Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 dec 2024 10:44

Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Voorwielaandrijver en winterbanden 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Voorwielaandrijver en winterbanden
Wel de verplichting van winterbanden, maar waarschijnlijk niet ongeacht het weer.

De crux is dat de Duitse regels nu vaag zijn of je winterbanden MOET hebben igv winterse omstandigheden. Wat is nl passende 'bereifung'? Dat wil men veranderen door de term 'winterbanden' op te nemen in de wet. Maar nog steeds onder winterse omstandigheden, dus niet ongeacht het weer. Het ziet er dus naar uit dat als het prachtig weer is in de winter, zonder sneeuw of gladheid, dat je dan nog steeds geen winterbanden nodig hebt.

26 okt 2010 12:19
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 marineblauw
in Zweden is het tot mei verplicht om winterbanden (en dan bij voorkeur met spikes) te steken.
Ik huurde een tijdje terug op de luchthaven Stockholm een Focus (het was Mei en kurk droog , geen sneeuw te zien), dat ding ging bij ieder rotonde dwars, ik dacht nog ...wat the H*ll kunnen ze bij Ford dan helemaal niks ? op een parkeerplaats gekeken zaten er spijkerbanden op !!!!
Bij Hertz betuigden ze hun spijt, ze hadden nog niet alle auto's op zomerbanden gezet.... heb ik weer !!!! ik heb aardig wat schade aan het Zweedse wegdek aangericht :drive:

p.s. eenmaal gewend was het best leuk rijden alleen remmen maakte veel lawaai :mrgreen:

Ronald Reagan

26 okt 2010 12:37
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Interessante discussie Mischa :wink:
Ik lees dit

"Ohne Winterreifen durch die kalte Jahreszeit - damit ist jetzt Schluss:

als: in de koude-/winterperiode - welke dat precies is? - niet meer zonder winterbanden.

Uit mijn link:

2. Teil: Muss ich im Winter mit Winterreifen fahren?

"Wenn die Straßen voller Schnee und Eis sind, dann auf jeden Fall. Laut §2 der Straßenverkehrsordnung ist "bei Kraftfahrzeugen .. die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage.

Wenn es lediglich kalt ist, dann sieht die Sache möglicherweise anders aus. Denn von Winterreifen ist im Gesetzestext nirgendwo die Rede, so dass es einen großen Ermessenspielraum gibt. Darum will das Verkehrsministerium nun die Regeln verschärfen."

De 1e alinea en begin 2e lijkt hier nog de door jou aangegeven kant op te gaan, de actuele regelgeving: bij sneeuw/ijs verplicht, maar bij alleen koude onduidelijk.
2e deel 2e alinea echter de aanscherping, geen onduidelijkheid meer, altijd winterbanden in betr. periode.

27 okt 2010 14:51
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Ik lees dit net wat anders.

De aanscherping bestaat er m.i. uit dat de 'aan de omstandigheden aangepaste Bereifung' winterbanden moeten zijn, dus met sneeuwvlokje- cq. alpenlandschap-symbool.

Overigens rijd ik op mijn MB met Conti TouringContact EcoPlus all weather banden met deze symbooltjes. Niet de ideale winterband, maar voldoet dus blijkbaar wel voor de aanstaande germaanse wet.
Deze banden zaten er nu eenmaal al op, anders had ik toch maar echte winterbanden gemonteerd.

27 okt 2010 15:31
Profiel
PaulusdB schreef:
Ik lees dit net wat anders.

De aanscherping bestaat er m.i. uit dat de 'aan de omstandigheden aangepaste Bereifung' winterbanden moeten zijn, dus met sneeuwvlokje- cq. alpenlandschap-symbool.

Wij lezen hetzelfde. :wink:

@gast: :mrgreen:

27 okt 2010 16:02
Profiel
By the way, per een bepaalde datum - bv 1 nov - verplicht stellen van winterbanden vind ik absurd vanwege het volgende:

Men zegt dat boven 7 graden (of 10 graden of wat het ook is) een winterband slechter remt etc dan een zomerband. Stel het is op 5 november 12 graden (wat prima kan): dan verplicht je burgers om met een 'slechtere' band te rijden? Zou ik vreemd vinden, ondanks het feit dat er landen zijn waar dit wel zo gaat (Oostenrijk toch)? Het is logischer om, wat ik begrijp dat men wil, winterbanden bij winterse omstandigheden te eisen.

27 okt 2010 16:09
Profiel
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
http://www.nu.nl/economie/2369835/tekor ... gt-al.html

02 nov 2010 19:31
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
dit soort berichten zou ik altijd met een korrel zout nemen, immers, niets is beter voor bandenproducenten en Kwikfit ed. dan ongeruste automobilisten die nu het gevoel krijgen toch maar snel een setje winterbanden aan te moeten schaffen omdat blijkbaar een tekort aan winterbanden gaat ontstaan..

02 nov 2010 19:44
Profiel
Moderator
911 Carrera S
MS964 schreef:
Zou ik vreemd vinden, ondanks het feit dat er landen zijn waar dit wel zo gaat (Oostenrijk toch)?

.. Noorwegen .. en dat terwijl het zo`n uitgestrekt land is :roll:

02 nov 2010 19:48
Profiel WWW Facebook 
Speciaal voor Paul II:

http://www.haz.de/Nachrichten/Wirtschaft/Deutschland-Welt/Winterreifenpflicht-Was-Autofahrer-kuenftig-beachten-muessen

De nieuwe Duitse wet zegt dus - kort gezegd - dat onder winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn. Bij niet-winterse omstandigheden dus niet. Het is ook niet zo dat het per 1 november sowieso verplicht is.

Dus..... :wink:

26 nov 2010 16:36
Profiel
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Ik heb ervaring met mijn 911 in de sneeuw op zomerbanden (onverwachts zware sneeuw in NL) en op winterbanden (Oostenrijk). Winterbanden zijn geen marketing hype. Met de zomerbanden kwam ik letterlijk niet meer de straat uit / de bocht om. Met de winterbanden was ik verbaasd van de tractie, ook op steile opritten.

Zoals al vaker geroepen hier: winterbanden op alle wielen doen.
Ik ben het verder eens met de stelling dat bij alle auto's grip op de achterwielen nog belangrijker is dan op de voorwielen.

26 nov 2010 17:27
Profiel
Ik denk niet dat iemand betwist dat winterbanden in winterse omstandigheden niet beter zouden zijn.

Ze zitten bij ons trouwens alleen op de auto van mijn vrouw. Zou ik naar DL gaan in de wintermaanden (nu dus) dan alleen met winterbanden. Ik ben ooit al een keer verrast door sneeuw in DL met zomerbanden, dat wil ik niet nog een keer meemaken. :pale:

26 nov 2010 18:02
Profiel
PorscheForum Junkie
ex Boxster 2.5 ('98) ex Boxster 3.2 S TT ('01) ex 964C4 ('90)
Papendrecht
Ben een keertje in februari op zomerbanden naar de poolcirkel Noorwegen gereden.... :pale: Halverwege Zweden gleed ik Noorwegen binnen (bergpas met een beetje wind, doodsangsten uitgestaan) en toen ik op het beoogde adres aan kwam, ging de hele familie naar buiten om mijn zomerbanden te aanschouwen. Ongeloof alom, men praat er nu (14 jaar later) nog over.
Voor de terugreis 4 spijkerbanden aangeschaft en in Denemarken aan de kant gezet omdat ik het asfalt afschraapte :evil: .
Mijn advies: doe maar lekker 4 wintersloffen monteren! :salut:

26 nov 2010 22:28
Profiel
PorscheForum Junkie
Heb onder mijn 5 serie gewoon het hele jaar zomer banden, achter 275 18 inch. Met rustig rijden is het goed te doen, ik hoef niet ver naar mijn werk en ga regelmatig op de fiets met de motor of pak de auto van mijn vrouw.

Heb vorig jaar wel een keer aardig voor joker gestaan bij de lokale super, kon na het boodschappen doen m'n parkeervak niet meer uit. :oops:
En een keer 15 minuten bezig geweest om van de oprit naar de straat te komen, maar winterbanden nee :mrgreen: niet voor mij

Maar als ik dagelijks op de weg zat en lange afstanden zou pakken ging ik zeker voor winterbanden....

30 nov 2010 19:13
Profiel
PorscheForum Junkie
Ja ja ik weet het heb achterwiel aandrijving :bang: :oops:

30 nov 2010 19:15
Profiel
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Ik wil wel graag winterbanden, maar m'n Volvodealer zegt doodleuk dat er een levertijd is van 3 tot 4 weken.
Heeft iemand hier een goed adresje in de buurt Utrecht/Zeist of Almere die iets sneller kan leveren? (ja, ik weet het, ik had me beter moeten voorbereiden - stom, heb ik niet gedaan).

02 dec 2010 10:54
Profiel
ex 911 3.2 carrera "84, ex Boxster 986, ex996 cabrio c4 ex 996 4S
Leiderdorp
googel :salut:
http://www.google.nl/search?q=winterbanden+utrecht&hl=nl

02 dec 2010 11:04
Profiel WWW Facebook 
997 4S Cabrio MK2 Exen: 997 4S Cabrio MK1, Boxster 1997,Dodge Dart Swinger, Mustang, Herald, Spitfire, GT6 en TR6
Heeze
Ik heb hier een gebruikt setje met mooie orginele Porsche 16" velgen met winterbanden ± 8mm voor mijn Boxster gekocht voor € 500.--.
Prima nette vent met een hele hal vol met wielen met banden.

Advertentie op Marktplaats bestaat niet meer.

Laatst bijgewerkt door sarsrich op 03 dec 2010 1:46, in totaal 1 keer bewerkt.

02 dec 2010 11:31
Profiel
MP heeft ergens rechtsboven staan, link naar deze advertentie oid.. Als je die kopieert, heb je niet zo'n lange link.. :wink:

02 dec 2010 12:26
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
ben een keer met oa een beamer gaan skieen, dra-ma-tisch. rwd met motor voor is nie leuk im schnee.

02 dec 2010 12:38
Profiel
daarom ski ik ook op skies... :wink:

02 dec 2010 12:40
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
zo gewoontjes.

02 dec 2010 13:09
Profiel
old school

02 dec 2010 13:15
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
luft......

02 dec 2010 13:24
Profiel
ouderwets (of doen we geen synoniemen)? :wink:

02 dec 2010 14:00
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende