Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 15:49

Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Motorolie in de Aldi 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht Motorolie in de Aldi
Vanaf vandaag in de Aldi (althans in België) :

100 % synthetische motorolie, 5W40, geschikt voor alle recente benzine- en dieselmotoren, handige hersluitbare bus, 1l

Afbeelding

€ 2,49 per liter :shock:

Persoonlijk denk ik er niet aan om af te wijken van Mobile 1 0W40, maar als men eens bedenkt wat een litertje daarvan kost in vergelijking....

Wie durft ?

22 maart 2006 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC(VERKOCHT); 924 turbo; 944 turbo 220pk(verkocht); 944 turbo S silver rose!!! (helaas verkocht...)
Stekene; België
Bericht 
Neen dank u.
Die olieproducten kunnen wel eens schadelijke gevolgen hebben voor je motor. Je hebt olie en olie hé, :D
Altijd oppassen met die goedkope merken. De engineering die de grote en dus duurdere merken doen is echt wel doorgedreven.

Die goedkope? Welke engineering? Bewijzen? :?

22 maart 2006 13:26
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Zou mij niets verbazen als er in die Aldi-bus exact dezelfde olie zit als in de Mobil1-bussen...

Over olie, olieproductie, oliedistributie, olie-overschotten, etcetera, etcetera is hééééél veel te vertellen!

Een oom van me heeft jarenlang op de ontwikkelingsafdeling van Shell gewerkt en als je die verhalen hoort... :roll:

In het kort:
Belangrijk is om naar de kwalificaties van de olie te kijken die verplicht op de bus moeten staan. De olie die erin zit móet aan die kwalificaties voldoen. De olie mag wel beter zijn, maar niet slechter dan in de kwalificaties staat en er wordt ook onderzoek naar verricht...

22 maart 2006 13:42
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Cup
Brussels, Belgium
Bericht 
Enkele jaren terug bood een andere supermarktketen "witte produkten" olie aan. Test aankoop ging op onderzoek uit en wat bleek: die olie voldeed beter dan sommige merk-oliën :shock: ...en voor een 4de van de prijs..

Niet dat het mij zou doen overstappen, verre van...maar een vriend van me die een Clio 1.2 rijdt van 12 jaar oud is er al jaren goed mee...en waarom niet? Op niet-prestatie-gerichte motoren zou ik die olie ook durven kappen :D :D

22 maart 2006 14:16
Profiel
996 3.6 - 2002
Gent - België
Bericht 
Misschien eens laten testen door Test-Aankoop en als die goed bevonden is, allen naar den ALDI : :D

Afbeelding

Blijf op de hoogte van alles wat me bezighoudt :
http://www.RUFIE.be

22 maart 2006 14:48
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
*in between Porsches* ex 993 C2 coupe ex 993 C2 cabrio ex 964 C4
Bericht 
Als je bedenkt wát de olie van een Porsche te verduren krijgt, hoge compressie het ontbreken van waterkoeling dús relatief meer warmte-afvoer door de olie, samen met de flinke vermogensopbouw van de motor.......

Nee, met de olie moet je m.i. niet experimenteren.......

22 maart 2006 15:51
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Speedy schreef:
Zou mij niets verbazen als er in die Aldi-bus exact dezelfde olie zit als in de Mobil1-bussen...

Daar ben ik bijna zeker van. Je moest eens weten, welke scherpe prijzen er worden neergelegd bij Aldi, om een in - out actie te MOGEN doen.

Zo'n actie zijn gewoon volle trailers die in de centrales worden aangeleverd, bereken de logistieke winst maar dat zo'n fabrikant doet bij zo'n actie :wink:

Fabrikant - Aldi 1 trailertje
Fabrikant - lokale verdeler - winkelpunt, als het goes is 1/2 palletje = 1/66

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

22 maart 2006 16:38
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Ik gebruik Castrol TWS 10W60. Door wat groter in te kopen en wat te zeuren (ik kan dat vrij aardig...) kan ik die voor ongeveer 10 euro de liter krijgen.

Op jaarbasis (twee keer verversen + wat bijvullen) gaat het dan om ongeveer 250 euro. En dan rij ik veel kilometers...

Misschien is het hele goede olie, maar een goede gok levert weinig op en een foute gok kan heel vervelend uitpakken...

22 maart 2006 16:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
ppp 356 schreef:
Speedy schreef:

Daar ben ik bijna zeker van. Je moest eens weten, welke scherpe prijzen er worden neergelegd bij Aldi, om een in - out actie te MOGEN doen.

Zo'n actie zijn gewoon volle trailers die in de centrales worden aangeleverd, bereken de logistieke winst maar dat zo'n fabrikant doet bij zo'n actie :wink:

Daar zou ik niet zo zeker van zijn; zodra bekend wordt dat dit het geval is zou Mobil 1 natuurlijk enorm devalueren, en zou de zo zorgvuldig opgebouwde naam een grote deuk oplopen.... Ik neem aan dat Mobil daar wel voor uitkijkt.

22 maart 2006 17:06
Profiel
Westervoort
Bericht 
Devils son schreef:
... en wat te zeuren (ik kan dat vrij aardig...)

Niet zo bescheiden Duivel... :twisted: :wink:

22 maart 2006 17:11
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Epicurus schreef:
ppp 356 schreef:
Speedy schreef:

Daar zou ik niet zo zeker van zijn; zodra bekend wordt dat dit het geval is zou Mobil 1 natuurlijk enorm devalueren, en zou de zo zorgvuldig opgebouwde naam een grote deuk oplopen.... Ik neem aan dat Mobil daar wel voor uitkijkt.

Is al jááááren bekend, hoor!

Ze geven er alleen geen ruchtbaarheid aan (om de reden die jij aangeeft, waarschijnlijk) :wink:

22 maart 2006 17:49
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Epicurus schreef:

De meeste witte producten, komen gewoon van A-merk fabrikanten.

Kleine aanpassing aan de vorm, smaak, kleur en vooral verpakking, en hupeké. Geen enkele grote fabikant, kan niet meer zonder de grootdistributie.

Maar we gaan hier sterk off-topic :wink:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

22 maart 2006 17:59
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Is niet zozeer off topic, de vraag of het gaat om een topproduct in een ander jasje is wel degelijk relevant. Ik herinner me nog de door mij destijds zo geliefde Princekoeken van LU. Wel, in de Aldi ooit eens Majorette koeken gekocht en dat bleken dus exact dezelfde koeken te zijn, 100% zeker !

Aldi haalt die olie uiteraard ook "ergens", en dat kan makkelijk bij de grootfabrikant zijn die ook aan Esso, Shell, ... levert.

Nu, wat mij betreft, ik vul hoogstens een (half) litertje bij tussen 2 beurten bij de garage, dus het komt er niet op aan en ik vul toch best bij met dezelfde olie als diegene die erin zit.

22 maart 2006 18:07
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ik denk zelf niet, dat ik motorolie ga kopen bij de Aldi voor mijn Porsche, dat is gewoon gevoelsmatig.

Ondertussen, is het al wel zo, dat de reputatie van Aldi de laatste 10jaar op gebied van kwaliteit, enorm gestegen is.

Aldi gaat echt niet het risico lopen op schadeclaims, en de beschadiging van zijn naam, door even een slechte olie op de markt te gooien.

22 maart 2006 18:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Motorolie = motorolie. Net als benzine = benzine. Gulf rijdt toch ook niet zuiniger of sneller als Shell benzine?

Wat al eerder gezegd is ben ik het mee eens: het gaat meer om de specificaties die op de olie staan, dus aan welke kwaliteitsnormen voldoet de olie. Dat is namelijk exact wat vertelt hoe stabiel de olie is onder hoge temperaturen, in de tijd, capaciteit om metaaldeeltjes te absorberen, etc.

De angst die een aantal mensen hier hebben om minder-dan-die-hele-dure-merkolie in hun heilige koe te gieteren vertelt mij maar een ding: de reclamecampagnes van die fabrikant hebben precies bereikt wat ze willen. Op emotionele argumenten voor het duurste product kiezen...

Ik gooi in ieder geval al meer dan 200.000km merkloze (Brezan) olie in mijn Golf en die verbruikt nog steeds geen olie na al die jaren. Wat nou, motorschade door goedkope olie... :flush:

Morgen ff naar de Aldi toe :mrgreen:

22 maart 2006 21:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Anton schreef:
Motorolie = motorolie. Net als benzine = benzine. Gulf rijdt toch ook niet zuiniger of sneller als Shell benzine?

Wat al eerder gezegd is ben ik het mee eens: het gaat meer om de specificaties die op de olie staan, dus aan welke kwaliteitsnormen voldoet de olie. Dat is namelijk exact wat vertelt hoe stabiel de olie is onder hoge temperaturen, in de tijd, capaciteit om metaaldeeltjes te absorberen, etc.

De angst die een aantal mensen hier hebben om minder-dan-die-hele-dure-merkolie in hun heilige koe te gieteren vertelt mij maar een ding: de reclamecampagnes van die fabrikant hebben precies bereikt wat ze willen. Op emotionele argumenten voor het duurste product kiezen... :mrgreen:

Ik gooi in ieder geval al meer dan 200.000km merkloze (Brezan) olie in mijn Golf en die verbruikt nog steeds NUL olie na al die jaren. Wat nou, motorschade door goedkope olie... :flush:

En auto=auto ? Dan kun je dus ook zeggen dat een Cayenne een Toareg is ? En een Audi A3 een Golf is ?
Nee Anton, zo zit het volgens mij niet, want in onze 'ontwikkelde' markteconomie zou er dan geen plaatss meer zijn voor A-merken.
En m.i. is de enige reden van de 'voorlopige' opmars van huismerken de wat mindere economie van het moment, let maar op; zodra de mensen weer wat te besteden hebben gaan we weer terug naar A-merken.
Natuurlijk haalt Brezan zijn olie bij 'een grote olieproducent', maar dan waarschijnlijk wel de overcomplete/overjarige/ouderwetse etc. jaargangen anders kunnen ze m.i. nooit een concurrerende prijs neerzetten.

Epicurus, die overtuigd is van onze markteconomie

22 maart 2006 21:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 2.5
Utrecht
Bericht 
Epicurus schreef:

Ik ook, maar markteconomie is onderbouwd (of zelfs een wetenschap).

De eerste die kan AANTONEN dat de motor van zijn P in de soep is gedraaid door goedkope olie (en niet door achterstallig onderhoud, te enthousiaste tuning, verkeerd sportluchtfilter, gas intrappen bij koude motor, te lage oliestand, om eens wat te noemen) mag het zeggen. Trek ik mijn mening meteen in.

22 maart 2006 21:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex black Beauty, New owner of the red legend!
Uden
Bericht 
misschien kun je in de olie van de aldi goed friet bakken, of zit daar ook veel verschil in......

Het leven is zo makkelijk!

Overigens ga ik het niet in mijn P gooien :wink:

22 maart 2006 21:47
Profiel WWW
Vinkeveen
Bericht 
Epicurus schreef:
Anton schreef:

De angst die een aantal mensen hier hebben om minder-dan-die-hele-dure-merkolie in hun heilige koe te gieteren vertelt mij maar een ding: de reclamecampagnes van die fabrikant hebben precies bereikt wat ze willen. Op emotionele argumenten voor het duurste product kiezen... :mrgreen:

Ik gooi in ieder geval al meer dan 200.000km merkloze (Brezan) olie in mijn Golf en die verbruikt nog steeds NUL olie na al die jaren. Wat nou, motorschade door goedkope olie... :flush:

En auto=auto ? Dan kun je dus ook zeggen dat een Cayenne een Toareg is ? En een Audi A3 een Golf is ?
Nee Anton, zo zit het volgens mij niet, want in onze 'ontwikkelde' markteconomie zou er dan geen plaatss meer zijn voor A-merken.
En m.i. is de enige reden van de 'voorlopige' opmars van huismerken de wat mindere economie van het moment, let maar op; zodra de mensen weer wat te besteden hebben gaan we weer terug naar A-merken.
Natuurlijk haalt Brezan zijn olie bij 'een grote olieproducent', maar dan waarschijnlijk wel de overcomplete/overjarige/ouderwetse etc. jaargangen anders kunnen ze m.i. nooit een concurrerende prijs neerzetten.

en dát is dus niet zo!

Premium oliemerken hebben hoge kosten en die kosten maken ze ook op reclame-gebied (zo'n sticker op een F1-auto kost heel veel centjes, net als al die andere reclame die voor naamsbekendheid en het behoud daarvan via verschillende kanalen en media verspreid wordt! Ook op andere punten ligt het kostenplaatje bij het 'bekende merk' hoog/hoger...

Bovendien produceert zo'n premium merk van een bepaald soort olie veel meer dan ze zelf in de markt kunnen zetten (de raffinaderijen moeten immers blijven draaien).

Een grote retailer hoeft in principe maar voor een plastic bus, een sticker met een pakkend logo en een algeheel distributiekanaal (bijvoorbeeld de Aldi) te zorgen. Die retailer kan bij het premium-merk vaak tegen hele scherpe prijzen hele grote partijen olie 'opkopen' en die vervolgens distribueren. Als die dan genoegen neemt met een mindere winstmarge per liter, kan hij super olie (ook de allerlaatste nieuwe van 'premium merk A') voor een habbekrats in de markt zetten...

Dat is dan exact diezelfde olie als die waar je misschien wel 10x zoveel voor betaalt als ie in een bus van Castrol, Shell, BP, etcetera zit...

Elke motorolie moet aan bepaalde specificaties voldoen en die specificaties staan op de bus. Die specificaties worden streng gecontroleerd en dat gebeurt ook bij de 'goedkope olieën'.

Als je een bus van de Aldi neemt en van -bijvoorbeeld- Shell en daar staan exact dezelfde specificaties op, dan zijn de twee olieën kwalitatief gelijk!

Een belangrijk aspect van 'merkolieën' is dat ze doorgaand leverbaar zijn en dat er service achterzit. Dat is ook de reden waarom een garagebedrijf/dealer over het algemeen aan een bepaald oliemerk gekoppeld is. Die olie bij de Aldi is wellicht een batch van 1.000.000 flessen 'and that's it'. Later brengt diezelfde 'leverancier' wellicht weer 1.000.000 flessen op de markt met andere specificaties (want die heeft hij dan weer goedkoop in kunnen kopen) en die wordt dan onder een andere naam in een iets andere fles met een ander etiket verkocht...

22 maart 2006 21:49
Profiel
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Ook even niet vergeten, dat de meeste mensen die op de stuntverkopen van bv Aldi afkomen, meestal nog wel iets anders (lees hogere winstmarge) meenemen.

Als de mensen niet zelf naar je winkel komen, moet je ze lokken :wink:

22 maart 2006 22:08
Profiel WWW
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
ppp 356 schreef:
Als de mensen niet zelf naar je winkel komen, moet je ze lokken :wink:

klopt, soms worden aanbiedingen zelfs onder de kostprijs verkocht :shock:

22 maart 2006 22:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Kennis van mij werkt bij de wafelfabriek in Nuth. Daar wordt één wafel gebakken (één type, niet eentje...) voor heel veel winkels! De ALDI wafel is dezelfde als de AH wafel en ga zo maar door.

Same to Bavaria bier = Schultenbräu (vroeger Leeuw), Brouwmeester, PIT etc.
Same to wasmiddel (pa werkte bij Henkel Ecolab waar Wiete Reejoes (Witte Reus op z'n Duits) uit dezelfde bak kwam als Perziel (Persil) en 10 andere merken, incl. Aldi Thuismerk.
Is trouwens 80% zand en die blauwe korreltjes... zijn alleen blauwe korreltjes, verder niks. Blijkt dat vrouwen een volle schep bij de was willen doen (vinden ze fijn) en dan vul je dat gewoon met zand aan. Heeft dus niks met waswerking te doen.

Met olie... ik geloof er eigenlijk allemaal geen ene ruk van. Het doel van olie is smeren en dat doet het allemaal. Stel je als fabrikant de claim voor: je moet minimaal 10W40 gebruiken en je bak loopt vast op Aldi 10W40... wie gaat dat dokken? Niemand? Denk het ook niet.
En bedenk: hoeveel olie fabrikanten bestaan er?

Nog even ter illustratie: hoeveel hagelslag fabrieken bestaan er in de wereld?

Eén. Niet meer (minder kan niet).
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

23 maart 2006 1:39
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Er zit weldegelijk verschil tussen de verschillende olieën. En dat kun je niet altijd aan de specs op het "blik" afzien. Het gaat immers om minimumnormen.

Een goed voorbeeld is Castrol RS 10W60. Al vele jaren op de markt en een hele goede olie, zeker voor gebruik op het circuit. Pak een "blik" RS 10W60 van 4 jaar terug en pak een "blik" RS 10W60 van vandaag de dag en: zelfde specs. Dezelfde olie dus, want uit dezelfde fabriek, zelfde naam, zelfde blik, zelfde specs....

Nee dus.

Een paar jaar terug is Castrol RS 10W60 verder gegaan onder de naam: Castrol TWS 10W60. Het is tegenwoordig ook de enige olie die BMW goed genoeg vindt voor de M-modellen (of dat terecht is laat ik graag in het midden).

Maar: Castrol heeft een nieuwe olie op de markt gebracht met de naam Castrol RS 10W60. Maar, hoewel deze olie aan exact dezelfde minimum normen voldoet, is deze olie niet hetzelfde.

Een voorbeeld is dat Castrol TWS een veel hogere druk aankan dan de Castrol RS:

Castrol RS 10W60: 6.800 kg/cm²
Castrol TWS 10W60: 17.800 kg/cm²

Voor de goede orde: als je normaal rijdt op de openbare weg, dan voldoet iedere olie die aan de minimum eisen van Porsche (zie instructieboekje) voldoet. TWS zal dus bij velen "overkill" zijn. Maar dat neemt niet weg dat er verschil is.

23 maart 2006 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S
België
Bericht 
Anton schreef:

Klopt echt niet hoor! Olie is olie jaja, maar het zijn de additieven die de olie speciaal maken. En Mobil1, Shell, Elf, ... zijn echt wél stukken beter dan goedkope merken, geloof me...
Pascal

24 maart 2006 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Geloof me...

Hoeveel oliefabrieken bestaan er en hoeveel productielijnen hebben die bij elkaar? Dan zul je tot de ontdekking komen... dat er weinig te ontdekken valt.

Additieven in olie zijn ook niet zo spectaculair als de heren alchemisten ons willen doen geloven. Het betreft in de meeste gevallen één additief dat eigenlijk geen additief is gezien het feit dat de olie synthetisch is...

Leuk om te zien: petrol-haven in Antwerpen (leuk om eens een middag doorheen te fietsen, geeft meteen een andere betekenis aan milieuvriendelijk...) daar staan de vrachtwagens Gulf, Shell, Esso, Texaco etc. allemaal achter elkaar te wachten om een paar kuub euro-95 uit dezelfde slang te tappen. Ik heb het zelf gezien en daar staat zo'n dikke papzak bij die dan de hele tijd de slang omlegt.
Prijsverschil zit hem in de inkoop, net als bij aandelen.

Maar terug bji de olie: voor ons stervelingen op de straat is Aldi net zo goed. Maar zit er tussen ons geen chemicus die die peut eens aan de gaschromatograaf of zo kan hangen?

Een beetje CSI-en...

Fijn weekend.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

24 maart 2006 17:44
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende