Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2024 15:28

Antwoord op onderwerp  [ 1146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 46  Volgende
996: geplofte motor (+ reactie PON & AG) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
964 C2
Provincie Groningen
Bericht 
Beste Sportwagon,

Uiteraard mag je twijfelen aan mijn verhaal. Het verhaal is echter juist. Non conformiteit is een begrip dat een rol speelt in het overeenkomstenrecht. Een overeenkomst is nu net hetgeen ontbreekt in de verhouding tussen Rob en Porsche AG. Dit beginsel speelt derhalve inderdaad alleen een rol in de verhouding tussen de leverancier en de eerste koper.
Tussen Porsche AG en Rob bestaat geen contractuele verhouding anders dan de fabrieksgarantie die qua voorwaarden zodanig is geformuleerd dat deze de zaak (hier de auto) volgt gedurende de looptijd van de garantie.

Overigens is het non-conformiteitsbeginsel niet iets dat alleen in het consumentenrecht geldt. Het is een kernbepaling in het Nederlandse kooprecht.

Devils son: Bij welk kantoor werk jij eigenlijk, ik heb Devils son niet in het vademecum zien staan :wink:

Jos964

01 maart 2007 19:12
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Provincie Groningen
Bericht 
Zag nog een post van MS964 die ik had gemist.

Het zou inderdaad anders kunnen zijn geweest indien Rob bij een garage had gekocht. Van een garagehouder mag je meer verwachten dan van een particulier. Echter ook hier geldt dat het gevaar van het tenietgaan van de zaak over gaat bij de levering, tenzij anders is overeen gekomen. In beginsel geldt hier dus dat je je eigen schade draagt, tenzij de garage aansprakelijk is.

Die is aansprakelijk indien je zou kunnen stellen dat het gebrek al aanwezig was ten tijde van de koop. Dit moet je dan zelf bewijzen. Echter in sommige gevallen helpt de wet een beetje, omdat wordt vermoed dat het gebrek al ten tijde van de levering bestond indien het gebrek zich binnen een bepaalde tijd (weet niet uit mijn hoofd hoe lang) na levering heeft geopenbaard, uiteraard behoudens tegenbewijs.

Je TV levert geen probleem op. Ik neem aan dat je hem als consument nieuw in een winkel koopt. Het non-conformiteitsbeginsel geldt dan in volle omvang (althans, de Duitse versie ervan).

Genoeg gezeur over juristerij, mijn 993 liep vandaag weer als een zonnetje!!!
A blast every day keeps the worries away!!

Jos964

01 maart 2007 19:34
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
GI996C schreef:
Olie...... ohh je bedoeld dat spul waar jullie altijd heeeeel veel van nodig hebben :wink: :lol: :lol:

Inderdaad v o o r d e 9 4 4 w e l t e v e r s t a a n :wink:

01 maart 2007 20:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
De problemen van de 996 met de 'nieuwe' generatie watergekoelde blokken, speciaal de 3.4, zijn in 2 groepen te verdelen:

- de minder belangrijke zaken als olielekkage - of dit nu via de krukaskeering of de carterhelftbevestigingsbouten of het hulpasdeksel is - deze zijn vervelend maar relatief goedkoop op te lossen (nu eindelijk definitief :!: ... :?: )

- de ernstige problemen als gescheurde cylinderkoppen en/of cylinders, maar ook de hulpas onder in het carter waarvan het aandrijvingsdeel kan breken; deze categorie heeft ernstige gevolgen en vaak als gevolg dat het blok vernieuwd moet worden. MAAR, in tegenstelling wat door velen gemeld wordt, het rijgedrag en stipt onderhoud heeft hier (helaas) weinig invloed op :idea:

Wat me nog opviel toen ik de vermelde links eens doorliep: hoeveel versnellingsbakken er naast de motor ook al vernieuwd waren :shock:

Oh, en ook ik zeur niet over - geef niet af op - de watergekoelde generatie, net als de meesten hier en zeker in dit draadje; het gaat hier om een vaststelling van problemen. Problemen waarbij de olielekkage problemen van bijv. de 964 geheel in het niet vallen :!:

01 maart 2007 21:32
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C2; 944 racer
Bericht 
Even een reply van een leek...

Valt er ook iets te zeggen over handgeschakeld en tiptronic en dit meerbepaald met het gevoelige IMS Lager van de motoren? Houden de tipjes de zaak heel of speelt dit geheel geen rol? Ik ben op zoek naar hoop :D :D :D

01 maart 2007 21:41
Profiel
Cayenne Turbo S Boxster S (987)
Rotterdam
Bericht 
gantor schreef:
Valt er ook iets te zeggen over handgeschakeld en tiptronic en dit meerbepaald met het gevoelige IMS Lager van de motoren? Houden de tipjes de zaak heel of speelt dit geheel geen rol?

Interessante vraag :wink:, die mij ook al had bezig gehouden, maar aangezien ik er nog niets zinnigs over kon melden, heb ik dat dus vooralsnog niet gedaan..........., maar het lijkt misschien wel een rolletje te spelen............. :shock:

Maar de technische verklaring daarvoor........... :roll: :?

01 maart 2007 21:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
996 C2; 944 racer
Bericht 
gast schreef:
@ Gantor; heb jij ook een tip dan?

Idd, zelf heb ik een tip.

01 maart 2007 22:19
Profiel
Rotterdam
Bericht 
gantor schreef:
gast schreef:
@ Gantor; heb jij ook een tip dan?

Idd, zelf heb ik een tip.

En LeoH ook :idea: :wink:

Behoorlijk veel overeenkomsten met dit topic :wink:

01 maart 2007 22:27
Profiel WWW
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
gantor schreef:
Valt er ook iets te zeggen over handgeschakeld en tiptronic en dit meerbepaald met het gevoelige IMS Lager van de motoren? Houden de tipjes de zaak heel of speelt dit geheel geen rol? Ik ben op zoek naar hoop :D :D :D

Ben bang dat ik je geen hoop ga geven :oops: :wink:
Heeft er echt helemaal geen relatie mee. :!:
Sorry :o

Heb van dat Rennlist draadje 2 pagina's gelezen...
Staat daar verderop iets over relatie met Aut.?

01 maart 2007 22:52
Profiel
Rotterdam
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Heb van dat Rennlist draadje 2 pagina's gelezen...
Staat daar verderop iets over relatie met Aut.?

Nope :(

01 maart 2007 23:22
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997 GT3 Mk1
Bericht 
Tsja, volgens mij is een motorrevisie voor een lufti net zo duur als (voorlopig) een complete motorwissel voor een 996 wasserboxer. Ik lees hier toch ook een hoop verhalen over motorrevisie's voor luchtgekoelde 911's.

Kortom, volgens mij kost elke serieuze Porsche gewoon geld, ik heb een 996 gekocht en zou dat zo weer doen. Nog geen moment spijt van gehad.

Grtz. Boxi

01 maart 2007 23:33
Profiel
PorscheForum Rakker
997 GT3 Mk1
Bericht 
Citaat:
Nu heb ik een noob vraag; heeft een 3.4 blok stalen bussen of is het geheel aluminium met iets van nicasil wanden?

Blokdelen zijn van alu, krukas ligt volgens mij in een cast iron framewerk.

Grtz. Boxi

01 maart 2007 23:39
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Bij mijn P-dealer vertelden ze gisteren dat het 3.4blok inderdaad teer is/was : volgens hen was/is het zeer belangrijk de motor eerst goed op temperatuur te laten komen alvorens van jetje te geven. Bij de 3.6 zou er nauwelijks een probleem zijn (behalve dan het gekende RMS probleem).

02 maart 2007 11:46
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
boxi schreef:
Tsja, volgens mij is een motorrevisie voor een lufti net zo duur als (voorlopig) een complete motorwissel voor een 996 wasserboxer.

.... ben toch echt bang voor je dat de complete motor-wissel van 'n 996 'n stuk duurder uitpakt :arrow: 'n los 996 blok kost momenteel al meer dan 'n revisie van 'n luchtkoeler incl. uit- en in-bouw :idea:

02 maart 2007 13:33
Profiel WWW Facebook 
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Bij een oudere motor met veel km's weet je zeker dat je aan de beurt bent.
Bij een 996 3.4 bestaat de kans dat je onaangenaam verrast word... is toch anders.

02 maart 2007 13:36
Profiel WWW Facebook 
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Ik heb liever "zekerheid" :wink:

02 maart 2007 13:39
Profiel WWW Facebook 
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Ik dacht ook alleen maar aan snelheid, goede wegligging en betrouwbaarheid toen ik mijn Porsche kocht.
Daar is nu het extra element aan toegevoegd.
Het verbaasde en ergerde me, maar nu is er een soort berusting.
Heb vanaf dag 1 een bedrag achter de hand gehouden, want ik heb mijn Porsche zonder garantie gekocht van een partikulier ( wel AKK geaan).
Na ruim 20.000 tot op heden niks bijzonders gehad.
Positief is dat we dankzij de informatie hier op het forum weten wat het is.

Laatst bijgewerkt door Gert op 02 maart 2007 14:34, in totaal 1 keer bewerkt.

02 maart 2007 14:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
ach - je moet het ook allemaal in context van een sportwagen zien.

Als je onze P met een Ferrari of een ander stukje speelgoed vergelijkt dan is ie idd erg robust. En er zullen ongetwijfeld wel eens wat zwakkere jaren qua betrouwbaarheid in zitten maar dat heeft elk merk wel.

Maar voor een sportwagen waar toch stevig mee door gejakkerd word met 200dkm op de teller zonder revisie daar kan menig italiaans of engels raspaardje nog een puntje aan zuigen ...

02 maart 2007 14:39
Profiel
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
gast schreef:
ps weet iemand nog iets te melden over de materialen van het cilinderblok? ( losse bussen of 1 stuk alu?)

Nikasil bussen.
Bij mij was die van cilinder 5 op het BDP iets ovaal waardoor de zuiger daar wat speling had. Vandaar ´de tik´ volgens de dealer. Porsche levert die bussen niet los :arrow: nieuwe motor dus in mijn (garantie)geval.
Vraag me af of honen en daarna een overmaat zuiger ook mogelijk is :?:

02 maart 2007 22:34
Profiel WWW
Bericht 
gast schreef:
ps weet iemand nog iets te melden over de materialen van het cilinderblok? ( losse bussen of 1 stuk alu?)

Origineel zijn het vaste bussen als integraal onderdeel van de cilinderblokken.
Door Autofarm worden deze bussen geheel uitgefreest en vervangen door nieuwe.
Op deze website kun je ook lezen wat men denkt over de oorzaak, het zwakke punt, en dat er regelmatig dezelfde stukken uiit de cilinders breken.
Hoe zo: komt nooit voor :shock:

02 maart 2007 22:56
Profiel
Rotterdam
Bericht 
Harley, die al eerder in dit draadje schreef:
Alles is nagemeten (toleranties van zuigers en cilinderwanden, lagers etc) dit was blijkbaar allemaal in orde. Omdat niet overduidelijk was waardoor de motor tikte, heeft men in overleg met de importeur besloten om preventief, dus voordat er echt problemen optreden, een nieuwe motor te plaatsen.

Harley schreef:
Bij mij was die van cilinder 5 op het BDP iets ovaal waardoor de zuiger daar wat speling had.
Vandaar ´de tik´ volgens de dealer.

Paul van Engelen, die al eerder in dit draadje schreef:
Begrijp dat de cylinders eerst eigenlijk ovaal werden en daardoor scheurden. Niet altijd natuurlijk.
En onderhoud, en zelfs rijgedrag heeft hier niets mee te maken.
Met koude motor raggen geeft groeven in de cylinders, maar geen scheuren.

Ik kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken, maar ik denk dat jij goed bent geholpen met een nieuwe motor (zoals het hoort!) :thumleft: , maar daar betaal je natuurlijk (samen met de vorige eigenaren) een substantieel bedrag aan mee! :wink:

02 maart 2007 23:13
Profiel WWW
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxster
ex RS4
Bericht 
Rob Herfst schreef:
Ik kan natuurlijk niet in een glazen bol kijken, maar ik denk dat jij goed bent geholpen met een nieuwe motor (zoals het hoort!) :thumleft:

Eens :!: Vooral omdat de problemen (net als bij mij) vaak in cilinder 5 beginnen (volgens het Autofarm stuk waar Paul naar verwijst) :roll:

Rob Herfst schreef:
...maar daar betaal je natuurlijk (samen met de vorige eigenaren) een substantieel bedrag aan mee! :wink:

Dat klopt natuurlijk, maar ondanks dat ik ben blij dat ik voor de aanschaf van een 996 naar een dealer ben gegaan. :wink:

02 maart 2007 23:20
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
gast schreef:
(dacht dat ik dat niet hoefde met mijn nieuwe hobby en zorgeloos kon gaan scheuren.......)

k zou niet weten waarom niet...Hier zggen we: ge moet niet treuren om dingen die nog zouden kunnen gebeuren!

03 maart 2007 0:43
Profiel
PorscheForum Junkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02. Cayenne: ex 958-10, 9YA-18
Dirksland
Bericht 
om met horn te spreken: hulde voor de man.... naja de rest is duidelijk :wink:

03 maart 2007 3:01
Profiel
Bericht 
gast schreef:
Theoretisch kun je de bus weer rond slijpen of draaien en dan opnieuw een laag nikasil laten opbrengen. Ik denk dat dat een eind in de richting komt van wat autofarm doet.

Paul van Engelen schreef:
Origineel zijn het vaste bussen als integraal onderdeel van de cilinderblokken.
Door Autofarm worden deze bussen geheel uitgefreest en vervangen door nieuwe.

03 maart 2007 10:22
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 1146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 46  Volgende