Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 20:48

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 99  Volgende
Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Maarten schreef:
Zeg maar wat ze nu in de VS aan de hand hebben. 6 creditcards per gezin. Ene gat met het andere gat vullen etc. Tering naar de nering zetten is ook in NL een beetje achterhaald aan het worden. In sommige kringen dan......

De VS valt niet te vergelijken met NL. Nederlanders leven veel minder op de pof. Gemiddeld heeft het NL gezin een aardig positief eigen vermogen. Ook al is dat grotendeels op papier, het is wezenlijk anders dan in de VS.

En ook de VS red zich wel. Op individueel niveau zitten er natuurlijk drama's aan te komen (en zijn er al lang drama's), maar dat is niet iets van de laatste tijd. Daar komt bij dat de kredietcrisis een wat andere mentaliteit zal brengen bij de kredietverstrekkers (al dan niet gedwongen), dus het probleem zal daar in de komende jaren verminderen schat ik in.

01 mei 2008 11:11
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Probleem is dat de Amerikaanse economie de afgelopen jaren toch een beetje heeft gedraaid op de home equity die werd gecasht en uitgegeven. Dat is nu over, en dit, i.c.m. een restrictief leen beleid (ook op c. cards) zal toch betekenen dat er domweg minder wordt uitgegeven. En dat dus de economie verder af zal koelen!

01 mei 2008 11:53
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Maarten schreef:
Probleem is dat de Amerikaanse economie de afgelopen jaren toch een beetje heeft gedraaid op de home equity die werd gecasht en uitgegeven. Dat is nu over, en dit, i.c.m. een restrictief leen beleid (ook op c. cards) zal toch betekenen dat er domweg minder wordt uitgegeven. En dat dus de economie verder af zal koelen!

Dat is een feit. Maar de vraag is in hoeverre dat de EU gaat raken. De wereldeconomie is steeds minder afhankelijk van de VS. Maar in de VS zal het nog wel even slikken worden, dat is duidelijk.

01 mei 2008 12:26
Profiel
Bericht 
Devils son schreef:

De VS valt niet te vergelijken met NL. Nederlanders leven veel minder op de pof. Gemiddeld heeft het NL gezin een aardig positief eigen vermogen. Ook al is dat grotendeels op papier, het is wezenlijk anders dan in de VS.

Hi DS,

Mijn neef is account bij een van de grootste accountant firma's en die kan jou melden dat bijna 60 % diep in de schulden zit en daarbij gaat het om bedragen vanaf 4500 euro; hierbij zitten dus consumptieve kredieten en hypotheken. De meesten, meer dan 85 % hebben noch op de bank, noch op papier een echt positief eigen vermogen oftewel netto wealth van meer dan 5000- 10000 euro op de bank staan. Daarbij zijn alle schulden, inclusief hypotheken meegerekend! => dus alles wat je netto op je bank hebt staan na aftrek alle schulden en hypotheken. We praten hier dus over echt eigen vermogen; geen geleend geld, etc. Het merendeel leeft dus op schulden en hypotheken en dat is schrikbarend omdat 't hiermee de economie erg kwetsbaar maakt.

01 mei 2008 15:30
Bericht 
Devils son schreef:

Dat is een feit. Maar de vraag is in hoeverre dat de EU gaat raken. De wereldeconomie is steeds minder afhankelijk van de VS. Maar in de VS zal het nog wel even slikken worden, dat is duidelijk.

:roll:

Als Wall Street een dikke scheet laat, krijgen we een mini-krach. :wink:

Maak je maar niet ongerust Wall Street, waar triljoenen (!) dollars verhandeld wordt, bepaalt voor een groot deel nog de wereldeconomie. Morgen ben ik toevallig in Wall Street en zal het een en ander met argusogen nog gadeslaan. :twisted:

01 mei 2008 15:39
PorscheForum Rookie
Amersfoort
Bericht 
Ikzelf heb ook redelijk wat import gedaan vanuit de states.. Computer Hardware. Game Console's (Playstation 3, XBOX360) en laptops. Belachelijk goedkoop! Nu zat ik ook te kijken op ebay naar porsche's. Schijnbedriegd? import kosten etc etc wat er nog bij moet komen.

01 mei 2008 15:44
Profiel Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
christiaan, gebruik de zoekfunctie. kijk o.a. in het topic van de grandprix witte 964 die zojuist door jasje-dasje in de us of a is aangeschaft. staat veel in.

01 mei 2008 15:46
Profiel
Bericht 
ECT schreef:
Mijn neef is account bij een van de grootste accountant firma's

En sinds wanneer ben je dan een betere bron dat het CBS waar ik mij op baseer?

Citaat:
dus alles wat je netto op je bank hebt staan na aftrek alle schulden en hypotheken. We praten hier dus over echt eigen vermogen

Vreemde definitie van eigen vermogen voor een accountant... Ook al zit deze bij de big-4.

(hij zal ongetwijfeld dezelfde definitie hebben als ik)

Laatst bijgewerkt door Devils son op 01 mei 2008 17:31, in totaal 1 keer bewerkt.

01 mei 2008 17:28
Profiel
Bericht 
ECT schreef:

Maak je maar niet ongerust Wall Street, waar triljoenen (!) dollars verhandeld wordt, bepaalt voor een groot deel nog de wereldeconomie.

In welke zin staat dit in contrast met wat ik schreef?

01 mei 2008 17:31
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Devils son schreef:
Vreemde definitie van eigen vermogen voor een accountant... Ook al zit deze bij de big-4.

On the left side nothing is right and on the right side nothing is left? :twisted:

01 mei 2008 18:09
Profiel
Bericht 
:roll:

Nou noem je een instantie .... CBS :bang: :mrgreen:

Wat ik en hij bedoelen zijn de zgn. net assets of net worth = alles wat je hebt minus alle financiele verplichtingen, schulden, hypotheken, etc.

01 mei 2008 18:13
‘64 Kever
Bericht 
Tja, als je dat gaat aanhouden in Nederland, kan je alle "koophuis-eigenaren" wel afschrijven, want die hebben natuurlijk allemaal een grote schuld. Of wacht, je bent natuurlijk wel eigenaar van je huis, en kun je die (inclusief eventuele overwaarde) aftrekken van de schuld die je bij de bank hebt.

Denk dat het verhaal dan ineens anders is, of hoor ik echt bij die gelukkige paar mensen in Nederland die (buiten de hypotheek) echt geen lening heeft lopen :?:

01 mei 2008 20:01
Profiel Facebook 
Bericht 
ECT schreef:

Nou noem je een instantie .... CBS :bang: :mrgreen:

Als jij dit niveau nastreeft in deze discussie, dan houdt het op vrees ik.

Jij ziet donkere wolken: prima. Ik niet. De tijd zal uitwijzen wie van ons tweeën de Nostradamus-PF-award zal winnen in dezen.

Ik sta iig met 1-0 voor, want ik heb vandaag al wat aan mijn positieve insteek. :wink:

01 mei 2008 20:58
Profiel
Bericht 
paSCal schreef:
Denk dat het verhaal dan ineens anders is

Aldus het CBS: ja. Maar dat is sinds vandaag een volslagen onbetrouwbare bron geloof ik.

Accountants hebben de juiste gegevens. Het zal wel.

01 mei 2008 20:59
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
paSCal schreef:
Denk dat het verhaal dan ineens anders is, of hoor ik echt bij die gelukkige paar mensen in Nederland die (buiten de hypotheek) echt geen lening heeft lopen :?:

Nummer 2 meldt zich!

01 mei 2008 21:24
Profiel
Bericht 
Devils son schreef:
paSCal schreef:
Denk dat het verhaal dan ineens anders is

Aldus het CBS: ja. Maar dat is sinds vandaag een volslagen onbetrouwbare bron geloof ik.

Accountants hebben de juiste gegevens. Het zal wel.

Informatie van het CBS is nooit up to date.

En nee, ik ben geen Nostradamus aanhanger en ook geen politicus die knollen voor citroenen verkoopt en met belachelijke one-liners komt zoals "na het zuur komt het zoet....".

01 mei 2008 22:15
Bericht 
ECT schreef:

Informatie van het CBS is nooit up to date.

Tenzij er in de afgelopen maanden ineens heel veel (consumptieve) kredieten afgesloten zijn, is dat niet relevant.

En het ontgaat mij volledig waarom een accountant die up-to-date informatie wel zou bezitten. :?

Hoe dan ook: de tijd zal het uiteindelijk wel leren.

01 mei 2008 22:31
Profiel
Groningen
Bericht 
Devils son schreef:
Jort schreef:

Beetje voorbarig.

Over een half jaar spreken wij elkaar...

Is goed. Alhoewel, "achter ons" doet zelfs vermoeden dat het nu al achter ons zou liggen? Één zwaluw..

Maar als dat de feiten zijn, houd ik me aanbevolen voor feiten m.b.t de uitslagen van de eerstvolgende lotto trekking etc. :wink:

02 mei 2008 0:08
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
paSCal schreef:
(...) of hoor ik echt bij die gelukkige paar mensen in Nederland die (buiten de hypotheek) echt geen lening heeft lopen :?:

Had ik maar een lening lopen. :twisted: :wink:
Hier in Australie staat de rente nu nl zo ontzettend hoog, dat ik serieus denk dat het nu lenen van geld in NL en hier op de bank zetten, me geld zou opleveren.

Ik begrijp dat zeiken over geld er nou eenmaal bij hoort in NL,
maar probeer hier in Melbourne maar eens een huis te kopen.
Gemiddeld net zo duur als in Nederland, maar dan met 12% rente op je hypotheek.... je zal schoolverlater/starter zijn, zeg. :roll:

02 mei 2008 8:52
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3913 ... html?p=2,1

02 mei 2008 9:30
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
patrick911 schreef:
Had ik maar een lening lopen. :twisted: :wink:
Hier in Australie staat de rente nu nl zo ontzettend hoog, dat ik serieus denk dat het nu lenen van geld in NL en hier op de bank zetten, me geld zou opleveren.

Lekker een beetje gaan carry traden. Kun je beter lenen in yen en beleggen in ijslandse kronen!

02 mei 2008 9:50
Profiel
Bericht 
horn schreef:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3913132/_Krap_lenen_wordt_lastig__.html?p=2,1

Beetje Telegraafachtig... Meteen paniek maken.

Ten aanzien van de leners die bij gewone banken niet terecht kunnen: er zijn nog genoeg andere spelers op die markt, zoals b.v. Sparck.

Ten aanzien van hogere rentes: gewone banken calculeren zulks enigszins in, dus er zou wat ruimte moeten zijn, naast het feit dat in 6 jaar tijd 4% hetzelfde aanvoelt als 4,5% (door inflatie).

Komt bij dat een woning die 6 jaar geleden is aangeschaft voor 200K nu 255K waard is. Met KK eraf is er dus gewoon 35K overwaarde. Banken zullen niet snel richting executie sturen, ook niet in hun belang, dus het zal hoogstens inhouden dat de broekriem aangetrokken moet worden (en bij een gemiddelde hypotheek van 250K is de nettolastverschuiving bij een 1% hogere rentestand 125 euro en dat zit echt nog wel in het broekriemaanhalen bij de meesten).

Daarnaast is een 6 jaarstermijn ongebruikelijk, dus het is ook zo'n specifiek gekozen termijn. De veel gebruikelijkere 5 jaarstermijn die nu afloopt zorgt voor weinig verschuiven. En ja: dat is geen nieuws natuurlijk.

Er zal best hier en daar iemand echt in de problemen komen. Maar goed, dat is dus ook niet nieuw: in NL kennen we ongeveer 1.000 van die gevallen per jaar. Redelijk stabiel en in 2007 was het dalende en ik heb nog geen bericht gehoord dat het in 2008 ineens weer aan het stijgen is.

02 mei 2008 9:57
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
In de VS heeft op dit moment 3% van de huizenbezitters een achterstand van >3 maanden op de hypotheek en staat 1% in de executie. Als je rekent met 5 mio huizen in NL dan zouden er dus 50.000 huizen in de executie gaan. En da's dus een factor 50 meer dan de huidige executies. Iets ander verhaal inderdaad!!!

02 mei 2008 10:28
Profiel
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Maarten schreef:
Nummer 2 meldt zich!

En drie.

Ik kan helaas -zelfs na 13 jaar- mijn appartement niet meer inruilen voor de volgende stap, de huizenprijzen zijn zo idioot gestegen dat ik een aardig eind de buurt uit moet om me een eengezinswoning te kunnen veroorloven. De overwaarde op mijn huidige woning komt me niet voldoende tegemoet. Of toch maar een leuke vrouw met dito inkomen aan de haak slaan? :)

Ik denk ook dat we nog wel wat gaan merken van de crisis in de VS. Al was het maar omdat tegenwoordig alle economieën aan elkaar gekoppeld zijn, door handel en door bedrijven met buitenlandse belangen...

02 mei 2008 11:28
Profiel
Bericht 
Maarten schreef:
In de VS heeft op dit moment 3% van de huizenbezitters een achterstand van >3 maanden op de hypotheek en staat 1% in de executie. Als je rekent met 5 mio huizen in NL dan zouden er dus 50.000 huizen in de executie gaan. En da's dus een factor 50 meer dan de huidige executies. Iets ander verhaal inderdaad!!!

6,7 mio woningen (uit mijn hoofd), waarvan 3,7 mio (weer uit mijn hoofd) koop.

37 dus.

Voor de volledigheid.

02 mei 2008 12:47
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 99  Volgende