Re: Zo dan, das schrikken! Jullie mening graag :-)
@Viaa, eigenlijk staat er niks geks in de opsomming van het autobedrijf die een 12 jaar oude auto keurt.
Het vervelende is alleen dat dit veel geld kost. Wat natuurlijk iets anders is dan dat het duur is.
Even een vergelijking maken die misschien wel kan.
Een 996 kostte gemakshalve Euro 125.000,00 nieuw.
Na 11 jaar kost dezelfde auto Euro 40.000,00
Een jaar later een diverse reparatie's moeten laten uitvoeren voor 1/6 van het aanschafbedrag is staat in verhouding met onderstaande:
Een Golf kostte in 1998 bijvoorbeeld Euro 16.000,00
11 jaar later kost een mooi exemplaar een kwart van de nieuwprijs, Euro 4.000,00.
Als je dan na een jaar Euro 800,00 aan onkosten hebt zit je met nieuwprijs , aanschaf en onderhoud helemaal in verhouding tot de 996.
Dat lijkt niet veel, maar iemand die een jaar geleden Euro 4.000,00 heeft betaald baalt nu misschien van Euro 800,00 aan onkosten.
Beetje flauw rekensommetje, ik wil er alleen zeggen dat het onderhoud (zoals je zelf natuurlijk al weet) bij auto's vaak in verhouding staan tot de nieuwprijs.
Een Golf is nieuw goedkoper omdat de onderdelen waarvan deze gemaakt is ook goedkoper zijn.
[*]nieuwe remblokken en schijven, achter nieuwe banden. Vatten we sportief op, valt onder gewone gebruik/slijtage, kosten: 1350 euro
[*]radiator rechtsvoor vervangen na lekkage. Kan gebeuren, zal wel een steentje doorgegaan zijn, kosten: 1200 euro
Radiateuren van aluminium blijken door ophoping van blad / vuil nog al eens stuk te oxideren. Ze komen allemaal aan de beurt.
Daarom toen in het andere topic het advies beide te laten vernieuwen omdat de andere kant waarschijnlijk ook al ver 'heen' was.Een klein overzicht van de kosten (vergeef me voor de leken aanduidingen):
[*] klein onderhoud: 415 euro
[*] remvloeistof vervangen: 199 euro
[*] nieuwe brandstoffilter: 128 euro
Door de constructie niet effe in een kwartiertje te vervangen.[*] geperforeerde remschijf gaatjes uitboren: 62 euro
Omgerekend mogen ze daar dus 10 minuten per remschijf aan werken. Klopt wel. [*] "parafan-bak" (geen idee hoe ik het schrijf) probleem: 75 euro
Misschien blad in de watervangbak dat je zelf ook kunt reinigen?[*] wiellagers voor: 524 euro
Slijtagedeel en niet vreemd bij een oudere auto, ook km afhankelijk.[*] speling in stabilisator stang achter: 40 euro
Vaak een versleten kogelkopje.[*] speling in draagarm constructies rondom !!: +/- 3000 euro
De rubbers van de draagarmen gaan bij veel moderne auto's, niet alleen Porsche, na veel jaren losscheuren uit de draagarm. Bij moderne auto's is dit geen los onderdeel meer en moeten er 4 draagarmen vervangen worden. Zo werkt dat tegenwoordig bij alle huidige auto's. Goedkoper te produceren, later duurder te vervangen. Vroeg of laat bij alle 996-en een onkostenpost. [*] kleine olielekkage tussen vers.bak en motor: hoeft nog niet aangepakt te worden;
[*] banden voor moeten vervangen worden (ik twijfel eraan): 528 euro
[*] radiator fan relais kapot: 170 euro
[*] apk: 11 euro RDW registratiekosten
[*] er zit weer/nog een storing in de lambda-sonde's, TC/ABS lampjes gaan soms aan.
Kan heel goed 'weer' zijn i.p.v. nog.Totaal, inclusief arbeidskosten: 6650 euro.
Neem in overweging dat:
[*] Ik de auto nog geen jaar heb gehad;
[*] ik voor +/- 10.000 euro aan kosten ga hebben (deel slijtage, grootste deel na half jaar garantie). Jaarlijkse onderhoudskosten komen zo wel op 15.000 euro uit buiten de slijtage om.
Niet jaarlijks, de remschijven en draagarmen gaan weer jaren mee.[*] de auto van iemand van PCT zelf is geweest;
Dat hoeft niks te zeggen, de schilder zijn huis is ook niet altijd de mooiste.[*] ik er 34k (na inruil audi a3) voor heb betaald;
[*] de auto tijdens de garantie periode 2x is terug geweest voor de lambda storing (die er dus nog inzit);
[*] de kleine olielekkage ook al bestond toen ik hem kocht, maar bij "oplevering" opgelost zou zijn (ik twijfel nu dus of ze er wel iets aan hebben gedaan).
Een vervangen krukaskeering kan helaas na een jaar best wel weer zweten en soms zelfs wel iets lekken. Een bekend euvel bij deze motoren.