Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 9:24

Antwoord op onderwerp  [ 383 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende
968 CS M030 naar 16v Turbo ; 518 pk en 670 Nm @ 1 bar 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Bericht Re: Mijn 968 Clubsport project(je)
mooiweerrijder schreef:
Bij Rs Barn kun je de nokkenassen inleveren en van nieuwe tanden voorziene terugkopen. kosten 650 dollar voor de in en uitlaatnokkenas.

Dat is een goeie tip, Richard. Ik heb inmiddels een bijna nieuw set nokkenassen gescoord dus hoop er minimaal de eerste 80 kkm vanaf te zijn, maar ik heb 'm in de documentatie opgenomen !

Nu het slechte nieuws : Omdat de keerringen van nokkenas, balansassen en krukas nog niet binnen waren en dus de distributie niet dicht konden bouwen hebben we vanmiddag het cartepannetje gelicht om de drijfstanglagers te inspecteren. Bij het openen van het pannetje was het nog allemaal Ohh en Ahh van verrukking, want de kleur en helderheid van de krukwangen en tappen was prachtig ; resultaat van het jaarlijks vervangen van olie en filter door de vorige eigenaar met goede, dure olie. Echt een plaatje om te zien :

Afbeelding Afbeelding

Het drama begon met het losmaken van de lagerkap van de 2e drijfstang ; de krukastap is (on)aardig gekrast en wat minstens even verontrustend is : het lagerschaaltje heeft een stuk ( grofweg 1 cm ) liggen draaien in z'n zitting. Je zag het al met het loshalen van de lagerkap : het bovenste lagerschaaltje zakte zo tussen de tap en de drijfstang vandaan naar beneden, wat betekent dat er te weinig voorspanning is om op z'n plaats te blijven zitten. Dat betekent feitelijk, dat bij iedere volgende slag die de motor gemaakt zou hebben, de drijfstanglagers misschien wel een hele slag zouden kunnen gaan maken en na een omwenteling of wat door de hitte + gebrek aan smering aan de krukas vastgelast zouden kunnen zitten. Dat is dan dus echt einde motor ....

Afbeelding Afbeelding

Nu kan je natuurlijk zeggen dat ik dus mazzel gehad hebt, maar het feit dat het babbit ( het lagermateriaal op de drijfstanglagers ) van de drijfstanglagers er 'goed gebruikt' uitziet maar nog niet 'door' is terwijl het lager wel al in de drijfstang begint te draaien is natuurlijk belachelijk. Dit doet mij vermoeden dat de voorspanning van de lagers dus onvoldoende is geweest om goed te ( blijven ) functioneren. Door het draaien van de lagerschalen in de drijfstangen is nu de kap ( en de drijfstangkant dus ook ) gekrast. Ik ga Maandag even bij mijn revisieboer langs om te vragen wat zij ervan vinden, maar ik vermoed dat ik aan nieuwe ( tenminste 1, maar misschien meer ) drijfstangen toe ben en misschien moet ook de krukas eruit om de kruktappen te poetsen .... Dat vind ik dus belachelijk voor een motor die net 150 Kkm weg heeft en altijd verschrikkelijk goed gesmeerd geweest is. Wat een k** kwaliteit, dat Porsche spul .... eerst het geëmmer met de variocam-tandwielen waardoor je nieuwe nokkenassen nodig hebt en nu dit weer .....

Mijn respect voor Porsche en Porsche-materiaal gaat nu wel hard richting Kia en Daewoo niveau. Geef mij die Franse koektrommeltjes maar ....

Groet, Frank

19 sep 2009 21:44
Profiel
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Inmiddels wordt op de afdeling schoonmakerij / spuiterij driftig doorgehobbyed om de delen weer fris en fruitig terug te kunnen monteren : het subframe, de triangels, de gemodificeerde airbox, ruitenwissers, beugeltjes, de stabi en de airducts voor de remmen en nog veel meer :

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Groet, Frank

Laatst bijgewerkt door Dimma op 24 sep 2009 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.

20 sep 2009 12:14
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Dimma schreef:
Afbeelding

:shock: ... beste gaten in je airbox geboord .... :res:

20 sep 2009 14:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Jammer van de "schade" aan het blok. Op z'n minst een dubieuze kwaliteits controle tijdens het productie process van diverse onderdelen. Echt slecht zijn de uit gebleven modificaties vanuit P IMO. Zijn de kleine hoeveelheid geproduceerde 968jes debet hieraan of kop in 't zand P management??!!

Anyways....de opnieuw gespoten onderdelen zien er superstrak uit.

20 sep 2009 16:18
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Dimma ik heb naar je gefotograveerde lagerschaal zitten kijken. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. De lagerschaal heeft zijn lip nog dit er zorg voor draagt dat deze niet kan draaien?
Mis ik iets op de foto?

22 sep 2009 19:50
Profiel
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Moet ik mij ook zorgen gaan maken met mijn 968CS uit 1995 met 153.000 km??

22 sep 2009 19:56
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94
Zevenbergen
mooiweerrijder schreef:
Dimma ik heb naar je gefotograveerde lagerschaal zitten kijken. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. De lagerschaal heeft zijn lip nog dit er zorg voor draagt dat deze niet kan draaien?
Mis ik iets op de foto?

Voor mij geldt hetzelfde. Ik zie het op die foto ook niet zo?
Ik heb toevallig vorige week hetzelfde gehad met mijn M3 3.0. Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als bij jou, alleen zijn mijn
foto's wel wat schokkender dan de jouwe. Gelukkig was ik nog net op tijd (echt net) voordat het over en uit was met de 3.0.
Mijn M3 heeft nu 195 op de klok. Bij de M3 is het echter bekend. De 3.0 is echt bomproef, op de drijfstanglagers na. Die worden
vaak prefentief vervangen bij 150-160k. Weet niet of het ook een bekende kwaal is van de 968, ik had hem echter nog niet
eerder gehoord. Maar ik zie op jouw foto's geen schrikbarende zaken en denk ook dat de 'revisieboer' je wel gerust zal stellen
in jou geval.

Bij mij zijn er nieuwe lagers in gekomen en de auto loopt weer als een zonnetje!!

22 sep 2009 19:58
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
Dimma schreef:
Inmiddels wordt op de afdeling schoonmakerij / spuiterij driftig doorgehobbyed om de delen weer fris en fruitig terug te kunnen monteren

Frank, waar haal jij zo'n Bosch onderdelenafwasmachine :roll: Wil ik ook :mrgreen:
:wink:

p.s. @Jaap911: Maak je toch geen zorgen, hier al meer dan 360000km op den tellert 8)

22 sep 2009 20:00
Profiel
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Heren,

De motorrevisieman heeft me inderdaad min of meer gerustgesteld, maar ik ben sowieso ongerust als ik een drijfstangtap met krassen zie ; vooral als de rest van de 'onderkant' er zo mooi uitziet. Het feit dat de onderste drijfstangkap op de lagerplaats gekrast is deed mij vermoeden dat het lager in de drijfstang enigzins 'gedraaid' had. Bij mijn andere motortjes zie ik altijd een keurig boor- cq hohnpatroon in lagerplaatsen van de drijstang en -kap staan en hier waren dat dus krassen. De revisieboer maakt zich daar inderdaad niet druk om en zegt, net als mooiweerrijder, dat dat geen probleem is ( geweest ) omdat de lip nog intact is. Maar dat de lagers aan vervanging toe zijn ( en de kruk een beetje oppoetsen ) is wel duidelijk. Ik kreeg de tip van een motorbouwer met veel 968 ervaring ; 120 Kkm is de vervangingsinterval voor drijftstanglagers, waarbij drijstang 2 en 3 het meest te lijden hebben vanwege oliecavitatie bij hogere toerentallen. Racende 968's vervangen de drijfstanglagers ieder seizoen en hebben daarvoor zelfs het deelbare subframe ontwikkeld om niet telkens het hele subframe te hoeven demonteren. Dat bewijst m.i. dat het wel degelijk een issue is bij 968's. Ik ga in ieder geval een zgn. crank-scraper monteren om de cavitatie tegen te gaan .....

Overigens zitten we nu met het volgende probleem : omdat we de nokkenassen hebben moeten wisselen zijn de we nokkenastiming natuurlijk kwijt. Het werkplaatshandboek vermeldt een ( in mijn ogen ) idiote procedure die volgens mij niet kan kloppen : iemand dit wel eens bij de hand gehad ( of beter nog : opgelost :o)

Groet, Frank

Laatst bijgewerkt door Dimma op 24 sep 2009 20:12, in totaal 1 keer bewerkt.

22 sep 2009 22:09
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Dimma schreef:
omdat we de nokkenassen hebben moeten wisselen zijn de we nokkenastiming natuurlijk kwijt. ... iemand dit wel eens bij de hand gehad ( of beter nog : opgelost :o)

de Forumtechniker :arrow:

... ik heb hem de eer gegeven om mijn nokkenassen te vervangen :wink:

Dit 'probleem' had je toch ook gehad als je alleen de ketting en de geleider had gewisselt :scratch:

22 sep 2009 22:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Hé Olaf,

Volgens mij niet want dan kan het tandwiel toch op de nokkenas blijven ? ... Wie is de forumtechniker dan ?

Groet, Frank

22 sep 2009 22:40
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Ok - maar je hebt nu twee originele - of twee (door RS barn) gerepareerde terug :?:

Op de originele zitten de tandwielen hetzelfde - die kunnen ook niet van de nokkenas af :mrgreen:

Tijdens het vervangen van de ketting en geleider haal je toch ook beide nokkenassen van z'n plek :?: :idea:

Dit is de forum-techniker :wink:

22 sep 2009 22:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Hé Olaf,

Ik heb een originele nokkenasset, die ligt er al keurig in met de gekleurde schakeltjes van de ketting naar de nokjes op de nokkenassen. Dus de nokkenassen liggen ( min of meer ) goed ten opzichte van elkaar. Nu moet ik de timing van de nokkenas t.o.v. de krukas goed zetten, maar de procedure in het werkplaatshandboek is nogal onduidelijk ( of ik ben er niet slim genoeg voor :shock: ) Overigens krijg ik net een Sms-je binnen die spreekt van 75 mm. lift op de inlaat in BDP. Klinkt dat aannemelijk ?

Ik heb het dus over het nokkenastandwiel waar de distributieriem overheen loopt, niet de tandwielen op de nokkenassen ... sorry ... Als die vast kan blijven zitten dan heb je de merktekens op de kruk en nokkenastandwiel en dan smijt je 'm er zo op, maar omdat ie naast het spietje een verstelgroef heeft ben ik de timing nu dus kwijt ....

Groet, Frank

23 sep 2009 8:32
Profiel
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Mannen,

Gisteravond had ik een 'aha-erlebnis' en begreep opeens het werkplaatshandboek. Mijn begrijpertje voor de zekerheid geverifieerd bij een Porsche dealer, wat denk je : ik zat goed :thumleft: Aldus de balansasriem en distributie en alle nieuwe rollen gemonteerd ( op 0,42 mm lift in BDP ) en de voor- en bovenkant dichtgebouwd. Morgenochtend haal ik de drijfstanglagers ( en voor de zekerheid een meetlintje ) bij m'n revisiemannen en ga ik die monteren. Ik wilde eigenlijk de hoofdlagers ook nog controleren maar daarvoor moet alles uit elkaar ( zijn geen losse kappen ) en aangezien ik geen reden heb om die te wantrouwen is me dat een brug te ver.

Morgen krijg ik ook de opnieuw gespoten bumpers terug dus die kunnen ook afgemonteerd worden. Al met al nog zat te doen vóór de meeting van Zaterdag a.s.

Ik houd U op de hoogte ....

Groet, Frank

23 sep 2009 18:21
Profiel
PorscheForum Rakker
968 CS Turbo M030
Wijk en Aalburg
Joepie, hij draait weer !

Vanmorgen de drijfstanglagers gehaald, gemonteerd en nagemeten en ze zijn alle 4 prima : 0,050 mm lagerspeling en dat zit prima in het midden van de toleranties. Daarna alles op - en dichtgebouwd ... oliestarten .... en lopen maar. Hij klinkt als een klok, pakt prima op en loopt als een zonnetje. Nog niet gereden omdat de bumpers er nog op moeten maar geheid dat dat goed zit.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Morgen de voor - en achterbumper monteren en klaar is klara !

Groet, Frank

P.S. de aanzuig klinkt na de airbox-mod helemaal wreed !

24 sep 2009 18:59
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Dimma schreef:
Hij klinkt als een klok ..

Tik ... Tik ... Tik .... Tik ... :scratch:

Dimma schreef:
P.S. de aanzuig klinkt na de airbox-mod helemaal wreed !

... ik ben benieuwd :!:

24 sep 2009 21:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Trek je zo niet heel veel vuil in luchtfilter? Je aanzuigbuis van je luchtfilterhuis heb je ook niet gemonteerd zag ik.
Is deze mod niet tegen de ontwikkeling van de Porsche 968 motor bedenkers in?
Wat is de merkbare meerwaarde van deze mod Frank? .... behalve sound.....

24 sep 2009 21:27
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Heb je dit artikel al eens gelezen, Jaap :?:

24 sep 2009 21:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 Carrera Ex 968
Dordrecht
Ik heb dezelfde airbox mod gedaan. Extra box op Ebay gescoord zodat ik het origineel ook nog heb. Het is een redelijk gedocumenteerde mod die door veel mensen gedaan wordt. Voor het geluid scheelt het zeker, qua prestaties; mischien een beetje, maar dat is zonder rollenbank natuurlijk volledig subjectief. Ik ben er wel blij mee.

24 sep 2009 21:38
Profiel
PorscheForum Rakker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Heb ook een "gatenkaas" airbox. Geluid is nu zoals het fabriek uit had moeten zijn. Performance...gevoelsmatig klimt hij makkelijker in de toeren.

24 sep 2009 21:48
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Ik heb er maar 5 kleine gaten in zitten ... maar ga grotere gaten zeker overwegen :wink:

24 sep 2009 21:54
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
@Olaf: heb het artikel niet gelezen, link is trouwens dood....
Maar moet naast die gaten de aanzuigbuis ook vertrekken?
En ook vaker een luchtfilter wissel?

24 sep 2009 21:56
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Jaap911 schreef:
@Olaf: heb het artikel niet gelezen, link is trouwens dood....

Probeer - rechtermuisklik, opslaan als - eens :idea:

't is 'n PDFje :wink:

24 sep 2009 22:00
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
968CS - 1995
Tijnje
Krijg een melding dat ik niet ingelogd ben. Heb al tal van keren geprobeerd lid te worden, maar lukt maar niet.
... helaas....
kun je de pdf ook mailen?

24 sep 2009 22:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 944 en ex 968
Achterhoek
Weet niet of het dezelfde is:
http://www.wendler.info/Projekt_951/Es_kam_anders____/Neverending_Story/Neue_Sehne_-_neues_Gluck_/airboxmods.pdf

24 sep 2009 22:35
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 383 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 16  Volgende