Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 dec 2024 18:54

Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
klapband 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veghel
Bericht Re: klapband
Hier heb ik mijn verhaal eerder verteld, na veel navraag kreeg ik te horen dat een langzaam leeglopende band de wangen erg heet kan maken en op het moment van scheuren hij er gewoon afloopt :roll:

Top dat het goed is sfgelopen :cheers:

28 aug 2009 23:33
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Wow. You're a lucky man!

Heb zelf een keer een lekke band gehad. Auto z.s.m. aan de kant gezet en toch al 3 gaten ter grootte van een rijksdaalder. En dat waren Michelin's. Maar goed: dit lijkt me van een andere orde...

28 aug 2009 23:35
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Wow Marcel jij hebt echt een engeltje op je schouder gehad :shock:

Een klapband krijg je door een te lage bandenspanning in combinatie met een hoge snelheid= warmte ontwikkeling. Je had de banden opgepompt naar 2,9 Bar bij een garagebedrijf of bij een benzinepomp?? Maandag was het volgens mij nog al warm toch?? Zeker weten ook geen stoeprandje gepakt met de Saab? Je beschadigd dan al gauw een koordlaag icm een iets te hoge bandenspanning en een hoge buitentemperatuur en een hoge snelheid kan je dit krijgen. Rijd 200 a 300 mtr door met een lekke band en hij is aan flarden.

Helaas is er weinig van de band over dus zul je het wel nooit te weten komen wat de oorzaak was.

28 aug 2009 23:51
Profiel
EX-968 #1201 productie 1994
Rotterdam
Enge zaak zo'n klapband. Gelukkig geen ongevallen gebeurd.

Een ZR band behoort volgens specs snelheden boven 240 Kmh snelheid (Vmax) aan te kunnen (subcodering geeft aan tot hoeveel). Als ik me echter niet vergis heeft iedere band naast de snelheidsindicatie ook een belastbaarheidsindicatie (noem ik even Mmax) . Normaliter zal dit (af dealer) ook wel OK zijn :oops: ...

Als ik het mij goed herinner moet een band, volgens de normering, minimaal 10 minuten overleven bij een combinatie van Vmax + Mmax en dat onder een hoek van 10 graden tov de rechte lijn. Geloof me, dat wordt bij een ZR band heel erg heet!

Banden klappen uitsluitend door te veel hitte (excessieve overdruk bij thermische verzwakking van het materiaal) of te veel draaisnelheid. Vanuit de normering geredeneerd, icm jouw verhaal, ga ik denken aan een incidentele fout of een productiefout.

Immers: jonge band (1 jaar of iets meer oud) dus nog niet aan het uitdrogen, gematigde belasting (150 Kmh = ca. 65% Vmax op een nagenoeg rechte weg, dus geen extra wrijvingscomponenten) , voldoende druk (dus beperkte rolweerstand) en een ervaren chauffeur (onbalans en significante mis-allignment had je gemerkt). Geen rampzalige omstandigheden dus.

Wat kan er verder aan de hand geweest zijn?
- slechte kwaliteit rubbercompound
- slechte hechting tussen de diverse lagen in de band
- slechte canvaslaag in de band
- slechte kwaliteitscontrole in de fabriek
- verkeerde montage op velg
- incidentele beschadiging van de band (steentje, spijker... noem maar.)

De eerste drie punten hebben direkt invloed op de thermische geleiding van de band (de hitte van het loopvlak moet afgevoerd worden). Slechte materialen en hechting veroorzaken hot-spots in de band waardoor deze lokaal heter wordt. Dit geeft tevens mechanische spanningen in het materiaal. op die hotspots gaat het uiteindelijk fout en klapt de band.

28 aug 2009 23:59
Profiel
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Denk gevalletje lekker goedkoop, is duurkoop.

29 aug 2009 0:25
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Typhoon... :? goede reden voor vier verse merkbanden. Gelukkig goed afgelopen!

29 aug 2009 7:25
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Pfoeh Marcel... dus dit bedoelde je met dat akkefietje onderweg :shock:

Je hebt in ieder geval een goede reactie in je hoofd zitten en een :^: op je schouder gehad. Ik denk dat dit bij veel mensen heel wat slechter af loopt. 150 is toch een serieuse snelheid...

Over de oorzaak kan ik niets zinnigs zeggen.
Ik ben blij dat er komende week vier verse Bridgestones onder de P komen, de huidige Conti's vind ik veel te oud (2002) ondanks het profiel.

29 aug 2009 8:21
Profiel
Cayenne Turbo S Boxster S (987)
Rotterdam
Flinke mazzel gehad!!

Als ik bij een 2ehands auto ga kijken en er liggen zulk soort/merk banden , dan weet ik genoeg!
Bespaart op onderhoud! Die auto laat ik dan ook zeker staan!

Als je eens googled op tyfoon banden dan kom je vanzelf tegen dat het een fantastische caravanband is...... :shock: :?

Daarnaast nog een ANWB testje (april 2009) en een 2e ervaringsdeskundige:

:arrow: http://extranet.bovag.nl/afdeling/carav ... WB-KCK.pdf

:arrow: http://www.autoweek.nl/autoreview/18312 ... -Deauville
*De banden die bij aanschaf eronder zaten waren verschrikkelijk! Het waren Tyfoon banden en het vergalde grootendeels het rijgenot. Slechte comfort, veel windgeruis en weinig grip (en er zat meer dan 2mm profiel erop!). Na een klapband op de snelweg (verder niks aan de hand) heb ik de banden verwisseld voor een veel betere merk. Er zitten nu Vredestein Quatrac 2 banden eronder.

29 aug 2009 9:24
Profiel WWW
Gelukkig dat het goed afgelopen is, en je het er heelhuids van af gebracht hebt Marcel.

Soms moet je een engeltje op je schouder hebben zitten. :idea:

29 aug 2009 10:04
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
pfoei, heftig om mee te maken en knap dat je auto (en jezelf en de passagiers) heel hebt kunnen houden.

29 aug 2009 10:11
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Lijkt me dat de spanning zeker niet de aanleiding is voor deze bijna ramp.
Te lage druk kan dat zeker wel.

Als je ziet dat het hele loopvlak inclusief onderliggend karkas :shock: weg is, dan kan er maar een oorzaak zijn: matige kwaliteit :evil: 8)

29 aug 2009 10:19
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Goed dat jullie er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen :thumleft:

Typhoon .... die zijn voor in de grote stad - en mss voor binnenlandse snelheden :|

29 aug 2009 10:22
Profiel WWW Facebook 
Kozijnenboer
Berkelland (Achterhoek) PF #345
Of een middag gummen in Lelystad.

Mazzel gehad Marcel :res:

29 aug 2009 11:27
Profiel WWW
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Gelukkig goed afgelopen, Marcel. Met banden moet je dus zoveel mogelijk risico proberen te vermijden en gaan voor kwaliteit. Het raakvlak van die enkele cm2 is dus erg belangrijk.

29 aug 2009 12:02
Profiel WWW
WdePundert schreef:
Met banden moet je dus zoveel mogelijk risico proberen te vermijden en gaan voor kwaliteit.

Weet jij nu ook alles van hè Wim, al was het niet me jouw Porsche. :wink:

29 aug 2009 12:18
911 3.2 Targa 1987
Oosterhout (NB)
:shock: Wow, man, wat een mazzel....en afgedwongen met goed stuurmanschap :thumleft:

29 aug 2009 17:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 964 c4 '89 zwart 997 c2 zwart
heb in 2006 mijn auto in de vangrail geparkeerd op de snelweg na een klapband aan 130km/h
auto is toen door de politie enkele dagen vastgehouden bij de berger voor technisch onderzoek,bleek dat er rechtsachter een gat inzat van een stuk rond ijzer waardoor de band lek ging en rondom van de zijkant was afgescheurd
banden waren net nieuw toyo proxes.
moraal van het verhaal, tegen rotzooi op de weg doe je niks. alleen goed verzekeren,en dat was ik niet toen :(

29 aug 2009 18:24
Profiel
981 Boxster GTS
Goed geld in het kerkezakje gedaan zeker met zo'n :^: op je schouder :wink:

Goed afgelopen, gelukkig maar. Hartslag weer op normaal en :drive: maar.

30 aug 2009 9:49
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Na 700km zit je natuurlijk nog niet in Bosnië, maar dat land staat nou ook niet persé bekend om het fenomenale wegdek.
Je neemt daarmee natuurlijk ook al een behoorlijk risico. Was het niet in Duitsland of Oostenrijk geweest, dan had je in het land van je bestemming ook ongelukken kunnen verwachten. De vraag is of een premium-band daar wél tegen bestand was geweest. :?:

30 aug 2009 11:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ]