Zo nu en dan komt er in een topic wel eens een opmerking over een dashcam hebben of aanschaffen, dat gebeurt ook wel eens bij het posten van zo'n filmpje dus er lijkt wel interesse te zijn in die dingen. Nu ligt mijn interesse daar toch ook wel en heb ik besloten eens een topic te maken over deze camera's
In de hoop iets nuttigs bij te dragen aan dit forum en wellicht wat gebruikers over te halen
Want waarom zou je een dashcam gebruiken?Dat kan om meerdere redenen zijn. Zelf vind ik het gewoon leuk, leuk om sommige momenten terug te kijken. Mooie stukjes weg, vakanties etc. Maar het is juridisch ook erg handig! Dat is niet zomaar een fabeltje, maar dat kan ik uit eerste hand bevestigen. Ergens vorig jaar reed ik namelijk op de A9 in de E30. Waar ik een politiebusje inhaalde net voor Amstelveen. Ik reed iets van 106km/h ofzo. Een minuut later reden ze voor me met "Stop Politie" aan. Ik zou zeker 120km/h hebben gedaan. Na een vriendelijk gesprek waarin ik ze op de dashcam wees heb ik daar nooit meer iets van gehoord. Maar zoiets kan natuurlijk ook voor het verkeerslicht gebeuren. Wat als ze niet goed werken en beide richtingen groen krijgen?
Waarom een dashcam en niet je telefoon bijvoorbeeld?Die is makkelijk. Gemak! Heb jij zin om voor elke rit je telefoon in de houder te doen, te ontgrendelen, de camera (dashcam)-app te selecteren, op opnemen te drukken en dan pas te gaan rijden. Dan heb ik het nog niet gehad over de oplader aansluiten. Een dashcam, mits goed gemonteerd, gaat opnemen zodra jij je contact aanzet en stopt als je je contact uit zet. Easy!
Juridsch ok?In Nederland zeker, al mag je natuurlijk niet iemand met kenteken, woonplaats en weet ik wat zwart maken op internet. Doe je dat wel bij b.v een aanrijding met jou dan heb je zelfs kans dat diegene vrijuit gaat vanwege "smaad" op internet. In andere landen ligt het gevoeliger. In DE mag het wel, maar mogen kenteken en personen niet herkenbaar op internet geplaatst worden. In Zwitserland en Oostenrijk is het wel verboden. Frankrijk is mij niet helemaal duidelijk.
Er zijn veel verschillende modellen, wat is een goede keuze?Lastig te zeggen. Dat hangt er maar net vanaf wat je wilt. Ik zou 100% aanraden een echt Full HD model te kopen. Ga niet voor een Kruidvat, Action, Blokker o.i.d model. Maar koop een goed merk. DOD, VisionDrive, Mini080* o.i.d. Er zijn 2 "merkloze" die het erg goed doen, waarvan ik er 1 zelf heb. Dat is de NB (wat voor NonBrand staat) LS300W en de andere is de G1W. Beide zijn rond de 50,- en zonder GPS. De 3 andere merken hebben allemaal verschillende types. Met en zonder GPS. Groot en klein van formaat, duur en wat goedkoper.
Welke camera's heb/had ik?Ik begon met een app op mn telefoon, maar die nadelen heb ik hierboven al genoemd. Daarna kocht ik de CarCamOneHD via ebay voor 39,- incl verzending. Leuke camera, maar erg slechte kwaliteit eigenlijk.
Linkje naar de CarCamOneHD beeldenCarCamOneHD links vs de NB LS300W rechts
Daarna kwam de merkloze, oftewel de NB LS300W. Goedkoop, FullHD, eigenlijk niets op aan te merken. Ja hij heeft geen GPS. Maar goed, dat weet je als je hem koopt
Hierbij wat beelden van de LS300WAls aanvulling op de LS300W, de CarCamOneHD heb ik inmiddels afgedankt, heb ik toen een DOD LS460W gekocht. De TurboS onder de dashcams. FullHD, haarscherp, met GPS.
Wederom een linkje met wat beelden van deze cameraDaarnaast heb ik als aanvulling op het beeld van de DOD een CP (Circular Polarization) filter geplaatst om schitteringen uit het voorruit te verwijderen. Dit komt de beeld kwaliteit behoorlijk ten goede!
Verschil tussen ZONDER en MET filter op de DOD
Wat zijn de prijzen waaraan je moet denken?- De
CarCamOne HD doet zo'n
40,-
- De
NB LS300W[/b] of de G1W zitten rond de [b]50,- tot
70,-- Mijn
DOD LS460W kost rond de
170,- en dat is ex. 50,- voor het CP filter
- Dan heeft DOD nog een iets lager model. De
LS430W. Deze kost
149,-- Mocht je liever een
kleinere camera willen dan kun je een
Mini kopen. Daarvan zijn er verschillende types.
de
0801 (Omdraaien en je krijg 1080! de beeld resolutie). Een erg goed camera'tje! Kost
79,- met GPS
En dan is er nog de
0805 (de opvolger van de opvolger van de........... 0801) deze heeft ook GPS en kost
105,-Waar te koop?Eigenlijk overal op internet! Dumpert verkoopt ze, Autoblog, Coolblue..... Verzin het maar. Google en gij zult vinden. Maar als ik dan toch bezig ben met zo'n heel topic heb ik wel een tip. Bestel ze bij Rene. Het is een hobbyist die het er naast z'n werk bij doet. Maar zijn snelheid, van reageren op vragen, bestellingen, problemen en alles is ongekend. Een goed voorbeeld van Rene z'n uitstekende service heb ik in de jaren ook meegemaakt.
Ik had de NB LS300W net binnen en wilde hem netjes aansluiten in de BMW E30. Daarom had ik de sigarettenaanstekerplug er maar afgeknipt en het snoer zo op de + & - van de zekeringen gezet. In theorie een prima en veilig idee. Echter een dashcam werkt niet op 12volt! Maar op 5volt. Ik zette het contact dus aan en schroeide de camera weg. Een whatsapp naar Rene over mn problemen resulteerde in het terug sturen van de defecte LS300W en het ontvangen van een splinternieuwe!
Al binnen voordat ik mijn defecte had terug gestuurd.
Linkje naar de website van Rene, DutchDashcam.nl Dit topic is puur informatief bedoelt, ik heb geen aandelen en verkoop zelf niets. Ow en veroordeel me aub niet op de filmpjes uit dit topic, ze zijn puur voor de beoordeling van de camera kwaliteitExtra weg-informatieDit zijn
verkeerslichtenEn dit is een
stoplicht