Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 9:35

Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Voorwielaandrijver en winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht Re: Voorwielaandrijver en winterbanden
cabrio wim schreef:
Stukje van nieuws wat ik gehoord heb, staat nu al op Nederlandse site.

Citaat:
Door: Arjan Velthoven

Gepubliceerd op 25 oktober 2010 11:57
Wie zonder winterbanden onderweg is in Duitsland, krijgt binnenkort een boete van 40 euro, twee keer zoveel als voorheen. Dat melden diverse Duitse media op basis van plannen van het Duitse ministerie van Verkeer.
winterbanden. Dat kondigde onlangs ook al aan dat er een plicht tot het gebruiken van winterbanden in Duitsland aankomt.

Wie tot nu gepakt werd zonder winterbanden, betaalde 20 euro. Dat wordt nu dus 40 euro. Wie volgens de politie zonder zijn winterbanden ook nog het verkeer in gevaar gebracht heeft, kan een boete van 80 euro tegemoet zien.

Let op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval.

Het is niet verplicht om in Duitlsand op winterbanden te rijden. Zoal dit wel het geval zou zijn wanneer geldt dit dan, vanaf 21-Dec om 00.00 uur als de winter officieel begint tot en met 20-maart als de lente weer aanvangt, terwijl het buiten deze periode natuurlijk ook winters te keer kan gaan??

Wat wel verplicht is in duitsland, en dat wordt waarschijnlijk bedoeld, dat je als het weer er om vraagt, ie in winterse omstandigheden je dus aangapst schoeisle moet dragen, wintebanden dus, en dat ter beoordleing van oom agent....

Google maar eens op "winterreifen in Deutschland".....ach so....

25 okt 2010 17:51
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Idd

http://www.warum-winterreifen.de/winterreifenpflicht/rechtslage-winterreifenpflicht/index.php

25 okt 2010 18:08
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
bully schreef:
We hebben het over een Clio, niet over een 911 turbo. Lees de tests maar eens.

O, een clio heeft geen grip nodig natuurlijk... Sorry, dom van mij... :roll:

25 okt 2010 18:12
Profiel
Geeft niets :mrgreen: tuurlijk is een winterband wat beter maar gewoon voor NL zonder bergen enz volstaat een all weather ook.

25 okt 2010 18:17
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
@Marcel: dat is de huidige regel die nog voor komende winter wijzigt in een algemene verplichting voor winterbanden als het aan Minister Ramsauer ligt.

Hier de FAQ en antwoorden :wink:
Staat alleen niets over de periode :!:

Staat wel dat M+S en M.S. voldoende is en sneeuwvlokje niet verplicht (alleen USA en Canada) :idea:

25 okt 2010 18:27
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
bully schreef:
tuurlijk is een winterband wat beter

Daar zijn de boeken nog niet over gesloten, voorzover het de Nederlandse wintersituatie betreft.

25 okt 2010 18:34
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
bully schreef:
Geeft niets :mrgreen: tuurlijk is een winterband wat beter maar gewoon voor NL zonder bergen enz volstaat een all weather ook.

Je hebt gelijk als de clio huis-AH vv doet, maar anders niet, tenzij men bereid is om de auto te laten staan als het gaat sneeuwen. En dan adviseer ik gewone banden, geen all weather.

25 okt 2010 18:36
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Die sneeuwvlokken en M+S merkjes/logo's zijn verder ook niet gedefinieerd/beschermd.
In China zetten ze die vast al op iedere band die ze maken,
Sta je in de sneeuw met je Clio met Wanli M+S tegen de stoeprand te glijden/rijden.

NB. Kleine autootjes met voorwielaandrijving (gewicht op de aangedreven wielen) én winterbanden in NL zijn mi. enigszins vergelijkbaar met bretels én riem.
Je weet immers nooit wat er allemaal mis kan gaan. :wink:

Laatst bijgewerkt door Airhead op 25 okt 2010 18:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Is Duitse sneeuw gladder dan Nederlandse wolf :mrgreen:

Profiel
wolf schreef:
voorzover het de Nederlandse wintersituatie betreft.

Zoals iedereen weet sneeuwt het in NL nooit, laat staan dat het langer dan een dag blijft liggen... :roll:

25 okt 2010 18:37
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
boven de 7 graden, dus meestal in een Nl winter, presteert een winterband significant slechter. how is that?

25 okt 2010 19:02
Profiel
Dan leg je die banden er later op en haal je ze er vroeger af. In een half uurtje is dat gepiept.

25 okt 2010 19:03
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ah. wisselen bij 7 gr. non, merci.

ik rij gewoon prellis p6000 all year en als het sneeuwt rij ik niet. en duitsland mag ik niet meer in begrijp ik.

25 okt 2010 19:06
Profiel
Paul II schreef:
@Marcel: dat is de huidige regel die nog voor komende winter wijzigt in een algemene verplichting voor winterbanden als het aan Minister Ramsauer ligt.

Hier de FAQ en antwoorden :wink:
Staat alleen niets over de periode :!:

Staat wel dat M+S en M.S. voldoende is en sneeuwvlokje niet verplicht (alleen USA en Canada) :idea:

Mijn linkje gelezen? Waar lees je In jouw link dat winterbanden verplicht worden ongeacht het weer in de winter?

25 okt 2010 19:16
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ha, een discussie zomerbanden versus winterbanden. Da's weer 'ns wat anders :popcorn:

25 okt 2010 19:26
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
als je een beetje kunt sturen is een 2wd P wel fun in de winter, gast. zijn cursussen voor :idea: :mrgreen:

25 okt 2010 19:26
Profiel
Amsterdam
wolf schreef:
als het sneeuwt rij ik niet.

pekelfobie ? :mrgreen:

Onze Clio-piloot Bas moet elk weekeinde 200km vv naar luchtmachtbasis waar hij werkt. Ik hecht nogal aan die goser, van ons mag dat zo veilig mogelijk.
Gaat niet over WB'en wel of niet, maar over effect bij slechts 2 stuks vóór, op aangedreven wielen. Was een jippie-advies dus, da's wel duidelijk. :wink:

25 okt 2010 19:34
Profiel
wolf schreef:
en als het sneeuwt rij ik niet.

Prima, maar het overgrote deel gaat ook op pad als het sneeuwt. En dan vind ik het niet meer dan normaal dat je winterbanden op je auto legt. Ik ga ook niet met mijn sport cups door de stromende regen rijden. Dan pak ik wel de Mercedes (als ik nog niet aan de wissel toe bven gekomen).

25 okt 2010 20:50
Profiel
gast schreef:
Weet niet of daar überhaupt winterbanden op kunnen :P

Ja, dat kan.

25 okt 2010 20:51
Profiel
Ex 964 C2 nu 'n VW T2b Pickup
Keistad
Ik snap die dealert niet, kan ie eindelijk wat verdienen, geven ze zo'n advies :bang:

25 okt 2010 20:57
Profiel
Groningen
wolf schreef:
boven de 7 graden, dus meestal in een Nl winter,

Bron voor dat laatste gedeelte?

25 okt 2010 23:04
Profiel
MS964 schreef:
Mijn linkje gelezen? Waar lees je In jouw link dat winterbanden verplicht worden ongeacht het weer in de winter?

1. Teil: "Ohne Winterreifen durch die kalte Jahreszeit - damit ist jetzt Schluss: Noch im Oktober will das Verkehrsministerium die allgemeine Winterreifenpflicht einführen."

Het plan (!) is om een algemene winterbanden plicht in te voeren, nog deze winter.
Niet meer een 'vage' verplichting onder de titel aangepaste uitrusting, zoals ook schone ruiten, dus ruitensproeiervloeistof die niet bevroren is etc.
Maar geschikte banden in de betreffende periode.
Die banden is dan nog het eenvoudigst te bepalen.
De periode? In mijn link wordt deze niet beschreven en ook spreekt de Minister in jouw filmpje daar over met geen woord.

26 okt 2010 11:46
Profiel
Wel de verplichting van winterbanden, maar waarschijnlijk niet ongeacht het weer.

De crux is dat de Duitse regels nu vaag zijn of je winterbanden MOET hebben igv winterse omstandigheden. Wat is nl passende 'bereifung'? Dat wil men veranderen door de term 'winterbanden' op te nemen in de wet. Maar nog steeds onder winterse omstandigheden, dus niet ongeacht het weer. Het ziet er dus naar uit dat als het prachtig weer is in de winter, zonder sneeuw of gladheid, dat je dan nog steeds geen winterbanden nodig hebt.

26 okt 2010 12:19
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
in Zweden is het tot mei verplicht om winterbanden (en dan bij voorkeur met spikes) te steken.
Ik huurde een tijdje terug op de luchthaven Stockholm een Focus (het was Mei en kurk droog , geen sneeuw te zien), dat ding ging bij ieder rotonde dwars, ik dacht nog ...wat the H*ll kunnen ze bij Ford dan helemaal niks ? op een parkeerplaats gekeken zaten er spijkerbanden op !!!!
Bij Hertz betuigden ze hun spijt, ze hadden nog niet alle auto's op zomerbanden gezet.... heb ik weer !!!! ik heb aardig wat schade aan het Zweedse wegdek aangericht :drive:

p.s. eenmaal gewend was het best leuk rijden alleen remmen maakte veel lawaai :mrgreen:

Ronald Reagan

26 okt 2010 12:37
Profiel
Interessante discussie Mischa :wink:
Ik lees dit

"Ohne Winterreifen durch die kalte Jahreszeit - damit ist jetzt Schluss:

als: in de koude-/winterperiode - welke dat precies is? - niet meer zonder winterbanden.

Uit mijn link:

2. Teil: Muss ich im Winter mit Winterreifen fahren?

"Wenn die Straßen voller Schnee und Eis sind, dann auf jeden Fall. Laut §2 der Straßenverkehrsordnung ist "bei Kraftfahrzeugen .. die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage.

Wenn es lediglich kalt ist, dann sieht die Sache möglicherweise anders aus. Denn von Winterreifen ist im Gesetzestext nirgendwo die Rede, so dass es einen großen Ermessenspielraum gibt. Darum will das Verkehrsministerium nun die Regeln verschärfen."

De 1e alinea en begin 2e lijkt hier nog de door jou aangegeven kant op te gaan, de actuele regelgeving: bij sneeuw/ijs verplicht, maar bij alleen koude onduidelijk.
2e deel 2e alinea echter de aanscherping, geen onduidelijkheid meer, altijd winterbanden in betr. periode.

27 okt 2010 14:51
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende