Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
14 okt 2011 17:42
Zojuist werd er al gesuggereerd dat hier de nodige verschillen van mening over bestaan ...
Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn op (echte ) sneeuwwegen met zomerbanden ...
Iemand suggesties over de soort banden voor de komende 11-steden winter?
14 okt 2011 18:41
Een vriend van mij heeft met zijn 4x4 met zomerbanden in Zwitserland bij het afdalen van de berg met stevige sneeuwval zijn auto stil moeten zetten omdat het te gevaarlijk werd (wegglijden). Toen een uur of wat later de sneeuwschuivers langs kwamen kon hij gelukkig weer verder.
Mijn eigen auto (bmw 330i) komt met zomerbanden en sneeuw niet eens een parkeervak uit.
Bij winterbanden moet je overigens wel minimaal 4 mm profiel hebben, anders heb je hetzelfde effect als met zomerbanden.
Groeten,
Edwin
(helaas nog niet in het bezit van een P)
14 okt 2011 19:02
De grootste vraag om mee te beginnen is, waar staat de auto en waar rij je rond?
Er is nogal wat verschil tussen pak em beet Den Helder (of elke andere kustplaats) of Nijmegen.
Als je dan ook nog Duitsland in gaat is de keuze heel simpel: winterbanden.
Ik hoef er niet over na te denken - ik gebruik winterbanden.
De parkeerplaats voor de flat ligt 2 meter lager dan de weg, zonder winterbanden is dat heel, heel lastig.
De gemeente is optimist en gelooft elk jaar dat het niet gaat sneeuwen, dus het weinige strooizout is dan al heel gauw op.
Vervolgens is de kortste route naar een aantal favoriete bestemmingen door Duitsland heen.
Ze stonden vorig jaar niet op de grens te wachten in Duitsland, maar het scheelde niet veel.
14 okt 2011 19:26
hackbox schreef:Zojuist werd er al gesuggereerd dat hier de nodige verschillen van mening over bestaan ...
Tís nie waar hè, weer niet opnieuw.
Gebruik de zoekfunctie eens a.u.b, en MODS gooi hier een slot op.
14 okt 2011 19:50
.... ik hou wel van de winter, kan ik weer lekker strooien
14 okt 2011 20:08
@Wim,
je moet niet in deze donkere dagen iedere keer de MODS in weer en wind op pad sturen om een sleutel te zoeken, iedere "gek" heeft recht op zijn eigen topic, toch
een linkje naar het gevraagde onderwerp was mss handiger geweest
14 okt 2011 20:22
Hier is vorige winter toch uitgebreid over geschreven hier .
14 okt 2011 20:50
En de winter daarvoor, en daarvoor ......
Wie rijden er trouwens nog meer door in de winter?
14 okt 2011 21:14
Martin K. schreef::roll: een linkje naar het gevraagde onderwerp was mss handiger geweest
Hier zijn maar liefst 85 pagina's die over winterbanden gaan.
14 okt 2011 21:16
Ik ga ze gelijk allemaal lezen
14 okt 2011 21:27
Ik niet hoor
14 okt 2011 21:40
leuk.... winterbanden
14 okt 2011 23:13
Winterbanden zijn voor mietjes
14 okt 2011 23:30
Ewout schreef:Wie rijden er trouwens nog meer door in de winter?
Moi op allweathers
14 okt 2011 23:59
cabrio wim schreef:Hier zijn maar liefst 85 pagina's die over winterbanden gaan.
En niet te vergeten wie er s'winters gewoon mee blijven rijden
Ik wel dus! Dan is een zwetende motor juist goed,beschermt tegen roest en corrosie
15 okt 2011 11:08
cabrio wim schreef:hackbox schreef:Zojuist werd er al gesuggereerd dat hier de nodige verschillen van mening over bestaan ...
Tís nie waar hè, weer niet opnieuw.
Gebruik de zoekfunctie eens a.u.b, en MODS gooi hier een slot op.
Een slotje voelt als ' het is reeds besproken, en het is zoals het is'.
Waarom een slotje Wim, wellicht zijn er sinds de afgelopen discussies vernieuwde inzichten in de do's en dont's van winterbanden.
Het is geen grieks of latijn wat dood is... de techniek gaat elk jaar verder, zowel het wegdek, als het rubber en dan nog maar niet te spreken over de enorme hoeveelheden sneeuw die we te verstouwen gaan krijgen dit jaar
Een forum is toch een levend iets waar je op een interactieve wijze informatie wil kunnen uitwisselen?
My 2c
15 okt 2011 13:28
Een slotje zit er ook niet op, maar 't is volgens mij wél waar dat 98% natuurlijk uitgebreid besproken is, en in die zin is 't logisch dat mensen verwijzen naar eerdere topics hierover.
16 okt 2011 14:58
Dit ook al besproken
Voor de gene die hem niet snappen een kleine hint ,
Moest het ff posten sorry als hij off-topic is.
25 okt 2011 17:38
Heeeel simpel.
Ik heb ooit in NL in maart een afspraak gehad voor onderhoud, terwijl er die morgen 10-15 cm sneeuw was gevallen. Ik heb op winterbanden op een vlakke weg een paar keer over dwars gestaan / met doordraaiende wielen rondgeschoven.
Met winterbanden ben ik diverse keren naar Oostenrijk geweest in het ski seizoen: moeiteloos besneeuwde hellingen op gereden. Dat winterbanden onzin zou zijn is onzin.
25 okt 2011 19:19
Je spreekt jezelf tegen in dit stukje, ik neem aan dat je met
zomerbanden naar de onderhoudsbeurt bent gereden?!
25 okt 2011 19:57
hahahah Winterbanden werken dus alleen op een helling maar op een vlakke weg dus niet
25 okt 2011 21:51
Beneden de 7 graden (wegdek) is een winterband, op een noodstop, twee derde van de remweg van een zomer band, dit testen wij al 8 jaar en iedere keer is het diezelfde uitkomst. Daarboven is de zomer band zelfs in ernstige regen beter met tractie en remweg. Rapporten kunnen jullie vrij opvragen bij Goodyear ook andere merken zoals Continental en Michellin geven die overzichten graag vrij. Allweather banden zijn een compromis van beiden, ze presteren prima voor iemand met een gemiddelde rijstijl. Op ijs graag schaatsen onder leggen, banden helpen dan niet meer.
25 okt 2011 22:07
Goh, en dat zijn nieuwe inzichten allemaal?
Interessant topic.