Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 11 dec 2024 14:31

Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Het grote dashcam topic 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Bericht Het grote dashcam topic
Zo nu en dan komt er in een topic wel eens een opmerking over een dashcam hebben of aanschaffen, dat gebeurt ook wel eens bij het posten van zo'n filmpje dus er lijkt wel interesse te zijn in die dingen. Nu ligt mijn interesse daar toch ook wel en heb ik besloten eens een topic te maken over deze camera's :) In de hoop iets nuttigs bij te dragen aan dit forum en wellicht wat gebruikers over te halen :)

Want waarom zou je een dashcam gebruiken?
Dat kan om meerdere redenen zijn. Zelf vind ik het gewoon leuk, leuk om sommige momenten terug te kijken. Mooie stukjes weg, vakanties etc. Maar het is juridisch ook erg handig! Dat is niet zomaar een fabeltje, maar dat kan ik uit eerste hand bevestigen. Ergens vorig jaar reed ik namelijk op de A9 in de E30. Waar ik een politiebusje inhaalde net voor Amstelveen. Ik reed iets van 106km/h ofzo. Een minuut later reden ze voor me met "Stop Politie" aan. Ik zou zeker 120km/h hebben gedaan. Na een vriendelijk gesprek waarin ik ze op de dashcam wees heb ik daar nooit meer iets van gehoord. Maar zoiets kan natuurlijk ook voor het verkeerslicht gebeuren. Wat als ze niet goed werken en beide richtingen groen krijgen?

Waarom een dashcam en niet je telefoon bijvoorbeeld?
Die is makkelijk. Gemak! Heb jij zin om voor elke rit je telefoon in de houder te doen, te ontgrendelen, de camera (dashcam)-app te selecteren, op opnemen te drukken en dan pas te gaan rijden. Dan heb ik het nog niet gehad over de oplader aansluiten. Een dashcam, mits goed gemonteerd, gaat opnemen zodra jij je contact aanzet en stopt als je je contact uit zet. Easy!

Juridsch ok?
In Nederland zeker, al mag je natuurlijk niet iemand met kenteken, woonplaats en weet ik wat zwart maken op internet. Doe je dat wel bij b.v een aanrijding met jou dan heb je zelfs kans dat diegene vrijuit gaat vanwege "smaad" op internet. In andere landen ligt het gevoeliger. In DE mag het wel, maar mogen kenteken en personen niet herkenbaar op internet geplaatst worden. In Zwitserland en Oostenrijk is het wel verboden. Frankrijk is mij niet helemaal duidelijk.

Er zijn veel verschillende modellen, wat is een goede keuze?
Lastig te zeggen. Dat hangt er maar net vanaf wat je wilt. Ik zou 100% aanraden een echt Full HD model te kopen. Ga niet voor een Kruidvat, Action, Blokker o.i.d model. Maar koop een goed merk. DOD, VisionDrive, Mini080* o.i.d. Er zijn 2 "merkloze" die het erg goed doen, waarvan ik er 1 zelf heb. Dat is de NB (wat voor NonBrand staat) LS300W en de andere is de G1W. Beide zijn rond de 50,- en zonder GPS. De 3 andere merken hebben allemaal verschillende types. Met en zonder GPS. Groot en klein van formaat, duur en wat goedkoper.

Welke camera's heb/had ik?
Ik begon met een app op mn telefoon, maar die nadelen heb ik hierboven al genoemd. Daarna kocht ik de CarCamOneHD via ebay voor 39,- incl verzending. Leuke camera, maar erg slechte kwaliteit eigenlijk.
Linkje naar de CarCamOneHD beelden

Afbeelding

CarCamOneHD links vs de NB LS300W rechts
Afbeelding

Daarna kwam de merkloze, oftewel de NB LS300W. Goedkoop, FullHD, eigenlijk niets op aan te merken. Ja hij heeft geen GPS. Maar goed, dat weet je als je hem koopt
Hierbij wat beelden van de LS300W

Afbeelding

Als aanvulling op de LS300W, de CarCamOneHD heb ik inmiddels afgedankt, heb ik toen een DOD LS460W gekocht. De TurboS onder de dashcams. FullHD, haarscherp, met GPS.
Wederom een linkje met wat beelden van deze camera

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast heb ik als aanvulling op het beeld van de DOD een CP (Circular Polarization) filter geplaatst om schitteringen uit het voorruit te verwijderen. Dit komt de beeld kwaliteit behoorlijk ten goede!
Afbeelding

Verschil tussen ZONDER en MET filter op de DOD
Afbeelding

Wat zijn de prijzen waaraan je moet denken?
- De CarCamOne HD doet zo'n 40,-

- De NB LS300W[/b] of de G1W zitten rond de [b]50,- tot 70,-

- Mijn DOD LS460W kost rond de 170,- en dat is ex. 50,- voor het CP filter

- Dan heeft DOD nog een iets lager model. De LS430W. Deze kost 149,-

- Mocht je liever een kleinere camera willen dan kun je een Mini kopen. Daarvan zijn er verschillende types.
de 0801 (Omdraaien en je krijg 1080! de beeld resolutie). Een erg goed camera'tje! Kost 79,- met GPS
En dan is er nog de 0805 (de opvolger van de opvolger van de........... 0801) deze heeft ook GPS en kost 105,-

Waar te koop?
Eigenlijk overal op internet! Dumpert verkoopt ze, Autoblog, Coolblue..... Verzin het maar. Google en gij zult vinden. Maar als ik dan toch bezig ben met zo'n heel topic heb ik wel een tip. Bestel ze bij Rene. Het is een hobbyist die het er naast z'n werk bij doet. Maar zijn snelheid, van reageren op vragen, bestellingen, problemen en alles is ongekend. Een goed voorbeeld van Rene z'n uitstekende service heb ik in de jaren ook meegemaakt.

Ik had de NB LS300W net binnen en wilde hem netjes aansluiten in de BMW E30. Daarom had ik de sigarettenaanstekerplug er maar afgeknipt en het snoer zo op de + & - van de zekeringen gezet. In theorie een prima en veilig idee. Echter een dashcam werkt niet op 12volt! Maar op 5volt. Ik zette het contact dus aan en schroeide de camera weg. Een whatsapp naar Rene over mn problemen resulteerde in het terug sturen van de defecte LS300W en het ontvangen van een splinternieuwe! :res: Al binnen voordat ik mijn defecte had terug gestuurd.

Afbeelding
Linkje naar de website van Rene, DutchDashcam.nl :thumleft: :thumleft:

Dit topic is puur informatief bedoelt, ik heb geen aandelen en verkoop zelf niets. Ow en veroordeel me aub niet op de filmpjes uit dit topic, ze zijn puur voor de beoordeling van de camera kwaliteit

Extra weg-informatie

Afbeelding

Dit zijn verkeerslichten
Afbeelding

En dit is een stoplicht
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Archiebald op 27 jul 2015 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.

15 jul 2015 16:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Den Dungen, N-Brabant
Bericht Re: Het grote dashcam topic
Interessant topic!
Toevallig heb ik op aanraden van forumlid 'boxster550spyder', de Mobius action cam besteld en vandaag binnen gekregen.
http://www.mobius-cam.com/nl/mobius-action-camera-c-6/

Super klein cameraatje, iets groter dan een luciferdoosje, 1080p Full HD maar geen GPS. Ik wil 'm ook op de racefiets & mountainbike gebruiken en dan is zo'n compact ding wel handig.
Ik moet 'm nog testen, dus ben benieuwd.

15 jul 2015 18:46
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Actionscams zijn ook erg leuk speelgoed ja! Is deze ook waterdicht? Heb zelf ook een GoPro maar gebruik die bijna nooit. (Al heb ik hem een tijdje als rear-cam gebruikt in de auto om te kijken of ik dat wat vond)...

Hoe is de batterij van die Mobius? Of heb je daar een oplossing voor op de fiets?

15 jul 2015 18:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Den Dungen, N-Brabant
Archiebald schreef:
Hoe is de batterij van die Mobius?

+/- 130 minuten non-stop opnemen

15 jul 2015 18:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Zelf deze Xiaomi Yi gehaald om beetje mee te spelen, goed beeld en compatibel met GoPro via een adaptertje.

http://www.banggood.com/Original-XiaoYi-Ambarella-A7LS-BSI-CMOS-WIFI-Sports-Action-Camera-p-969228.html

En aangezien iemand anders de moeite al had genomen:

https://www.youtube.com/watch?v=0o0NVfG7644

15 jul 2015 19:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Er is al een topic voor aksi camera's , dit is een dashcam cluppie :lol:

15 jul 2015 21:46
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Ik gebruik een SJcam4000, kostte ca €100 incl een hele bende aan accesoires en werkt voor mij goed.
http://www.dashcammagazijn.nl/sjcam-tm

Ik zie net dat er alweer nieuwe modellen zijn, die ook niet duur zijn.

Gebruik hem ook als "actioncam" als we op wintersport zijn.

16 jul 2015 0:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Ik gebruik al 2 jaar met volle tevredenheid een Gembird met 32gb kaartje erin prachtig hd beeld en 140 graden angle, echt een aanrader metalen behuizing en iets groter dan een luciferdoosje.

16 jul 2015 0:43
Profiel
Moderator
PF #57
leik topic, maar ga je dan thuis naar de beelden zitten kijken ofzo? of bewaar je dat? ik rij 40.000 km per jaar zakelijk en ik denk dat er nog geen 3 minuten van zijn die ik terug zou willen zien... :scratch:

16 jul 2015 6:34
Profiel
964 c2
Den Haag
In rusland zou dat i.i.g. nog 300 minuten zijn.. :mrgreen:

Ik heb persoonlijk ook nog niet zo'n nut of lol gezien in zo'n dashcam. Misschien komt 't nog..

16 jul 2015 9:11
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Nee uiteraard niet :)

Ik doe zelf 30.000km met de Bora per jaar en nog eens 5.000km met de golf. Dus dat ga ik ook niet allemaal terug kijken.

Bij de LS300W moet ik het gewoon onthouden waar/wanneer er iets gebeurde dat de moeite waard was.

Bij de DOD zit er een event knop die je in kan drukken als er wat is. Dan staat dat clipje in een eigen mapje.

Ik kan vanmiddag wel wat filmpjes opzoeken ter voorbeeld als jullie dat leuk vinden?

16 jul 2015 9:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Sommige opnames bewaar ik, instelling kan je zo aanpassen dat die de voorlaatste minuut overschrijft.
Heb wel een paar keer een situatie meegemaakt waarbij ik dacht nou gelukkig heb ik het op film staan!
Neem hem ook wel eens mee op de motor maar dan om fotos te maken onderweg.

16 jul 2015 9:36
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Wat slaat zo'n dashcam nou op en hoe lang?

Ik bedoel: stel ik rij van Amsterdam naar Maastricht, hoe werkt dat dan?

- gaat de dashcam automatisch opnemen op het moment dat ik de auto in Amsterdam start?
- neemt de dashcam vervolgens de hele route op?
- stel ik stop in Eindhoven even om te tanken; reset de dashcam dan en wordt het stukje van Amsterdam naar Eindhoven dan (automatisch) overschreven?
- schijft de dashcam eerst het hele kaartje vol en begint dan -als het kaartje vol is- de oudste opnamen te overschrijven (of werkt dat zo niet)?
- kan ik -als ik in Maastricht aangekomen ben- de afgelegde route 'saven' zodat deze niet wordt overschreven?

16 jul 2015 9:46
Profiel
PorscheForum Rakker
IT / photographer
Mijn dashcam begint te filmen zodra hij voeding krijgt. Ik heb geen vaste voeding, ik plug de stekker in de sigarettenaansteker.
Ik heb een 16gb microsd kaart erin zitten. De camera maakt filmpjes van 3 minuten. Zodra de kaart vol is wordt het oudste bestand overschreven.

Mijn camera filmt 720p en kan ongeveer 5.5 uur data kwijt op een 16gb kaart. Dat moet wel voldoende zijn voor een langere rit.
Je kunt na afloop van een rit tuurlijk altijd de inhoud van de sd kaart naar je laptop kopieren. Of een nieuwe kaart in de cam stoppen.

16 jul 2015 9:52
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Black Betty schreef:
Wat slaat zo'n dashcam nou op en hoe lang?

Black Betty schreef:
Ik bedoel: stel ik rij van Amsterdam naar Maastricht, hoe werkt dat dan?

Hij slaat op zolang hij stroom krijgt in de meeste gevallen. Er zullen vast wel wat C-merk modellen zijn die stoppen als hun kaartje vol is. Maar naar mijn weten nemen ze allemaal in loop-recording op.

m.a.w jij doet er een leeg kaartje in in Amsterdam, rijdt naar Eindhoven en stopt daar. Dan is je kaartje 50% vol. Start je dan na je pauze weer dan begint de camera weer met opnemen op 51%. Dit gaat door totdat hij vol is en dan begint het weer bij 0%. Hij overschrijft de oudste bestanden dan weer.

Black Betty schreef:
- gaat de dashcam automatisch opnemen op het moment dat ik de auto in Amsterdam start?

Ja, mits je hem goed aansluit. De camera in onze Golf zit dat nog niet. Dus die moet ik steeds eerst in de sigarettenaansteker doen voordat hij begint.

Black Betty schreef:
- neemt de dashcam vervolgens de hele route op?

Ja als je kaartje groot genoeg is wel :) Is je kaartje dat niet dan mis je het begin.

Black Betty schreef:
- stel ik stop in Eindhoven even om te tanken; reset de dashcam dan en wordt het stukje van Amsterdam naar Eindhoven dan (automatisch) overschreven?

Zie m'n eerste antwoord. Nee, behalve als je kaartje niet genoeg geheugen heeft natuurlijk

Black Betty schreef:
- schijft de dashcam eerst het hele kaartje vol en begint dan -als het kaartje vol is- de oudste opnamen te overschrijven (of werkt dat zo niet)?

Jup

Black Betty schreef:
- kan ik -als ik in Maastricht aangekomen ben- de afgelegde route 'saven' zodat deze niet wordt overschreven?

Als je écht perse alles wilt bewaren zul je:
A: Elke 5, of 10, minuten tijdens je rit op de "eventknop" moeten drukken. Daardoor zet je camera (Als deze een eventknop heeft!) deze beelden in een aparte map die niet overschreven worden
B: Een extra geheugenkaartje mee moeten nemen en de kaartjes wisselen.

horn schreef:
of bewaar je dat?

Ik heb een apart mapje op m'n exHD met daarin mapjes per maand met mn clips erin die niet overschreven zijn. Die bewaar ik 6 maanden en dan wis ik ze. Ook i.v.m eventuele boetes, trajectcontroles e.d.

16 jul 2015 10:51
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Hier wat voorbeeld filmpjes van mijn hand, jammer dat ik geen Youtube kan embedden nu worden het allemaal linkjes ipv stills....

A9, BMW, staandehouding voor 120@100

Nu is het zo dat deze camera geen GPS had, maar door strepen te tellen (Het witte is 3 meter en de lege tussen ruimte is 9 meter = 12meter in XX tijd) krijg je ook een snelheid. Iemand van een ander forum was zo vriendelijk dat voor mij te bereken.

Hier was ik wel schuldig aan 70 @50

En hier een wijze les dat whatsappen in een file niet verstandig is! De zwarte 206 is trouwens van mn beste vriend met wie ik aan het whatsappen was!

En soms besluit je een actie te doen waar je je later voor schaamt. Zeker als je in de auto denkt dat je in je recht stond. Als je dan de beelden terug ziet besef je je dat iets niet kan en doe je het nooit weer.

16 jul 2015 10:58
Profiel WWW
Moderator
PF #57

Geinig, Het eerste pand aan je rechterhand is een klant van me (in het rijtje waar je later stilstaat (dan het laatste pand aan je linkerhand)). Heb daar in 2013 eenzelfde boete gekregen, 68 waar je 50 mocht... :evil:

Bij dat tripleren: BMW rijder? :twisted:

16 jul 2015 11:28
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
horn schreef:
Bij dat tripleren: BMW rijder? :twisted:

:^: :^: :^:

16 jul 2015 11:41
Profiel WWW
3.2S
010
Leuk onderwerp, hoe zo lukt het niet om Youtube te embedden?

16 jul 2015 15:17
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
Omdat ik de code daarvoor niet wist :wink: nu wel! Dank je!

16 jul 2015 15:18
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
2 opmerkelijke situaties van afgelopen week. Beide vrijwel hetzelfde, maar op verschillende manieren/locaties.

Deze persoon vond het geen probleem praktisch stil te gaan staan op strook 2 en daarna op strook 3 omdat hij/zij toch wel de afrit moest hebben. Achter mij, op de afrit, reed een vrachtwagen waarop gewacht moest worden. Als reactie daarop moet al het achterop komende verkeer flink afremmen..... :evil:

En vanmiddag deze meneer. Bang om een andere snelweg op te rijden. Ik kan het begrijpen, zeker als je ergens niet bekend bent. Maar om dat nou zo op te lossen? (Daarbij is het een weefvlak wat, als je erop blijft rijden, weer terug uit komt op de A2)

19 jul 2015 18:34
Profiel WWW
3.2S
010
Het valt mij op dat jij best wel hard rijdt. Ik zou zeggen gas los als je een afrit neemt.

20 jul 2015 11:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
992.1 GT3 964 C2 930 Macan Turbo ex 991.2 GT3 ex 997 GTS ex 997 S ex 996 4S
Rotterdam
Bedankt voor het topic weer wat bijgeleerd over dashcams. Wilde ook eens zo'n dashcam aanschaffen maar dan primair voor de toerritten, tunnelruns rallys etc. Weer wat leuke inspiratie gekregen. :thumleft:

20 jul 2015 13:38
Profiel
PorscheForum Rakker
987 Boxster S
barolo schreef:
Het valt mij op dat jij best wel hard rijdt. Ik zou zeggen gas los als je een afrit neemt.

Ik neem aan dat je het over #776 hebt? Vind jij 108 @ 100 "best wel hard"?

Daarbij is het geen afrit naar een provinciale weg, maar een "afrit" naar een weefvak. Alles daar omheen is snelweg, waarom zou ik dan m'n gas loslaten? Dat is zo'n ANWB gedachte. :mrgreen:

20 jul 2015 15:31
Profiel WWW
3.2S
010
Allebei de filmpjes rijd je te hard. Je haalt rechts auto's in. Je zit te dicht op je voorganger. Anticiperen een NUL. Je ziet die vrachtwagen ruimschoots naderen en toch blijf je aan het gas hangen. Dat toeteren is ook niet nodig. Zo zak je als een baksteen voor je rijexamen. :mrgreen:

20 jul 2015 16:58
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende