Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 11:24

Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Ventilator 3.2 blaast voornamelijk links 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Bericht Ventilator 3.2 blaast voornamelijk links
Vandaag in de stromende regen een paar ritten gemaakt. Ik hou de P van binnen droog door de verwarming op stand 2 te zetten en deze te mixen met frisse lucht (wat koud is het ook weer niet).
Mij valt hierbij op dat alleen uit het linkerrooster (verstelbare) voldoende lucht komt; het middenrooster doet een heel klein beetje mee en rechts komt helemaal niets uit. Ik heb alles geprobeerd (bovenste twee hendels allebei helemaal naar rechts zetten; uiteraard alle roosters open zetten) maar niets lijkt te helpen. Ook een korte inspectie in de kofferruimte (beschermpaneel verwijderd) leverde niets op.
Met het toenemen van de snelheid komt er meer lucht in de cabine (logisch); het middenrooster blaast nu redelijk en rechts bljft bijna stil. Links weet een flinke hoeveelheid lucht te blazen. Het blijft raar dat alleen links flink blaast.
Kan iemand mij helpen? Mijn P heeft geen airco.
alvast bedankt
groet
Rob

18 jul 2011 21:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997.2 4s pdk
tholen
Bericht Re: Ventilator 3.2 blaast voornamelijk links
dan draaid denk ik je rechter van niet mee,of de klep gaat niet open.
maar ik ben in de 3,2 niet zo thuis.

gr anton964

18 jul 2011 21:59
Profiel
Afstelling van de kleppen niet juist denk ik, dus even afstellen.

18 jul 2011 22:50
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Rechts moet ie net zo hard blazen als links. Midden op die blazen vooral als er rijwind door heen komt, bij stilstand doen die het nauwelijks. Dus dat is correct en als rechts het niet doet dan kan dat kleppen zijn, maar ook pijpen er naar toe en wellicht dat er een blower of de zekering van een blower defect is.

18 jul 2011 23:01
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Inderdaad even naar de kleppen op de uitlaat kijken, alsook naar de TWEE blowers in de "foot-wells" :idea:

18 jul 2011 23:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
3.2 - '88. Schieffergrau met grijsgroen interieur. Schuifdak, geen airco en geen kat
Dank voor jullie tips! Ik ga -nogmaals- de pijpen controleren. Voor wat betreft de kleppen, waar stel je die af? De ventilator zelf blaast goed. @Olaf, de blowers in de footwells, die zijn toch alleen voor warme lucht? Warme lucht komt er namelijk wel van rechts.

19 jul 2011 8:16
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Klopt - footwell-blowers zijn hoofdzakelijke voor de warme lucht. Voor koude lucht zou je ook even naar alle kleppen, slangen en stangetjes op de unit in het vooronder moeten kijken :wink:

19 jul 2011 8:28
Profiel WWW Facebook 
Ik die eerder schreef. :wink:

cabrio wim schreef:
Kleppen achter hebben niks te maken met blower in vooronder. :idea:

Dus op het dashboard alle schuiven dicht zetten, en dan controleren of dit ook zo bij de kleppen is.
Zo niet, dan afstellen en weer controleren.

Het beste kun je dit doen (controleren) door een extra persoon de hendels op het dashboard te laten bedienen.

Met dank aan Olaf voor het extra typewerk. :wink:

19 jul 2011 10:43
PorscheForum Rakker
Dank voor de tips, herinnerde me dat ik ooit een workshop manual van internet had afgeplukt. Na enig zoeken bestand op de PC gevonden en jawel hoor, de instructie om de frisse lucht klep af te stellen. :cheers:
Afbeelding
Na de afstelling te hebben gedaan (kabel iets verplaatst, was wat uitgelubberd na 25 jaar) blijft de ventilator toch meer links dan rechts blazen. De kabel zit vast aan de klep voor frisse lucht rechts, het stangetje gaat naar de klep voor frisse lucht links. Als je links uitzet en rechts aan (het stangetje ontkoppelen) dan komt er rechts redelijk frisse lucht uit. Koppel je daarna weer beide kleppen dan krijgt links de voorkeur.
Weer wat geleerd, kennelijk vindt Porsche ventilatie voor de bestuurder belangrijker dan de passagier. :drive:

19 jul 2011 17:07
Profiel
PorscheForum Rakker
ex '87 3.2 Carrera Targa, wit , ex rijkspolitie
Sint Anthonis
ik ben nu bezig de motor van de fresh air/kachel ventilator te reviseren, maar het viel me op dat het rubber op de kleppen in de unit waar de ventilator in zit bijna compleet zijn vergaan. Weet iemand of deze ergens los verkrijgbaar zijn ? Of wordt het een stukje rubber kopen en dan op maat knippen ?

23 okt 2011 21:39
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
RicardoP schreef:
ik ben nu bezig de motor van de fresh air/kachel ventilator te reviseren, maar het viel me op dat het rubber op de kleppen in de unit waar de ventilator in zit bijna compleet zijn vergaan. Weet iemand of deze ergens los verkrijgbaar zijn ? Of wordt het een stukje rubber kopen en dan op maat knippen ?

@RicardoP, niet te ver weg van Almere en goed voorzien van onderdelen: Alpo/Alpogros in Haarlem http://www.alpo.nl/

26 okt 2011 17:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ]