Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 dec 2024 14:48

Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Laguiole 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Groningen
Bericht Re: Laguiole
het 3e mes van boven is 256 keer gevouwen.
Een deur van een porsche zou te klein zijn. :mrgreen:

27 apr 2015 0:28
Profiel WWW
Moderator
911 Carrera S
Heb je inmiddels een kluis, Antoine?

27 apr 2015 5:58
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Black Betty schreef:
Afbeelding

Helaas heb je hier te maken met of namaak of messen die helemaal niets met het dorp Laguiole ( wat overigens door bijna iedere nederlander verkeerd wordt uitgesproken) te maken hebben. Ik heb vanuit de wijnwereld veel met Laguiole te maken gehad en heb er 5 jaar geleden een bezoek gebracht omdat ik ze verkocht in de winkel. In het dorp zelf zijn er 2 fabrikanten;

Les Forges de Laguiole en Laguiole d ' artisan. Als de messen uit Laguiole zelf komen staat dit altijd in het lemmet gegraveerd. Het vervelende is dat er buiten een hoop namaak (80%) ook Laguiole messen in het messendorp Thiers gemaakt mogen worden. Dit dorp ligt 200 km verderop en heeft dientengevolge niks met Laguiole te maken.

Dit alles komt omdat een slimme zakenman. Ooit de naam heeft gedeponeerd en van alles onder de naam Laguiole mag maken. De messen komen uit de fabriek van Fontenille Pataud.

Oorspronkelijk waren het messen voor de herders. Als je goed kijkt zie je op het heft een ingelegd kruisje staan. Tijdens het eten zetten de herders de punt van het mes in de grond of de tafel zodat ze met het staande kruis altijd God bij zich hadden. De priem was om opgeblazen schapenmagen een prikje te geven...

En hoop gedoe met fake en herkomstbenaming speelt al jaaaren helaas.

27 apr 2015 8:50
Profiel
Moderator
911 Carrera S
giulia schreef:
Les Forges de Laguiole en Laguiole d ' artisan. Als de messen uit Laguiole zelf komen staat dit altijd in het lemmet gegraveerd. Het vervelende is dat er buiten een hoop namaak (80%) ook Laguiole messen in het messendorp Thiers gemaakt mogen worden. Dit dorp ligt 200 km verderop en heeft dientengevolge niks met Laguiole te maken.

Dit alles komt omdat een slimme zakenman. Ooit de naam heeft gedeponeerd en van alles onder de naam Laguiole mag maken. De messen komen uit de fabriek van Fontenille Pataud.

Oorspronkelijk waren het messen voor de herders. Als je goed kijkt zie je op het heft een ingelegd kruisje staan. Tijdens het eten zetten de herders de punt van het mes in de grond of de tafel zodat ze met het staande kruis altijd God bij zich hadden. De priem was om opgeblazen schapenmagen een prikje te geven...

Mooi verhaal :thumleft:

27 apr 2015 8:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
Ja , 90% van de laguiole messen komt uit ...................China!

27 apr 2015 10:10
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Je hebt gelijk dat 80% van mijn Laguiole messen niet uit Laguiole komen, maar daarmee zijn het nog geen 'namaak messen'. Jullie weten als geen ander dat ik er geen moeite mee heb om te er-en bekennen dat iets namaak is, of niet... :lol:

Het verhaal van Laguiole dat geschetst wordt, is niet helemaal waar. De werkelijkheid is veel harder: eind jaren '80 lag de verkoop van ambachtelijk gemaakte messen op z'n gat. De ambachtslieden van de messenfabriek(jes) van Laguiole en Aubrac hadden het zwaar en er moesten tal van ambachtslieden hun winkel(tje)s sluiten. Veel vakmensen uit Laguiole vertrokken uit de streek, omdat er bijna geen droog brood meer te verdienen was. De 2 fabrieken die 'overleefden', La Forge en Durand, moesten in die tijd mensen ontslaan en probeerden in afgeslankte vorm te overleven. Dat is gelukt, maar niet zonder Gilbert Szajner: de persoon die nu door beiden wordt vervloekt. Een typisch staaltje van Franse hypocrisie...

Gilbert Szajner, een zakenman uit Saint-Maur-des-Fossés, niet ver van Parijs, zag potentie in Laguiole. Een naam die associaties opriep met ambachtelijkheid, zuiverheid, savoir-faire en het eerlijke leven op het platteland. Met die bijklanken kon hij wat. Hij besloot de naam in 1993 te deponeren en verkoopt sindsdien zijn waren onder de naam Laguiole. Met een opmerkelijke en groots uitgerolde marketing heeft hij Laguiole weer op de kaart gezet. En daar heeft Laguiole en Aubrac ook weer z'n voordeel mee gedaan. De verkopen trokken (weer) aan en de vermelding dat een betreffend mes ook daadwerkelijk uit Aubrac kwam, was voor tal van verzamelaars reden om voor zo'n mes meer te betalen. Bovendien vergaarde Aubrac -eigenlijk bij toeval- daarmee ook weer wereldbekendheid. De verkopen trokken weer aan en de twee fabrieken konden weer mensen aannemen omdat de verkoopaantallen explosief toenamen.

En nu het weer goed gaat... Tja...

27 apr 2015 11:43
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
Mooi verhaal Giulia en Antoine.
(Mooie collectie ook, vooral die met de het damaststalen lemmet).

Heb er dit weekend eentje "op bezoek" om te slijpen:

Afbeelding

27 apr 2015 14:46
Profiel
Laguiole messen komen uit Laguiole... Simple is that. Net als met Champagne of kaassoorten ben ik een groot voorstander van beschermde herkomstbenaming.

27 apr 2015 17:26
Profiel
Vinkeveen
Vind ik toch een beetje kort door de bocht...

27 apr 2015 18:02
Profiel
Nee hoor.... Ze heten zo omdat ze nou eenmaal daar zijn gemaakt vanuit de oorsprong. een mousserende wijn uit de Loire mag ook geen Champagne heten. Jammer dat het merk niet als herkomstbenaming beschermd is. Fout van de rechter.... En dat voor fanatieke Fransen vwb herkomstbescherming.

27 apr 2015 18:12
Profiel
964 c2
Den Haag
M.b.t. voedsel ben k het met je eens, zeker omdat die geografische herkomst vaak ook een bijdrage levert aan de smaak en kwaliteit. Dan verwacht je dus bij die merknaam ook iets wat ook daadwerkelijk te herleiden is naar die plaats. Daarnaast speelt dan ook nog de beleving een rol, waarbij mensen bij Goudse kaas bijvoorbeeld graag willen dat die daadwerkelijk in Gouda is gemaakt.
Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben als die elders wordt geproduceerd, zolang ze ervoor zorgen dat de smaak identiek is.

Bij consumentenproducten ligt het iets genuanceerder.
Daar kan een naam of historie wel de herkomst aangeven, maar kan het best zo zijn dat inmiddels de productie breder is opgezet of verplaatst.
Van de 13 fabrieken van BMW liggen er slechts 5 in Beieren. Zouden er mensen zijn die alleen nog een BMW willen hebben die uit 1 van die 5 fabrieken komt?

Wel cool trouwens, dat er ook bij zoiets als messen weer een hele wereld schuil gaat met verzamelaars, discussies over wat beter is, anekdotes, etc. :thumleft:

28 apr 2015 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
997 S cabrio in Speedgelb, Ex Boxster 986
Schiedam
Inderdaad zijn er verzamelaars, hier nog eentje. Nou spaar ik niet per definitie Laguiole. Ik probeer een voor de streek waar ik geweest ben typerend mes te kopen, aangevuld met messen die nu eenmaal bij de Fransen horen maar allang niet meer streekgebonden zijn. Laguiole is daar inderdaad een voorbeeld van.
Overigens laat men vanuit veel verschillende streken de lemmetten in Thiers maken, en dan uiteraard in een specifieke vorm.
64546

28 apr 2015 11:40
Profiel
Vinkeveen
Dit is de winkel van een goede vriend van me:
http://www.knife-heaven-shop.com/

Van oorsprong is hij fotograaf, maar is zich inmiddels gaan toeleggen op drukwerk. Tijdens een vakantie in Noorwegen raakte hij in gesprek met een producent van typisch Noorse messen en gaandeweg het gesprek bleek dat het bedrijf(je) geen vertegenwoordiger had voor de BeNeLux. Daar en toen is toen besproken dat die vriend van me dat zou gaan proberen en dat bleek zo'n succes dat hij op een gegeven moment dat ook voor andere messenmakers werd. Beetje bij beetje werd zijn winkeltje steeds uitgebreider tot wat het nu is...

28 apr 2015 11:50
Profiel
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
horn schreef:
boxster550spyder schreef:
MarcoB had het tenminste wel gesnopen.

Jaja. Als je een half linkje post waarbij ik niks te zien krijg, ga ik je diepere gedachten ook niet snappen. Mijn spam post was overigens een vraag (als het een eerste post van een nieuwe bezoeker was geweest had ik weg gezet). :salut:

De reden dat je maar een halve link te zien krijgt ligt overigens aan het forum zelf. Aommige leestekens worden niet meegenomen in de link.

Maar wat dat mes betreft, is dat inklapbaar?

28 apr 2015 20:48
Profiel
PorscheForum Rakker
996 Carrera, Boxster S 550 Spyder en Cayman S Sport (ex Boxster 2.5 en ex 924).
En ik maar denken dat het aan mij lag, tig keer geprobeerd... :twisted:
Afijn, is toch nog een leuk draadje geworden.

Mes is inderdaad opklapbaar.

28 apr 2015 22:31
Profiel
Moderator
PF #57
Franz schreef:
Aommige leestekens worden niet meegenomen in de link.

Wat voor leestekens? :scratch: Of verandert het forum hoofdletters automatisch in de naastliggende letter op het toetsenbord ofzo? :wink: (ik had overigens even later al door dat er een accent grave op de e stond en dat de link daar stopte)

29 apr 2015 0:01
Profiel
3.2S
010
Het zal wel om een afwijkende ASCII set gaan van Apple.

29 apr 2015 15:26
Profiel WWW
Noord-Brabant
Qat een onzin. Uk heb nergens last van.

29 apr 2015 17:13
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
De beste messen komen uit Woudenberg!(vind ik)
Helaas nogal prijzig maar gezien de uren die Andrew erin steekt alle waar naar z'n geld!
Afbeelding

29 apr 2015 17:39
Profiel
Noord-Brabant
Een mes moet voor mij vooral handig zijn. Ik heb veel plezier in dienst gehad van mijn Victorinox. Al was het alleen al vanwege die opener. :mrgreen:
Maar omdat ik graag op z'n tijd een blokje kaas prik wilde ik al langer een Laguiole aanschaffen. En deze is weer handig voor als we ergens gaan picknicken.

29 apr 2015 19:00
Profiel
Moderator
PF #57
ik heb Globals in de keuken en verder interesseren messen me de rozen.

Afbeelding

29 apr 2015 19:25
Profiel
Noord-Brabant
Ik kook graag dus een beetje fatsoenlijk mes vind ik wel belangrijk. Heb hier een set Zwilling Twin Cuisine, Goldhamster en een goedkoop messenset gekocht bij de Kruidvat van Sabatier. Die laatste gebruik ik eigenlijk nog het meest. Was daar nog geen € 50,- voor kwijt voor drie messen.

29 apr 2015 19:39
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 993 Targa
Wel een beetje op safe Horn!
Deze zijn allemaal tekort voor seppuku! :mrgreen:

29 apr 2015 20:05
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109