Re: Het grote motorfiets topic
Vandaag een proefrit gemaakt op twee motoren.
Eerst op de SG en daarna op...een andere SG!
De eerste was een demo model met 400 km op de teller, het nieuwe 114 blok in de combinatie Snake venom green met black finish blok. Bouwjaar 2021 maar feb 2022 op kenteken gezet. Het is niet de demo die op de site te koop staat, deze heeft een chroom finish.
Wat een schitterende kleur is dat! Afhankelijk van de lichtinval is het groen maar dat verandert in een donkerblauw/paarse gloed als je er omheen loopt.
1868 cc motor inhoud en een flinke berg koppel. De dubbele schijfremmen voor zorgen voor ruim voldoende remkracht.
Het is een behoorlijk forse fiets Als je ernaast staat, rijklaar, gaat hij toch echt richting de 400 kg.
Na een korte uitleg over de werking van de vele knopjes en het display werd het tijd om de boel in beweging te zetten.
Een (klein) beetje gas, even het aangrijpingspunt van de koppeling zoeken, en we rijden..., na 100 meter doemt de eerste bocht op, slik....
......
wat een aangename verassing is dat! Al rijdend merk je vrijwel niets meer van die bijna 400 kg. De motor laat zich soepel door de bochten loodsen.
Als eerste maar gelijk een stuk snelweg. Veel toeren maken is niet nodig. De motor heeft zoveel koppel dat je vlot van zijn plek komt en inhalen kinderspel is.
De batwing kuip houdt je lekker uit de wind, alhoewel voor mij met mijn 1,92 m het iets hogere ruitje nog wat beter zou zijn.
De motor loopt trillings arm en is op de snelweg fijn stabiel.
Vervolgens wat B-wegen/bochten en rotondes.
Na een half uurtje was het tijd om TOTMBO op te halen.
Daar kwam een nadeeltje van mijn demofiets naar voren; geen sissybar en wel een kleine, schuin naar achteren aflopende duo zitting.
"Ik vind dit eng en heb het gevoel dat ik er van achteren af glij!".
Ok, Ok dan gaan we rechtstreeks door naar de dealer waar de EG ultra limited al voor ons klaar staat.
"Ik weet dat hij lekker zit maar ik vind de SG wel een stuk mooier". "Kan de verkoper er niet even een sissy bar op zetten, dan gaan we nog een stuk rijden op deze, voor mij hoeft die andere niet. Op zo'n stoel voel ik me toch een beetje oubollig".
Dat ging niet direct maar er was nog wel een gebruikte SG aanwezig met sissy bar.
"Dit zit prima zo, ga nu de snelweg maar op.."
Deze motor was voorzien van het 103 blok. Bouwjaar 2014 en twee generaties ouder.
Opschakelen met de hak en terugschakelen met de voorvoet. Voor de een zullen de extra vibraties van het 103 blok een pré zijn. Is duidelijk meer old school maar ik vond de nieuwe toch echt een stuk fijner rijden.
Ik heb een offerte meegevraagd voor de nieuwe en ga hier nog verder over onderhandelen. De motor staat gereserveerd voor mij. Maandag hak ik de knoop door.
TOTMBO vind het (terecht) erg veel geld voor een stuk speelgoed. Een alternatief zou ook nog een wat jonger gebruikte kunnen zijn (107 blok).
Dat zit er net tussen in.
Wordt vervolgd.....