Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 dec 2024 15:24

Antwoord op onderwerp  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Poetsen, Ja alweer :-) (Een overzicht) 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Poetsen, Ja alweer :-) (Een overzicht)
Poetsvrienden,

Ja alweer een draadje over poetsen.

Na enige vergeefse poetsbeurten aan mijn auto’s, vooral de rode, ben ik me nu eens wat meer in de materie der poetsen gaan verdiepen. (Ik heb helaas dan ook niet deelgenomen aan de Poets cliniq)

Een zoektocht op het forum heeft me talloze hits opgeleverd. Bij het lezen van de topics, snapte ik al gauw dat ik bepaalde stappen had overgeslagen, verkeerd aan het wassen was en noem maar op….

Zoals me al opgevallen was is het een steeds terugkerend hot onderwerp. Ik mag ’graag’ alle info rangschikken/opsommen, een afwijking van me, en wil dit draadje daar dat ook aan wijden. Tevens zijn er mensen lofend over het ene product en weer anderen over een ander product.

Ik ga proberen hiermee een goed overzicht te krijgen, voor mezelf maar ook tevens voor andere geinteresseerden. Ik heb getracht om zoveel mogenlijk de ervaringen van eenieder hier in op te nemen. Opmerkingen etc altijd welkom.

De meeste ervaringen zijn van de Meguiars producten. Ik zou graag de vergelijking willen aangaan met de producten van Swissvax t.o.v. de Meguiars producten. (Hiervoor graag nog wat feedback, want iets in me zegt om voor Swissvax te kiezen….. Maar de resultaten van Meguiars zijn ook uitemate lofend als ik de draadjes lees)

Een methode als de Protech behandeling laat ik echter achterwege, aangezien deze alleen wordt gedaan door erkende bedrijven. Zoals ik heb begrepen is dit ook meer een optie voor nieuwe lak en niet zozeer voor verweerde lakken. Wel zijn er ’nabehandelingsproducten’ te verkrijgen bij Halffords bijvoorbeeld. Info hier te vinden: http://www.protech.nl/

27 okt 2007 10:19
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Hier alvast een eerste opzet voor een globaal overzicht van het Poetsen.

Verf Oppervlak Beoordelingstest
Was en droog uw auto en uw handen. Haal nu uw vingertoppen over het verf oppervlak (of met een boterhamzakje om uw hand heen), dat glad als een spiegel moet zijn. Zo niet, dan voelt u de verontreiniging die veilig kan worden verwijderd.

Beschermingstest
Om te beoordelen of uw auto genoeg wax bescherming heeft, maak een bal van een schone handdoek en wrijf deze over de oppervlakten van uw auto nadat u deze gewassen en afgedroogd heeft. Als u een piepend geluid hoort, dan is het tijd om te waxen.

Belangrijke Auto Was Tips
Gebruik geen afwasmiddel of goedkope autowas shampoo want dit stript de verfbeschermingslaag en versnelt roestvorming. Was uw auto alleen als het koel is en in de schaduw om watervlekken te voorkomen. Begin bovenaan de auto en werk vervolgens naar beneden. Zacht water is het beste.

Boomsappen
Tijdens de lente en zomer vormen bomen sapnevels. Anders dan boomsapdruppels, kan boomsapnevel lange afstanden afleggen alvorens op geparkeerde of voorbijrijdende auto’s te landen. Het is onmogelijk om dit te voorkomen, maar gemakkelijk te verwijderen zolang het vers is.

Een logisch stappenplan voor een complete poetsbeurt (bij verweerde lak) zal in de meeste gevallen zijn:

• Voorspoelen (e.v.t. nevelen met shampoo)
• Wassen/drogen
• (Tot nu toe alleen bij swissvax ontdekt: Breng Swissvax Protecton of Pneu aan op alle kunststof onderdelen alvorens te gaan werken aan de lak. Hierdoor zullen de kunststof onderdelen geen poetsmiddel of wax opnemen.)
• Reinigen
• Polijsten
• Beschermen
• Onderhouden

Filmpje om je auto op een goede manier te wassen:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... wcargarage

Laatst bijgewerkt door yohanv op 27 okt 2007 10:25, in totaal 1 keer bewerkt.

27 okt 2007 10:20
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
De Producenten:

Verschillende producenten van lakbehandelingsproducten zijn hieronder opgesomd:

http://www.meguiars.nl/
http://www.swissol.nl/
http://www.bellacarrozza.nl/ (Aristoclass producten)
http://www.bettercarcare.com/
http://www.system123.nl/index.php

http://www.zainostore.com/

Laatst bijgewerkt door yohanv op 29 okt 2007 1:26, in totaal 4 keer bewerkt.

27 okt 2007 10:21
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
De swissvax behandeling voor verweerde lakken

1.) De laklaag behandelen
Behandel al het lakwerk met Swissvax Paint Rubber en let daarbij in het bijzonder op oppervlakken aan de voorkant inclusief zijspiegels. Swissol Paint Rubber is een plamuursamenstelling op basis van mineralen waarmee voorzichtig de resten van het lakoppervlak worden verwijderd zonder de lak aan te tasten. Met Paint Rubber verwijdert u zonder enige moeite teveel gespoten lak, vervuiling vanuit de omgeving en industrie en het laat een uiterst glad lakoppervlak achter. Behandel de lak daarna met Swissvax Cleaner Fluid Deze oplossing onderhoudt de lak met 'zware' poetsoliën. Het product bevat geen schuurmiddelen. Wervelvlekken, dunne krassen, teer, boomsap en oude wax worden volledig verwijderd. Cleaner Fluid behandelt de onderliggende laklaag zonder het te krassen. Conventionele poetsmiddelen werken met schuurmiddelen. Het nadeel is dat deze middelen de lak wegschuren doordat schuurdeeltjes hun werk blijven doen door de nieuwe laklaag heen.

2.) De lak afdekken
Als een algemene regel: hoe hoger het waxgehalte van de formule, hoe beter de bescherming en glans die worden verkregen. Swissvax wax beschermt de lak tegen bijna alle alledaagse aantastingen van uw lak. Dit zijn o.a. industriële vervuilers, luchtverspreide oxidatiemiddelen of roet uit olieverwarmingssystemen, etc. Zure regen, vogeluitwerpselen, boomsap en insectenresten kunnen ook erg schadelijk zijn voor de lak. Horizontale oppervlakken lijden het meest, m.n. de motorkap, die ook veel spanning moet verdragen bij hitte van de motor. Zorg ervoor dat u deze oppervlakken vaker opnieuw met wax behandelt dan andere onderdelen van de auto. De laksoorten die tegenwoordig worden gebruikt in de autoindustrie bevatten een veel lagere concentratie oplosmiddelen dan voorheen. Door deze veranderingen zijn auto's over het algemeen moeilijker te poetsen. Het gebruik van Swissvax wax zonder schuurmiddel voorkomt op een effectieve wijze het ontstaan van hologrammen. De afwerking is nu vrij van nevel en heeft een hoogglans.

De Aristoclass behandeling:

1. Wassen: Aristoclass Premium Was-Shampoo (Premium Shampoo)
2. Drogen met de: Aristoclass Premium Droogdoek (Drying Cloth)
3. Reinigen met de : Reinigingsputty (Gebruik een beetje shampoo met water als glijmiddel)
4. Bij de diepere krasse eerst : Aristoclass Premium Lakreiniger (Fine Cut Compound)
5. Na stap 4 of bij lichte krasjes en doffe plekken: Aristoclass Premium Lakpolish (Polishing Compound).
6. Lakverzegeling dmv: Aristoclass Premium Verzegeling (Premium Sealant)
7. Waxen ; Aristoclass Premium Carnauba-Wax (Premium Wax)

Laatst bijgewerkt door yohanv op 28 okt 2007 8:38, in totaal 3 keer bewerkt.

27 okt 2007 10:21
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Info over de Mequiars behandeling:

:arrow: Een stappenplan voor een volledige poetsbeurt: Met Meguiars producten

:arrow: In het kort:

Dit zijn de gebruikte producten uit bovenstaande verhaal:

1. Autoshampoo: NXT Tech Wax
2. Washandschoen: Ultimate Wash Mitt
3. Drogen: Water Magnet Drying Towel
4. Kleien: Quick Clay Detailing System
5. Paint Cleaner: Deep Crystal Paint Cleaner
6. Polish: Deep Crystal Polish
7. Wax: Deep Crystal Carnauba Wax of Gold Class Clear Coat Liquid Wax of NXT Tech Wax
8. Velgenreiniger: Hot Rims All Wheel Cleaner

Laatst bijgewerkt door yohanv op 27 okt 2007 10:29, in totaal 2 keer bewerkt.

27 okt 2007 10:23
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
’Vergelijking’ van de Producten onder elkaar

Een opsomming van meningen over de verschillende producten. (Uit de verschillende topics overgenomen)

De meeste poetsmiddelen zullen uiteraard een verbluffend positief resultaat geven vandaar alleen de…… Wat echter wel leuk is om te weten is dat Swissvax een speciale Porsche wax heeft.

Nadelen Meguiars:

• ’Vloeibare’ waxen in tegenstelling tot de vaste waxen van Swissvax.
• Na een keer wassen is zachtheid en gladheid al grotendeels weg.
• Afrader is de leerbehandeling van dit merk.

Nadelen Swissvax (Swissol)

• Aardig aan de prijs
• Het moet in de zon aangebracht worden (Alhoewel nadeel )
• Het is vrij korrelig en daardoor moeilijk te verdelen is en er overal van die stukjes tussen gaan zitten. Het gaat wel duidelijk beter als het wat warmer is en de lak (en de wax) wat opgewarmd zijn door de zon.
• Het is veel en intensief werk

Dit is dus een opsomming van ervaringen van verschillende gebruikers uit verschillende draadjes.. :!:
Zie verder in dit draadje waar dit weer word tegengesproken :wink:

Laatst bijgewerkt door yohanv op 25 nov 2007 0:21, in totaal 1 keer bewerkt.

27 okt 2007 10:24
Profiel
Forum Admin
Cayenne
Bericht 
jeminee jij hebt er zin in zeg.....

27 okt 2007 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Vergane glorie: 993 2S Vesuvio
Zwijndrecht
Bericht 
:? Heb je soms een beetje te veel aan de wax gesnoven..... :scratch:

Het lijkt wel of je vaker poetst dan rijdt in de P.

Mauk

27 okt 2007 13:13
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht nadeel
nadeel van Meq is dat het je rubbers ook wit maakt, het verbaast me dat men hier niet over Zaino heeft, in mijn ogen nog steeds de wax om te verslaan.

27 okt 2007 15:18
Profiel WWW
Bericht 
Tja, als je stopt met roken, moet je toch wát!

Snuiven aan de wax dan maar :lol:

27 okt 2007 16:35
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
Mijn auto gaat 1x per maand door de wasstraat, that's it. En glimmen dat ie doet! :D

27 okt 2007 18:45
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
mike 93 schreef:
Mijn auto gaat 1x per maand door de wasstraat, that's it. En glimmen dat ie doet! :D

Laat dat de "echte" Mike maar niet lezen tsss wasstraat :bang:

27 okt 2007 19:14
Profiel WWW
Bericht 
Afbeelding

Zó wassen echte kerels hun auto 8)

27 okt 2007 19:43
PorscheForum Super Junkie
911 993 CarreraS Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 Targa
Nuenen / N-Brabent
Bericht 
Goed beeezigggggg!! :wink:

27 okt 2007 19:49
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
Huh? Is dat een echte kerel? :roll:

27 okt 2007 20:14
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
WAS straat :!:

WAS dat smeer je op je reet :shock: dan kenje glijen :mrgreen: :mrgreen: :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

27 okt 2007 21:25
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
Joh! :shock:

(wat leuk voor je!)

27 okt 2007 21:29
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
my keyyyyyyyyyyyyy ouwe wassstraat poetstijgahhhh :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

27 okt 2007 21:31
Profiel WWW Facebook 
Amsterdam
Bericht 
:shock: Can I join the next meeting ? Afbeelding :wink:

27 okt 2007 22:30
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Iedereen alvast bedankt voor de feedback :roll: :wink:

John schreef:
jeminee jij hebt er zin in zeg.....

Als je eens wist John :wink: Ik heb zin om weer naar huis te gaan. Zoals wel duidelijk zit ik me hier te vervelen, Er is dan verrekt weinig te doen op een boot, Dan maar wat 'research' en uitwerken maar......

Mauk schreef:
Het lijkt wel of je vaker poetst dan rijdt in de P.

Gaan we Mauken ???. 8) :wink:
Ik heb dit idee bij sommigen ook wel eens.... Dat mensen meer Posten en/of Poetsen dan rijden zodra het prachtig weer is.....
Maaruhh .... Afbeelding...... het valt eerlijk gezegd wel mee. De auto ziet er vaak uit als een beest. (Ik woon nog steeds tussen de koeien en varkens en kleine weggetjes :wink:). Ik vond het frustrerend zodra ik aan het poetsen was om de auto weer eens te verwennen, dan bereikte ik nooit het resultaat wat ik wou. En ik ben er nu al achter waarom... en dan ben ik nog steeds een paar duizend kilometer verwijderd van de auto :wink:

Lydia schreef:
Tja, als je stopt met roken, moet je toch wát!

Scherp :wink: Je leeft nog steeds mee ?. Intussen wel een dikke week rookloos... :cheers: En ja dan ga je vreemde dingen doen.

Laatst bijgewerkt door yohanv op 28 okt 2007 3:39, in totaal 1 keer bewerkt.

28 okt 2007 2:08
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: nadeel
Gizmo schreef:
nadeel van Meq is dat het je rubbers ook wit maakt, het verbaast me dat men hier niet over Zaino heeft, in mijn ogen nog steeds de wax om te verslaan.

Volgens mij niet alleen van Meguirs....
Dit is met meerdere waxen en net als bijv. commadant het geval.

Wat me opviel is dat ze bij Swissoil eerst de rubbers en plastic delen met een beschermlaag insmeren en daarna met de lak aan de slag gaan.

En wat betreft Zaino.... Het draadje is geschreven door het individu Ikke, en ik (men) heb nog nooit van Zaino gehoord.

28 okt 2007 2:15
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Via PB nog een aanvulling voor de Aristoclass Producten. Bovenstaande een update hiervoor...

Ik heb net een zoektocht over Zaino gedaan.... Van het Corvette forum heb ik begrepen dat je dit alleen via de Subaru Club kunt bestellen.. :roll:

28 okt 2007 9:27
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Een keer per zoveel maanden als 'ie vies is, met 1 spons, 1 emmertje met water en wat autowasspul van de Halfords. :twisted:

28 okt 2007 10:18
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Bericht 
Yohan, goed bezig :lol: Zeeer nuttige info. Gebruik zelf na de cliniq Mequiars. Maar noem het zeker geen wondermiddel. Werkt verder prima. Heb geen ervaring met de Swissol producten. Heb wel meerdere keren de advertenties van ze gezien. Waar ze tevens een speciale Porsche Wax aanbieden :roll:
Misschien interessant om de prijzen te vermelden?

28 okt 2007 10:18
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
Master Ken schreef:
Misschien interessant om de prijzen te vermelden?

Zat ik eerst ook aan te denken, maar deze staan ook wel op de sites vermeld. :wink:

28 okt 2007 10:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 170 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende