Het is gelukt, navigatie en cd wisselaar werken prima. Omdat ik best heb moeten zoeken naar hoe het is opgebouwd, heb ik hieronder de uitvoering weergegeven, wellicht dat ik hier iemand een plezier mee doe.
Dit is het schema wat ik heb gebruikt:
Bij het loshalen van de bekleding uit de frunk was bij mij het volgende aanwezig.
1. de basis om de tray van de cd-wisselaar en dvd-drive op te kunnen monteren.
(Deze is anders dan de uit de Porsche manual)2. de afgedopte glasvezelkabelstekker achter de rembekrachtiger
3. de voedingskabel van de cd-wisselaar.
Op een site uit de VS zag ik dit plaatje voor het naderhand inbouwen van een navigatie. Dit gaf mij wat meer inzicht van wat ik nodig had voor dit klusje.
Hierop is de stekker te zien, die ik nodig heb voor de navi-drive en de kabel met kleurencode. Die kleuren kwamen overeen met die naar de CD-wisselaar.
Benodigd voor de inbouw:
- De glasvezelkabel met splitters heb ik eenvoudig bij Ali gekocht. Een kabel van 80cm lengte en een splitter.
- De voedingskabel van de DVD-drive (art. 99761233100)
- een GPS-antenne (AliXpress)
- Krimpkousjes
- de slede/tray voor de CD-wisselaar en DVD-drive
- de PCM2.1
- de CD-wisselaar
- De DVD-drive
- de navigatie DVD (deze heb ik als set gekocht op eBay)
Werkvolgorde:
1. de slede past op de basis die dus al in mijn Boxster 2.7 (2005) zit, hiervoor een sparing in de bekleding maken, de slede wordt met klemmetjes vastgeklikt op de basis.
2. de voedingskabel van de cd-wisselaar kort voor de stekker afknippen en een koppeling solderen met de kabel van de dvd-drive. Krimpkousje erop.
3. Achter de rembekrachtiger de glasvezelkabelstekker oppakken, dopje eraf en de lange glasvezelkabel en splitter hierop aansluiten. (de kabel had iets korter gemogen en loopt bij mij nu in een lus)
De gps-antenne heb ik onder de parafan onder de ruitenwisserarm geplaatst. De antenne heeft een magnetisch voetje en doet het uit het zicht prima.
4. Er hoeft niets achter de PCM te gebeuren. Ik dacht dat hier wellicht nog een kabel liep naar de CD-DVD-drive, maar dat is niet het geval. Je kunt dit gewoon laten zitten. Bij mij zijn er geen aanpassingen nodig geweest door dealer oid. Ik kreeg na het plaatsen van de PCM eerst deze meldig:
en dat is nu alleen de telefoon.
... en dit werd het toen de stroom er weer opkwam:
Na het aanschakelen werkte het bij mij dus prima, behalve dat het systeem zich moet kalibreren. Even een stukje rijden en bij de eerste bocht was ik ineens niet meer in de UK, maar gewoon thuis.
(behalve de telefoon, maar die ga ik hier niet op gebruiken)
Ik heb nog een DVD uit 2005, Mocht iemand een nieuwere of kopie willen verkopen, graag!. Ik heb software 3.3 er op zitten. Dat was 't, ik ben er blij mee. Zijn er vragen stuur maar een PB-tje