Het lijkt me handig om een topic te openen in 'projecten' omdat er nog eea aan mijn 924 gedaan moet worden.
Ik heb het woord 'avonturen' gebruikt omdat ik gister mijn eerste avontuur heb beleefd met de auto en ik heb zo het gevoel dat er nog meer avonturen gaan volgen
Gisteren naar PBVH in Harderwijk gereden. Een rit van 165km en ook weer 165km terug. De laatste dagen wat rundum hause gereden, auto beetje leren kennen en ondanks slecht lopende moter durfde ik het wel aan. Dat was ook de hoofdreden om naar Harderwijk te rijden, moter afstellen.
Moter houdt continu in wat niet echt lekker rijdt. Op de heenweg kon ik 120km/u wel halen maar ik vond 110km wel hard genoeg gezien de moeite die het kostte om op die snelheid te komen. Tot 15km voor eindbestemming ging het best goed... Toen kwam er een auto naast me rijden die druk begon te gebaren en voor zover ik kon liplezen zeiden ze 'benzine!' . Ik meteen de vluchtstrook op en gelukkig was er 1200 meter verderop een tankstation. Daar gestopt en idd, bij het rechter achterwiel gutste de benzine er gewoon uit. Moter uit en het lekken stopte. Oké, gelijk maar even tanken en op hoop van zegen de laatste 15km dan maar rijden. Dat werd prio 1 om te fixen. Het leek alsof de leiding deels was losgeschoten maar kon er niet bij. Gelijk maar getankt want benzinemeter werkt niet dus geen idee hoeveel er nog in zat. 30 liter ging erin, das 1 op 5. Niet verrassend als je continu bijna vol gas moet rijden om 110km p/u te halen en nu dat ie zo lekte ging het heel hard natuurlijk.
Gelukkig heb ik het gehaald en het gutste er nog steeds uit
Het was gelukkig idd de leiding die los was gekomen dus dat was snel opgelost. Dan ook maar meteen naar de brandstof meter gekeken want het is wel handig als deze het doet, zeker met hetgeen er zojuist was voorgevallen. Geen idee hoeveel benzine eruit liep. De meter op het dashboard doet het wel, maar er zit iets in het mechanisme bij de tank wat niet werkt. Dit hebben we dan ook niet kunnen oplossen.
Dat blijft staan om op te lossen.
Dan het afstellen van de moter: omdat ie zo slecht liep heb ik onder weg de bougiekabels losgetrokken om te kijken. Bij een daarvan brak het binnenwerk af. Terug erop gezet en kreeg m wel aan de praat. Hij ging er natuurlijk niet beter van lopen...
Geen nieuwe bougiekabels bij PBVH, dus s avonds om 19u kwam PTT er brengen. Hij liep nl nog maar op 3 cilinders en om zo naar huis te rijden zag ik niet zitten. Daarna hebben Johann en Taxi Hans geprobeerd om de moter af te stellen. Met heel wat werk ging ie wel wat beter stationair lopen, maar het was nog niet top. Daar moesten we een andere keer maar verder naar kijken. Inmiddels was het donker en bleek dat mijn dashboardverlichting het helemaal niet deed. Afgelopen week knipperde de dashboard verlichting maar nu helemaal niets meer. Gelukkig had ik m'n navigatie waarop ik kon zien hoe hard ik reed. Moter liep stationair wel beter maar hij reed veel slechter. De snelheid kwam niet meer boven de 60 - 75km. Levensgevaarlijk op de snelweg. Daarbij staat continu groot licht aan wat niet uitgeschakeld kan worden (probleem wat ook nog opgelost moet worden) dus heel veel vrienden heb ik niet gemaakt op de weg. Continu twijfel of ik zou stoppen of door moest rijden. Auto minderde ook telkens vaart en ging steeds langzamer rijden tot een minimum van 60km. Ik ben niet gelovig maar heb heel wat schietgebedjes gedaan naar onze lieve Heer dat ie mij niet zou laten staan om 22u 's avonds op de snelweg. Net voorbij Utrecht ging de weg wat naar beneden en haalde ik 85km p/u. Continu reed ik vol gas. Ik liet toen even het gas los en eindelijk schakelde de versnelling over naar 3. Daardoor kon ik zo'n 90km rijden. Dat was al beter. Maar dan ineens zakte ie weer naar 70... Onderweg nog een keer getankt, verbruik was al wat beter. Met moeite kreeg ik m weer gestart en weer op weg. Hij haalde weer de 90.
En 55km van huis gaf de auto een schok en reed ie ineens goed! Ik had het gas nog helemaal onderin dus hij trok op. 110, 120, 140, 160km. Hij reed super, zoals het zou moeten!
Op een parkeerplaats gestopt, moter durfde ik niet af te zetten, opnieuw optrekken en ja hoor hij deed het!
Eindelijk kunnen genieten en wat rijdt zo'n ding goed zeg. hij trekt (relatief) snel op, ligt goed in de bochten. Echt een genot om mee te rijden
Thuis voor de garage auto uitgezet en daarna weer gestart om m binnen te zetten. Waar het starten met warme moter heel moeilijk was, sloeg ie nu meteen aan. De vorige eigenaar tankte 95 en gooide er loodvervanger bij. Hij reed ook maar hele kleine stukken en na de maand mei heeft ie m helemaal niet gebruikt. Ik heb er 98 ingegooid en heb m nu echt eens goed warm gereden. Mss was het vuil, mss was het de benzine, mss de afstelling die het hem nu uiteindelijk heeft gedaan maar het lijkt erop dat ie draait zoals het hoort. Komende dagen nog maar eens een keer uit de garage rijden en kijken of ie het nog steeds doet.
Man, wat heb ik peentjes gezweten onderweg en wat baalde ik dat ie zo beroerd reed. Maar wat een feest als ie wel goed rijdt!
@Johann en Taxi Hans; bedankt voor jullie tijd en hulp. Het lijkt erop dat het niet voor niets is geweest, super bedankt en ik kom graag nog een keertje langs!