Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 23:00

Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
schuifdak-problemen 996 opgelost 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 C4 Tiptronic
Weert
Bericht schuifdak-problemen 996 opgelost
Hallo,

Mijn schuifdak (996 C4) werkte niet meer fatsoenlijk. Drukken op de schakelaar om het dak te openen leidde tot kantelen, openen ging alleen nog door het dak eerst op kantelstand te zetten dan weer te sluiten en vervolgens te openen. Kortom, er deugde niets meer van.

Via een Amerikaans Porsche-forum het advies gekregen om de 're-teaching' procedure voor het schuifdak uit te voeren. Meerdere malen geprobeerd, maar na enkele minuten was het weer foute boel.

Tijdens de jaarbeurt bij Porsche Eindhoven bleek dat er een foutmelding kwam bij de motor voor het schuifdak. Er was iets mis met het 'geheugen'. Oplossing: vervangen van de aandrijving van het schuifdak (motor+bijbehorende electronica-gedeelte).

Nieuw onderdeel besteld en vrijdag (zelf) gemonteerd. Werkje van 10 minuten. Motortje heeft een nieuwe afstelling en dat vervelende geluid bij ± 60km is nu ook verdwenen. Schuifdak gaat iets minder ver open.

Het beste nieuws is dat ik een irritant tikkend geluid in mijn schuifdak nu ook kwijt ben. Gisteravond voor de zoveelste keer het schuifdak gedemonteerd en alles nagelopen wat tijdens het rijden zou kunnen 'tikken'.

Twee mogelijke oorzaken gevonden. De binnenbekleding van het schuifdak wordt bij het sluiten door het sluitmechanisme naar beneden gedrukt. Er zijn twee punten waarop door het mechanisme 'gedrukt' wordt. Zonder het schuifdak gemonteerd te hebben (had ik al veel eerder moeten proberen!) werd zichbaar en hoorbaar dat de binnenbekleding niet helemaal werd aangedrukt. De aandrukpunten een beetje verbogen zodat de speling weg was.

Ook de rand van het schuifdak (het gedeelte waarop de binnenbekleding rust) maakte bij nadere inspectie een tikkend geluid. Alles goed ingespoten met siliconenspray.

Vanochtend een proefrit gemaakt over hobbelige wegen. Tot nu toe heb ik niets meer gehoord. Ik weet niet of jullie dat ook hebben, maar ik erger me mateloos aan allerlei piepende, krakende en tikkende geluiden. Het ergste was dat ik kon horen waar het ongeveer vandaan kwam, maar niet kon vinden. Eindelijk dan toch gelukt.

Groet,

Jo996

11 mei 2008 13:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1 bericht ]