De werkelijke autokosten van zo'n Boxster zullen altijd wel hoger dan de bijtelling zijn zeker als je tegen wat onderhoud gaat aanlopen. Door noodzakelijk onderhoud te plegen gaat de WEV meestal niet noemenswaardig omhoog.

Nog sterker ik denk dat je op zo'n Boxster nog wel wat kunt afschrijven waardoor de WEV verder afneemt en de bijtelling minder wordt.

Ik heb dit model overigens niet in de praktijk getoetst.... :popcorn:

19 okt 2015 15:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Almere
Hoi Ferdi,

Super bedankt voor de terugkoppeling, je hebt wel mijn droom/fantasie aan diggelen getrapt:)
Nee hoor, komt goed...!

19 okt 2015 16:09
Profiel WWW Facebook 
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
:thumleft: :drive: :thumleft:

19 okt 2015 17:54
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Je kan ook een nieuwe kopen. Kortweg: BTW terugontvangen, 25% bijtelling, maar ook 20% afschrijving (eerste 5jaar)en alle kosten op de zaak. Sinds 2,5jaar heb ik een 981S op de zaak staan. Bevalt prima :cheers: .

19 okt 2015 19:27
Profiel
Moderator
PF #57
Ferdi's Porsche schreef:
Typisch zo'n fiscalistentrekje.... antwoord geven op iets wat niet gevraagd wordt en daarvervolgens een rekening willen sturen.... :salut:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mijn glimlach van de dag... :salut:

(ik las deze zin en dacht zonder verder te lezen overigens aan dezelfde mop :lol: )

19 okt 2015 19:37
Profiel
ex 993 ex 996
GIO1974 schreef:
Hoi Ferdi,

Super bedankt voor de terugkoppeling, je hebt wel mijn droom/fantasie aan diggelen getrapt:)
Nee hoor, komt goed...!

:popcorn:

19 okt 2015 20:07
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ]