Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
De voor-ophanging is inmiddels gefixed, maar dat was wel een kostbare en tijdrovende vergissing.
Behalve een lager wat door het vele in-en-uit proberen nu stuk is en vervangen moet worden, verder geen problemen tegen gekomen.
De achterkant is echter een ander verhaal, en zoals ik inmiddels wel gewend ben, is er weer weinig over te vinden, dus we gaan weer 'trial & error' proberen.
De achterophanging van de RSR was anders dan bij de standaard 1973 911 (alhoewel ik geloof dat de laatste 2.7RSjes dit ook hadden... ben niet 100% zeker) in dat de ophangpunten van de draag-armen (trailing arms) verder naar achteren en naar buiten geplaatst waren. Om dit te compenseren waren de RSR draag-armen dus ook wat korter.
Dit hebben we destijds in het chassis aangepast, voordat we gingen spuiten, maar wat ik niet wist is dat de lagers in deze kortere RSR draag-armen ook groter en breder zijn dan standaard.
De standaard 1973 911 heeft 75mm lagers terwijl de RSR de lagers heeft die ook in de 1978 turbo zitten (80mm). gelukkig is de binnen-diameter gelijk, dus passen de standaard drijf-as en wiel-hub.
Het andere is dat - net als bij de voorkant - de RSR zogenaamde 'floating' remschijven heeft met een aparte 'hoed', iets wat bij de standaard 911 uit een enkel deel is.
Dat alleen maakt niet uit, maar deze 'hoed' heeft een kleinere diameter dan die van de remschijf uit een deel, dus de hub past (net) niet.
Dit blijkt een bekend iets te zijn, en volgens de experts moet de diameter van de standaard hub gewoon iets verkleind worden machinaal. Het gaat om een mm of maximaal 2, maar er is niet heel veel ruimte tot aan de wielbouten.
Ik heb deze remschijven inmiddels thuis, net als inmiddels alle ander benodigde onderdelen, dus ik kan met het opbouwen van de achter-ophanging beginnen.
Bij het kopen (EB-Motorsport) bleef me echter nog iets in het winkelkarretje hangen.... een mooi setje engine-tinware van het juiste materiaal en de juiste kleur.
Maar even wat foto's delen van al dat moois, voordat het straks weer onder en in de auto verdwijnt.
ophanging rechtsvoor, nu met de hub op de juiste hoogte:
engine 'tinware':
remschijven en (net niet passende) hub:
917/RSR remmen van 'Zuffenhaus' met remblokken uit een 1978 Porsche 911 Turbo (Textar):