Auteur |
Bericht |
Steijn
993 targaAmsterdam
|
Varioram inductie 993
Hallo Porsche Liefhebbers,
Ik ben sinds korte tijd trotse bezitter van een 993 targa. Heb daarvoor altijd 3.2 gereden. Heb een 2-tal vraagjes voor jullie:
Kan iemand mij vertellen vanaf welk bouwjaar (maand) de fabriek begonnen is met het Varioram Inductiesysteem af fabriek te leveren? En hoe is dit systeem zichtbaar / merkbaar?
Bij wel jaar / serie horen welke knipperlichten (wit / oranje etc)?
groet,
Steijn
|
01 jun 2006 12:30 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
ik helaas niet,,fff wachte op de volgende die kan jou dat zeker vertellen
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
01 jun 2006 12:35 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
vanaf model '95 VarioRam => dus gebouwd vanaf 08/94
=> kenbaar een groot plastic inlaatspruitstuk bovenop de motor
Van de pinkercombinaties weet ik ni zoveel..al dacht ik wel dat de Carrera 4 standaard witte pinkers had en achteraan volledig rood
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
01 jun 2006 12:35 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
is de targa niet pas in '95 gekomen (of eind '94)?..ik denk dat alle targa's VarioRam zijn
|
01 jun 2006 12:37 |
|
|
PeterC2C
993 C2 cabrio 1996den haag
|
varioram is vooral merkbaar als je de grens van 5000 toeren passeert. dan verandert de lengte van het inlaatluchtkanaal (of zoiets). hoe merk je dat:
1) een jankend geluid dat zich moeilijk laat omschrijven maar beslist verslavend is
2) de acceleratie is beter tov een 'ouderwetse' 993, al weet ik niet of het verschil nou echt dramatisch is. in de praktijk.
Maar goed, alleen al om het geluid is varioram natuurlijk te prefereren boven de oudere modellen.
in combina tie met sportdempers is het helemaal kikken, trouwens.
|
01 jun 2006 13:03 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Geen enkel probleem voor jou want de Targa is altijd met varioram geleverd geweest. Bij de 993 hadde alle modellen altijd standaard oranje pinkers behalve de 4WD modellen zoals C4, C4S en Turbo...
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
01 jun 2006 13:28 |
|
|
ECT
|
Re: Varioram inductie 993
Varioram vanaf bouwjaar '96 (vanaf welke maand weet ik niet).
Die van mij is van juni '96 + Varioram. Gemakkelijk herkenbaar aan de zilvergrijze inlaatspruitstuk.
Witte plinkers zijn optioneel en standaard bij 993 S, C4 en Turbo.
|
01 jun 2006 13:30 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Targa vanaf 1996 en altijd met varioram, verschil met "non varioram" is verwaarloosbaar, waarbij non varioram iets makkelijker te tunen schijnt te zijn.
even zoeken op forum naar varioram:
Varioram:
Non Varioram:
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
01 jun 2006 13:37 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Dus als je goed kijkt: het staat erop...
|
01 jun 2006 13:52 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Oeps..ik was een jartje mis in één van m'n eerste replies...VarioRam is idd vanaf model '96, dus de modellen die vanaf 10/95 gebouwd zijn
|
01 jun 2006 13:54 |
|
|
Steijn
993 targaAmsterdam
|
Allen,
Super bedankt voor de snelle reacties!
Dit was de eerste keer dat ik op het forum was....
Heel leuk om zoveel mede liefhebbers te vinden en zo snel te leren! Bovendien een dtuk goedkoper dan bij de garage leren
Steijn
|
01 jun 2006 14:20 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
ja Mich en een opvallend metalen inlaatspruitstuk
de tekst Varioram, die stond er in het begin niet op
bovenop het spruitstuk vind je 3 onderdrukdozen (op de foto 1 net links van het luchtfilter helemaal rechts) die kleppen bedienen via stangen/asjes en de karakteristiek van het inlaatproces wijzigen vanaf rond de 5000 /min. Dit is inderdaad duidelijk te horen tijdens accelleratie.
Dit systeem is helaas vrijwel altijd geleverd i.c.m. met een versn.bak met langere overbrengingen - rond de 10% langer! - waardoor het vermogensvoordeel meer dan te niet wordt gedaan.
De wagen kan 'eindeloos' worden doorgetrokken, speciaal in 4 en 5, en bereikt de top erg langzaam
|
01 jun 2006 14:38 |
|
|
Godspeed
PF #911België
|
Idd paul, samen met varioram hebbe we ook de amerikaans afgestelde versnellingsbakken gekregen om beter aan de milieunormen te voldoen.
Een van de redenen waarom ik zo blij met de 272 ben
_________________________________________ 968 ClubSport GT86 MX-5 NA Ex: Elise S1 111S
|
01 jun 2006 14:42 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Klopt Paul...het is een "metalen" spruitstuk en geen plastic zoals ik eerder foutief aanhaalde...
Bertreffende die langere versnellingsbakken kan ik wel hetvolgende vertellen: een aantal van de eerste VarioRam 993's zijn aan deze nieuwe bakken ontsnapt en hebben de oude eronder met "kortere" verhoudingen...naar 't schijnt is bij die modellen het verschil wel goed voelbaar...nu is dit wel enkel het geval bij enkele "smalle" 993's en zeker niet bij de S-jes
|
01 jun 2006 15:43 |
|
|
Teun
991.2 GT3, 964 Carrera 2 en 911 3.0 SC
|
| | | | PeterC2C schreef: varioram is vooral merkbaar als je de grens van 5000 toeren passeert. dan verandert de lengte van het inlaatluchtkanaal (of zoiets). hoe merk je dat: 1) een jankend geluid dat zich moeilijk laat omschrijven maar beslist verslavend is 2) de acceleratie is beter tov een 'ouderwetse' 993, al weet ik niet of het verschil nou echt dramatisch is. in de praktijk. Maar goed, alleen al om het geluid is varioram natuurlijk te prefereren boven de oudere modellen. in combina tie met sportdempers is het helemaal kikken, trouwens. | | | | |
Klopt helemaal Wordt dat janken echt door dat varioram gebeuren veroorzaakt
_________________________________________ 991.2 GT3 (handbak), 964 Carrera 2 en TVR Griffith 5.0
|
06 jun 2006 10:36 |
|
|
ECT
|
Ja!
Paul heeft me dit laten demonstreren en me duidelijk het verschil laten horen. Stond er zelf niet bij stil totdat anderen je er attent op maakten.
Zo leer je ook eens wat van een ander
En als ik het goed begrepen heb zijn er misschien zelfs 2 versies (?) variorams. De latere versie is met de versnellingsbak meer aangepast aan Amerikaanse milieunormen??
|
06 jun 2006 10:43 |
|
|