Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
17 jul 2010 22:20
Het interieur van mijn 911 uit 1971 is aan vervanging toe. De vloermatten zijn allemaal versleten en ik wil ze gaan vervangen. Onder de matten zit een laag bitumen op de bodem. Zo van de buitenkant ziet deze laag er goed uit, maar je hoort verhalen dat er roest onder schuil kan gaan. Wat is jullie advies? Deze bitumen laag verwijderen, opnieuw in de verf en nieuwe laag ontdeuningsmeteriaal erover? Of zouden de laag gewoon laten zitten en er niet te veel zorgen over maken?
Bedankt,
Menno
17 jul 2010 22:33
Menno schreef: Zo van de buitenkant ziet deze laag er goed uit, maar je hoort verhalen dat er roest onder schuil kan gaan. Wat is jullie advies?
Als de laag nergens los zit of gebarsten is, zou ik 'm laten zitten ..
18 jul 2010 0:10
JA! Uit ervaring sprekende, eruithalen. Zit toch heel vaak roest onder en dat gaat lekker verder als je er niets aan doet. Ik heb het ook gedaan en niet zonder reden. Kun je ook meteen nieuwe dreunplaten erin zetten, scheelt een hoop vibraties, etc.
Werk valt opzich nog wel mee. Niet de leukste klus, maar goed te doen. Bitumen weghalen, ontroesten, roestwering (RX5/RX10 of gelijkwaardig) en nieuwe dreunplaten erin.
Wat fotootjes van voor de restauratie. Laatste is niet de vloer, maar ook beruchte plekken bij een pre'73 911.
18 jul 2010 10:53
Ik zou overwegen om het te verwijderen d.m.v. droogijsstralen.
18 jul 2010 11:03
Ik denk dat dat te grof is als je de rest van het interieur laat zitten. Ik denk dat er 2 opties zijn:
- Met brander en plamuurmes/schraper de bitumen eraf schrapen en dan met komborstel/platte borstel kaal halen
- met multitool met schraper het werk elektrisch doen. Gaat sneller, maar tool is niet goedkoop
Maar goed, het blijft een k karwei. Rijden is leuker
18 jul 2010 13:12
Te grof? Hoe bedoel je?
18 jul 2010 17:36
te veel troep door de auto.
18 jul 2010 21:21
Ok...moet wel iets op te vinden zijn lijkt mij.
Afplakken ofzo?
18 jul 2010 22:10
Ik denk beter om het schrapertje te hanteren. Droogijs is geweldig bij lege carrosserie en voor underbody, maar niet voor andere deelprojecten naar mijn mening.
Zou het ook wel heel erg knap vinden als droogijs door zo'n 3 mm van keihard 40 jaar oude bitumen plaat komt. Lijkt mij wat veel gevraagd.
18 jul 2010 23:09
Multi tool werkt het beste, meestal zit er toch meer roest onder dan dat je in eerste instantie denk
19 jul 2010 15:48
als je het goed wilt doen ,verwijderen dan zie je gelijk de slechte (of niet)delen.
je kunt het ook prima verwijderen met een verfbrander even verwarmen en dan los halen.
wel handschoenen dragen anders heb je geen vingers meer over.
succes.
ronald
19 jul 2010 21:25
Bedankt, voor de reacties!!!
Zo'n multitool kost maar een paar tientjes. Ik heb al een klein stukje bitumen verwijderd en het gaat er best snel van af. De laatste restjes moeten nog wel met een staalborstel verwijderd worden.
Dit wordt een leuk klusje voor het najaar. Eerst nog maar even van het mooie weer genieten.
21 jul 2010 15:40
ontdeuningsmeteriaal waar vind je dat ?
21 jul 2010 16:16
dreunplaten. Gewoon bij de betere auto onderdelen zaak.
21 jul 2010 18:24
Dus de gewone dreunplaten volstaan?
Omdat ik weet dat dat voor kever op maat bestaat.
21 jul 2010 18:39
Je hebt een paar soorten. Dikker bitumen wat je er op moet smelten met een brander en dunner materaal van 3M wat makkelijker verwerkt, maar dunner is. Ik heb gewoon weer het dikkere bitumen genomen.
Wordt volgens mijn niet op maat geleverd.
21 jul 2010 20:32
Hoeveel m2 van dat materiaal heb je ongeveer nodig? Ik vraag dit omdat die platen niet erg licht zijn. Platen van 2,5 mm dik wegen 5 kg/m2 en van 4 mm wegen 8kg/m2.
21 jul 2010 20:48
ok dan zal ik er da mijn ook uithalen. Achteraan, waar de kindezitjes zijn, ligt er zo een soort rubber over de chassis. Moet deze ook worden verwijderd , of kan ik die gewoon laten liggen, die is er gewoon op gekleefd.
21 jul 2010 21:33
Ik ga er dit najaar ook mee aan de slag. Bij mij is het hele interieur volgeplakt met kunststof. Alles eruit, roest verwijderen en behandelen en vervolgens alles weer fris voor het voorjaar!
Succes!
22 jul 2010 8:33
Menno schreef:Hoeveel m2 van dat materiaal heb je ongeveer nodig? Ik vraag dit omdat die platen niet erg licht zijn. Platen van 2,5 mm dik wegen 5 kg/m2 en van 4 mm wegen 8kg/m2.
Volgens mij kom je met 3 a 4 M2 al heel ver. Even de vloer opmeten. Is inderdaad zwaar, maar een beetje gewicht laag in de auto kan geen kwaad. Als je het te zwaar vindt kun je ook naar het 3M product kijken. Is dunner en lichter, maar ook minder effectief lijkt me.
25 jul 2010 13:51
gast schreef:Idem, maar ik ben wel benieuwd naar de mening van bijv. onze Zeeuwse restaurateur hierover
Inderdaad alles eruit halen, want zelfs onder de gedeeltes die nog vast zitten kan zich al roest gevormd hebben.
Alles dan goed schoonmaken en in epoxy zetten, daarna 2 lagen chassis lak en nieuwe bitumen platen van Innotec erin branden.
Kan er dan weer voor vele jaren tegen.