Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 4:36

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ] 
924: koelsysteem reviseren, eventueel spoelen? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 924: koelsysteem reviseren, eventueel spoelen?
In mn 924 zit 8,5 liter koelvloeistof en afgelopen weekend een stuk minder. Kortom: we verliezen iets wat belangrijk is.

Inmiddels 't beesje op de brug gezet en gezien dat de slang onder de waterpomp niet echt tof vastzat en diezelfde slang aan de rediateur had een losse slangklem.

Al met al: eens even alle rotzooi losmaken, slangen checken op poreusheid en dan met nieuwe slangklemmen vastzetten.

Nu heb ik eens gehoord van spoelmiddel voor het koelsysteem. Wat is dat en is het nuttig/goed? Nu kan het nog, alles is leeg en schoon, dadelijk gaat de (gefilterde, zit nu 3l nieuwe in) koelvloeistof terug erin.

Heeft trouwens iemand een idee waar je goeie slang kunt krijgen, niet origineel, die ook te vormen is, bocht erin etc.? Bij van die tuningsites kost het bijna 80 euri de meter...
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

17 mei 2006 19:51
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
Volgens mij kun je het koelsysteem ook gewoon met water spoelen, als je maar bijvoorbeeld de onderste radiatorslang eraf laat. Hierdoor spoelt vervuiling met het water er mee uit. Met speciaal spoelmiddel heb ik geen ervaring, maar dit zal er wel voor zorgen dat vervuiling los komt van de wanden, dus gewoon wat agressiever.

Maar waarom wil je geen originele slang?

17 mei 2006 19:58
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Nou, ik wil best een originele slang, maar ik kan me het prijsverschil wel bedenken. Weet ik ook niet zeker, ik orienteer alleen maar hierop.

Heb nu alles los en leeg, en ik heb geen zin om die zooi er nog vaker uit te halen, dus doen we 't in één keer op z'n best.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience…

17 mei 2006 20:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ja, moet dan wel goed buigbaar zijn (90 grd) en de prijs moet goed zijn.

Ik heb es bij Gates.com gekeken en die hebben inderdaad van allerlei. Nou nog een verdeler in de buurt vinden...

Morgen eens bij Heuts informeren. Die hebben dat vast wel.

17 mei 2006 21:36
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Gisteren alles losgemaakt en gecheckt. Alle slangen verkeren nog in perfecte conditie, dus we laten het zitten.
Alleen de slang van de pomp naar de radiateur was aan de pompkant wat beschadigd. Slangklem had er nooit goed omheen gezeten en kneep de slang wat kapot. Heeft ook gelekt, gezien de water/olie smurrie eraan.

Advies van de radiateurkoning: niet spoelen. ROtzooi losweken is nergens goed voor, alleen alsie dicht zit. Kan namelijk de pomp enzo verstoppen (ook verwarming...).

Heb dus alles weer in elkaar en gevuld. Morgen proefritje en reservoir bijhouden.

Toch benieuwd nog steeds naar vervangingsslangen...

18 mei 2006 21:11
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Water... fish verrek in it :mrgreen: (W.C. Fields)

18 mei 2006 21:39
Profiel
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
8)

18 mei 2006 23:29
Profiel WWW
Cayenne Turbo S Boxster S (987)
Rotterdam
Bericht 
wolf schreef:
Water... fish verrek in it :mrgreen: (W.C. Fields)

Wolf, ga je mond spoelen......met water! :mrgreen:

18 mei 2006 23:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ik heb gelukkig allemaal kant en klaar koelmiddel, dus niet meer aanlengen. Geen kalk, alleen dus dat spul.

19 mei 2006 23:04
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Elven schreef:
thijzer schreef:
ROtzooi losweken is nergens goed voor, alleen alsie dicht zit.

Vaak is het dan te laat....koppakking weg.
Voorkomen is beter dan genezen...echter 'suit yourself'. :wink:
Bij mijn luchtkoeler houd ik graag mijn koelvinnen regelmatig schoon (=gelukkig allemaal uitwendig). Bij een waterkoeler vindt vervuiling inwendig plaats, ook dat moet wel eens schoongemaakt worden om de koeling optimaal te houden, zekers al je antivries gebruikt; dat spul moet met tenminste 50% water verdund worden, als dat water dan ook nog eens veel kalk bevat....zoals in Limburg het geval is, tsja.....

Heel erg netjes dat je je koelvinnen schoon houd, hoort toch bij het onderhoud wat ik ook doe met perslucht (niet teveel anders blaas je de ribben kapot..) en water om me radiator schoon te houden.

Mensen die hun koelsysteem zelf mengen, horen dit te doen met uitsluitend met demi water te doen. Kraan water is erg slecht en schadelijk.

19 mei 2006 23:14
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
Ja, gedemineraliseerd water voor de intimi.

We hebben op het werk kanisters met 5 liter koelvloeistof en die is groen, kant en klaar. Is goeie shit, tot -35 graden.

20 mei 2006 0:20
Profiel WWW
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
thijzer schreef:
Ja, gedemineraliseerd water voor de intimi.

We hebben op het werk kanisters met 5 liter koelvloeistof en die is groen, kant en klaar. Is goeie shit, tot -35 graden.

De kleur zegt niet zoveel volgens mij. Het hoofdbestanddeel is namenlijk altijd monoethyleenglycol en dat is kleurloos.
Brengt me wel op de vraag waarom er een kleurtje aan mee wordt gegeven. Zal dat zijn om verwarring met andere vloeistoffen te voorkomen?

20 mei 2006 22:32
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
1978-er 928
Hulsberg (L)
Bericht 
verwarring... met ruitenwisservloeistof.

Mij is verteld dat de groene tot -35 of -38 graden gaat en niet bijgemengd hoeft te worden.
Blauwe gaat tot -20 of -25 zoals ik het kan zien, maar dat kan ook door het merkenverschil komen.

Belangrijk is denk ik: het is geen water en je ziet wat het is als het eronderuit loopt...

Schijnt trouwens gemaakt te worden van smurfen-zeik :D

21 mei 2006 12:10
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
En de groene van Hulkenzeik? :roll:

21 mei 2006 13:55
Profiel WWW
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Elven schreef:
De kleur is wel belangrijk....lekkages kunnen er gemakkelijk mee opgespoord worden...heeft nix te maken met Smurfen-of Hulkenzeik :roll: :wink:
Het idee erachter is eigenlijk hetzelfde als de kleurtoevoeging aan airco-vloeistof (R134-a), lekkages kunnen gemakkelijk opgespoord worden.

Nu je het zo zegt, ik had het zelf kunnen verzinnen Elven. Het inderdaad zo dat die kleurstof die er inzit oplicht onder UV.

22 mei 2006 13:00
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 carrera 3.2 '86
Kapelle
Bericht 
En ook nooit verschillende kleuren mengen :!: Daar heeft men bij renault problemen mee gehad; gele koelvloeistof waar de klanten zelf rode of groene hadden bijgevuld. Gevolg was klontervorming in het koelsysteem wat weer voor verstopte koelkanalen zorgde en dus motorschade!

22 mei 2006 13:46
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Meneer aard schreef:
Mensen die hun koelsysteem zelf mengen, horen dit te doen met uitsluitend met demi water te doen. Kraan water is erg slecht en schadelijk.

Begrijp dat het allemaal heel goed bedoeld is, dat speciale water gebruiken :D

Maarrrrr:
1. lees deze eens :idea:
2. voor de P. ben ik (nog niet 8) ) toe aan water voor de koeling, maar op een flacon Mercedes concentraat staat expliciet dat je gewoon drinkwater kwaliteit moet gebruiken voor het verdunnen :idea:

22 mei 2006 13:54
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
2. voor de P. ben ik (nog niet 8) ) toe aan water voor de koeling, maar op een flacon Mercedes concentraat staat expliciet dat je gewoon drinkwater kwaliteit moet gebruiken voor het verdunnen :idea:

Heb je ook helemaal gelijk in. Deze koelvloeistoffen zijn afgestemd op leidingwater qua hardheid. Daar staat dan ook expliciet op dat je het met leidingwater moet mengen. Gedemineralieerd water (lees onthard water) zal niet echt veel kwaad kunnen maar gebruik in ieder geval nooit gedestileerd water.

22 mei 2006 14:21
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Maar het is toch harstikke slecht? Of kunnen die alu blokken er tegen tegenwoordig?

Ik koop gewoon kant en klare (meestal gewoon blauwe grut) koelvloeistof, niks gekloot met mengen en doen.

22 mei 2006 14:42
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Meneer aard schreef:
Maar het is toch harstikke slecht? Of kunnen die alu blokken er tegen tegenwoordig?

Ik koop gewoon kant en klare (meestal gewoon blauwe grut) koelvloeistof, niks gekloot met mengen en doen.

Dat is het beste en dat doe ik ook altijd. Dan weet je zeker dat je de juiste vloeistof hebt, je hoeft niks te mengen en je weet ook dat die het juiste vriespunt haalt.
Maar ja Meneer Aard. Er zijn altijd 'doe het zelvers' :wink:

22 mei 2006 15:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
924 `77
Wijchen
Bericht 
Mjah die doe het zelfers verdelen we weer in de categorie Hobby bob en Beun de beunhaas, immers ben ik zelf ook een doe het zelfer maar weet toch wel wat ik moet gebruiken :P

22 mei 2006 15:58
Profiel Facebook 
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Tis ook een vorm van gemak Meneer Aard. Vroeger deed ook alles zelf en mengde ik de vreemdste elixers. :wink:
Tegenwoordig heb ik zoiets van 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan'. En zoveel duurder ben je niet uit met zo'n kant en klaar product.

22 mei 2006 16:03
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]