Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 0:55

Antwoord op onderwerp  [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auto van de zaak 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Auto van de zaak
Is mij bekend Paulus maar inderdaad iets om rekening mee te houden.

25 okt 2010 19:09
Profiel
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
MarkS schreef:
Sommige werkgevers bieden naast een leaseregeling en vergoeding ook een zogenaamde cashoptie. Een vast bedrag, functie afhankelijk, dat de werknemer maandelijks bij zijn brutoloon erbij krijgt en waarvoor je dan je mobiliteit moet organiseren. Belangrijkste voordeel is dat je sowieso geen bijtelling hebt en ook 2e hands kunt kopen-rijden.

Maar aangezien dit bij je brutoloon komt, gaat de ongeveer de helft toch naar de belasting.

25 okt 2010 19:47
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Tja, we betalen allemaal belasting toch? :wink: Niemand krijgt zijn brutoloon netto uitgekeerd (muv spaarloon regeling e.d). Je krijgt het bij je bruto salaris erbij. Je houdt er dus netto het brutobedrag - belasting aan over. Ook dan kan het nog interessant zijn afhankelijk van wat je normaliter als bijtelling (eigen bijdrage + bijtelling) maandelijks kwijt bent voor je leasewagen. Het voordeel van geen bijtelling en het feit dat je 2e hands kunt gaan rijden blijft van kracht.

Voorbeeld rekensommetje cashoptie:Cashoptie = 400 EUR netto per maand
Op jaarbasis 4.800 EUR
Besparing geen bijtelling leaseauto bijv. 500 EUR per maand
Op jaarbasis 6.000 EUR
Totaal op jaarbasis 10.800 EUR

Belangrijkste nadeel is dat het volledige economische risico bij je zelf komt te liggen. Denk aan hogere verzekeringspremie (igv schade), hogere brandstofkosten (meer km's rijden daan vooraf begroot), etc.

25 okt 2010 20:13
Profiel
Moderator
PF #57
wellicht dat ze een deel van die cashoptie kunnen uitkeren als onkostenvergoeding, telefoonvergoeding etc. Moet je zo af en toe een maandje bonnetjes verzamelen en dan gaat het weer een tijd goed... en netto-netto... :idea:

25 okt 2010 20:20
Profiel
Maar loop je dan niet het risico dat de belastingdienst de auto weer als auto van de zaak gaat aanmerken Horn?

De grote(re) werkgevers in ons land hebben hierover afspraken gemaakt met de belastingdienst over wat wel/niet mogelijk is cq. geaccepteerd wordt. Ik kon jaren geleden ook nog onder de bijtelling uitkomen met een verhaal over economisch en juridisch eigenaarschap. Maar ik kreeg toen naast een vaste vergoeding per jaar ook nog een variabele vergoeding per km. Was ook erg afhankelijk van welke belastinginspecteur/regio je onder viel. Daar zijn ze inmiddels wel wat consequenter in geworden.

Ik hoop over 3 jaar een "fatsoenlijke" auto in de 14% cat (of max 20%) te mogen bijtellen. Helemaal elektrisch en 0% bijtelling zal nog niet gaan lukken ben ik bang. :wink:

25 okt 2010 20:26
Profiel
Moderator
PF #57
vw polo bluemotion is voor een ondernemer een goeie deal. 14% bijtelling, geen bpm en geen wegenbelasting...

25 okt 2010 21:21
Profiel
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
horn schreef:
wellicht dat ze een deel van die cashoptie kunnen uitkeren als onkostenvergoeding, telefoonvergoeding etc. Moet je zo af en toe een maandje bonnetjes verzamelen en dan gaat het weer een tijd goed... en netto-netto... :idea:

onkostenregeling gaat weer volledig veranderen per 1-1-2011. Heb nog niet helemaal verdiept in de materie, maar schijnt een stuk overzichtelijker te worden. Dat bonnetjes bijhouden is dan voorbij...

25 okt 2010 21:23
Profiel
3.2S
010
Laatst een test gelezen over de Polo <=> Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive. De Toyota ging er met de overwinning vandoor. Is dit misschien de gulden middenweg?
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=56266
Ben je voor 175 euries per maand klaar. :idea:

26 okt 2010 0:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
paSCal schreef:
ik kijk met een schuin oog naar de Lexus CT200h. Vorige week in Parijs even goed bekeken, en ziet er best leuk uit. Vraag me wel af hoe het rijdt, maar wie weet.... Zelfs met het "Luxury Pack" (of hoe heet het), krijg je een auto van catalogus-veel, maar een netto bijtelling van 250 Euro/maand ;) (en je bent ook nog goed bezig voor het milieu! :cheesy: )

Ik WAS ook blij toen ik hoorde van de CT200h, tot ik vernam dat hij dezelfde techniek heeft als de Prius, qua motoren en CVT. Wat mij betreft komt de prius daar toch iets te kort. Als je toch een keer flink door wilt rijden komt het geknepen 1.8 benzine blok icm met de variabele transmissie toch aardig hysterisch over. Zelfs TOTMBO viel het op :mrgreen:
Maar van de huidige 14% auto's denk ik wel dat de Prius de beste optie is zeker als je voornamelijk in de spits of in stedelijke gebieden rijdt.
Ik rij de meeste prive km als ik ook echt door kan rijden en tijdens 2-3 wintersportjes dus dan is een prius niet echt geschikt. Ik vrees dat het voor mij een saaie maar wel heel luxe Avensis executive business etc. wordt. De gulden middenweg zeg maar.
Een beetje 500 Euro of meer aan bijtelling aftikken voor zogenaamde imago bak die toch niet van mij is en die aan bepaalde voorwaarden moet voldoen (groen label, geen coupe, geen SUV, geen benzine) dat weiger ik.
Voor mijn eigen bedrijf doe ik dat trouwens ook niet.

26 okt 2010 1:15
Profiel WWW
Heb graag iets meer over voor een leuke leasewagen. Meeste km's worden toch met die auto gereden (zakelijk+evt privé) en je bent autoliefhebber of niet. Dan maar wat meer kwijt voor wat "leukere" km's. Ik ga toch geen Porsche rijden en dan het merendeel van de overige km's in een Prius zitten. Ik kan die Porsche nu al bijna niet laten staan maar dan zou ik 's avonds van geluk standaard een rondje woonerf moeten gaan rijden.

Wel opvallend, laatst onderweg, ik zit nog niet op de A50 of wordt al opgedrukt door ... jawel, een Prius. Toen die merkte dat ik er geen trek in had, ik zou eigenlijk ook niet weten waarin, stoof hij er met 150kmh+ voorbij. Ik zie het trouwens steeds vaker gebeuren met dit type auto/rijders. Ze rijden natuurlijk ook steeds meer rond. Ik schaar mezelf echt wel onder de "sportieve" rijders maar als je binnen de bebouwde kom in wordt gehaald door een Prius dan denk ik "koop effe lekker een andere wagen". Het zal best de verstandige en kosten efficiente keuze zijn maar ik sla nog even over.

26 okt 2010 2:28
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
35% van nog geen 10 mille bijtellen op een belastingvrije (<1987) Mercedes Benz op gas.

Interressant voor zowel de DGA's als voor de loonslaven met creatief aangelegde bazen/boekhouders.

26 okt 2010 3:59
Profiel
‘64 Kever
Ik had bij een van mijn vorige werkgevers de optie, om 75% van het leasebedrag bij je bruto salaris op te laten tellen (dit ivm. kosten vs. personeelskosten). Daarnaast kreeg je dan nog netjes reiskostenvergoeding (was toen iets van 280 gulden max per maand ofzo?).... Als dit nu weer zou kunnen, zou ik het serieus overwegen... Je komt dan op het rekensommetje van hiervoor terecht, waarbij je dus zo'n 10k/jaar "bespaard" op de auto van de zaak. Daar kun je best iets leuks van rijden...

Overigens had ik bij een andere werkgever de optie, om wel een prive auto te rijden, maar die mocht dan maximaal 5 jaar oud zijn. Representativiteit was het verhaal. Ja, er zijn auto's die meer dan 10 jaar oud zijn, en nog steeds representatief (bijvoorbeeld een V70/850), maar ook genoeg die dat niet zijn, dus dan is de scheidingslijn eenvoudig nietwaar?

26 okt 2010 11:45
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 928
Is het nog steeds zo dat je een young timer of oldtimer kan leasen? Bijtelling over de taxatiewaarde?

Met de leasemij spreek je een budget af voor onderhoud per jaar. Moet wel een auto zijn die tip top in orde is. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een 928. Comfortabel en snel. Drinkt wel een beetje. Arthur

26 okt 2010 12:33
Profiel
Moderator
PF #57
Ja, kan.
Eigenaar van mijn vorige werkgever rijdt een Jaguar MKII in de lease. Auto onderhuids helemaal aan deze tijd aangepast (abs, airco, nieuwe motor etc). Kostte in de lease zo'n beetje wat een BMW 7 kost, maar de bijtelling was destijds obv de cataloguswaarde (12000 euro ofzo). Tegenwoordig is de bijtelling op basis van de marktwaarde/taxatiewaarde. Is bij een MKII derhalve tegenwoordig minder interessant dan vroeger.

26 okt 2010 14:29
Profiel
3.2S
010
Ik spreek net een vriend die deze Honda CRZ aangeschaft heeft. Hij wilde een snelle en leuke auto met A label. Ook deze kost netto 175 per maand.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=56282

26 okt 2010 16:56
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Bij autoos als een polo of golf zou ik me niet té veel blindstaren op het bijtellingspercentage, gezien het geringe verschil in fiscale waarde van de auto. Wat ik hiermee bedoel is dat het verschil tussen 14% (polo bluemotion) en 20% (golf bluemotion) dus wel mee valt. Naar mijn idee heb je wel aanzienlijk meer auto voor je geld met een golf namelijk. Is in dit topic de prive-eigen bijdrage al ter sprake gekomen? Deze is namelijk aftrekbaar van je bruto bijtelling. Zo kan het dus soms "voordelig" zijn om een duurdere auto te kiezen. Overigens weet ik niet of deze regelingen bij alle werkgevers aanwezig is..
Mijn huidig lease contract is nu ook ten einde en ben dus ook aan het orienteren op de lease markt. Ik ga per definitie bijtellen, en ben daardoor in de "bluemotion" hoek aan het zoeken... Vandaag in de golf bluemotion gereden, en valt me niet tegen moet ik zeggen...

26 okt 2010 17:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 928
Ik heb een eigen bedrijf en wij stoppen met leasen. We kopen zelf een auto en als de werknemer weg gaat dan verkopen we die auto. Soms wil de ex werknemer de auto overnemen. Of een nieuwe werknemer wil er in rijden. Mijn Mercedes R 500 is de laatste lease wagen. Ik hou kms bij maar vind het een heel gedoe. Ik heb er een Landrover bij voor prive ritten met de kids. Mijn vrouw heeft een eigen auto maar je zal altijd zien dat zij net weg is als ik oog weg wil.

Het idee om een werknemer een budget, mobiliteitsbudget, whatvever, te geven spreekt mij wel aan, maar wat doe je als het budget wordt overschreden... Arthur

26 okt 2010 17:34
Profiel
Als het echt om een bijdrage voor privé gebruik gaat dan mag die inderdaad van de bijtelling worden afgetrokken. Daar is de belasting echter wel een stuk strenger in geworden. Maw, niet iedere overschrijding van het norm leasebedrag is automatisch een volledig aftrekbare privé bijdrage. Daar zijn bepaalde regels voor (vast percentage e.d.). Dat het uitzoeken van een duurdere auto uiteindelijk door de aftrek van de hogere eigen privé bijdrage per saldo een lagere bijtelling oplevert is mij nog niet gelukt (je betaalt die hogere bijdrage aan de eigen bijdrage kant namelijk wel gewoon zelf maandelijks, immers wat de leaseauto je maandelijks kost bestaat uit je eigen bijdrage + de bijtelling). Het verschil met een duurdere auto is echter minder groot dan het exacte verschil in hogere leaseprijs doordat er een verrekening inzit met de eigen bijdrage.

26 okt 2010 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 3.2 uit 84
Mark, beter had ik het zelf niet kunnen verwoorden.
:mrgreen:

26 okt 2010 17:39
Profiel
PorscheForum Rakker
@art928
Lijkt mij dat als het budget aan zakelijk+Woon-Werk wordt overschreden de werkgever bijbetaald in de vorm van km kosten vergoeding, is het prive dan natuurlijk uit zak werknemer.

Dus stel je geeft budget van 1000 Euro Bruto. Dit wordt netto indien alles aan zakelijk+WW wordt verreden. Zo niet, wordt bijvoorbeeld 500 Euro zakelijk+WW verreden, krijgt de werknemer 500 Netto en 500 Euro Bruto.
Toch???

26 okt 2010 17:42
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Porsche 928
Ik bedoel dat de werkgever een kosten calculatie maakt voor aanschaf auto en onderhoud. Maar in de praktijk is het dus lastig om dat budget te beheren. Gaat de wagen wel voor onderhoud? Waarom gaat er iets kapot dat geen garantie is? Veel prive km's etc. Dus het budget beheer lijkt lastig. Arthur

26 okt 2010 17:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Lijkt me dat de werknemer zelf voor zijn mobiliteit zorgt. Dus hij zorgt zelf voor een auto en alle bijbehorende kosten. Ben je nu gem. 1000 Euro aan lease + brandstof kosten kwijt dan mag de werknemer voor dat budget zijn eigen mobiliteit regelen. Het heet alleen een "'budget" omdat er later bepaald wordt welk deel bruto en welk deel netto is.
........denk ik.....

26 okt 2010 18:14
Profiel WWW
Ex 996GT3MK1 , Ex 996TT, Ex 924 50jahre, Ex 993 Targa
Gemert, N-Brabant
Aangezien het topic tevens gestart werd vanwege eventueel moeilijk doen van leasemaatschappij vanwege nieuw bedrijf etc. wil ik het nog iets complexer maken. Stel nu dat het bedrijf al jaren een kantoor in het buitenland heeft, m.a.w. geen probleem om een leaseauto te nemen etc. Is het dan makkelijk/mogelijk om via de andere vestiging een auto te leasen? En dat er ondeling gefactureerd wordt? Je rijdt dan alleen met een buitenlands kenteken.

26 okt 2010 19:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 928
Nee dat gaat niet. Als je in NL woont mag je geen buitenland kenteken rijden.

26 okt 2010 19:56
Profiel
Moderator
PF #57
art928 schreef:
Ik heb een eigen bedrijf en wij stoppen met leasen. We kopen zelf een auto en als de werknemer weg gaat dan verkopen we die auto.

Werkt wel als je 'het geld toch hebt liggen'. Wij investeren dat geld liever in dingen die winst opleveren dan in kosten. Kopen voor jezelf als DGA kan nog wel werken. Auto's kopen voor werknemers ga ik nooit meer doen. Zijn er toch niet voorzichtig mee en je hebt er een hoop gezeur van daardoor. (Motor)schade's, leenauto's, grotere afschrijving dan gepland, moeilijk te verkopen als werknemer weggaat etc etc. Wij gaan steeds meer over op shortlease van 'overcomplete' auto's. Heb je een leaseauto nodig, bel de leasemij en vraag wat ze hebben staan. Rij je 8 maanden een volle A6 (van idd 3 jaar oud) voor de prijs van een nieuwe kale A4. Bovendien kan je lekker elk jaar een andere auto rijden. :idea:

26 okt 2010 21:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 127 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende