Re: Er moet na diefstal een nieuwe komen; maar welke? (horlo
| | |
| Black Betty schreef: Nu ben ik toch weer aan het twijfelen gebracht! Toen ik een vriend van me (en ook horloge-liefhebber/kenner) gisteren sprak en hem vertelde dat ik van plan was om een Junghans Chronoscope te gaan kopen, kregen we een geanimeerd gesprek over 'Duitse horloges' en ook over de Bauhaus-stijl die me zo aanspreekt. Uiteraard hebben we het ook gehad over m'n twijfel tussen de Chronoscope en de Max Bill. Toen vertelde hij mij dat het Bauhaus-model wel door meerdere Duitse horlogefabrikanten als 'Deutsches Erbe' wordt beschouwd. Natuurlijk heeft Junghans ooit samengewerkt met Max Bill, maar de door hem ontworpen lijnen voor klokken en klokkies zijn destijds al door veel fabrikanten overgenomen. En dat is nu niet anders... Het 'origineel' Junghans Max Bill ( € 1.690,00 met automatisch uurwerk): Ruhla Chronograph (€ 250,00 met Quartz uurwerk): Dugena Dessau Premium Chronograph (€ 280,00 met Quartz uurwerk): Aristo Dessau Chrongraph (€ 290,00 met Quartz uurwerk): Junkers Bauhaus Chronograph (€ 260,00 met Quartz uurwerk): Ik vind die Bauhaus stijl heel erg fraai, en nou is die Max Bill natuurlijk de mooiste (vind ik), maar ik zou natuurlijk ook gewoon voor zo'n Quartz-uitvoering kunnen gaan en dan heb ik nog heel veel centjes over om -op termijn- naar een ander mooi horloge op zoek te gaan... | |
| | |
Nou, de kogel is door de kerk.
In het horloge-topic heb ik al aangegeven dat ik inmiddels de trotse eigenaar ben van een Fortis Official Cosmonauts Chronograph. Die voldoet weliswaar op geen enkele wijze aan de in het begin van dit topic gestelde voorwaarden voor een/mijn nieuw horloge, maar soms wint de emotie het van de ratio...
Dat neemt niet weg dat ik tóch nog een dress-chrono wilde, want de Fortis past niet zo mooi onder een pak.
Omdat ik een onverklaarbare voorkeur heb voor de optiek van chronografen, wilde ik -dus- een Bauhaus-stijl chronograaf erbij.
Ik heb lang gezocht, gekeken en vergeleken en uiteindelijk is een beslissing genomen.
Ik heb gekozen voor de Dugena Premium Dessau Bauhaus Chronograph:
De keuze is op de Dugena gevallen, om een aantal redenen:
- ik vind de wijzerplaat het 'opgeruimst' (wat mij betreft had zelfs het datumvenster achterwege kunnen blijven):
Mooi vind ik bijvoorbeeld dat bij het bovenste register 10-20-30-aanduiding heeft en de onderste 5-15-25.
Ook de eenvoud van de wijzers springt er wat mij betreft uit: ongecompliceerd, strak en functioneel:
Daarnaast is naar mijn mening/smaak de lengte van de wijzer nagenoeg 'perfect' in relatie/verhouding tot de wijzerplaat.
- ik vind de combinatie en overgang tussen het bolle plexiglas en de kast het evenwichtigst:
Het is dan weliswaar een quartz-klokkie, maar dat mag wat mij betreft de pret niet drukken. Ach, dan is het ten minste onderhoudsvrij (op een batterijwissel na een jaartje of wat na), nauwkeurig (het toegepaste quartz-caliber staat bekend als een van de nauwkeurigste) en het is geen man overboord als er eens iets mis mocht gaan (gezien de prijs).
Ik ben van plan om er een grijze croko-band aan te doen:
Die past naar mijn mening namelijk het mooist bij de grijze wijzers en maakt het horloge minder zwart/wit (als je snapt wat ik bedoel)...